Теми статей
Обрати теми

Трудові гарантії учасникам виборів

Долга Ірина, експерт з питань оплати праці
На вашому підприємстві, в установі, організації є кандидати на посади голів або депутатів місцевих рад? Ваші працівники беруть участь у виборчому процесі як члени виборчої комісії або спостерігачі? Пропонуємо вам порцію роз’яснень: як оформити відсутність таких працівників на роботі у зв’язку з участю у виборах.

Трудові гарантії «від роботодавця»

Виборчий процес передбачає не тільки участь кандидатів та виборців у одноденному голосуванні. Не менш важлива підготовка, агітація, робота з документацією тощо. Для цього залучають додаткові кадри. Багато з них мають основне місце роботи. Законодавець потурбувався про ці моменти, встановивши для учасників виборів певні трудові гарантії залежно від їх статусу. У цьому випадку оперувати будемо нормами Виборчого кодексу України від 19.12.2019 р. № 396-IX (далі — Виборчий кодекс).

Розберемо обов’язки роботодавців щодо їх працівників, які задіяні у виборчому процесі в різних статусах.

Кандидат. У Виборчому кодексі закріплені гарантії для кандидатів у депутати місцевих рад. А от щодо кандидатів на посади сільського, селищного, міського голови таких норм не передбачено. Тому свою відсутність на роботі вони оформлюють на власний розсуд за погодженням з роботодавцем.

Це може бути відпустка без збереження зарплати (ст. 25 чи 26 Закону про відпустки), щорічна відпустка тощо.

Згідно з ч. 1 ст. 237 Виборчого кодексу роботодавець не має права відмовити кандидату в депутати в наданні неоплачуваної відпустки. Про що йдеться?

1. Роботодавець не повинен змушувати кандидата у депутати оформлювати відпустку без збереження зарплати, але й не має права відмовити працівнику (за його бажанням) у оформленні такої відпустки.

2. Працівнику, що зареєструвався кандидатом, надане право, а не обов’язок оформлювати неоплачувану відпустку. Тож якщо в нього є не використані інші види відпусток (наприклад, щорічні), то він може скористатися ними (за погодженням з роботодавцем) у виборчий період. І це не буде порушенням законодавства. Але не для кандидата-держслужбовця.

Трудові відносини у держслужбовців регулює Закон України «Про державну службу» від 10 грудня 2015 року № 889-VIII (далі — Закон № 889). Відповідно до ч. 4 ст. 10 цього Закону у разі реєстрації державного службовця кандидатом у депутати, він:

а) зобов’язаний в одноденний строк письмово повідомити про це керівника держслужби;

б) надати заяву та оформити відпустку без збереження заробітної плати на час участі у виборчому процесі. Така відпустка надається за рішенням керівника держслужби з дня його повідомлення про участь у виборчому процесі і до дня його завершення відповідно до виборчого законодавства.

Зауважте, відповідальність щодо оформлення відпустки без збереження на період участі у виборчому процесі покладено на держслужбовця. Тому скористатися іншим видом відпустки у цей час він не може, бо це буде підставою для притягнення державного службовця до відповідальності за дисциплінарний проступок. Роз’яснення щодо відпустки для участі у виборах держслужбовця – кандидата у депутати надало Управління Держпраці у Волинській області (lutsk.dsp.gov.ua)

Наведемо на рис. 1 гарантії, які передбачені для кандидатів у депутати.

img 1

Рис. 1. Гарантії для кандидата у депутати

* Можна використати ці коди, але краще запровадити власні позначки.

Довірена особа, представник, уповноважена особа від партії. Працівники, які у виборах беруть участь як довірені особи кандидатів у депутати, кандидатів на посади міських, сільських, селищних голів, представників організацій партій у відповідній виборчій комісії (далі — ВК) та уповноважених осіб організацій партій, мають право на звільнення від виконання виробничих або службових обов’язків за місцем роботи на період виборчого процесу без збереження заробітної плати за погодженням із роботодавцем (п. 9 ст. 238, п. 8 ст. 236 Виборчого кодексу).

Гарантії для працівників з таким статусом у період виборів наведені на рис. 2.

img 2

Рис. 2. Гарантії для довіреної особи, представника, уповноваженої особи

Спостерігачі. Відповідно до ст. 239 Виборчого кодексу у виборчому процесі на місцевих виборах можуть брати участь офіційні спостерігачі від організацій партій.

Та, на жаль, Виборчий кодекс не передбачає для них гарантій у сфері праці.

Питання відсутності на роботі спостерігач повинен вирішити з роботодавцем у рамках трудового законодавства. Варіанти оформлення роботодавцем відсутності працівника, який є спостерігачем на місцевих виборах, на виборчий період зображено на рис. 3.

img 3

Рис. 3. Варіанти оформлення увільнення від основної роботи спостерігача

Члени виборчої комісії. Найбільш захищені учасники виборів — члени ВК. На час безпосереднього виконання обов’язків члена ВК (участь у засіданнях комісії, інших заходах) на кожного члена ВК поширюються гарантії і компенсації, передбачені законодавством для працівників на час виконання ними державних або громадських обов’язків у робочий час (ч. 5 ст. 38 Виборчого кодексу).

Відразу відзначимо, що їх робота як членів комісії оплачується у будь-якому разі:

• роботодавцем, якщо вони залучені до виборчого процесу на безоплатній основі (>ст. 119 КЗпП);

• виборчою комісією — якщо вони залучені до виборів на платній основі ( title = ст. 212 Виборчого кодексу).

Але це вже інша історія, про яку ви дізнаєтесь у статті «Оплатна сторона участі у виборах» цього номера. А зараз про трудові гарантії членів ВК за їх основним місцем роботи.

Члени ВК звільняються від виконання службових обов’язків за місцем постійної роботи на час, необхідний для здійснення обов’язків члена комісії (скликання засідання або участі в інших заходах, передбачених "Виборчим кодексом).

Зауважте, Виборчий кодекс не передбачає виконання обов’язків членом ВК безперервний виборчий період або повний день. Член комісії може бути залучений до роботи у ВК на декілька годин на день і не кожного дня. Такі дані повинні бути підкріплені письмовим повідомленням або рішенням ВК. Гарантії для працівників за основним місцем роботи, що є членами виборчої комісії, наведені на рис. 4.

img 4

Рис. 4. Гарантії за основним місцем роботи члена ВК

Зауважте, роботодавець не може відмовити в увільненні працівнику — члену виборчої комісії на період виборчого процесу.

Оформляємо увільнення від трудових обов’язків працівника — члена ВК

На прикладі члена ВК, який бере участь у виборах на безоплатній основі, покроково пройдемо шлях оформлення увільнення від основної роботи.

img 5Посвідчення ВК. Працівник — член ВК надає посвідчення члена ВК з місцевих виборів за відповідною формою посвідчення (додатки до постанови № 142*).

* Постанова ЦВК від 24.07.2020 р. № 142.

img 6Повідомлення/рішення. Працівник надає роботодавцю повідомлення голови, заступника голови чи секретаря відповідної виборчої комісії про скликання засідання комісії або рішення виборчої комісії про залучення члена комісії до участі в інших заходах виборчого процесу.

Такі повідомлення або рішення повинні містити зазначення дати, часу та запланованої тривалості засідання виборчої комісії чи іншого заходу.

img 7Заява працівника. Працівник надає роботодавцю за місцем роботи заяву про увільнення від виконання трудових обов’язків із зазначенням періоду участі у виборчому процесі.

img 8Наказ. Роботодавець видає наказ про увільнення працівника від виконання трудових обов’язків. У наказі фіксує строк увільнення, чи зберігається середній заробіток та вказує підстави увільнення.

img 9довідка про увільнення від роботи. Роботодавець надає працівнику довідку про увільнення від роботи, в якій зазначає час увільнення, збереження місця роботи, посади та середнього заробітку (за вимогою працівника).

Висновки

• Кандидат у депутати на період участі у виборчому процесі має право на неоплачувану відпустку. Роботодавець не може йому відмовити.

• Довірена особа, представник, уповноважена особа від партії має право (за погодженням із роботодавцем) на увільнення від основної роботи зі збереженням місця роботи та посади, але без збереження заробітку.

• Для спостерігачів не передбачено трудових гарантій під час участі у виборах.

• Члени ВК для участі у виборах можуть залучатися:

а) на платній основі (зі збереженням місця роботи, посади, але без збереження заробітку за основним місцем роботи);

б) на безоплатній основі (зі збереженням місця роботи, посади та середнього заробітку за основним місцем роботи).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі