Відповідно до статті 56 Бюджетного кодексу України та статті 6 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» наказую:
1. Затвердити Зміни до деяких методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку для суб’єктів державного сектору, що додаються.
2. Департаменту прогнозування доходів бюджету та методології бухгалтерського обліку (Романюк Ю. П.) забезпечити оприлюднення цього наказу на офіційному веб-сайті Міністерства фінансів України в мережі Інтернет.
3. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Міністр О. Данилюк
Затверджено наказом Міністерства фінансів України від 03.05.2017 р. № 481
Зміни до деяких методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку для суб’єктів державного сектору
1. У Методичних рекомендаціях з бухгалтерського обліку основних засобів суб’єктів державного сектору, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 23 січня 2015 року № 11:
1) пункт 4 розділу II викласти в такій редакції:
«4. Перші чотири знаки інвентарного (номенклатурного) номера означають номер субрахунку, п’ятий — підгрупу, всі інші знаки — порядковий номер предмета у підгрупі. Для тих груп основних засобів, для яких не виділені підгрупи, п’ятий знак може позначатись нулем.»;
2) у пункті 5 розділу IX:
друге речення абзацу першого виключити;
друге речення абзацу другого викласти в такій редакції: «Одночасно відображається збільшення внесеного капіталу та зменшення цільового фінансування.».
2. У пункті 12 розділу II Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку нематеріальних активів суб’єктів державного сектору, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 23 січня 2015 року № 11:
друге речення абзацу першого виключити;
друге речення абзацу другого викласти в такій редакції: «Одночасно відображається збільшення внесеного капіталу та зменшення цільового фінансування.».
3. У розділі II Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку запасів суб’єктів державного сектору, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 23 січня 2015 року № 11:
у пункті 28 слова та цифри «(крім малоцінних та швидкозношуваних предметів, передача яких відображається відповідно до пункту 37 цього розділу)» виключити;
у пункті 29 слова «(крім малоцінних та швидкозношуваних предметів)» виключити.
Директор Департаменту прогнозування доходів бюджету та методології бухгалтерського обліку Ю. Романюк
Коментар редакції
Про формування інвентарних номерів за новими правилами і не тільки про це: зміни від Мінфіну
Пригадуєте, ще на початку цього року на сторінках газети «Бюджетна бухгалтерія», 2017, № 7 (див. статтю «Основні засоби: опановуємо новий План рахунків») ми радили бюджетним установам при введенні в експлуатацію об’єктів основних засобів з 01.01.2017 р. присвоювати інвентарні номери, керуючись нумерацією субрахунків, передбаченою Планом рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі, затвердженим наказом Мінфіну від 31.12.2013 р. № 1203 (далі — План рахунків). Тобто не чекати того часу, коли будуть внесені зміни до правил формування інвентарних (номенклатурних) номерів, визначених в Методичних рекомендаціях з бухгалтерського обліку основних засобів суб’єктів державного сектору, затверджених наказом Мінфіну від 23.01.2015 р. № 11 (далі — Методрекомендації ОЗ).
І ось нарешті такі зміни внесено наказом Мінфіну від 03.05.2017 р. № 481 до Методрекомендацій.
Так, перші чотири знаки інвентарного (номенклатурного) номера означають номер субрахунку, п’ятий — підгрупу, всі інші знаки — порядковий номер предмета у підгрупі. Для тих груп основних засобів, для яких не виділені підгрупи, п’ятий знак може позначатись нулем.Наприклад, для лабораторного обладнання, яке зараховано на субрахунок 1014 «Машини та обладнання» підгрупи 5 та є 217-м предметом у цій підгрупі, буде присвоєно інвентарний номер 101450217, де:
Крім того, з п. 5 розд. IX Методрекомендацій ОЗ виключено згадку про формування бюджетними установами фонду у незавершеному капітальному будівництві. Давайте порівняємо, як виглядає зазначений пункт до змін та нині.
До змін | Після змін |
5. Витрати на придбання, створення та поліпшення об’єктів основних засобів, використання яких на дату балансу за призначенням не відбулося, відображаються у складі незавершених капітальних інвестицій у необоротні активи. Капітальні інвестиції в сумі таких витрат формують фонд у незавершеному капітальному будівництві. Зарахування об’єктів капітальних інвестицій на підставі первинних документів до складу основних засобів відображається з відповідним зменшенням капітальних інвестицій. Одночасно відображається збільшення фонду у необоротних активах та зменшення фонду у незавершеному капітальному будівництві | 5. Витрати на придбання, створення та поліпшення об’єктів основних засобів, використання яких на дату балансу за призначенням не відбулося, відображаються у складі незавершених капітальних інвестицій у необоротні активи. Зарахування об’єктів капітальних інвестицій на підставі первинних документів до складу основних засобів відображається з відповідним зменшенням капітальних інвестицій. Одночасно відображається збільшення внесеного капіталу та зменшення цільового фінансування |
Погодьтесь, такі зміни виглядають цілком доречними, оскільки колишня редакція п. 5 розд. IX Методрекомендацій ОЗ щодо формування фонду у незавершеному будівництві з 01.01.2017 р. не відповідає вимогам Плану рахунків.
Нагадаємо, що залишки сум, які станом на 01.01.2017 р. бюджетні установи обліковували на субрахунку 402 «Фонд у незавершеному капітальному будівництві», було перенесено на субрахунок 5411 «Цільове фінансування розпорядників бюджетних коштів».
Також до п. 5 розд. IX Методрекомендацій ОЗ додано норму про те, що при зарахуванні об’єктів капітальних інвестицій до складу основних засобів одночасно відображаємо збільшення внесеного капіталу та зменшення цільового фінансування. Тобто в бухгалтерському обліку при зарахуванні таких об’єктів до складу основних засобів та інших необоротних матеріальних активів (при введенні в експлуатації) складають кореспонденції субрахунків:
на суму первісної вартості об’єктів, введених в експлуатацію: Дт 10, 11 — Кт 13;
одночасно відображено зміни в капіталі: Дт 5411 — Кт 5111.
До речі, аналогічні зміни унесено до п. 12 розд. II Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку нематеріальних активів суб’єктів державного сектору, затверджених наказом Мінфіну від 23.01.2015 р. № 11, які стосуються зарахування на баланс об’єктів капітальних інвестицій до складу нематеріальних активів.
І останні зміни, що унесені наказом, який коментується, стосуються МШП. Їх унесено до пп. 28 та 29 розд. II Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку запасів суб’єктів державного сектору, затверджених наказом Мінфіну від 23.01.2015 р. № 11.
Давайте порівняємо, як виглядають зазначені пункти до та після змін.
До змін | Після змін |
28. У разі якщо запаси (крім малоцінних та швидкозношуваних предметів, передача яких відображається відповідно до п. 37 цього розділу) безоплатно передано (отримано) в межах уповноваженого органу, то балансова вартість таких запасів до їх використання відображається у бухгалтерському обліку як збільшення дебіторської заборгованості (зобов’язань) за розрахунками з внутрішнього переміщення (внутрівідомчої безоплатної передачі) запасів. 29. Списання використаних запасів (крім малоцінних та швидкозношуваних предметів), отриманих безоплатно в межах уповноваженого органу, відображається в бухгалтерському обліку як зменшення балансової вартості цих запасів та зобов’язань за розрахунками з їх внутрішнього переміщення (внутрівідомчої безоплатної передачі). У бухгалтерському обліку суб’єкта державного сектору, що передав ці запаси, таке списання відображається як збільшення витрат та зменшення дебіторської заборгованості за розрахунками з внутрішнього переміщення (внутрівідомчої безоплатної передачі) запасів на підставі акта списання, отриманого від суб’єкта державного сектору, що їх використав | 28. У разі якщо запаси безоплатно передано (отримано) в межах уповноваженого органу, то балансова вартість таких запасів до їх використання відображається у бухгалтерському обліку як збільшення дебіторської заборгованості (зобов’язань) за розрахунками з внутрішнього переміщення (внутрівідомчої безоплатної передачі) запасів. 29. Списання використаних запасів, отриманих безоплатно в межах уповноваженого органу, відображається в бухгалтерському обліку як зменшення балансової вартості цих запасів та зобов’язань за розрахунками з їх внутрішнього переміщення (внутрівідомчої безоплатної передачі). У бухгалтерському обліку суб’єкта державного сектору, що передав ці запаси, таке списання відображається як збільшення витрат та зменшення дебіторської заборгованості за розрахунками з внутрішнього переміщення (внутрівідомчої безоплатної передачі) запасів на підставі акта списання, отриманого від суб’єкта державного сектору, що їх використав |
Як бачимо, завдяки внесеним змінам, на МШП також поширюються загальні правила відображення в бухгалтерському обліку операцій з безоплатної передачі в межах уповноваженого органу. І це цілком логічно.
Про те, як відображати в бухгалтерському обліку операції з внутрівідомчої передачі запасів, ми розповідали на числових прикладах у наших матеріалах у газеті «Бюджетна бухгалтерія» (див. консультації «Облік запасів: найактуальніше у доступному форматі», 2017, № 20 та «МШП — старі знайомі «під новим соусом», 2017, № 15).
Вікторія МАТВЄЄВА, економіст-аналітик