Очевидно, запитання викликане тим, що відповідно до чинного адміністративно-територіального устрою України всі населені пункти, що до 26.01.2024 мали статус «селище міського типу» (тобто «смт»), наразі відносяться до населених пунктів із статусом «селище». Відповідна норма прописана в п. 5 розд. ІІІ Закону № 3285*, що набув чинності саме з цієї дати.
У зв’язку з цим перед господарюючими суб’єктами, які зареєстровані або провадять діяльність на території колишніх смт, постають запитання, аналогічні до тих, що виникали свого часу внаслідок декомунізації / деколонізації об’єктів топоніміки (див. про це в статтях «Перейменування вулиці та РРО» і «Заміна ліцензії після зміни назви вулиці» // обидві в «Податки & бухоблік», 2024, № 32). Найголовнішим і найпроблемнішим із них є якраз те, що поставив наш читач. Причому проблеми з його належним вирішенням повністю не зникли навіть після того, як нещодавно в БЗ 116.11 з’явилася відповідь на нього.
За роз’ясненням податківців, якщо внаслідок зміни адміністративно-територіального устрою змінилась адміністративно-територіальна одиниця, на території якої знаходиться об’єкт оподаткування, платник податків може подати ф. № 20-ОПП:
— за власним бажанням
або
— в разі потреби у випадках, пов’язаних із використанням даних про такий об’єкт оподаткування, наприклад реєстрацією / перереєстрацією РРО та/або ПРРО, реєстрацією / внесенням змін у дані щодо акцизних складів тощо
РРО/ПРРО на об’єкті немає. З першою частиною відповіді все зрозуміло. Якщо йдеться про об’єкти оподаткування, не прив’язані до РРО/ПРРО (свердловини, котельні, сховища, земельні ділянки тощо), то у зв’язку з перетворенням смт на селище платник може не подавати ф. № 20-ОПП.
Хоча й подати її теж ніхто вам не забороняє. У такому разі у ф. № 20-ОПП слід вказати ознаку «3 — зміна відомостей про об’єкт оподаткування», а в графах 6 «Код територіальної громади, де знаходиться об’єкт оподаткування» та 7 «Назва населеного пункту/району у місті» розділу 3 ф. № 20-ОПП зазначити код та назву населеного пункту відповідно до КАТОТТГ.
Зверніть увагу! Попри назву графи 6 податківці наполягають на тому, щоб у ній зазначали не код територіальної громади, а код населеного пункту, де знаходиться об’єкт оподаткування. Причому таке перекручення інформації вони допускають свідомо, про що ми вже попереджали вас у статті «Як заповнити ф. № 20-ОПП щодо об’єкта, який не має адреси» // «Податки & бухоблік», 2025, № 5 (ср. ).
РРО/ПРРО на об’єкті є. Якщо ж на об’єкті оподаткування (наприклад, такому як магазин, кафе, АЗС, готель, стоматологічна поліклініка, відділення зв’язку тощо) зареєстровано касовий апарат або з часом виникне необхідність у його реєстрації / перереєстрації, то без оновлення інформації про цей об’єкт шляхом подання нової ф. № 20-ОПП у платника виникне купа проблем. Однак і подати цю форму просто так не вийде. І справа тут не в тому, як заповнити цю форму, а в тому, що
в розрахункових документах, які формуватиме ваш РРО/ПРРО, має бути вказана адреса господарської одиниці, зазначена в документі на право власності чи користування господарською одиницею, і така адреса має кореспондуватись із відомостями, поданими контролюючому органу за ф. № 20-ОПП
Тобто спочатку треба привести адресу в правовстановлюючих документах у відповідність до чинної назви населеного пункту, зокрема, змінити там «смт» на «селище» і тільки після цього подавати ф. № 20-ОПП про зміну адреси господиниці.
Орендарі для цього мають умовити свого орендодавця внести зазначену зміну в договір оренди, що не завжди вдається. Ну хоча б тому, що ще раніше фіскали додатково змушували орендаря домогтися від власника нерухомості унесення змін до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно щодо об’єкта, який здається в оренду (див. лист ДПСУ від 26.12.2023 № 4884/ІПК/99-00-09-04-03). А це ще та морока...
Щоправда, згодом фіскали ліберально висловились щодо необхідності внесення нової адреси господиниці в чек РРО, а значить, і щодо необхідності подання з цією метою ф. № 20-ОПП (див. лист ДПСУ від 03.09.2024 № 4316/ІПК/99-00-07-03-01 ІПК і наш коментар до нього в статті «Нова назва вулиці в чеку РРО: можна не змінювати?»// «Податки & бухоблік», 2024, № 76). Вони, зокрема, зазначили, що:
— з одного боку, без змін до правовстановлюючих документів подавати ф. № 20-ОПП, перереєстровувати РРО і вносити зміни в чек не можна,
однак
— з іншого боку, якщо це зробити не вдалося, можна, як і раніше, друкувати в чеку РРО стару адресу (в нашому випадку «смт» замість «селище»). Жодної відповідальності за це наразі немає. Якщо розрахунковий документ буде заповнено в такий спосіб, це означатиме не відсутність обов’язкового реквізиту, а недолік у його заповненні.
На жаль,
для роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновою продукцією, що вимагає наявності відповідної ліцензії, ці висновки незастосовні
Якщо зміни до відомостей, зазначених у ліцензії, зокрема про адресу місця торгівлі, не будуть унесені протягом місяця після їх виникнення, торгівлю в цьому магазині алконапоями і тютюновими виробами можуть визнати безліцензійною. Тож якщо ви торгуєте такими товарами, вам необхідно подати ф. № 20-ОПП з оновленою інформацією про адресу господиниці, причому навіть тоді, коли орендар відмовиться вносити зміни в договір оренди (додатково див. статтю «Заміна ліцензії після зміни назви вулиці» // «Податки & бухоблік», 2024, № 32).
Принагідно зазначимо, що все сказане вище справедливо й для тих випадків, коли відбуваються інші зміни в класифікації населених пунктів. Наприклад, селище стає селом, як це відбулося нещодавно згідно з розпорядженням КМУ «Про віднесення селища Красне Берестинського району Харківської області до категорії сіл» від 07.01.2025 № 16-р.