(066) 87-010-10 Передзвоніть менi
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
5/16
Оплата праці
Оплата праці
Жовтень , 2015/№ 19

У вересні виплатили допомогу на оздоровлення в розмірі «старого» окладу: як бути

http://tinyurl.com/y3gpzjgg
Початок відпустки працівника нашої установи припав на 07.09.2015 р. Ми виплатили йому допомогу на оздоровлення в розмірі посадового окладу, що діяв до останнього підвищення. Річ у тім, що на момент нарахування такої допомоги не було оприлюднено постанову Уряду про підвищення посадових окладів працівників окремих галузей бюджетної сфери. Чи потрібно після набуття чинності зазначеною постановою здійснити перерахунок раніше виплаченої допомоги на оздоровлення? У нашій установі оплата праці здійснюється на підставі ЄТС.

Підвищені розміри посадових окладів (тарифних ставок) для всіх працівників з оплатою за Єдиною тарифною сіткою (ЄТС) наведено в постанові КМУ «Про підвищення оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих 15 бюджетної сфери» від 16.09.2015 р. № 731* (далі — постанова № 731). У ній зазначено, що такі розміри посадових окладів застосовуються з 01.09.2015 р. З урахуванням такої дати введення в дію нових розмірів посадових окладів озвучене запитання цілком зрозуміле.

* Нові розміри посадових окладів (тарифних ставок) ми наводили в «ОП», 2015, № 18, с. 5. Також див. с. 4 цього номера. — Прим. ред.

«Обов’язкова» допомога на оздоровлення. Деяким категоріям працівників бюджетної сфери виплата допомоги на оздоровлення при наданні щорічної відпустки здійснюється в обов’язковому порядку. Це стосується, зокрема, медичних і фармацевтичних працівників ( абз. 4 п. 2 постанови КМУ від 11.05.2011 р. № 524), педагогічних і науково-педагогічних працівників ( абз. 11 ч. 1 ст. 57 Закону України «Про освіту» від 23.05.91 р. № 1060-XII)**.

** Див. перелік працівників-бюджетників, для яких допомога на оздоровлення має обов’язковий характер, у спецвипуску «ОП», 2015, № 12/1, с. 14. — Прим. ред.

Увага! Одна з особливостей виплати такої «обов’язкової» оздоровчої допомоги (простежується в усіх нормативно-правових актах, що регулюють її надання): допомогу на оздоровлення виплачують у розмірі посадового окладу, що діє на момент виходу працівника у щорічну відпустку.

Виходить, якщо дата початку щорічної відпустки — 07.09.2015 р., то виплатити допомогу на оздоровлення слід у розмірі посадового окладу, що діє станом на вересень. Як бачимо, початок відпустки припав на перші дні вересня 2015 року. Дійсно, на той момент постанова № 731 ще не набула чинності. Тому цілком закономірно, що допомога на оздоровлення була виплачена в розмірі посадового окладу, що діяв до останнього підвищення. Проте, як уже було акцентовано, у постанові № 731 чітко зазначено, що нові розміри посадових окладів слід застосовувати з 01.09.2015 р.

Важливо! Якщо у вересні «обов’язкова» допомога на оздоровлення була виплачена в розмірі посадового окладу, що застосовується з 01.01.2015 р. (тобто без урахування підвищення), то згодом необхідно здійснити її перерахунок.

По суті, розмір такої оздоровчої допомоги слід «підтягнути» до розміру посадового окладу, чинного з 01.09.2015 р. згідно з постановою № 731.

Приклад 1. Посадовий оклад медсестри поліклініки першої кваліфікаційної категорії (8-й тарифний розряд за ЄТС) до останнього підвищення становив 1397 грн., а після підвищення — 1660 грн. Такий працівник не має права на підвищення до посадового окладу. Він скористався щорічною відпусткою з 07.09.2015 р., до якої йому виплатили допомогу на оздоровлення в розмірі 1397 грн. У зв’язку із застосуванням постанови № 731 саме з 01.09.2015 р. працівнику потрібно перерахувати розмір допомоги на оздоровлення — донарахувати 263 грн. (1660 - 1397).

Підкреслимо: розглянуті правила донарахування допомоги на оздоровлення стосуються тільки ситуацій, коли працівник реалізував право на щорічну відпустку у вересні 2015 року.

Приклад 2. Скористаємося умовами прикладу 1, але з однією відмінністю: початок щорічної відпустки працівника — 17.08.2015 р. У такому разі йому повинні були виплатити допомогу на оздоровлення в розмірі 1397 грн., адже саме такий посадовий оклад для працівника 8-го тарифного розряду діяв станом на серпень 2015 року. Не потрібно здійснювати перерахунок такої допомоги у зв’язку з підвищенням посадових окладів з вересня 2015 року.

Приклад 3. Працівнику 8-го тарифного розряду, який реалізував право на щорічну відпустку у вересні 2015 року, виплачено допомогу на оздоровлення в розмірі 1660 грн. (новий розмір згідно з постановою № 731). З жовтня 2015 року йому встановлено підвищення до посадового окладу у зв’язку зі шкідливими умовами праці. У результаті підвищився розмір його посадового окладу. Проте підстав для перерахунку допомоги на оздоровлення немає, оскільки на момент виходу у щорічну відпустку у працівника не було права на таке підвищення.

Окремо зазначимо: такий підхід також стосується держслужбовців і посадових осіб органів місцевого самоврядування при виплаті «обов’язкової» допомоги на оздоровлення в розмірі посадового окладу ( ст. 35 Закону України «Про державну службу» від 16.12.93 р. № 3723-XII, ст. 21 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» від 07.06.2001 р. № 2493-III). Маються на увазі випадки, коли посадові оклади держслужбовців установлюються на рівні мінімальної заробітної плати. Таким працівникам необхідно перерахувати допомогу на оздоровлення виходячи з нового розміру мінзарплати — 1378 грн.

Якщо ж при виході у відпустку у вересні 2015 року їм було нараховано та виплачено допомогу на оздоровлення в розмірі середньомісячної зарплати ( п.п. 3 п. 2 постанови КМУ від 09.03.2006 р. № 268), то перераховувати її не потрібно, оскільки в розрахунковому періоді (липень — серпень 2015 року) підвищення окладу не було.

Зауважимо: не здійснюється перерахунок і розміру допомоги на оздоровлення (має необов’язковий характер) робітникам, які обслуговують держоргани та органи місцевого самоврядування (п.п. «з» п. 2 наказу Мінпраці від 02.10.96 р. № 77).

«Необов’язкова» допомога на оздоровлення. Умовами оплати праці в окремих галузях бюджетної сфери передбачено виплату матеріальної допомоги, у тому числі й на оздоровлення, у сумі не більше одного посадового окладу на рік (крім матеріальної допомоги на поховання). Це негарантована виплата, рішення про її надання приймає керівник установи (щодо керівника — рішення приймає орган вищого рівня). Таку норму прописано в п.п. «б» п. 4 постанови КМУ від 30.08.2002 р. № 1298. Аналогічне положення продубльовано в нормативних документах про умови оплати праці для різних бюджетних галузей.

Важливо! Оскільки така допомога надається за рахунок фонду оплати праці, її перерахунок не здійснюється або здійснюється за наявності економії фонду оплати праці.

Тобто суми матеріальної допомоги на оздоровлення необов’язкового характеру, нараховані виходячи з розмірів старих окладів, за рішенням керівника можуть бути донараховані («підтягнуті» до нового розміру посадового окладу) тільки за наявності грошових коштів на ці цілі в кошторисах.

Зацікавив журнал?
Отримуйте більше статей та спеціальних пропозицій за підпискою
допомога на оздоровлення додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті