Робота на посаді асистента вчителя
Відповідно до Типових штатних нормативів № 1205* у школах, де запроваджується інклюзивне навчання, може вводитися посада асистента вчителя для роботи з учнями з особливими потребами з розрахунку 1 ставка на клас, у якому навчаються такі діти. До того ж такий працівник має статус педагогічного працівника згідно з Переліком № 963**.
На посади педпрацівників приймаються особи, які мають освітню та/або професійну кваліфікацію, що відповідає встановленим законодавством, зокрема професійним стандартом (за наявності), кваліфікаційним вимогам до відповідних посад (ст. 58 Закону про освіту*).
* Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII.
Особи, які здобули вищу, фахову передвищу чи професійну (професійно-технічну) освіту за іншою спеціальністю та яким не було присвоєно професійну кваліфікацію педагогічного працівника, можуть бути призначені на посаду педагогічного працівника строком на один рік.
Професійна кваліфікація — це визнана або присвоєна/підтверджена суб’єктом, уповноваженим на це законодавством, та засвідчена відповідним документом стандартизована сукупність здобутих особою компетентностей та/або результатів навчання, що дає змогу здійснювати всі трудові функції, визначені відповідним професійним стандартом.
Особам, які забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти на посадах педагогічних працівників, але не мають відповідної професійної кваліфікації, профкваліфікація педпрацівника може бути присвоєна:
— закладом вищої освіти;
— післядипломної освіти;
— відповідним кваліфікаційним центром.
Це можливо після одного року роботи на посадах педпрацівників, що забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти, за умови успішного складення кваліфікаційного іспиту відповідно до кваліфвимог чи відповідного професійного стандарту (за наявності).
Керівник ЗСО має право призначати на посаду, переводити на іншу посаду та звільняти з посади працівників закладу освіти, визначати їхні посадові обов’язки, вирішувати інші питання, пов’язані з трудовими відносинами (ч. 3 ст. 38 Закону про середню освіту*).
* Закон України «Про повну загальну середню освіту» від 16.01.2020 № 463-IX.
Асистенти вчителів приймаються на роботу за трудовими договорами відповідно до вимог Закону про середню освіту та законодавства про працю.
На посаду асистента вчителя приймають осіб (див. лист МОН від 31.08.2020 № 1/9-495):
— які мають педагогічну освіту, вищу освіту та/або професійну кваліфікацію;
— вільно володіють державною мовою;
— моральні якості та фізичний і психічний стан здоров’я яких дозволяють виконувати професійні обов’язки.
Педагогічне навантаження асистента вчителя ЗСО становить 25 годин на тиждень (ч. 4 ст. 24 Закону про середню освіту). Перелік посадових обов’язків асистента вчителя визначається посадовою інструкцією, яка затверджується керівником ЗСО відповідно до вимог законодавства.
Отже, на посаду асистента вчителя ЗСО може бути прийнята особа з неповною вищою непедагогічною освітою, рівень якої засвідчений відповідним документом про здобуття професійної кваліфікації.
Атестація асистента вчителя
Педагогічним працівникам, які не мають повної вищої освіти, а також іншим педагогічним працівникам, незалежно від рівня здобутої ними освіти за результатами атестації встановлюються тарифні розряди. Це передбачав п. 4.11 Типового положення № 930*, яке діяло до 01.09.2023. При встановленні тарифного розряду враховувались, зокрема, освітній рівень працівника, педагогічний досвід, якість роботи, інші дані, які характеризують його професійну діяльність.
Щодо атестації асистента вчителя у 2023/2024 навчальному році, то зазначаємо таке.
Відповідно до абз. 1 п. 4 розд. І нині діючого Положення № 805* атестація є обов’язковою. Педпрацівник проходить чергову атестацію не менше одного разу на п’ять років, окрім випадків, визначених п. 7 розд. III Положення № 805, яким передбачено випадки щодо перенесення атестації за певних об’єктивних обставин.
* Положення про атестацію педагогічних працівників, затверджене наказом МОН від 09.09.2022 № 805.
Після призначення педагогічного працівника на посаду атестація проводиться не раніше ніж через рік. Педпрацівникам, посади яких не передбачають присвоєння кваліфкатегорій, за результатами атестації визначається відповідність (невідповідність) займаній посаді та встановлюється (підтверджується) тарифний розряд (абз. 4 п. 3 розд. І Положення № 805).
Тарифний розряд асистенту вчителя ЗСО встановлюється згідно з нормами додатка 6 до наказу № 557*. Так, зазначеному працівнику може бути встановлений 10 — 12-й тарифний розряд за ЄТС. При цьому не передбачено, яким чином диференціювати тарифний розряд, а саме чи враховувати при його визначенні освітній рівень працівника.
Детальніше про умови оплати праці асистента вчителя читайте у статті «Асистент вчителя ЗЗСО: визначаємо оплатні умови» // «Оплата праці», 2022, № 21 (ср. ).
Підсумуємо: у разі прийняття на посаду асистента вчителя особи, яка не має повної вищої педагогічної освіти, але відповідно до вимог законодавства щороку підвищує кваліфікацію та виконує покладені на неї посадові обов’язки, вона має право залишатися працювати на цій посаді. Також з урахуванням наведених умов така особа може атестуватися на відповідність зайнятій посаді зі встановленням тарифного розряду без вимог до освітнього рівня та педагогічної освіти.
Висновки
- На посаду асистента вчителя може бути прийнята особа з неповною вищою непедагогічною освітою, рівень якої засвідчений відповідним документом про здобуття професійної кваліфікації.
- Асистенту вчителя ЗСО посадовий оклад (ставка зарплати) встановлюється в межах 10 — 12-го тарифного розряду без пред’явлення вимог стосовно освітнього рівня.
- Асистент вчителя має право атестуватися на відповідність зайнятій посаді зі встановленням тарифного розряду без вимог до освітнього рівня та педагогічної освіти. Необхідною умовою для цього є щорічне підвищення кваліфікації.