Теми статей
Обрати теми

Водій в ОМС: зарплатні тонкощі

Будз Володимир, експерт з оплати праці та трудових відносин
Наявність в ОМС автотранспортного засобу неодмінно приводить до використання праці водіїв. Це особлива категорія працівників, оплата праці яких має свою специфіку. Про всі зарплатні нюанси поговоримо у цій статті.

Посадовий оклад

При встановленні посадових окладів водіям необхідно керуватися галузевими нормативними документами, які регулюють працеоплатні питання тієї чи іншої категорії працівників бюджетної сфери. Зазвичай такими документами передбачено встановлення водію окладу залежно від типу автомобіля, його технічних характеристик і габаритів. Умови оплати праці робітників, які обслуговують ОМС, регламентовано наказом № 6091. Зокрема, схеми місячних тарифних ставок водіїв ОМС наведено у додатку 6 до цього наказу. Для водіїв легкових автомобілів їх розміри у 2021 році становлять:

1 Наказ Мінекономіки «Про умови оплати праці робітників, зайнятих обслуговуванням органів виконавчої влади, місцевого самоврядування та їх виконавчих органів, органів прокуратури, судів та інших органів» від 23.03.2021 № 609.

Клас автомобіля

Робочий об’єм двигуна, л

Місячні тарифні ставки, грн

січень — листопад 2021 року

грудень 2021 року

Особливо малий та малий

До 1,8 (включно)

3290

3565

Середній

Понад 1,8 до 3,5

3412

3696

Великий

Понад 3,5

3567

3865

Група за потужністю двигуна

Потужність двигуна, кіловатів (кВт)*

Місячні тарифні ставки, грн

січень — листопад 2021 року

грудень 2021 року

I

До 51,5 включно

3290

3565

II

Понад 51,5 до 110,4 включно

3412

3696

III

Понад 110,4

3567

3865

* 1 кВт = 1,35962 кінських сил (к. с.).

Кваліфікаційні вимоги до професії «водій автотранспортних засобів» визначено у п. 4 розд. V «Робітники» Довідника № 1362. Загальними вимогами для цієї професії є:

2 Довідник кваліфікаційних характеристик професій працівників. Випуск № 69 «Автомобільний транспорт», затверджений наказом Мінтрансзв’язку від 14.02.2006 № 136.

• повна загальна середня освіта;

• професійна (професійно-технічна) освіта (навчальний заклад з підготовки водіїв транспортних засобів);

• спеціальна підготовка за типовими навчальними планами та програмами підготовки водіїв транспортних засобів відповідної категорії і пройдена кваліфікаційна атестація.

ВАЖЛИВО!

Щоб водія допустили до роботи, у нього має бути посвідчення на право керування транспортним засобом відповідної категорії

Таку вимогу передбачено п. 2 Положення про посвідчення водія3.

3 Положення про порядок видачі посвідчень водія та допуску громадян до керування транспортними засобами, затверджене постановою КМУ від 08.05.93 № 340.

Крім того, водій повинен знати правила керування автомобілем і поводження з ним, правила дорожнього руху, порядок і умови перевезення пасажирів та багажу тощо.

Ненормований робочий день

Загальні умови

За потреби водіям легкових автомобілів може встановлюватися ненормований робочий день, тобто понад нормальну тривалість робочого часу. По це зазначено в абз. 1 п. 2.10 Положення № 3404.

4 Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затверджене наказом Мінтрансзв’язку від 07.06.2010 № 340.

Але це не означає, що водіям інших типів автомобілів (наприклад, вантажних або автобусів) не можна встановити ненормований робочий день. Адже роботодавець самостійно в колективному договорі визначає перелік професій і посад, до яких він може застосовуватися (див. лист Мінсоцполітики від 24.09.2013 № 825/13/156-13).

Майте на увазі: чинне законодавство не містить вимог щодо підтвердження «ненормованості» робочого часу працівників. Якщо працівник за потреби виконує роботу понад нормальну тривалість робочого часу і такі ситуації виникають неодноразово, працівнику встановлюють ненормований робочий день.

При встановленні ненормованого робочого дня зазвичай керуються Рекомендаціями № 75. Нагадаємо основні ознаки цього режиму роботи:

5 Рекомендації щодо порядку надання працівникам з ненормованим робочим днем щорічної додаткової відпустки за особливий характер праці, затверджені наказом Мінпраці від 10.10.97 № 7.

1) виконувати роботу на умовах ненормованого робочого дня можуть тільки окремі працівники, для яких неможливо нормувати час трудового процесу (час роботи не можна вирахувати точно);

2) ненормований робочий день означає вихід за межі нормальної тривалості робочого часу. Таку роботу не вважають надурочною і додатково не оплачують;

3) ненормований робочий день не може бути встановлено працівникам з підсумованим обліком робочого часу.

На водіїв ОМС, які працюють на умовах ненормованого робочого дня, поширюється встановлений роботодавцем режим робочого часу. Тому керівник установи не має права систематично залучати працівників, які працюють у такому режимі, до роботи понад установлену тривалість робочого часу.

Доплата за «ненормованість»

Водіям автомобілів (легкових і вантажних) та автобусів, зайнятим у сфері обслуговування ОМС, встановлюється доплата за ненормований робочий день у розмірі 25 % тарифної ставки за відпрацьований час. Це передбачено прим. 2 додатка 6 до наказу № 609. Таку доплату встановлюють у фіксованому розмірі і нараховують на оклад (місячну тарифну ставку) без урахування інших доплат і надбавок.

Якщо у період карантину у зв’язку з відсутністю можливості забезпечити водія роботою роботодавцем запроваджено простій, доплату за ненормований робочий день за цей період не виплачують. Адже фактично цей час не відпрацьовано.

Додаткова відпустка

Ще одним «бонусом» для водіїв з ненормованим робочим днем є щорічна додаткова відпустка (абз. 2 п. 2.10 Положення № 340). Її максимальна тривалість становить 7 календарних днів (п. 2 ч. 1 ст. 8 Закону про відпустки).

Конкретну тривалість такої відпустки (від 1 до 7 днів включно) визначають у колективному або трудовому договорі залежно від часу зайнятості працівника в умовах ненормованого робочого дня.

Періоди, які входять до стажу роботи, що дає право на відпустку за «ненормованість», перелічено у ч. 2 ст. 9 Закону про відпустки. Це, зокрема, час:

1) фактичної роботи на посаді (роботі) з ненормованим робочим днем, за умови, що працівник працює на ній не менше половини тривалості робочого дня;

2) щорічних відпусток.

Враховуйте: водій ОМС із ненормованим робочим днем має право на отримання додаткової оплачуваної відпустки незалежно від встановленої доплати за роботу в таких умовах (див. лист Мінпраці від 04.06.2008 № 143/13/116-08).

Пояснюється це тим, що чинним законодавством не визначено обмежень на одночасне встановлення водію доплати за «ненормованість» та щорічної відпустки за особливий характер праці (за роботу з ненормованим робочим днем). Детальніше про відпустки за особливі умови праці читайте у журналі «Бюджетна бухгалтерія», 2021, № 26, с. 24.

Класність водія

Рівень підготовки, майстерності, ступінь готовності до виконання роботи за певною спеціальністю або посадою (тобто кваліфікація) визначаються розрядом, класом або іншими атестаційними категоріями.

Для водіїв рівень кваліфікації визначають класом, який і є критерієм рівня їх професійної майстерності.

Порядок присвоєння класу

Конкретний порядок присвоєння класів водіям на нормативному рівні не прописано. Тому слід дотримуватися норм ст. 96 КЗпП і п. 10 Загальних положень Довідника № 3366. Згідно з вимогами останнього кваліфікаційні категорії підвищують передусім тим працівникам, які успішно виконують посадові завдання й обов’язки, творчо і сумлінно ставляться до службових доручень і вимог посадових інструкцій.

6 Довідник кваліфікаційних характеристик професій працівників, затверджений наказом Мінпраці від 29.12.2004 № 336.

Зазвичай класність водіям присвоюється під час прийняття на роботу шляхом проведення кваліфікаційної атестації. За її результатами оформлюється рішення про присвоєння кваліфікації водію автотранспортного засобу.

Зауважимо: згідно з Довідником № 136 водій повинен мати:

• для присвоєння II класу — дозвіл на керування транспортними засобами категорій «B», «BE», «C», «CE» або «DE» («D»), а також безперервний стаж роботи водієм III класу у цій установі — не менше 3 років;

• для присвоєння I класу — дозвіл на керування транспортними засобами категорії «B», «BE», «C», «CE», «D», «DE», а також безперервний стаж роботи водієм II класу в цій установі — не менше 2 років.

До безперервного стажу, який слід враховувати при присвоєнні класності водієві, включається його робота на автотранспортному засобі саме в цього конкретного роботодавця, а не весь період керування автотранспортним засобом відповідної категорії.

На присвоєння водієві кваліфікації II і I класів можуть впливати також його показники в роботі, дотримання ним трудової дисципліни, відсутність порушень правил дорожнього руху, правил технічної експлуатації транспортних засобів і техніки безпеки.

Якщо водій уже має класність

Досить часто при прийнятті на роботу водії вже мають стаж і досвід роботи. Деякі з них мають класність, присвоєну на попередньому місці роботи. Але чи може новий роботодавець зберегти наявний у водія клас?

Наразі це питання законодавчо не врегульоване. Його вирішення належить виключно до компетенції нового роботодавця. Це свого часу підтвердили й фахівці Мінсоцполітики у листі від 07.09.2012 № 197/10/137-12.

Тобто новий роботодавець, ураховуючи дотримання вимог для присвоєння І або II класу, може прийняти рішення про збереження (підтвердження) класності водію, присвоєної роботодавцем за попереднім місцем роботи. Водночас він може вирішити не зберігати раніше присвоєний клас.

Своє рішення (про підвищення або пониження класу) новий роботодавець затверджує наказом (розпорядженням) про встановлення кваліфікації певного класу.

До речі, рекомендуємо усю процедуру збереження (підтвердження) працівникам класності прописати в Положенні про присвоєння класності водіям.

Надбавка за класність

Водіям легкових і вантажних автомобілів, автобусів установлюється щомісячна надбавка за класність у таких розмірах (прим. 2 додатка 6 до наказу № 609):

• водіям II класу — 10 % тарифної ставки;

• водіям I класу — 25 % тарифної ставки.

При цьому майте на увазі: надбавка за класність виплачується за відпрацьований час. Якщо водій у робочий час перебував на роботі, але не виїжджав (тобто не керував автотранспортним засобом), надбавка не виплачується.

Пояснюється це тим, що при виконанні інших видів робіт кваліфікація II чи I класу водія не потребується. На цьому акцентують увагу фахівці Мінсоцполітики в листах від 19.09.2013 № 805/13/155-13 та від 02.12.2014 № 1559/13/84-14.

Інші доплати та надбавки

Також водіям ОМС може бути встановлено (п. 2.1 наказу № 609):

• надбавку за складність, напруженість у роботі в розмірі до 50 % тарифної ставки (місячного окладу);

• доплату за суміщення професій (посад), розширення зони обслуговування або збільшення обсягів виконуваних робіт без обмежень розмірів цих доплат (за рахунок і в межах економії фонду оплати праці, утвореного за тарифними ставками вивільнюваних працівників);

• доплату за роботу в нічний час у розмірі до 35 % годинної тарифної ставки (посадового окладу) за кожну годину роботи з 22:00 до 06:00.

Якщо автомобіль на тривалому ремонті

Положенням № 340 не передбачено включення періоду, коли авто перебуває на ремонті, до робочого часу водія.

Тому рекомендуємо прописати в колдоговорі (іншому локальному документі) порядок організації роботи водіїв та оплати їх праці, коли вони не мають можливості працювати з незалежних від них причин.

Якщо автомобіль перебуває на тривалому або складному ремонті, то оплата праці водія залежатиме від того, як оформлено відносини з ним на цей період. Можливі декілька варіантів. Зокрема, роботодавець може оформити простій не з вини працівника з оплатою не нижче 2/3 тарифної ставки (посадового окладу). Для цього оформлюється відповідний акт та наказ (якщо простій має тривалий характер).

Також можливий варіант з тимчасовим переведенням водія на іншу роботу (посаду). Але це вже окрема тема для розмови. Її ми висвітлимо у одному із наступних номерів нашого журналу.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі