Теми статей
Обрати теми

Акцизні склади для різних потреб та складання акцизних накладних

Павленко Олексій, податковий експерт
У цьому матеріалі ми проаналізуємо відповіді, надані податківцями в листі ДПСУ від 07.01.2025 № 45/ІПК/99-00-09-04-03 ІПК (далі — лист від 07.01.2025) на низку цікавих питання щодо складання АН, у тому числі зведених. І зокрема — у випадках, коли у платника пального акцизу є багато стаціонарних та пересувних акцизних складів «різного профілю». Матеріал буде цікавим для багатьох платників пального акцизу.

Коли багато акцизних складів: у чому проблема?

У листі від 07.01.2025 розглядалися питання, пов’язані з доволі цікавою ситуацію. Товариство — платник пального акцизу має багато стаціонарних та пересувних акцизних складів.

З більшості стаціонарних складів пальне відвантажується виключно для власних потреб Товариства.

Але з двох із стаціонарних акцизних складів пальне відвантажується до власного акцизного складу пересувного, з якого далі здійснюється постачання пального не тільки у паливні баки власної автотехніки, а й «безперервне постачання» в баки автотехніки іншого госпсуб’єкта, зокрема неплатника пального акцизу.

А тепер перейдемо до власне запитань-відповідей.

Зведена АН — на будь-якого отримувача?

У цій ситуації першим з питань, якими цікавилось Товариство, було: чи має воно право скласти зведену АН з акцизного складу пересувного на госпсуб’єкта, який не є платником акцизного податку (запитання 1)?

Зведена АН на іншу особу (зокрема на неплатника). Що стосовно питання виписки зведеної АН на постачання пального госпсуб’єкту, який не є платником пального акцизу, то тут відповідь лежить майже на поверхні.

Адже відповідно до п. 231.3 ПКУ особа, яка реалізує пальне, може складати для кожного отримувача пального зведені АН за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД на весь обсяг реалізованого пального протягом місяця не пізніше останнього дня такого місяця. При цьому не має значення, хто є отримувачем пального. Але є головна умова: «у разі забезпечення безперервного постачання пального»! Там же зазначено, що

«під безперервним постачанням вважається забезпечення особою, яка реалізує пальне, можливості для отримувачів пального — отримувати пальне в будь-яку годину доби та будь-який день відповідного місяця»

Тож якщо договори Товариства з отримувачами пального передбачають таку можливість (і Товариство в змозі це забезпечити), то п. 231.3 ПКУ дозволяє складати на такі постачання зведені АН. Причому — незалежно від того, отримувач є платником чи неплатником пального акцизу!

Два випадки для зведених АН. Власне про це й зазначили у відповіді податківці, повідомивши, що Товариство не пізніше останнього дня звітного місяця має право складати зведені акцизні накладні на загальний обсяг пального, зокрема:

використаного для власного споживання чи промислової переробки протягом звітного місяця;

у разі забезпечення безперервного постачання пального протягом звітного місяця.

Тобто Товариство може складати АН на загальний обсяг пального, не тільки використаного для власного споживання, але й наданого будь-кому — у разі забезпечення безперервного постачання отримувачу пального протягом звітного місяця.

Чи обмежена кількість зведених АН

Окрім того, Товариство запитало у ДПСУ: чи обмежена кількість складання зведених АН протягом місяця (запитання 4) та чи вважається зведеною АН, складена на власне споживання за один день, коли з акцизного складу пересувного було два та більше відвантаження пального в баки власної техніки (запитання 5)? Останнє запитання Товариство пов’язує з / пояснює перевищенням допустимого ліміту пального на акцизному складі пересувному (тобто коли бензовоз на день зробить кілька «ходок», то загальний обсяг перевезеного ним пального явно перевищить обсяг його ємності).

Кількість зведених АН. Одразу нагадаємо, що у цих питань «ноги ростуть» з перевірочних «удосконалень» фіскалами їхнього програмного забезпечення Системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового (СЕА РПСЕ). Недавно ми писали про різні незаконні алгоритми перевірки фіскалами АН, які подаються для реєстрації в Єдиному реєстрі акцизних накладних (ЄРАН): див. «Чому не реєструють деякі акцизні накладні» // «Податки & бухоблік», 2025, № 11.

Нагадуємо, що

програмою СЕА РПСЕ при поданні АН для реєстрації в ЄРАН, зокрема, здійснюється перевірка допустимого обсягу транспортних засобів для перевезення пального (тобто — обсягу пересувних акцизних складів)

З причини цієї перевірки у разі складання зведеної АН раз на місяць (чи навіть частіше), оскільки обсяг пального, зазначений у такій АН, зазвичай перевищуватиме допустимий обсяг транспортного засобу для перевезення пального (конкретного пересувного акцизного складу), то АН для реєстрації система не прийме…

Припустимо, у Товариства бензовоз з цистерною ємністю 7000 л, а зведену АН треба скласти й зареєструвати на більший обсяг, скажімо, на 7300 л, то таку АН система не прийме. Тож у такому випадку однією АН не обійтися…

Звісно, фіскали знають про такі штучно створені ними проблеми, тому вони роз’яснюють, зокрема й у цьому листі від 07.01.2025, що «Кодекс не позбавляє платника акцизного податку права складати зведену АН на обсяги пального звітного місяця протягом меншого періоду». Тобто виходить, що можна складати зведену АН хоч і за один день (про що, зокрема, запитало Товариство)...

«Наповнення» / «спорожнення» ємностей. Тож у подібних ситуаціях можете складати зведені АН не раз на місяць, а коли вам це необхідно,— аби на момент подання АН для реєстрації за даними СЕА РПСЕ в конкретному пересувному акцизному складі вистачало «вільного обсягу» для вміщення пального, зазначеного в такій АН*.

* Нагадаємо, що в таких випадках (відпуск пального з власного стаціонарного складу у власний пересувний) АН складається платником на самого себе в 2 екземплярах, які реєструються в ЄРАН по черзі! Див. щодо цього, зокрема, в БЗ 114.11.03.

Звісно, у таких випадках варто якнайшвидше «спорожнювати» в системі цей пересувний акцизний склад (заправник / бензовоз): шляхом вчасного складання зведених (чи звичайних) АН на операції зливу-заливу пального з заправника / бензовоза в баки техніки — на власні потреби чи сторонній особі!..

Схожа проблема. Тут заразом нагадаємо, що серед низки видів незаконних перевірок при поданні АН є також перевірка доступного обсягу зареєстрованих резервуарів для отримання пального на акцизному складі, на який відвантажується пальне. І цю проблему також фіскали непрямо радять вирішувати складанням зведених АН частіше, ніж раз на місяць…

Щодо безглуздості такої перевірки, проблем із нею на практиці та про згадані «поради» фіскалів ми детально писали в статті «Чому фіскали не реєструють деякі акцизні накладні» // «Податки & бухоблік», 2023, № 16 (ср. ).

Відпуск пального не (тільки) для власних потреб і Довідки

У листі ДПСУ розглядала ще два таких запитання Товариства.

Чи може Товариство по акцизних складах, де використовується пальне виключно з метою власного споживання за звітний місяць, формувати дані про обсяги обігу пального (подавати Довідку) за звітний місяць (запитання 2)?

Чи може Товариство подавати місячну Довідку по акцизних складах, де здійснюється відвантаження на акцизні склади пересувні з подальшим відвантаженням іншому госпсуб’єкту щоденно (крім днів, в які акцизний склад не працює) (запитання 3)?

Що говорять норми. Перш ніж коментувати відповіді, повторимо-нагадаємо необхідні ПКУ-положення, які, власне, наводять у листі й податківці.

Отже, згідно з п.п. 230.1.3 ПКУ розпорядники акцизних складів зобов’язані на кожному акцизному складі щоденно (крім днів, в які склад не працює) формувати дані за звітну добу (про фактичні залишки пального на початок та кінець доби та про обсяги обігу пального) у розрізі кодів товарних підкатегорій згідно з УКТ ЗЕД. Ці дані після проведення останньої операції з обігу пального у звітній добі, але не пізніше 23 години 59 хвилин наступної за звітною доби передаються у Довідці до ДПС.

Водночас ця норма також установлює, що розпорядники акцизних складів, що використовують пальне виключно для власних потреб і не здійснюють операцій з реалізації та зберігання пального іншим особам, зобов’язані на кожному акцизному складі формувати відповідні дані за звітний календарний місяць і надсилати Довідкою до ДПС не пізніше 15 календарних днів, що настають за останнім днем звітного календарного місяця.

Довідка — щоденно, коли пальне не для себе, навіть через свій пересувний склад. Почнемо з легкого — з відповіді на запитання 3. Тут усе зрозуміло. Фіскали фактично зазначають, що на акцизних складах, на яких здійснюються операції з відпуску пального, яке не використовується для власних потреб (як зазначено у зверненні, пальне відвантажується з акцизного складу на акцизний склад пересувний з подальшим відвантаженням іншому госпсуб’єкту), то розпорядники таких акцизних складів зобов’язані формувати відповідні дані про фактичні залишки на початок та кінець звітної доби та про добові обсяги отриманого та реалізованого пального, на кожному акцизному складі щоденно (крім днів, в які акцизний склад не працює) і надсилати Довідки до ДПС щоденно.

Коли Довідки денні, коли місячні?.. А от щодо відповіді на запитання 2 — тут відповідь фіскалів нам не надто зрозуміла.

Тож у викладеній Товариством ситуації, вважаємо, це питання треба було сформулювати дещо по-іншому. На кшталт:

чи взагалі має право Товариство (у якого також є такі стаціонарні склади, з яких за допомогою складів пересувних реалізовується пальне іншім особам) за тими складами, з яких пальне відпускається виключно для власних потреб, подавати місячні Довідки

І якщо відповідь позитивна, то тоді виникають додаткові запитання.

Зокрема:

чи можна подавати місячні Довідки за складом, на якому раніше здійснювалась реалізація пального іншим особам, а у конкретному місяці не було такої реалізації, і пальне відпускалось виключно на власні потреби?

Або:

якщо якийсь конкретний акцизний склад узагалі припинив здійснювати реалізацію пального іншим особам, чи можна, починаючи з наступного місяця, почати подавати за таким складом місячні Довідки?..*

* Або інша ситуація: посеред місяця зі складу зроблено першу реалізацію пального іншій особі — з якого дня треба розпочати подавати добові Довідки?

Справа в тому, якщо читати норму п.п. 230.1.3 ПКУ буквально, то там умова щодо нездійснення операцій з реалізації чи зберігання пального іншим особам стосується платника взагалі, а не конкретного його акцизного складу. Тож за такого прочитання Товариство мало б за усіма своїми складами подавати добові Довідки…

Водночас якщо читати цю норму не формально, а логічно — виходячи з «духу норми», то за тими акцизними складами, що працюють виключно на власні потреби, треба подавати місячні Довідки.

Але фіскали ухилилися від прямої відповіді і просто вставили цитату згаданої норми п.п. 230.1.3 ПКУ. Однак щодо подання виключно добових Довідок за усіма складами Товариства вони у листі від 07.01.2025 теж не написали.

Тож у листі начебто проглядається логічний підхід, але якось не надто прямо.

І якщо Товариство бажає за «власно-потребними» складами подавати місячні, а не добові Довідки, краще це робити лише після отримання від ДПСУ більш конкретної ліберальної ІПК. Інакше за неподану Довідку за кожним таким складом будуть навалювати у «штрафний мішок» по 1000 грн на день (див п. 1281.3 ПКУ)…

Тож, на жаль, тут вже запитань вийшло більше, ніж відповідей…

Висновки

  • Зведені АН можна складати за кожним кодом УКТ ЗЕД на весь обсяг реалізованого пального протягом місяця:
    — використаного для власного споживання чи промислової переробки;
    — реалізованого іншим особам — у разі забезпечення безперервного постачання пального.
  • Для цілей складання зведених АН не має значення, хто є отримувачем пального і чи є отримувач платником пального акцизу.
  • Фіскали знов підтверджують, що платник має право складати зведену АН частіше, ніж раз на місяць (хоч і за один день). Це не надто відповідає ПКУ, але допомагає реєстрації АН, які штучно обмежують перевірочні програми фіскалів.
  • Якщо зі стаціонарного акцизного складу відвантажується пальне на власні акцизні склади пересувні, але — з подальшим відвантаженням іншому госпсуб’єкту, то розпорядник такого складу має надсилати до ДПС щоденні (а не місячні) електронні Довідки про залишки та обіг пального.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з ліцензійним договором та договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa ic-prostir

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі