Теми статей
Обрати теми

Перевезення алкоголю, пального, хліба: чи можна використовувати загальну ТТН?

Хмелевський Ігор, податковий експерт
Загальну форму ТТН перезатвердили два місяці тому*. Однак запитання продовжують надходити. Причому здебільшого від тих, хто має справу з особливими вантажами (алкогольні напої, пальне тощо). Яку ТТН слід використовувати зараз для їх перевезення — звичайну чи спеціалізовану? Якщо застосовувати відповідну спецформу, чи потрібно вносити до неї зміни і які саме? Чи треба затверджувати їх наказом по підприємству? Відповіді на ці запитання щодо всіх існуючих спецформТТН читайте далі.

* Подробиці — в статті «Нова форма ТТН: що змінилось та як заповнювати?» // «Податки & бухоблік», 2024, № 104.

Які спецТТН є на сьогодні

Окрім загальної форми ТТН (ф. № 1-ТН), нормативно затверджені також спеціальні форми товарно-транспортних накладних, а саме:

— спирту етилового — ф. № 1-ТН (спирт), алкогольних напоїв — ф. № 1-ТН (алкогольні напої), високооктанових кисневмісних домішок (це хімічні сполуки, які додаються до бензину) — ф. № 1-ТН (вкд) (наказ Мінтрансзв’язку від 28.04.2005 № 154);

— нафти і нафтопродуктів — ф. № 1-ТТН (нафтопродукт) (спільний наказ Мінпаливенерго, Мінекономіки, Мінтрансзв’язку, Держспоживстандарту від 20.05.2008 № 281/171/578/155);

— хлібобулочних виробів — ф. № 1-ТТН (хліб) (наказ Мінагрополітики від 06.06.2001 № 153);

— молочної сировини — ф. № 1-ТН (МС) (наказ Мінагрополітики від 01.12.2015 № 457);

— деревини — ТТН-ліс (ф. № ЕО-6) (наказ Мінприроди від 27.09.2021 № 621).

Про існування таких спеціалізованих форм ТТН ішлося ще в листі Мінінфраструктури від 11.03.2014 № 2455/25/10-14. Причому

майже всі спецформи ТТН, крім ф. № 1-ТН (МС), є обов’язковими для використання під час здійснення перевезень окремих вантажів

Однак статус цих спецформ різний. Застосування деяких із них прямо передбачено (або невдовзі буде передбачено) на законодавчому рівні. Деякі ж, на нашу думку, є результатом надмірного нормативного регулювання, без якого можна було б і обійтися. Втім до аналізу кожної зі спецформ ми повернемось трохи згодом. А перед цим пояснимо, чим обумовлений такий інтерес до них саме зараз.

Чому виникли запитання щодо спецТТН

Два основні документи, які регламентують порядок перевезення вантажів автотранспортом, — це Закон № 2344* та Правила № 363**.

* Закон України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 № 2344-III.

** Правила перевезення вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджені наказом Мінтрансу від 14.10.97 № 363.

Документи, на підставі яких виконуються вантажні перевезення, перелічені в ст. 48 Закону № 2344. Одним із документів, які водії повинні мати і пред’являти особам, уповноваженим здійснювати контроль на автомобільному транспорті (представникам Укртрансбезпеки) та у сфері безпеки дорожнього руху (поліціянтам), є товарно-транспортна накладна. Причому

в разі перевезення вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених ст. 48 Закону № 2344, автомобільному перевізникові загрожує штраф у розмірі 17000 грн

Відповідна норма прописана в абзаці третьому ч. 1 ст. 60 Закону № 2344.

Основні питання обігу ТТН, їх виписування, форми та інших нюансів, пов’язаних із ТТН, регулюють Правила № 363. При цьому обов’язкові реквізити ТТН визначені в ч. 2 ст. 48 Закону № 2344. І донедавна форма ТТН, що містилася в додатку 7 до Правил № 363, деякі законодавчі приписи не враховувала.

Наказом Мінінфраструктури від 14.11.2024 № 1332 форму ТТН було викладено в новій редакції. У ній з’явилися габаритно-вагові параметри авто, місце для внесення ідентифікаційних даних учасників вантажоперевезень, а також низка інших, менш важливих реквізитів. Водночас у спецформах ТТН (за винятком ТТН-ліс) цих реквізитів як не було раніше, так немає до цих пір. Це й викликало в користувачів спецТТН ту зливу запитань, головні з яких ми навели в преамбулі до цієї статті.

Як вихід із ситуації, що склалася, ми пропонували вписувати відсутні реквізити від руки в затверджені спеціалізовані форми ТТН. Про можливість заповнення ТТН комбінованим способом (частково друкарським і частково від руки) йшлося ще в листі Мінінфраструктури від 11.03.2014 № 2455/25/10-14. Щоправда, така можливість обґрунтовувалася тим, що Правилами № 363 не встановлено відповідних особливостей заповнення ТТН. Водночас та нормативка, якою затверджено спецформи ТТН, теж жодних заборон щодо цього не містить. Однак цей вихід прийнятний тільки для паперових спецТТН.

Зверніть увагу! Затверджувати наказом по підприємству зміни до форми спецТТН, якщо ви вносите від руки ті реквізити, яких у ній бракує, не потрібно. Адже, по суті, ви не змінюєте саму форму. Вона залишається такою самою, якою її було затверджено відповідними наказами уповноважених органів виконавчої влади.

Та проблема тут навіть не в цьому. Головне запитання полягає в іншому, а саме:

яку ТТН слід використовувати зараз для перевезення особливих товарів — звичайну чи спеціалізовану?

Відповіді на нього не містить ані Закон № 2344, ані Правила № 363. Обидва ці документи взагалі не згадують жодним словом про можливість застосування спеціалізованих форм ТТН. Тож шукати відповідь на поставлене запитання доведеться в нормативці, якою затверджено кожну з таких форм.

АлкоТТН

Перевезення спирту етилового, високооктанових кисневмісних домішок, алкогольних напоїв автомобільним транспортом у межах України здійснюється за умови наявності оформленої належним чином відповідної ТТН встановленого зразка форми № 1-ТН (спирт), № 1-ТН (вкд) або № 1-ТН (алкогольні напої). Форми цих ТТН та інструкція щодо їх заповнення затверджені наказом Мінтрансзв’язку від 28.04.2005 № 154.

Зверніть увагу! Обов’язкової наявності ТТН на переміщення горілки та лікеро-горілчаних виробів вимагають положення ст. 230 ПКУ. Так, відповідно до п. 230.15 ПКУ під час відвантаження горілки та лікеро-горілчаних виробів заповнюється ТТН, зареєстрована в Єдиному реєстрі ТТН на переміщення спирту етилового та алкогольних напоїв (далі — Єдиний реєстр алкоТТН). Транспортування такої продукції, відвантаженої з акцизного складу підприємства, яке її виготовляє, без ТТН, зареєстрованих у Єдиному реєстрі алкоТТН, з відміткою представника контролюючого органу на акцизному складі заборонено (п. 230.18 ПКУ).

У такому разі слід застосовувати спеціальну форму ТТН на переміщення алкогольних напоїв № 1-ТН (алкогольні напої) (див. БЗ 113.05. А формувати її треба в електронному вигляді (БЗ 114.10). При цьому податківці спеціально наголошують, що робити це повинні суб’єкти господарювання — виробники спирту етилового та/або горілки та лікеро-горілчаних виробів, що здійснили відвантаження алкогольних напоїв безпосередньо з акцизного складу.

Отже, в таких суб’єктів господарювання вибору, яку форму ТТН застосовувати — загальну чи спеціальну, власне кажучи, немає. Як немає і можливості додати в електронну форму ТТН габаритно-вагові параметри транспортного засобу, якщо це не передбачено розробниками програмного забезпечення.

Та навіть у цьому разі відсутність таких реквізитів не заважає класифікації ваших спецТТН як бухпервинки. Аргументи на користь такого висновку знайдете в статтях «Значні й незначні помилки в реквізитах ТТН: як визначитись?» // «Податки & бухоблік», 2024, № 30 і «ТТН: перевіряємо правильність заповнення» // «Податки & бухоблік», 2024, № 81.

Інші суб’єкти господарювання, які відвантажують алкогольні напої зі складів (місць їх зберігання), теж повинні скласти за кожним фактом такого відвантаження ТТН за ф. № 1-ТН (алкогольні напої)

Однак складати їх саме в електронній формі, а також реєструвати такі ТТН в Єдиному реєстрі алкоТТН вони не зобов’язані (лист ГУ ДФС у Харківській обл. від 01.03.2019 № 826/ІПК/20-40-40-01-17). Однак зобов’язані потурбуватися про наявність у паперовій формі всіх реквізитів, передбачених Законом № 2344.

Нафта і нафтопродукти

Товарно-транспортна накладна на відпуск нафтопродуктів (нафти) за ф. № 1-ТТН (нафтопродукт) міститься в додатку 3 до Інструкції № 281*. Вимоги Інструкції № 281 є обов’язковими для всіх суб’єктів господарювання (підприємств, установ, організацій та фізичних осіб — підприємців), що займаються хоча б одним з таких видів економічної діяльності, як закупівля, транспортування, зберігання і реалізація нафти і нафтопродуктів на території України.

* Інструкція про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, затверджена спільним наказом Мінпаливенерго, Мінекономіки, Мінтрансзв’язку, Держспоживстандарту від 20.05.2008 № 281/171/578/155.

Ця Інструкція поширюється на всі класи, типи, групи і види нафти та типи, марки і види (залежно від масової частки сірки) нафтопродуктів. Отже, ф. № 1-ТТН (нафтопродукт) є спеціалізованим документом, який використовується для перевезення таких вантажів. Тож у будь-якому разі застосовувати слід саме її.

Але не забувайте, що ф. № 1-ТТН (нафтопродукт) має відповідати вимогам Закону № 2344. Це означає, що

в такій ТТН мають бути, крім власних її реквізитів, ще й габаритно-вагові параметри автомобіля: довжина, ширина, висота, загальна вага (в тому числі з вантажем) і маса брутто. Їх треба додавати самостійно

Хлібні ТТН

За приписами Інструкції № 153*, вона є обов’язковою для всіх суб’єктів підприємницької діяльності:

— які здійснюють перевезення хлібобулочних виробів автомобільним транспортом для власних потреб або на комерційній основі;

— для яких виконуються перевезення хлібобулочних виробів автомобільним транспортом на комерційній основі.

* Інструкція про порядок заповнення, застосування спеціалізованої товарно-транспортної накладної на відпуск хлібобулочних виробів, затверджена наказом Мінагрополітики від 06.06.2001 № 153.

Перевезення хлібобулочних виробів автомобільним транспортом здійснюється тільки за наявності оформленої належним чином товарно-транспортної накладної за ф. № 1-ТТН (хліб) (п. 1.3 Інструкції № 153). При цьому саму форму було затверджено в 2001 році, і з тих пір жодних змін до неї не вносилось. Тож говорити про її відповідність сучасним вимогам Закону № 2344 не доводиться. Про це слід потурбуватися самостійно.

Молочні ТТН

Одразу впадає в око те, що Інструкція № 457* може (!) використовуватися всіма суб’єктами господарювання незалежно від форм власності та фізичними особами, які здійснюють перевезення молочної сировини автомобільним транспортом. Тож обов’язковою вона не є.

* Інструкція щодо заповнення Спеціалізованої товарної накладної на перевезення молочної сировини (форма № 1-ТН (МС)), затверджена наказом Мінагрополітики від 01.12.2015 № 457.

При цьому спеціалізована товарна накладна на перевезення молочної сировини за ф. № 1-ТН (МС), насправді, самостійної ролі не відіграє. Вона оформлюється на кожну відвантажену партію сировини і для кожного вантажоодержувача окремо та додається до загальної ТТН за ф. № 1-ТН. Тобто в будь-якому разі вам доведеться оформлювати загальну ТТН.

З огляду на це є сенс відмовитися взагалі від ф. № 1-ТН (МС), а ті реквізити, які вам конче необхідні, але їх немає у ф. № 1-ТН, можна просто до неї додати. Адже в разі необхідності форма ТТН може бути доповнена іншими реквізитами, з урахуванням особливостей перевезень, зокрема умов та/або виду вантажу (абзац другий п. 11.1 Правил № 363).

Звісно, якщо ви звикли користуватися накладною за ф. № 1-ТН (МС), ніхто вам цього заборонити не може. Але ще раз підкреслимо — користуйтеся нею тільки вкупі зі звичайною ТТН.

Лісові ТТН

Найперше, що тут слід зазначити, — спеціалізована форма ТТН при перевезенні деревини автомобільним транспортом (ТТН-ліс), затверджена свого часу наказом Мінінфраструктури та Мінагрополітики від 29.11.201 № 961/707, з 10.02.2022 втратила чинність. Натомість для власників лісів і постійних лісокористувачів актуальними є вимоги Інструкції № 621*, в додатку 6 до якої розміщена чинна на сьогодні форма ТТН-ліс. Згідно з Інструкцією № 621 вивезення деревини з місць заготівлі на склади лісокористувача та облік реалізації деревини здійснюється шляхом створення ТТН-ліс в електронному вигляді.

* Інструкція з ведення електронного обліку деревини, затверджена наказом Мінприроди від 27.09.2021 № 621.

Однак для зазначення в ній усіх реквізитів, передбачених Законом № 2344, це перешкодою не є. Адже

з усіх спеціалізованих форм ТТН габаритно-вагові реквізити має лише ТТН-ліс

Тобто користуватися нею можна одразу в тому вигляді, в якому вона є. Інформація з таких ТТН потрапляє в єдину державну систему електронного обліку деревини.

Варто зауважити також, що на голосування в другому читанні у Верховній Раді очікує законопроєкт «Про ринок деревини» № 4197-д. Ним, зокрема, на законодавчому рівні унормовується ведення електронного обліку деревини, а також оформлення ТТН для транспортування деревини з місць заготівлі. При цьому форму такої ТТН та інструкцію щодо її заповнення мають затвердити Мінрозвитку (це нова скорочена назва колишнього Мінінфраструктури) спільно з Держлісагентством. Тож у разі прийняття цього законопроєкту на ТТН-ліс очікують чергові зміни. А поки що слід користуватися тією формою, що є зараз.

Електронне майбутнє спецформ

Запровадження реєстру ТТН — електронної бази даних, яка містить інформацію про реєстрацію ТТН в електронній та/або паперовій формі, передбачено Законом № 2344 доволі давно. Однак цей реєстр поки що не запрацював.

Натомість постанова КМУ від 30.05.2024 № 629 дала старт експериментальному проєкту, метою якого, окрім іншого, є впровадження ТТН в електронній формі у сфері внутрішніх вантажних перевезень, у тому числі

на молочну сировину, високооктанові кисневмісні домішки, нафтопродукти (нафта), хліб і хлібобулочні вироби, деревину, етиловий спирт та алкогольні напої

За інформацією розробників проєкту, планується проаналізувати існуючі форми ТТН на спеціальні групи товарів, розробити е-форми спецТТН, упровадити такі форми в Системі е-ТТН та протестувати їх використання учасниками вантажних перевезень.

Процес переходу на електронний документообіг для спеціальних груп товарів дещо відрізняється від загальної групи товарів, оскільки спеціальні форми вже частково оцифровані іншими міністерствами чи відомствами, тому їх потрібно інтегрувати в систему е-ТТН.

Так, у Мінрозвитку пояснюють, що, наприклад, бізнес, який працює у галузі виробництва спирту та алкогольних виробів, вже має свій Єдиний реєстр алкоТТН. Відповідно зараз іде погодження варіантів інтеграції існуючого реєстру в систему е-ТТН. Втім на сьогодні вже відомо, що тип е-ТТН залежно від виду вантажу буде вноситись до бази даних е-ТТН (див. п.п. 2 п. 4 розд. ІІІ Порядку функціонування системи електронного документообігу електронна товарно-транспортна накладна, затвердженого наказом Мінрозвитку від 27.12.2024 № 1491).

Одним словом, досягти в майбутньому бажаної одноманітності форм ТТН, очевидно, не вдасться. Принаймні, судячи з планів Мінрозвитку, його зусилля спрямовані зовсім у інший бік. Тож слід очікувати, що крім загальної форми е-ТТН, будуть розроблені та впроваджені е-спецТТН. Наскільки швидко це відбудеться, наразі невідомо.

Висновки

  • Загальну форму ТТН не можна застосовувати суб’єктам господарювання, які перевезення вантажів оформляють спецТТН. Зокрема, за встановленими формами з обов’язковим дотриманням усіх правил їх складання ТТН оформляють при перевезеннях спирту етилового, високооктанових кисневмісних домішок і алкогольних напоїв, нафти та нафтопродуктів, хлібобулочних виробів і деревини.
  • Після викладення загальної форми ТТН у новій редакції спеціалізовані форми не зазнали жодних змін. Разом з тим усі спецТТН мають відповідати вимогам Закону № 2344. Це означає, що в таких ТТН мають бути, крім власних реквізитів, габаритно-вагові параметри автомобіля, а також ідентифікаційні дані учасників вантажоперевезень. Їх треба додавати самостійно.
  • Затверджувати наказом по підприємству зміни до форм спецТТН, якщо ви вносите від руки ті реквізити, яких там бракує, не потрібно. Адже, по суті, ви не змінюєте саму форму. Вона залишається такою самою, якою її було затверджено відповідними наказами уповноважених органів виконавчої влади.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з ліцензійним договором та договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa ic-prostir

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі