Теми статей
Обрати теми

Інтернет-магазин повертає кошти: без РРО?

Хмелевський Ігор, податковий експерт
Лист ДПСУ від 14.04.2020 р. № 1513/6/99-00-05-04-01-06/ІПК

Висновок документа

Якщо розрахунок за товар (послугу) був здійснений через Інтернет з використанням банківської платіжної карти (БПК) та споживач відмовився, і місце здійснення розрахунків визначити неможливо, доставка була здійснена через відділення пошти, то повернення коштів проводять без РРО на картковий рахунок споживача, що був використаний при оплаті за товар

У листі, що коментується, начебто мала бути відповідь на запит щодо застосування РРО у разі повернення товару, оплату за який було проведено за безготівковим розрахунком із використанням БПК через POS-термінал. Тобто запитували про звичайний (не інтернет-) магазин і про традиційну (не дистанційну) торгівлю. Автори листа цілком слушно зауважили, що у такому разі РРО слід застосовувати як (1) при продажу товарів, так і (2) при їх поверненні.

Це означає, що в обох випадках продавець має видати споживачеві розрахунковий документ встановленої форми (чек РРО) на повну суму операції. Оце і вся премудрість (деталі — у «Податки & бухоблік», 2019, № 77, с. 17).

Додамо, що законодавство не визначає, у який спосіб (готівковий чи безготівковий) слід повертати кошти за товар, що повертається, якщо він був придбаний із використанням БПК. Хоча фіскали й упевнені в тому, що у такому разі повернення коштів має відбуватись без видачі готівки, тобто на розрахунковий рахунок покупця (БЗ 109.02). І все — ІПК, вважай, готова.

Однак у листі, що коментується, фіскали пішли далі. Вони розглянули ще й ситуацію, коли повертають кошти за товар, від якого споживач відмовився і який було попередньо оплачено карткою через мережу Інтернет. При цьому доставляли товар через відділення пошти.

Виявляється, у такому разі, на думку фіскалів, місце здійснення розрахунків визначити неможливо, тож повернення коштів проводять без використання РРО у безготівковій формі.

Висновок доволі цікавий з кількох причин.

По-перше, зовсім недавно (див. лист ДПСУ від 27.01.2020 р. № 301/6/99-00-05-04-01-06/ІПК // «Податки & бухоблік», 2020, № 18, с. 26) контролери наполягали на застосуванні РРО у відверто безРРОшній ситуації — а зараз дозволяють обійтися без РРО. Згадайте, тоді йшлося про повернення перевізником товару, який не прийнятий і не оплачений покупцем.

По-друге, а чи можна взагалі ситуацію, описану у листі, що коментується, називати поверненням товару? На нашу думку, тут маємо справу з поверненням авансу за неотриманий товар (ч. 2 ст. 693 ЦКУ). А ця операція, схоже, не вкладається у поняття розрахункової. Тож саме з цієї причини при поверненні авансу можна обійтися без РРО.

Проте (це вже по-третє) фіскали інакше аргументують дозвіл не застосовувати РРО. Вони говорять, що при поверненні коштів неможливо визначити місце здійснення розрахунків, яке вони, до речі, часто ототожнюють з фізичним контактом продавця та споживача (див., наприклад, листи ДПСУ від 08.04.2020 р. № 1454/6/99-00-05-04-01-06/ІПК, № 1452/6/99-00-05-04-01-06/ІПК). А за відсутності місця здійснення розрахунків РРО не потрібен. Однак за такої логіки наступним висновком має бути той, що РРО не потрібен і при оплаті товару через Інтернет із застосуванням БПК. Адже жодного фізичного контакту продавця та споживача немає ані при здійсненні останнім оплати, ані при отриманні ним оплаченого товару у поштовому відділенні. Та чи дочекаємося ми колись такого висновку?..

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі