Сьогодні українське суспільство досить упевнено бореться з упередженим ставленням до людей з вадами розвитку.
Великий прогрес спостерігається у галузі інклюзивного навчання, зокрема, у закладах загальної середньої освіти (далі — ЗСО).
Порядок організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах затверджений постановою КМУ від 15.08.2011 р. № 872.*
* Про порядок організації інклюзивного навчання у закладах вищої, професійно-технічної, дошкільної освіти ви можете дізнатись із матеріалів, розміщених у журналі «Бюджетна бухгалтерія», 2019, № 30, с. 10; № 26, с. 26. — Прим. ред.
У питанні, що розглядається, мова йде не просто про інклюзивний клас ЗСО, а про інклюзивну групу подовженого дня (далі — ГПД). Такі групи утворюються у ЗСО за письмовими зверненнями батьків, інших законних представників учнів та відповідно до рішення засновника ЗСО.
Порядок створення груп подовженого дня у державних і комунальних закладах загальної середньої освіти затверджений наказом МОН від 25.06.2018 р. № 677 (далі — Порядок № 677).
Максимальна наповнюваність ГПД складає 30 учнів.
З учнями у ГПД працює вихователь. Як правило, щоденний план роботи вихователя включає: прогулянку, самопідготовку, виховні бесіди, дидактичні та рольові ігри тощо.
Відповідно до п. 7 Порядку № 677 для осіб з особливими освітніми потребами, які навчаються в інклюзивних та спеціальних класах ЗСО, на підставі письмового звернення їх батьків, інших законних представників утворюють інклюзивні ГПД.
В інклюзивних ГПД (як і в інклюзивному класі ЗСО) кількість учнів з особливими освітніми потребами становить:
• одна — три дитини із числа дітей з порушеннями опорно-рухового апарату, затримкою психічного розвитку, зниженим зором чи слухом, легкими інтелектуальними порушеннями тощо;
• не більш як двоє дітей із числа дітей сліпих, глухих, з тяжкими порушеннями мовлення, у тому числі з дислексією, розладами спектра аутизму, іншими складними порушеннями розвитку (порушеннями слуху, зору, опорно-рухового апарату в поєднанні з інтелектуальними порушеннями чи затримкою психічного розвитку) або тих, що пересуваються на візках.
Організація освітнього процесу здійснюється з урахуванням особливостей навчально-пізнавальної діяльності осіб з особливими освітніми потребами, індивідуальних програм розвитку, індивідуальних навчальних планів (за наявності) та рекомендацій інклюзивно-ресурсних центрів.
Особистісно орієнтоване спрямування освітнього процесу для дитини (дітей) з тяжкими порушеннями та дитини (дітей), яка (які) мають порушення інтелектуального розвитку, в інклюзивній ГПД забезпечує асистент вихователя з урахуванням особливостей навчально-пізнавальної діяльності осіб з особливими освітніми потребами.
Тарифні розряди
Тарифні розряди вихователів ЗСО наведені у додатку 6 до наказу МОН «Про впорядкування умов оплати праці та затвердження схем тарифних розрядів працівників навчальних закладів, установ освіти та наукових установ» від 26.09.2005 р. № 557 (далі — наказ № 557).
Вони встановлюються за наслідками атестації відповідно до кваліфікаційних вимог (кваліфікаційних категорій).
Вихователям вищої кваліфікаційної категорії встановлюється 14 тарифний розряд, першої — 13 тарифний розряд, другої — 12 тарифний розряд, без категорії — 10 — 11 тарифні розряди.
А от тарифний розряд асистента вихователя ГПД у ЗСО наказом № 557 не передбачений.
Водночас для асистента вчителя загальноосвітнього навчального закладу з інклюзивним та інтегрованим навчанням (додаток 6 до наказу № 557) та асистента вихователя дошкільного навчального закладу в інклюзивній групі (додаток 9 до наказу № 557) установлюються 10 — 12 тарифні розряди.
Враховуючи зазначене, асистенту вихователя ГПД також слід встановлювати тарифний розряд у межах 10 — 12. Відсутність такої посади у додатку 6 до наказу № 557 — це недолік, який, сподіваємось, з часом буде усунений шляхом актуалізації його норм.
«Інклюзивна» доплата
Оскільки мова йде про інклюзивну ГПД, то само собою виникає питання про «інклюзивну» доплату.
Пунктом 5 постанови КМУ «Про встановлення розміру доплати за окремі види педагогічної діяльності» від 25.08.2004 р. № 1096 (далі — постанова № 1096) передбачено, що за роботу в інклюзивних класах (групах) у закладах дошкільної, загальної середньої, позашкільної, професійної (професійно-технічної) та вищої освіти встановлюється доплата у граничному розмірі 20 %.
Така доплата встановлюється педагогічним працівникам та помічникам вихователів тільки за години роботи у цих класах (групах).
Нагадаємо, що Перелік посад педагогічних та науково-педагогічних працівників затверджено постановою КМУ від 14.06.2000 р. № 963 (далі — Перелік № 963). У вказаному Переліку серед педагогічних працівників зазначений вихователь. Тож вихователь ГПД у ЗСО має право на «інклюзивну» доплату.
А от із асистентом вихователя ГПД ситуація протилежна.
Річ у тім, що в Переліку № 963 серед педагогічних посад зазначені:
• асистент вчителя загальноосвітнього навчального закладу з інклюзивним та інтегрованим навчанням (йдеться про асистента вчителя інклюзивного класу ЗСО);
• асистент вчителя-реабілітолога;
• асистент вихователя дошкільного навчального закладу (тобто асистент вихователя інклюзивної групи закладу дошкільної освіти).
Отже, асистент вихователя інклюзивної ГПД, на відміну від вищезазначених асистентів, не може розраховувати на доплату за роботу в інклюзивних класах (групах), а також на надбавку за вислугу років, за «престижність праці» та інші переваги, які передбачені для педагогічних працівників.
Сподіваємось, що невдовзі ситуація буде виправлена: посада цього працівника з’явиться у Переліку № 963, у постанові № 1096 та інших нормативно-правових актах, які стосуються оплати праці педагогічних працівників.