(066) 87-010-10
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
Перейти до номеру
  • № 11
  • № 10
  • № 9
  • № 8
  • № 7
  • № 6
  • № 5
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
18/26
Бухгалтерський тиждень
Бухгалтерський тиждень
Березень , 2015/№ 12

Туристична діяльність та РРО: тандем 2015 року

Туристичні агенти і туристичні оператори до 2015 року були турботливо відмежовані від використання реєстраторів розрахункових операцій. Але з початком цього року все змінилося. Темні хмари у вигляді обов’язкового використання касових апаратів згустилися над їхніми головами. Чому так сталося і як проводити розрахунки тепер, читайте далі.

Історичний екскурс

До 2015 року турагенти і туроператори при реалізації туристичних путівок могли не використовувати РРО. Таке право мали:

1) юридичні особи на підставі п. 1 ст. 9 Закону про РРО. Ним, як ви пам’ятаєте, передбачалося, що РРО не використовується при торгівлі продукцією власного виробництва та наданні послуг підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, крім підприємств торгівлі та громадського харчування, у разі проведення розрахунків у касах цих підприємств, установ і організацій з оформленням прибуткових і видаткових касових ордерів та видачею відповідних квитанцій, підписаних і завірених печаткою (за наявності) у встановленому порядку (детальніше — у «БТ», 2015, № 8, с. 43).

Увага! Ця норма звільняла від використання РРО не тільки юросіб, які безпосередньо надають власні послуги, а й юросіб-посередників, які перепродають чужі послуги (неважливо — від свого чи від чужого імені).

І хай вас не вводить в оману фраза про «власне виробництво», оскільки вона стосується тільки продукції і не стосується послуг. Це також підтверджують податківці у консультаціях у категорії 109.03 ЗІР ДФСУ. В них вони дозволяють не застосовувати РРО не тільки тур­операторам, а й тур­агентам. Усім відомо, як одні (турагенти), так і інші (туроператори) доволі часто виступають посередниками — пере­продавцями «чужих» туристичних послуг.

Тобто до початку цього року тур­оператори і турагенти, які є юр­особами (адже саме на юросіб поширюється дія цього звільнення), реалізуючи туристичні послуги (путівки) з оформленням розрахунків через касу з випискою касових документів, мали право не використовувати РРО;

2) фізособи — підприємці на підставі п. 6 ст. 9 Закону про РРО. Положення цього пункту давало право всім фізособам-підприємцям, які обрали спрощену систему оподаткування, тобто єдиний податок (незалежно від обраної групи), не використовувати РРО.

Фізособи-підприємці, які займалися туристичним бізнесом, зазвичай були платниками «старого» єдиного податку групи 3 або 5, а тому вони автоматично звільнялися від використання РРО при наданні таких послуг.

До відома! Якщо фізособа-підприємець, яка займалася туристичною діяльністю, перебувала на загальній системі оподаткування, то їй, на жаль, доводилося використовувати РРО в загальному порядку. Справа в тім, що такі особи не потрапили до складу РРО-пільговиків. Хоча, чесно кажучи, фізосіб, які б надавали туристичні послуги на загальній системі, можна перелічити на пальцях.

Таким чином, до початку цього року особи, які займалися туристичною діяльністю (крім фізосіб­- підприємців, які обрали загальну систему оподаткування), повністю звільнялися від використання РРО.

Але з 01.01.15 р., як ви пам’ятаєте, славнозвісний Закон № 71 не тільки перевернув з ніг на голову все податкове законодавство, а й відкоригував правила використання РРО. Ці корективи не оминули стороною і осіб, які займаються туристичною діяльністю. Про них — далі.

 

Турпослугу надає юрособа

Перша зміна, на яку слід звернути увагу у світлі туристичної діяльності, — виключення з 01.01.15 р. з п. 1 ст. 9 Закону про РРО згадки про надання послуг.

Таким чином, юросіб, які зай­маються туристичною діяльністю (туроператори і турагенти), від використання РРО вже не рятує проведення розрахункових операцій з реалізації туристичних послуг (реалізації туристичних путівок) через власні каси.

Тобто якщо хочемо до рук прий­мати саме готівку / платіжні картки, то маємо проводити розрахунки через РРО.

Хоча є варіант уникнути використання РРО. Він загальновідомий: клієнт передає готівку не напряму туроператору чи турагенту, а доручає працівнику (але як звичайній фіз­особі) занести їх до каси банку та зарахувати на рахунок отримувача. Для цього між фізособою (яка понесе гроші до каси банку) та клієнтом укладається договір доручення. Для його виконання клієнтом видається звичайна (не нотаріальна) довіреність. Оскільки туроператор/тур­агент з готівкою справи не матимуть, то РРО буде непотрібний.

Зауважимо: осіб, які надають послуги (в тому числі і туристичні), позбавили пільг з використання РРО з початку 2015 року. Водночас фактично перейти на використання РРО при реалізації послуг вони зобов’язані з 01.07.15 р.

Справа в тому, що законодавці звільнили ексРРО-пільговиків на півроку від відповідальності за проведення розрахунків за надані послуги за старими правилами, тобто через касу підприємства, а не через РРО. Податківці навіть не згадують про адміністративну відповідальність (див. лист ДФСУ від 10.02.15 р. № 4315/7/99-99-22-07-03-17 // «БТ», 2015, № 8, с. 6).

Отже, у вас є трішки більше 4 місяців, щоб підготуватися до цього нововведення: придбати РРО, провести його реєстрацію і опломбування та навчити працівників на ньому працювати.

 

Туристична діяльність та фізособи

Як і в випадку з юридичними особами, з початку нового року неприємні РРО-новини чекали і на фіз­осіб — платників ЄП. У тому числі і тих, які займаються туристичною діяльністю. Річ у тім, що відповідно до нововведень Закону № 71 із числа єдиноподатників право не використовувати РРО отримали лише єдиноподатники, які:

1) обрали групу 1 ЄП;

2) здійснюють діяльність на ринках;

3) продають товари в дрібнороздрібній торговельній мережі через засоби пересувної торгівлі.

Турагенти та туроператори до жодної з цих категорій єдиноподатників не відносяться. Як пам’ятаєте, єдиноподатникам групи 1 заборонено займатися туристичною діяльністю (вони можуть здійснювати виключно роздрібний продаж товарів з торговельних місць на ринках та/або провадити господарську діяльність з надання побутових послуг населенню). І такі послуги не надають на ринку чи через пересувну дрібнороздрібну мережу.

Отже, якщо туристичною діяльністю займається фізособа-підприємець, яка є платником ЄП групи 2 чи 3, то готівкові розрахунки проводити доведеться тільки через РРО.

Увага! Для фізосіб всеохоплююче запровадження РРО теж відбулося не з початку цього року, а нагряне протягом року. Так, фізичні особи — підприємці групи 3 будуть змушені використовувати РРО з 01.07.15 р., а ті фізичні особи, які обрали групу 2, трішки пізніше — з 01.01.16 р.

Отже, у фізосіб-єдиноподатників, які надають туристичні послуги із застосуванням готівкових розрахунків або платіжних карток, є час, щоб обзавестися РРО.

Водночас якщо ви не будете відкладати придбання РРО до останнього моменту, а виконаєте приписи закону раніше, то виграєте бонус у вигляді мораторію на перевірки. Так, якщо єдиноподатники групи 2 та 3 обзаведуться касовим апаратом (почнуть його застосовувати) в проміжок з 01.01.15 р. по 30.06.15 р., то їх не будуть перевіряти на відповідність порядку застосування РРО, починаючи з дати введення в дію РРО і аж до 01.01.17 р. (п. 28 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).

Детально з правилами придбання та введення в дію РРО ознайомтеся у «БТ», 2014, № 23, с. 37.

 

Санкції

Якщо суб’єкти господарювання, які займаються туристичною діяльністю, у відведений для них час не почнуть використовувати РРО при проведенні готівкових розрахунків, то їх можуть покарати за таку халатність гривнею.

Штрафи до суб’єктів господарювання. Якщо податківці протягом календарного року в ході перевірки виявлять, що ви не використовували РРО при готівкових/карткових розрахунках, то вони будуть розцінювати це як непроведення розрахункових операцій через РРО з фіскальним режимом роботи, а отже, вас покарають за порушення (п. 1 ст. 17 Закону про РРО):

• вчинене вперше — 1 гривнею;

• вчинене вдруге — 100 % вартості проданих з порушеннями, встановленими цим підпунктом, товарів (послуг);

• за кожне наступне вчинене порушення — у 5-кратному розмірі вартості проданих з порушеннями товарів (послуг).

Зверніть увагу! На наш погляд: перше порушення — це порушення, виявлене вперше протягом календарного року під час перевірки. Відповідно вчиненим удруге вважається таке саме порушення, виявлене повторно протягом того самого календарного року, і так далі. Отже, кожне порушення має бути виявлене під час окремих перевірок. Погоджуються з таким підходом і суди («БТ», 2014, № 30, с. 27).

Водночас податківці вважають по-іншому. Так, у листі від 31.07.14 р. № 862/7/99-99-22-06-03-17/34 («БТ», 2014, № 35, с. 4) вони наполягають, що продаж товару без застосування РРО не є триваючим порушенням, а невидача касового чека при кожному продажу товару визнається окремим порушенням. Тому кожне подальше незастосування РРО під час продажу товарів (надання послуг) є окремим порушенням. Тож наступне незастосування РРО або невидання чека вважатиметься повторним.

Виходить, якщо під час однієї­ перевірки податківці виявлять неодноразові продажі товарів без РРО / без видачі чека, платникові податків відразу загрожують усі штрафи. Ми вважаємо такі вимоги неправомірними, оскільки не відносимо такі порушення до разових. Та якщо податківці будуть стояти на своєму, то будьте готові до захисту, бо, можливо, доводити свою правоту вам доведеться в суді.

Адмінштрафи. Крім того, до осіб, які здійснюють розрахункові операції, та посадових осіб — за порушення проведення готівкових розрахунків у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг (!) може бути застосовано адмінштраф, передбачений ст. 1551 КУпАП. Розмір його — від 2 до 5 нмдг на осіб, які здійснюють розрахунки, і від 5 до 10 нмдг — на посадових осіб.

Зауважимо: якщо мова йде про відсутність РРО, то варто говорити лише про штраф, який можуть накласти на посадову особу юридичної особи. А якщо мова йде про підприємця, то буде покарано саме його.

Але це штраф не настільки серйозний, як згідно зі ст. 16315 КУпАП. Відповідно до цієї статті посадові особи, винні в порушенні порядку проведення готівкових розрахунків за товари (послуги), можуть отримати адмінштраф від 100 до 200 нмдг (1700 — 3400 грн.). Втім, вважаємо, цей штраф (за ст. 16315
КУ­пАП
) не стосується РРО-порушень.

 

Висновки

  • Юридичні особи, які займаються туристичною діяльністю з початку 2015 року, зобов’язані проводити готівкові розрахунки за продані туристичні послуги через РРО або вдаватися до «хитрощів».

  • Водночас оскільки штраф за невикористання РРО в такому випадку почне діяти тільки з 01.07.15 р., то фактично старт використанню РРО буде даний з цієї дати.

  • Фізичні особи, платники єдиного податку 2 та 3 групи, розпочнуть застосовувати РРО з 01.01.16 р. та 01.07.15 р. відповідно.

Документи статті

Закон № 71 — Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» від 28.12.14 р. № 71-VIII.

туристична діяльність, РРО додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті