Мінімальні гарантії
На 1 січня 2022 року встановлено прожитковий мінімум на одну працездатну особу (ПМПО) в розрахунку на місяць у розмірі 2481 грн (ст. 7 Закону про Держбюджет-2022*).
* Закон України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» від 02.12.2021 № 1928-IX.
Мінімальний посадовий оклад (тарифна ставка) встановлюється у розмірі, не меншому за ПМПО, встановленого на 1 січня календарного року (ст. 96 КЗпП).
Тобто з 1 січня 2022 року мінімальний оклад не може бути нижчим за 2481 грн.
Схема посадових окладів (тарифних ставок) працівників установ, закладів та організацій, що фінансуються з бюджету, формується на основі:
• мінімального посадового окладу (тарифної ставки), встановленого Кабінетом Міністрів України;
• міжпосадових (міжкваліфікаційних) співвідношень розмірів посадових окладів (тарифних ставок) і тарифних коефіцієнтів.
Разом з тим у ст. 7 Закону про Держбюджет-2022 зазначено, що розмір ПМПО з 1 січня:
• який застосовується для визначення базового розміру посадового окладу судді, — 2102 грн;
• який застосовується для визначення посадових окладів працівників інших державних органів, оплата праці яких регулюється спеціальними законами, а також працівників податкових і митних органів, — 2102 грн;
• який застосовується для визначення посадового окладу прокурора окружної прокуратури, — з 1 січня 1600 грн.
Оклади за ЄТС
Механізм визначення посадових окладів (тарифних ставок) за розрядами ЄТС прописаний у постанові № 1298**. За правилами цієї постанови визначаємо посадові оклади працівників освіти, культури, спорту, соціального захисту тощо.
** Постанова КМУ «Про оплату праці на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери» від 30.08.2002 № 1298.
ЄТС передбачає 25 тарифних розрядів і відповідні тарифні коефіцієнти. Вони наведені у додатку 1 до постанови № 1298. І принцип визначення розміру окладу відповідного розряду у 2022 році не змінився.
Посадові оклади (тарифні ставки) за розрядами ЄТС визначаються шляхом множення посадового окладу (ставки) працівника 1-го тарифного розряду на відповідний тарифний коефіцієнт.
У разі коли посадовий оклад (тарифна ставка) визначені у гривнях з копійками, цифри до 0,5 відкидаються, від 0,5 і вище — заокруглюються до однієї гривні.
Останнє підвищення окладів працівників з оплатою праці за ЄТС відбулося з 1 грудня 2021 року. Так, посадовий оклад працівника 1-го тарифного розряду за ЄТС становить 2893 грн. Для розрахунку посадових окладів працівників 2 — 25-го тарифних розрядів він є базовим.
ВАЖЛИВО!
Із 1 січня 2022 року розмір посадових окладів працівників з оплатою праці за ЄТС залишається на рівні грудня 2021 року.
Розміри посадових окладів відповідних розрядів (1 — 25-го) за ЄТС із грудня 2021 року ми наводили у статті «Посадові оклади за ЄТС із 1 січня 2021 року» // «ОП», 2021, № 2.
У 2022 році, як і раніше, дотримуємося міжпосадових співвідношень розміру посадових окладів. Оскільки посадові оклади працівників з 1-го по 12-й тарифний розряд залишаються меншими за МЗП, то не забуваємо її дотягувати до мінімальної зарплати (6500 грн) за відпрацьований час.
Для таких працівників диференціації у зарплаті досягаємо шляхом застосування стимулюючих виплат (доплат, надбавок, премій) з урахуванням складності, відповідальності та умов виконуваної роботи, кваліфікації працівника (постанова КМУ від 28.12.2016 № 1037).
Посадові особи та службовці ОМС
Розмір окладів посадових осіб та службовців ОМС визначено у додатках 48 — 53 та 55 до постанови № 268*.
* Постанова КМУ «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів» від 09.03.2006 № 268.
Останнє підвищення посадових окладів ОМСівцям відбулося з 03.08.2021. Тоді оклади були підвищені вибірково.
Посадові оклади «непідвищених» працівників станом на 1 січня 2022 року так і залишилися на рівні червня 2020 року.
Кому, на скільки та за яких умов відбулося підвищення посадових окладів, ми розповідали у статті «Оклади в ОМС підвищені вибірково» // «ОП», 2021, № 15.
ВАЖЛИВО!
Із 1 січня 2022 року розміри посадових окладів працівників ОМС не змінилися.
Так, у 2021 році мінімальний розмір окладу посадової особи (4540 грн) і службовця (4200 грн) перевищує мінімальний гарантований розмір посадового окладу, встановлений на 1 січня 2022 року (2481 грн).
Отже, мінімальні законодавчі вимоги виконано, а інших умов установлення мінімального розміру посадового окладу в ОМС постанова № 268 не містить.
Але 2022 рік тільки-но розпочався. І є ще сподівання, що протягом цього року Уряд перегляне розмір окладів таких працівників у бік підвищення…
Оклади держслужбовців
Схеми посадових окладів (їх розміри) та умови оплати праці держслужбовців визначає КМУ (ч. 2 ст. 51 Закону про держслужбу**).
** Закон України «Про державну службу» від 10.12.2015 № 889-VIII.
Конкретні розміри окладів з урахуванням категорій, підкатегорій та рівнів держорганів визначені постановою № 15***. І розміри окладів визначені в ній у фіксованій сумі.
*** Постанова КМУ «Питання оплати праці працівників державних органів» від 18.01.2017 № 15.
Мінімальний розмір посадового окладу державного службовця не може бути менше двох розмірів ПМПО, встановленого на 1 січня календарного року (ч. 3 ст. 51 Закону про держслужбу).
Поряд із цим, як ми вже зазначали, для визначення посадових окладів працівникам держорганів, оплата праці яких регулюється спеціальними законами (тобто для держслужбовців), а також працівникам податкових органів, з 01.01.2022 застосовується показник ПМПО у розмірі 2102 грн.
Виходячи з цих норм мінімальний розмір посадового окладу в держслужбі залишається на рівні 2021 року і на 2022 рік становить 4204 грн (2102 x 2).
ВАЖЛИВО!
Із 1 січня 2022 року посадові оклади держслужбовців залишаються без змін, на рівні 2021 року.
Проте НАДС підготувало проєкт Схеми посадових окладів на посадах державної служби на 2022 рік*, який надіслано на розгляд уповноважених Урядом органів. У ньому пропонується пропорційне збільшення окладів, починаючи від найнижчої посади. Чи є шанси у запропонованого НАДС проєкту набрати чинність офіційного документа, покаже час. Ми обов’язково про це проінформуємо читачів на сторінках нашого видання.
* nads.gov.ua/news/nads-rozrobleno-proekt-shemi-posadovih-okladiv-na-2022-rik
Обслуговуючі працівники держорганів і патронат
На працівників, які обслуговують держоргани, а також на патронат не поширюється дія Закону про держслужбу. Адже вони не прирівнюються до держслужбовців. Організаційні та оплатні моменти їх праці регулює постанова № 1112**.
** Постанова КМУ «Про умови оплати праці працівників державних органів, на яких не поширюється дія Закону України «Про державну службу» від 24.12.2019 № 1112.
У примітках до Схем окладів цієї постанови встановлено, що посадові оклади працівників держорганів, на яких не поширюється дія Закону про держслужбу, визначаються шляхом множення двох розмірів ПМПО, установленого законом на 1 січня календарного року, на відповідні коефіцієнти.
ВАЖЛИВО!
Із 1 січня 2022 року зросли посадові оклади працівників держорганів, що виконують функції з обслуговування, а також працівників патронатних служб.
Тобто розміри посадових окладів зазначених працівників у 2022 році прив’язані до розміру ПМПО на 1 січня 2022 року. І норми ст. 7 Закону про Держбюджет-2022 тут не спрацьовують, оскільки направлені на держслужбовців.
Тоді орієнтир при визначенні окладів — 2481 грн (ПМПО на 01.01.2022).
Наприклад, коефіцієнт визначення посадового окладу заступника керівника патронатної служби (система правосуддя) становить 3,83. Визначимо розмір його окладу з 1 січня 2022 року:
2481 х 2 х 3,83 = 19004,46 ≈ 19004 (грн).
Якщо посадовий оклад визначено у гривнях з копійками, цифри до 0,50 відкидаємо, а 0,50 і вище округлюємо до однієї гривні.
Робітники, які обслуговують органи держвлади і ОМС
Нормативний документ, яким визначається розмір окладів і умови оплати праці робітників, які обслуговують органи держвлади та ОМС, є наказ № 609***.
*** Наказ Мінекономіки «Про умови оплати праці робітників, зайнятих обслуговуванням органів виконавчої влади, місцевого самоврядування та їх виконавчих органів, органів прокуратури, судів та інших органів» від 23.03.2021 № 609.
Ним визначені фіксовані розміри окладів для:
• «обслуговуючих» робітників органів держвлади у додатках 1 — 3;
• робітників, які обслуговують ОМС, — у додатках 4 — 6.
Змінюються розміри місячних посадових окладів, зазначені в додатках 1 — 6 до наказу № 609, в установленому порядку пропорційно підвищенню посадового окладу (тарифної ставки) працівника 1-го тарифного розряду, розмір якого визначено у примітці 1 додатка 1 до постанови № 1298 (абз. 4 п. 1 наказу № 609, який застосовується з 1 січня 2022 року).
Робітники ОМС. Оклади робітників, які обслуговують ОМС, підвищились у січні та грудні 2021 року.
З 1 січня 2022 року оклади «обслуговуючих» робітників ОМС не підвищилися.
Вони залишилися на рівні грудня 2021 року. Це пояснюється тим, що не відбулося і зростання посадового окладу працівника 1-го тарифного розряду, як цього вимагає абз. 4 п. 1 наказу № 609 (ср. ).
Робітники держорганів. З 21.10.2021 була виключена ст. 26 Закону про держбюджет-2021*, норми якої зобов’язували застосовувати обмеження розміру та умов оплати праці для всіх працівників держорганів, що діяли на 01.09.2020. При цьому у додатки 1 — 3 до наказу № 609 відповідні зміни внесені не були. І розміри окладів «обслуговуючих» держоргани робітників весь 2021 рік залишалися на рівні 01.09.2020.
* Закон України «Про Державний бюджет на 2021 рік» від 15.12.2020 № 1082-IX.
Але 31.12.2021, в останній день минулого року, набув чинності довгоочікуваний наказ Мінекономіки «Про внесення змін у додатки 1 — 3 до наказу Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 23 березня 2021 року № 609» від 17.12.2021 № 1096-21 (далі — наказ № 1096-21).
Цим наказом оклади «обслуговуючих» робітників держорганів (додатки 1 — 3 до наказу № 609) підвищені «заднім числом», до того ж двічі.
УВАГА!
Оклади робітників, які обслуговують держоргани, підвищені двічі у 2021 році: з 21 жовтня та з 1 грудня.
Оскільки запізнілий наказ № 1096-21 вимагає підвищити оклади «обслуговуючих» держоргани робітників з 21 жовтня 2021 року та з 1 грудня 2021 року, керівники держорганів повинні внести відповідні зміни в штатні розписи починаючи з 21.10.2021 та з 01.12.2021, перерахувати зарплату «підвищеним» робітникам.
Такі перерахунки фактично можливо провести у січні 2022 року та виплатити належні суми. Окрім посадових окладів, перерахунку підлягатимуть й інші обов’язкові виплати, які розраховуються виходячи з окладу (доплати і надбавки, встановлені у відсотковому значенні).
Також необхідно відкоригувати й виплати, на розмірі яких відбилося підвищення окладів «заднім числом» (відпускні, «відпускні» компенсації, індексацію, доплату до МЗП).
Та розмір підвищених окладів все одно залишився меншим за мінзарплату у всіх категорій «обслуговуючих» робітників. І в більшості цих робітників фактичний результат перерахунку зарплати буде нульовим, оскільки буде поглинутий доплатою до МЗП. Тоді коригування заробітної плати таких робітників відбудеться тільки за її структурою.
А от донарахувати різницю, якщо вона сформується, потрібно також і звільненим робітникам починаючи з 21.10.2021. Про ці та інші нюанси та наслідки підняття окладів «заднім числом» ми обов’язково розкажемо вам детально у наступному номері.
Поряд з цим, при проведенні донарахувань керівники органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів повинні «вписатися» в межі фондів заробітної плати, затверджених у кошторисах.
Таке обмеження міститься у п. 2 наказу № 1096-21. І в цьому законотворці постійні. Перерахунок заробітної плати, як завжди, робимо у межах фонду оплати праці.
Станом на 1 січня 2022 року посадові оклади «обслуговуючих» держоргани робітників відповідають рівню грудня 2021 року з урахуванням змін, унесених наказом № 1096-21.