Теми статей
Обрати теми

Оголошення про вакансію: коли чекати на штраф?

Кучерова Оксана, юрист
Роботодавця може оштрафувати Держпраці не тільки за порушення прав його реальних працівників, але й за «постраждалих» віртуальних, тобто тих, кого він збирається приймати на роботу. І це не жарт, а оновлений штраф за порушення правил реклами про вакансії. Далі про все це детальніше.

Про що йдеться

З 8 січня 2022 року набрав чинності Закон № 1750*. Чому це важливо для роботодавців? Пояснюю.

* Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про рекламу» щодо протидії дискримінації за ознакою статі» від 10.09.2021 № 1750-IX.

В Україні існує багато сайтів із пошуку роботи, де роботодавці зазвичай звикли розміщувати свої оголошення про вакансії. Розміщуючи таке оголошення, вони стають рекламодавцями, тобто замовниками реклами про вакансії (прийняття на роботу) для її виробництва або розповсюдження, отже, на них поширюється Закон про рекламу**.

** Закон України «Про рекламу» від 03.07.96 № 270/96-ВР.

Проте на практиці мало хто замислювався над тим, що є певні правила та обмеження на таку рекламу. Більше того, деякі зі своїх побажань до майбутнього працівника взагалі не варто вказувати.

Наприклад, більшість роботодавців хочуть бачити як секретарів та офісних службовців виключно дівчат. Розповсюдженими є й певні вікові обмеження для кандидатів. Часто як вищу межу зазначають вік 35 років. Не кажучи вже про вимоги щодо сімейного стану, наявності або відсутності дітей, до зовнішності або інших фізичних якостей кандидата.

Таке легковажне ставлення пояснюється одним — відсутністю реальних механізмів застосування штрафу за такі порушення. Проте законодавці вирішили змінити правила гри.

Чи буде штраф?

Однією з найбільш обговорюваних змін є штраф за порушення вимог до реклами послуг з працевлаштування. Так, за правилами ч. 3 ст.241 Закону про рекламу:

ЦИТАТА

У разі порушення вимог цієї статті рекламодавець сплачує до державного бюджету штраф у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент вчинення порушення, у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.

Відверто кажучи, не така це вже й новація, адже такий штраф існував і раніше. Проте до цих змін він мав би сплачуватися до Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття. Єдиною проблемою була відсутність механізму його стягнення. На це навіть вказувало Держпраці в листі від 29.07.2014 № 1673/26/60/01/2676-14.

Тож, аби заповнити цю прогалину, було розроблено і розміщено для обговорення проєкт постанови Кабміну, якою пропонується затвердити Порядок сплати рекламодавцями до державного бюджету штрафів за порушення вимог Закону України «Про рекламу» щодо реклами про вакансії (прийом на роботу)*.

* Проєкт постанови КМУ «Про затвердження Порядку сплати рекламодавцями до державного бюджету штрафів за порушення вимог Закону України «Про рекламу» щодо реклами про вакансії (прийом на роботу)» (опубліковано 07.12.2021) див. на офіційному сайті Мінекономіки (me.gov.ua) за посиланням «Головна» «Обговорення проектів документів».

Причому для повноцінної картини, за ідеєю урядовців, він мав би набрати чинності в той же день, що й обговорювані нами зміни, а саме з 08.01.2022. Проте на час підготовки цього номера до друку інформації про його прийняття ще немає.

Не секрет, що контроль за дотриманням вимог законодавства щодо оголошень про вакансії (прийняття на роботу) здійснює Держпраці (ст. 26 Закону про рекламу).

Відповідно, згаданим проєктом передбачається, що штраф накладатиметься на підставі акта перевірки Держпраці, про що оформлюється відповідний розпорядчий документ, який направляється рекламодавцю. Останній, у свою чергу, протягом 15 днів із дня його отримання має сплатити суму штрафу в державний бюджет за місцем його державної реєстрації на рахунки, відкриті в органах Держказначейства. У разі несплати штрафу у цей строк він стягуватиметься у судовому порядку. Єдиний виняток — оскарження штрафу до відповідного центрального органу виконавчої влади або до суду.

Більше того, в уніфікованій формі Акта перевірки в переліку питань, які мають перевірити «трудові» інспектори, немає питання про дотримання вимог законодавства про рекламу щодо вакансій. Отже, для реального накладення штрафу в 10 МЗП ці питання ще потрібно доопрацьовувати.

Проте на забувайте, що поряд із штрафом за рекламу про вакансії є ще ч. 1 ст. 22 КЗпП, за якою забороняється необґрунтована відмова у прийнятті на роботу. Держпраці** пояснює, що:

** dp.dsp.gov.ua/novyny/neobgruntovana-vidmova-u-pryiniatti-na-robotu/

ЦИТАТА

«Необґрунтованою» вважається відмова, яка не містить конкретних причин або посилається на мотиви, які не пов’язані з діловими або професійними якостями претендента на робоче місце. Необхідним є посилання на норми законодавства, також має бути доведено, яких саме якостей бракує претенденту. Не буде вважатися необґрунтованою відмова у прийомі, якщо на підприємстві відсутня відповідна вакансія.

Контролери цілком можуть розцінити її як інші порушення трудового законодавства, а це 1 МЗП за кожне таке порушення. При цьому працівник і сам може звернутися до суду, якщо йому неправомірно відмовили у прийнятті на роботу. Хоча, звісно, для того, щоб увесь цей механізм запрацював, необхідно мати підтвердження такої необґрунтованої відмови.

Тож нагадаємо, що закон вимагає дати відмову в письмовій формі лише вагітним жінкам, жінкам з дітьми до трьох років та одиноким матерям (ст. 184 КЗпП). Якщо ж працівник все ж наполягатиме на письмовій відповіді, складіть її у двох примірниках з нейтральними формулюваннями, які б не свідчили ані про дискримінацію, ані про необґрунтованість відмови. Проте, звісно ж, краще нічого не порушувати.

Про яке порушення йдеться?

Вимоги до рекламодавців установлені в ст. 241 Закону про рекламу (див. таблицю).

Заборони в рекламі про вакансії

Заборонено

Приклад

Зазначати вік кандидатів

Не можна писати «Вимоги до кандидата: вік від 18 до 35 років»

Пропонувати роботу лише жінкам або лише чоловікам, за винятком специфічної роботи, яка може виконуватися виключно особами певної статі

Не можна писати «У зв’язку з розширенням фітнес-центру запрошуємо до нашої команди дівчат від 20 до 35 років на посаду адміністратора»

Висувати вимоги, що надають перевагу жіночій або чоловічій статі, представникам певної раси, кольору шкіри (крім випадків, визначених законодавством, та випадків специфічної роботи, яка може виконуватися виключно особами певної статі)

Не можна писати «Ми шукаємо вродливих та усміхнених офіціантів у наш заклад! Якщо ви струнка і вмієте посміхатися, у вас неконфліктний характер, обов’язково білявка з довгим волоссям, ми чекаємо саме на вас!»

Установлювати обмеження для кандидатів щодо політичних, релігійних та інших переконань, членства у професійних спілках або інших об’єднаннях громадян, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками

Не можна писати «Шукаємо тільки українців — жителів прилеглих районів»

Чи є винятки?

Як бачимо, законодавство дозволяє обходити вищезазначені заборони тільки у випадку специфічної роботи, яка може виконуватися виключно особами певної статі. Що ж це за робота? Відповідь знаходимо в листі Мінсоцполітики від 21.03.2013 № 69/021/150-13 (ср. ).

Як приклад таких робіт знаходимо заборону використовувати жіночу працю:

• на роботах, пов’язаних з підійманням та переміщенням речей, маса яких перевищує встановлені для них граничні норми (ч. 2 ст. 174 КЗпП). Граничні норми підіймання і переміщення важких речей жінками затверджено наказом МОЗ від 10.12.93 № 241;

• у нічний час, на надурочних роботах і роботах у вихідні дні, а також направляти у відрядження вагітних жінок та жінок, які мають дітей віком до трьох років (ст. 176 КЗпП).

Можна було б згадати ще й Перелік заборонених для жінок робіт*. Проте у 2017 році він був скасований. Єдине, що залишилося поки ще чинним, — це Глава 3 розділу І цього Переліку, яка втратить чинність з дати, коли Україною буде завершено процедуру денонсації Конвенції про використання праці жінок на підземних роботах у шахтах будь-якого роду № 45. Тож будьте уважні.

* Наказ МОЗ «Про затвердження Переліку важких робіт та робіт із шкідливими і небезпечними умовами праці, на яких забороняється застосування праці жінок (ДНАОП 0.03-8.08-93)» від 29.12.93 № 256.

Отже, роботодавець-рекламодавець при складанні оголошень про вакансії має враховувати зазначені вище заборони і, якщо робота потребує, наприклад, підіймання важких речей, що перевищують граничні норми, сміливо вказувати у вакансії, що потрібні саме чоловіки.

Крім того, у законодавстві можуть бути встановлені і спеціальні вікові обмеження. Наприклад, на посаду судді можуть претендувати особи не молодше 30 і не старше 65 років. Тому зазначення у вакансії такого вікового обмеження не буде порушенням. Також, як приклад, наказ МОЗ «Про затвердження Переліку важких робіт і робіт із шкідливими і небезпечними умовами праці, на яких забороняється застосування праці неповнолітніх» від 31.03.94 № 46 містить як види робіт, так і конкретні назви професій, на яких не можуть працювати неповнолітні.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі