Теми статей
Обрати теми

Алко- / тютюнові / пальні ліцензії, отримані до 2025: що робити

Павленко Олексій, податковий експерт
За матеріалами категорії 113.04 Бази знань

zir.tax.gov.ua/main/bz/view/?src=ques&id=42943

ВИСНОВОК ДОКУМЕНТА

Госпсуб’єкти, які мають діючі ліцензії, надані до 1 січня 2025 року за Законом № 481*, зобов’язані в термін до 1 липня 2025 року подати заяву про внесення змін до відомостей, що містяться у відповідному реєстрі, у якій зазначити всі відомості (та за необхідності додати документи), визначені в ст. 43 Закону № 3817** для відповідного виду ліцензії

* Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19.12.95 № 481/95-ВР.

** Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 18.06.2024 № 3817-IX.

Запитання. Наведено вище у Висновку є стислою відповіддю ДПСУ на запитання: які документи та протягом якого терміну необхідно подати госпсуб’єктам, що мають діючі ліцензії, видані до 1 січня 2025 року, з метою наповнення Єдиного реєстру ліцензіатів з виробництва та обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, і Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального інформацією про ліцензії?

Увертюра: операція ліцензійна «ДПС-інвентаризація». Перш ніж перейдемо до аналізу відповіді, нагадаємо читачам, звідкіля «ростуть ноги» у цих запитання-відповіді.

Законом № 3817 на заміну тих, що діяли при Законі № 481, було введено два нових основних реєстри:

— Єдиний реєстр ліцензіатів з виробництва та обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах;

— Єдиний реєстр ліцензіатів та місць обігу пального.

Перелік відомостей і різні вимоги щодо цих реєстрів, порівняно з аналогічними старими, значно збільшилися (див. відповідно ст. 34 та ст. 35 Закону № 3817).

Згідно з пп. 3 та 31 розд. ХІІІ «Перехідні положення» Закону № 3817 податківці протягом першого півріччя 2025 року мають перенести дані щодо виданих за Законом № 481 ліцензій зі старих аналогічних реєстрів у ці нові, а також наповнити їх іншими відомостями, що повинні міститися у цих реєстрах.

Норми згаданого п. 3 розд. ХІІІ Закону № 3817 спочатку передбачали лише для тих госпсуб’єктів, які мають діючі ліцензії з безстроковим терміном дії, надані до 1 січня 2025 року (а такі ліцензії за Законом № 481 видавались лише на виробництво!), у заяві про сплату чергового платежу зазначити всі відомості, визначені ч. 3 ст. 43 Закону № 3817, та додати до такої заяви документи (за необхідності), визначені ч. 4 і 5 ст. 43 цього Закону.

Зміна п. 3: зобов’язали усіх ліцензіатів! Однак фіскали вирішили перекласти свої проблеми на «здорові голови» ліцензіатів, і норми згаданого п. 3 розд. ХІІІ Закону № 3817 з 25.03.2025 було змінено Законом від 04.12.2024 № 4115-ІХ!

Нова редакція цього пункту з 25 березня вже передбачає, що

усі (!) госпсуб’єкти, які отримали ліцензії до 1 січня 2025 року, мають подати до ДПС за такими ліцензіями заяви про внесення змін до відомостей що містяться у відповідному новому Єдиному реєстрі, в єдиний строк: до 1 липня 2025 року

Також оновленим п. 3 розд. ХІІІ передбачено:

для всіх володарів таких «старих» ліцензій у згаданій Заяві зазначити всі відомості, визначені ч. 3 ст. 43 Закону № 3817 для відповідного виду ліцензії!

— для тих із них, хто має «старі» ліцензії з безстроковим терміном дії (на виробництво) — додати до такої Заяви документи (за необхідності), визначені ч. 4 — 6 ст. 43 Закону № 3817!

Тим виробникам, хто «вже». Перш ніж перейти до деталей виконання цих вимог, зазначимо, що ті виробники, які мають «старі» безстрокові ліцензії і які вже встигли виконати вимоги старої редакції п. 3 розд. ХІІІ Закону № 3817 (тобто у поданій у цьому році заяві про сплату чергового платежу за ліцензію зазначили усі необхідні відомості та за необхідності додали документи) можуть далі цей наш коментар не читати. Бо вони вже все, що потрібно, зробили.

Механізм та деталі виконання. А тепер перейдемо саме до цікавого — до механізму та деталей (в яких криється самі знаєте, хто…) виконання цієї вимоги п. 3 розд. ХІІІ Закону № 3817.

Зазначимо такий момент для решти, точніше, поголовної більшості ліцензіатів, які ще нічого ДПС не повідомляли. Ми б радили зробити подання відомостей в окремій Заяві і не подавати їх гуртом — у заяві про сплату чергового платежу за таку ліцензію. Бо в діючій редакції п. 3 розд. ХІІІ Закону № 3817 про такий варіант повідомлення вже не йдеться!

Тут одразу нагадаємо, що постановою КМУ від 04.04.2025 № 374 (яка діє з 8 квітня цього року) нарешті затверджено і форми різних Заяв щодо ліцензій, які видаються відповідно до Закону № 3817, і окремі Порядки заповнення таких Заяв. Обов’язково прогляньте наш коментар до цієї постанови: «Ліцензійне: нові Порядки ведення реєстрів і заповнення заяв» // «Податки & бухоблік», 2025, № 33.

Звісно, всі ці документи (Заяви, Порядки і навіть форми Витягів з реєстрів) застосовні також і щодо «старих», виданих за Законом № 481, ліцензій.

Відомості в Заяві. Тож знаходите форму відповідної Заяви щодо конкретного виду вашої ліцензії, відкриваєте Порядок її заповнення, а також — ст. 43 Закону № 3817 і вперед!..

Тобто при заповненні Заяви робите позначку в клітинці п. 2 Заяви навпроти рядка «Внесення змін до відомостей, що містяться в Єдиному реєстрі ліцензіатів…». І далі зазначаєте в Заяві усі необхідні щодо конкретного виду ліцензії відомості, визначені ч. 3 ст. 43 Закону № 3817. Тобто

фактично ви маєте заповнити Заяву за тією ж схемою, як і для цілей отримання нової ліцензії

У згаданій ч. 3 ст. 43 Закону № 3817 наявний перелік з 17 пунктів щодо відомостей, які необхідно зазначати в Заяві про отримання ліцензії на право провадження відповідного виду господарської діяльності. Водночас, окрім загальних пунктів, там є і спеціальні пункти, призначені лише для конкретних видів діяльності.

Зазначимо дещо про деякі (переважно зі спеціальних) пунктів ч. 3 ст. 43.

Пункт 4. Присвячений зазначенню в Заяві місця здійснення діяльності і там розписано, для яких видів ліцензій яке місце зазначати.

Зокрема, звертаємо увагу, що для ліцензій на право зберігання пального (як повноцінної, так і спрощеної) треба зазначати адресу місця зберігання пального у стаціонарних резервуарах та ідентифікатор об’єкта оподаткування. Якщо ж у вас немає стаціонарних резервуарів, вважаємо, треба зазначати адресу місця, де зберігається пальне в пересувних ємностях.

У разі роздрібної торгівлі скрапленим газом у балонах для побутових потреб населення тощо із транспортних засобів для перевезення балонів із газом у заяві зазначається адреса місця роздрібної торгівлі пальним, в якому розташовані газонаповнювальні станції / газонаповнювальні пункти / проміжні склади балонів із скрапленим вуглеводневим газом / спеціалізовані магазини з продажу газу. А п. 7 щодо таких ліцензій вимагає зазначати перелік державних номерних знаків транспортних засобів для перевезення балонів із скрапленим газом!

Пункт 6. Для ліцензій на право роздрібної торгівлі алконапоями (крім сидру та перрі), тютюновими виробами, РЕС вимагає зазначити відомості про те, що місця роздрібної торгівлі розташовані за межами населених пунктів — адміністративних центрів областей, м. Києва на відстані до 50 кілометрів та мають торговельну залу площею понад 500 м2.

Пункт 10. Вимагає зазначити в Заяві: код класифікації доходів бюджету, суму внесеного платежу, номер і дату платіжної інструкції, що підтверджує внесення чергового (щорічного / щоквартального) платежу за відповідну ліцензію.

Оскільки виключень для цих відомостей не передбачено, то, гадаємо, варто зазначити в Заяві такі реквізити останнього платежу по відповідній «старій» ліцензії (навіть якщо в цьому році вже Заява про сплату чергового платежу до ДПС подавалася).

Щодо резервуарів та ємностей. Пункти 13 — 17 вимагають зазначення в Заяві різної інформації щодо стаціонарних резервуарів та інших ємностей.

Пункт 13. Для ліцензій на право виробництва пального, на право оптової торгівлі пальним за наявності місць оптової торгівлі пальним, на право роздрібної торгівлі пальним, на право зберігання пального (не спрощеної!) вимагає зазначати місткість кожного окремого стаціонарного резервуара, що використовується для зберігання пального. Але зазначимо, що

в Заявах і Порядках їх заповнення передбачено зазначати не тільки місткість резервуарів у літрах (із округленням до двох знаків після коми), але й інвентаризаційні номери кожного окремого стаціонарного резервуара

Пункти 14 — 17. Стосуються інформації про ємності у Заявах для спрощених ліцензій на право зберігання пального. А таких до 2025 року було видано чимало!..

Але сьогодні ми не зупинятимемося на таких відомостях, оскільки вже присвятили цим проблемам цілий розділ у статті. Тож до неї вас і відсилаємо: «Спрощена ліцензія на зберігання пального: питання отримання» // «Податки & бухоблік», 2025, № 13. Там же прочитаєте більше і щодо деталей заповнення Заяви на отримання спрощеної ліцензії, які стануть у пригоді й для наших випадків «Внесення змін до відомостей…» за «старими» спрощеними ліцензіями.

Коли всі ємності до 60 л (включно). Додамо до цього лише одну пораду. Якщо ви раніше отримували саме спрощену ліцензію, але зараз ємності жодної вашої тари фактично не перевищують 60 л, то, гадаємо, варто подати до ДПС Заяву, але вже не з причини «Внесення змін до відомостей…», а з причини «Припинення дії ліцензії». Звісно, тільки якщо у вас пальне зберігається виключно в споживчій тарі, тарі споживача та поворотній тарі (газових балонах) — кожна об’ємом до 60 літрів включно. Тим самим позбавите себе від низки майбутніх проблем, зокрема і від фактичних «пальних» перевірок…

Деталі щодо «тарних» питань читайте в нашій публікації «Спрощена ліцензія на зберігання пального: залежність від виду тари» // «Податки & бухоблік», 2025, № 31 (ср. ).

Додаткові документи виробників. Щодо виробників, які оновлюватимуть «старі» ліцензії. Оскільки для них ще передбачено (за необхідності!) подання разом із Заявою документів, визначених у ч. 4 — 6 ст. 43 Закону № 3817, то їм радимо відкрити згадані норми і порівняти перелік документів, які вони подавали при отриманні старої ліцензії, із тим, які необхідні зараз.

Тут довідково зазначимо, що:

— в ч. 4 ст. 43 перелічені документи, які необхідні для отримання ліцензій, зокрема, на виробництво спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, РЕС;

— в ч. 5 ст. 43 перелічені документи, які необхідні для отримання ліцензій, зокрема, на виробництво пального;

— в ч. 6 ст. 43 зазначено, що малі виробництва (дистилятів, виноробної продукції та пива) подають копію декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства.

Тож перевірте, чи всі зі згаданих у цих нормах ст. 43 Закону № 3817 документів були вами подані при отриманні «старих» ліцензій, і якщо ні, то необхідно буде «решту» до 01.07.2025 подати до ДПС разом із Заявою на «Внесення змін до відомостей…».

Підсумок і щодо наслідків невиконання. Як сказано наприкінці консультації, за результатами розгляду заяв ДПС вносить зазначені у таких Заявах відомості до відповідних Єдиних реєстрів ліцензіатів… Тобто такі Заяви фіскали «розглядатимуть», тому одразу підійдіть до їх складання та подання з усією серйозністю! Щоб потім не довелося виправляти / переподавати такі Заяви, а виробникам, можливо, й додавати якісь необхідні документи…

А чи можливі якісь негативні наслідки, якщо ліцензіат не подасть до 1 липня таку Заяву на «Внесення змін до відомостей…» щодо якоїсь «старої» ліцензії або подасть її не у «належному» вигляді, який влаштує фіскалів?

На наш погляд, у фіскалів відсутні для цього якісь формальні «каральні» важелі.

Водночас гадаємо, що фіскали вигадуватимуть підстави для зупинки дії таких (не «модернізованих») «старих» ліцензій. Однак у ст. 46 Закону № 3817 прямих підстав для цього не передбачено! Але напевно вони для цього будуть прагнути спертися на п. 5 ч. 2 ст. 46, яка передбачає припинення дії ліцензії у випадках невідповідності відомостей Єдиного реєстру ліцензіатів… та/або документів, доданих до заяви про отримання ліцензії, заяви про внесення змін до відомостей, що містяться у реєстрі, фактичним даним, виявленим контролюючим органом у ході перевірки та зафіксованим в акті такої перевірки*.

* Крім випадків, коли така невідповідність зумовлена зміною назви області, району, населеного пункту, вулиці, іншого об’єкта топоніміки населених пунктів відповідно до законодавства України або зміною кодів адміністративно-територіальних одиниць чи територій територіальних громад згідно з Кодифікатором адміністративно-територіальних одиниць та територій територіальних громад.

Проте для цього необхідно провести перевірку ліцензіата, та й звинувачення у «невідповідності» відомостей та/або документів виглядатимуть у цьому випадку доволі сумнівно. І гадаємо, таке припинення фіскалами дії ліцензії можна буде оскаржити в суді

Проте усе-таки радимо у першій половині 2025 року такі Заяви із відповідними відомостями і документами ретельно підготувати і подати до ДПС.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з ліцензійним договором та договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa ic-prostir

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі