Повідомлення не скасовано
Передача Пенсійному фонду функцій та обов’язків ФСС з 1 січня 2023 року викликала багато запитань.
По-перше, не всі нормативні документи були підготовлені до таких змін.
Так, були заздалегідь підкориговані Закон про соцстрахування* та інші непрацездатні нормативні документи, які затверджував Кабмін.
* Закон України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 23.09.99 № 1105-XIV.
Проте підготувати свою заміну Порядку № 12* (вимагає подання страхувальниками Повідомлення про виплату страхових коштів) ПФУ не встиг.
По-друге, на початку року склалася ситуація, коли частина страхувальників отримала фінансування від ФСС (до 01.01.2023), а частина — від ПФУ (після 01.01.2023).
Постали логічні запитання: кому потрібно звітувати про виплату страхових коштів? Та й чи потрібно взагалі це робити?
Першою ластівкою у вирішенні цієї дилеми стала постанова ПФУ від 21.12.2022 № 28-3 (набрала чинності 01.01.2023). У ній пенсійники передбачили:
— Порядок № 12 продовжує діяти і після 01.01.2023, але тільки до того моменту, поки правління ПФУ не визначить новий механізм фінансування страхувальників для надання страхових виплат (не затвердить відповідний документ);
— повідомлення про виплату застрахованим особам коштів, отриманих від фондів (як ФСС, так і ПФУ) слід подавати й далі;
— у разі відсутності повідомлення про виплату коштів застрахованим особам ПФУ буде здійснювати перевірку використання страхувальником страхових коштів.
Згодом ФСС додав ще трохи деталей. Так, у своєму роз’ясненні від 25.01.2023 він наголосив на тому, що:
— форма Повідомлення та строки його подання не змінились;
— подавати Повідомлення про виплату необхідно до того фонду, від якого надійшли кошти.
Тобто якщо допомогу роботодавець отримав від ФСС до 01.01.2023, то Повідомлення слід подавати до ФСС. Якщо страхові кошти отримані від ПФУ після 01.01.2023, то подавати Повідомлення слід до ПФУ.
Виходить, про подання Повідомлення забувати не варто. А раз так, то давайте пригадаємо головні правила заповнення такого документа, як його можна подати та в які строки це потрібно зробити.
Як заповнити?
Як ми з’ясували, форма Повідомлення про виплату страхових коштів не змінилася. А отже, це та ж сама форма, що наведена у додатку 2 до Порядку № 12.
І, до речі, вона дуже проста у заповненні. Тут точно не виникне питань із заповненням інформації про самого страхувальника та відомостей про кожного отримувача допомоги (застрахованої особи), якому були виплачені страхові кошти (його П. І. Б., номер страхового свідоцтва (ідентифікаційний номер)).
А от про заповнення трьох наступних граф поговоримо далі детальніше. Для зручності зведемо цю інформацію у таблицю нижче.
Заповнюємо Повідомлення про виплату коштів застрахованим особам
Назва графи | Порядок заповнення |
Дані листка непрацездатності (серія, номер) | Якщо страхові кошти були виплачені застрахованій особі на підставі: — е-лікарняного (його унікальний номер не містить серії), то вказуйте тільки номер листка непрацездатності (графу «Серія» залишайте пустою); — паперового лікарняного — зазначайте і серію листка непрацездатності, і його номер у відповідних графах. У разі виплати допомоги на поховання в рядку «Номер» вкажіть номер свідоцтва про смерть, а графу «Серія» залиште порожньою |
Дата виплати коштів застрахованій особі | Вказуйте дату платіжного доручення на виплату страхових коштів працівнику (а не дату безпосереднього зарахування коштів на його рахунок) |
Пам’ятайте про строки для виплати страхових коштів роботодавцем. Виплачуйте: — лікарняні, декретні у найближчий день (після їх отримання від фонду) для виплати зарплати (це може бути як зарплата за другу половину місяця, так і аванс); — допомогу на поховання — на наступний робочий день після отримання страхових коштів. | |
Сума за рахунок коштів Фонду (у гривнях із копійками) | Зазначайте суму допомоги: — яка була фактично виплачена застрахованій особі; — з урахуванням обов’язкових платежів, які були сплачені з отриманої суми (тобто суму коштів, виплачених застрахованій особі + ПДФО/ВЗ). Якщо з певних причин страхові кошти були виплачені не в повному обсязі, суми, що залишилися, слід депонувати на рахунку. А після їх виплати — подати додаткове Повідомлення |
Проте наразі роботодавців більше турбує не порядок заповнення, а те, як подати таке Повідомлення.
Як подати?
Цікаво, що на сьогодні найпростіше відзвітувати про виплату страхових коштів до ФСС.
Оскільки ще у своєму роз’ясненні від 25.01.2023 спеціалісти цього відомства попередили, що у зв’язку з технічними причинами, пов’язаними із припиненням дії ФСС, подати Повідомлення до фонду наразі можливо виключно у паперовому вигляді:
— або особисто звернувшись безпосередньо до відділення ФСС;
— або надіславши документ рекомендованим листом поштою.
Щодо подання Повідомлення до ПФУ, то тут трохи складніше. Адже у постанові № 28-3 пенсійники одразу заявили, що Повідомлення про виплату коштів можна подати:
— або через портал електронних послуг Пенсійного фонду;
— або у паперовій формі разом з електронною формою на електронному носії інформації головним управлінням ПФУ в областях та м. Києві за основним місцем обліку страхувальника.
Але як з’ясувалося, відповідний сервіс на порталі ПФУ досі не запроваджений. Хоча ще на початку лютого 2023 року представники Пенсійного фонду обіцяли, що над ним працюють і вже за тиждень роботодавці отримають таку можливість. Однак він ще й досі в розробці.
Крім того, як свідчить практика, не всі відділення ПФУ готові приймати Повідомлення й у паперовій формі.
У такому випадку (через неможливість скористатися одним з перелічених вище способів подання Повідомлення) роботодавці вдаються до «хитрощів»:
— дехто робить скан-копію Повідомлення та відправляє її на електронну адресу Пенсійного фонду;
— дехто надсилає скан-копію цього документа через портал ПФУ, але за допомогою сервісу «Звернення» (Головна / Комунікації з ПФУ / Звернення). При цьому обирають тип звернення на свій розсуд (або «Заява (клопотання)», або «Пропозиція (зауваження)»).
Але чи задовольнить такий спосіб подання пенсійників? Не відомо. Тому перш ніж вигадувати свій спосіб подання Повідомлення до ПФУ, краще зателефонувати до Пенсійного фонду й з’ясувати ці подробиці.
В який строк подати?
Строк подання Повідомлення — 1 місяць з дня виплати лікарняних.
Наприклад, якщо кошти від ПФУ надійшли на спецрахунок 18.01.2023, а виплатили страхові кошти працівнику 20.01.2023 (у найближчий день для виплати зарплати), то крайній строк подання Повідомлення — 20 лютого 2023 року.
Звернуть увагу, якщо крайній день подання Повідомлення припадає на вихідний чи святковий/ неробочий, Повідомлення слід подати раніше (в останній робочий день, що передує такому вихідному / святковому / неробочому дню).
Чи є відповідальність?
Навіть якщо роботодавець не встигне подати Повідомлення у визначені строки, нічого страшного не трапиться. Оскільки:
— штраф за неподання Повідомлення законодавством не передбачений;
— роботодавцю, який не повідомив про здійснені виплати протягом 3 місяців з дня здійснення фінансування, загрожує лише перевірка з питань використання страхових коштів (п. 11 Порядку № 12).
І тільки якщо під час перевірки буде виявлене порушення порядку використання страхових коштів, то:
— роботодавцю загрожують санкції, передбачені ч. 6 ст. 8 Закону про соцстрахування. Тобто він повинен буде повернути всю суму неправомірно витрачених коштів фонду та заплатити штраф у розмірі 50 % такої суми;
— посадовим особам роботодавця — адмінштраф у розмірі від 136 до 255 грн (ст. 1655 КпАП).