Теми статей
Обрати теми

Про внесення зміни до Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників

Міністерство соціальної політики України, Міністерство юстиції України

Наказ від 06.10.2014 р. № 720/1642/5

Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 21.10.2014 р. за № 1304/26081 (витяг)

Відповідно до пункту 8 Положення про Міністерство соціальної політики України, затвердженого Указом Президента України від 06 квітня 2011 року № 389 (зі змінами), та пункту 10 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02 липня 2014 року № 228,

НАКАЗУЄМО:

1. Доповнити главу 5 Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників, затвердженої наказом Міністерства праці України, Міністерства юстиції України, Міністерства соціального захисту населення України від 29 липня 1993 року № 58, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 17 серпня 1993 року за № 110 (зі змінами), пунктом 5.6 такого змісту:

«5.6. Дублікат трудової книжки також може бути виданий за новим місцем роботи у зв’язку з відсутністю доступу до трудової книжки працівника внаслідок надзвичайної ситуації, передбаченої Кодексом цивільного захисту України, або проведення антитерористичної операції на території, де працював працівник.

Дублікат видається на підставі заяви працівника та отриманої ним у письмовому вигляді інформації зі штабу з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації про виникнення надзвичайної ситуації або Антитерористичного центру при Службі безпеки України про проведення антитерористичної операції на території, де працював працівник, що надається в довільній формі.

У разі відновлення доступу до трудової книжки записи з дубліката про періоди роботи переносяться до трудової книжки. При цьому на першій сторінці дубліката робиться напис: «Дублікат анульовано», посвідчується печаткою роботодавця за останнім місцем роботи працівника та дублікат повертається його власнику.».

<…>

3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування*.

* Наказ набрав чинності 04.11.2014 р. — Прим. ред.

<…>

 

Міністр соціальної політики України
 Л. Денісова

Міністр юстиції України
 П. Петренко

КОМЕНТАР РЕДАКЦІЇ

Трудова книжка вашого працівника залишилася в зоні АТО? Оформлюйте дублікат!

Безперечно, трудове законодавство виявилося «беззахисним» перед подіями на сході нашої країни. Натомість багато «трудових» проблем працівників, які переїхали або знаходяться в зоні проведення антитерористичної операції* (далі — АТО), вимагають розв’язання саме зараз та негайно! І ось усі ми дочекалися ще однієї офіційної вісточки, направленої на покращання працевлаштування працівників-переселенців із зони проведення АТО**. Вона торкається працівників «неспокійних» східних регіонів, які втратили доступ до свого головного трудового літопису — трудової книжки.

* Перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, наведений у додатку до розпорядження КМУ від 30.10.2014 р. № 1053-р.

** Роз’яснення стосовно працевлаштування медичних та педагогічних працівників із зони проведення АТО представлені відповідно у листі МОЗ від 20.08.2014 р. № 11-02-09/10-65/24419 («ОП», 2014, № 18, с. 3) та спільному листі Мінсоцполітики і МОН від 15.08.2014 р. № 9209/0/14-14/21|1/12-5698 («ОП», 2014, № 17, с. 7).

На що такі працівники можуть розраховувати після набрання чинності наказом, який коментується, тобто з 04.11.2014 р.? На отримання дубліката трудової книжки за особливим порядком, який прописали у новому п. 5.6 Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників, затвердженої спільним наказом Мінпраці, Мін’юсту та Мінсоцзахисту населення від 29.07.93 р. № 58 (далі — Інструкція № 58).

Отримання дубліката трудової книжки за звичним порядком. Ви знизали плечима і подумали: чи не новина, видача дубліката трудової книжки і раніше передбачалася пп. 5.1 — 5.5
Інструкції № 58. Що ж, пропонуємо поглянути на випадки видачі дубліката трудової книжки за цими «старими» пунктами.

Ними передбачено 2 випадки видачі дубліката трудової книжки:

— працівник (або інша особа) загубив трудову книжку. Для отримання дубліката він звертається до роботодавця за останнім місцем роботи. Які дії роботодавця? Не пізніше 15 днів із дня отримання такої заяви він заводить іншу трудову книжку на працівника, на титульному аркуші якої у правому верхньому кутку ставить напис: «Дублікат»;

— трудова книжка стала непридатною для подальшого використання (обгоріла, розірвана, забруднена тощо). Хто оформлює дублікат такої трудової книжки? Роботодавець за останнім місцем роботи. При цьому на титульному аркуші непридатної трудової книжки роботодавець робить напис: «Замість видано дублікат» та повертає її на збереження працівнику. Будьте уважні: при працевлаштуванні на нове місце роботи працівник пред’являє саме дублікат трудової книжки.

Поговоримо і про заповнення внутрішнього блока дубліката трудової книжки, якщо працівник уже працював до оформлення на останнє місце роботи. Спочатку останній для працівника роботодавець вносить запис про загальний стаж роботи до працевлаштування у цю установу у графу 3 розділу «Відомості про роботу» дубліката. Увага! Вказують тільки ті дані, які підтверджені документами. А вже далі у дублікаті розписують інформацію про окремі періоди роботи.

Ви переконалися, до недавнього часу працівники отримували дублікат трудової книжки тільки у роботодавця за останнім місцем робити. Звісно, це не варіант для працівників, які залишили роботу та місце проживання в зоні проведення АТО. Адже виходить, що для отримання такого дубліката їм доведеться повернутися до зазначеного регіону. Не потрібно пояснювати, чим це може обернутися… Більш того, не факт, що працівник зможе розшукати свого колишнього роботодавця або його представника — установа може просто не функціонувати.

Дублікат трудової за новою нормою. Невже періоди роботи таких працівників в іншій місцевості країни так і не потраплять до трудової книжки? Ось про це вже не хвилюйтеся — погляньте ще раз на наказ, що коментується. Як ми вже відмічали, ним Інструкція № 58 доповнена новим п. 5.6. Що ж дає цей пункт? У разі відсутності доступу до трудової книжки через надзвичайні ситуації, передбачені Кодексом цивільного захисту України від 02.10.2012 р. № 5403-VI, або проведення АТО на території, де працював працівник,

може бути видано дублікат трудової книжки за новим місцем роботи.

Для цього працівник із зазначеного регіону пред’являє новому роботодавцю пакет документів, про який ідеться в абзаці другому п. 5.6 Інструкції № 58. Ви можете його переглянути на с. 4 цього номера, тому окремо на ньому зупинятися не будемо.

Що робити роботодавцю після отримання такого пакета документів? Заводити для працівника нову трудову книжку та вносити запис про роботу у цій установі. Вважаємо, що вона повинна містити напис «Дублікат» у правому верхньому кутку на титульному аркуші такої книжки. Прямої вимоги про це п. 5.6 Інструкції № 58 не містить. Але погодьтеся: нова трудова книжка працівника повинна мати згадування про те, що вона є дублікатом.

Після балу (отримання дубліката трудової книжки за новою нормою). При гарному розвитку подій працівник рано чи пізно отримає доступ до своєї «автентичної» трудової книжки. У разі виникнення такої ситуації абзац третій п. 5.6 Інструкції № 58 приписує провести з дублікатом трудової книжки та самою трудовою книжкою певні маніпуляції. Хто це повинен зробити? Роботодавець за останнім місцем роботи. Зауважимо, що трудову книжку зберігають за основним місцем роботи працівника. Тож обов’язок із подальшого оформлення дубліката трудової книжки та «справжньої» трудової книжки покладається на роботодавця, в якого працівник вирішить продовжити свою трудову діяльність, — за новим основним місцем роботи або за основним місцем роботи, розташованим у зоні проведення АТО.

Такий роботодавець повинен:

перенести усі записи із дубліката трудової книжки до трудової книжки працівника;

скасувати дію дубліката трудової книжки. Як? Ставить на її титульному аркуші напис «Дублікат анульовано» та посвідчує його печаткою. Після чого роботодавець повертає дублікат трудової книжки працівнику. З цього моменту в установі зберігають саме трудову книжку працівника.

Ремарка. Як відновити відомості трудової книжки, втраченої назавжди? На жаль, п. 5.6 Інструкції № 58 не передбачає такого повороту подій. На нашу думку, працівник і в подальшому буде користуватися дублікатом трудової книжки. Відновити відомості із «справжньої» трудової книжки йому буде досить важко, оскільки така процедура не прописана в Інструкції № 58.

 

Людмила БЄЛЄВЦОВА,
експерт з питань оплати праці

(e-mail: l.belevtsova@id.factor.ua)

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі