Теми статей
Обрати теми

Електронний кабінет: новий дизайн чи тотальне перетворення

Кравченко Дар’я, податковий експерт
З 01.01.18 р. електронний сервіс «Електронний кабінет платника» (ЕКП) трансформувався в інформаційно-телекомунікаційну систему під назвою «Електронний кабінет». Загалом такі зміни не були раптовими, оскільки основні принципи роботи цієї системи вже давно були прописані в ПКУ (див. ст. 421 ПКУ). Потрібно було лише допрацювати деякі моменти. Основним з них стало затвердження Порядку № 637 (див. «БТ», 2017, № 36). Наскільки істотно змінився Електронний кабінет і його робота, ви можете дізнатися із сьогоднішньої статті.

Що таке ЕК і де його шукати?

Електронний кабінет (ЕК) — це інформаційно-телекомунікаційна система (розробка самої ДФСУ), за допомогою якої платники податків можуть взаємодіяти з контролерами.

Як і раніше, знайти його можна:

• або за адресою: http://cabinet.sfs.gov.ua;

• або у стрічці сервісів на головній сторінці ДФСУ: www. sfs.gov.ua (див. рис. 1).

img 1

Рис. 1. Розташування ЕК на головній сторінці ДФСУ

Особливості роботи ЕК:

• цей сервіс працює в режимі онлайн — не треба встановлювати програму на персональний комп’ютер (ПК);

• працювати в ЕК можна як з ПК, так і із смарт-пристроїв;

• режим роботи — «24/7», окрім часу, необхідного для технічного обслуговування ЕК (п. 421.6 ПКУ).

Увага! Технічні роботи заборонені в день, на який припадає граничний строк подання податкових декларацій, і з 8 до 20 години будь-якого іншого календарного дня (п. 421.6 ПКУ, п. 7 Порядку № 637);

• для входу в ЕК можна використати ЕЦП будь-якого АЦСК;

• ключі ЕЦП можна завантажувати не лише із зовнішнього носія (флешки, диска), але і безпосередньо з комп’ютера (файловий ключ).

Ну а тепер розглянемо цей сервіс детальніше.

Можливості ЕК

Як і до 01.01.18 р., ЕК включає дві функціональні частини:

• відкриту (загальнодоступну);

• особисту (особистий кабінет).

Відкрита частина ЕК. Користуватися функціоналом відкритої частини може будь-який користувач (див. рис. 2). Для цього не треба проходити ідентифікацію особи (тобто ЕЦП не знадобиться).

img 2

Рис. 2. Відкрита (загальнодоступна) частина ЕК

У відкритій частині ЕК ви можете:

• дізнатися про останні новини від ДФСУ;

• ознайомитися з бланками звітності (податковою, фінансовою), довідок, запитів і заяв (вкладка «Бланки податкової звітності»). Але! Тільки ознайомитися (тобто переглянути і роздрукувати бланк). Заповнити форми програма не дозволить;

• заповнити декларацію про майновий стан (вкладка «Декларація про майновий стан»);

• ознайомитися з договором про визнання електронних документів, а також скачати його у форматі pdf або pdf.p7s (вкладка «Договір про визнання електронних документів»);

• переглянути інформацію із загальнодоступних реєстрів (вкладка «Реєстри») (див. рис. 3).

• дізнатися про граничні строки сплати податків, зборів, обов’язкових платежів і подання звітності (вкладка «Календар»);

• переглянути контакти та адреси діючих центрів обслуговування платників (вкладка «Контакти»).

img 3

Рис. 3. Вкладка «Реєстри» відкритої частини ЕК

Корисно! У розділі «Допомога» можна знайти детальну інструкцію з малюнками щодо роботи з ЕК. І хоча вона трохи застаріла — ви зможете отримати загальне уявлення про роботу системи.

Особиста (приватна) частина. Вона не призначена для загального доступу. Скористатися нею може тільки сам платник податків за допомогою своєї ЕЦП.

Для цього:

• увійдіть до особистої частини ЕК через вкладку «Вхід» (див. рис. 4). Вона знаходиться в правому верхньому куті головної сторінки системи;

img 4

Рис. 4. Вхід до особистого кабінету ЕКП

• оберіть тип особистого електронного ключа. Це може бути або файл з електронного носія (апаратний ключ), або безпосередньо з ПК (файловий ключ);

• оберіть постачальника ключа (АЦСК, який вам видав ЕЦП) (див. рис. 5);

• завантажте ключ (вкажіть шлях до нього);

• уведіть пароль до цього ключа і натисніть кнопку «Зчитати»;

• натисніть кнопку «Увійти».

img 5

Рис. 5. Вибір ключа ЕЦП

Після того як ви зайдете в приватну частину ЕК, перед вами відкриється повніший функціонал (див. рис. 6). У цій частині ЕК можна:

• подивитися і роздрукувати особисті облікові дані (вкладка «Облікові дані платника»). Наприклад, реєстраційні дані, дані про керівників, банківські рахунки тощо;

• переглянути подану раніше звітність (вкладка «Перегляд звітності»);

• заповнити (чи завантажити наявну) і подати звітність, подати «разблокувальні» документи (вкладка «Введення звітності»). Зверніть увагу, щоб побачити увесь список звітних документів, треба натиснути внизу екрана кнопку «Load More Items»;

• переглянути відправлені та вхідні документи (вкладка «Вхідні/вихідні документи»);

• відправити лист до органу ДФС (вкладка «Листування з ДФС»). Це може бути заява, скарга, запит про консультацію тощо. До них можна також прикріпити файл (у форматі pdf не більше 2 Мб);

• подати запит або заяву (вкладка «Заяви, запити для отримання інформації»), зокрема, запит на отримання виписки з реєстру платників ПДВ, платників паливного акцизу, реєстраційну заяву платника ПДВ тощо;

• переглянути стан розрахунків з бюджетом (вкладка «Стан розрахунків з бюджетом»);

• перевірити реєстри операцій і транзакцій у системі електронного адміністрування ПДВ (СЕА ПДВ) (вкладка «СЕА ПДВ») і системі електронного адміністрування реалізації пального (СЕА РП) (вкладка «СЕА РП»);

• створити або завантажити ПН/РК, а також переглянути «зменшуючі» РК, надіслані постачальником, і надіслати всі вказані документи на реєстрацію в ЄРПН, скласти акцизні накладні і направити їх на реєстрацію в Єдиний реєстр акцизних накладних (ЄРАН) (вкладка «Реєстрація ПН/РК»);

• переглянути дані про видані та отримані ПН/РК, які потрапили в ЄРПН (вкладка «ЄРПН»).

img 6

Рис. 6. Особиста частина ЕК

Договір про визнання електронних документів

Нагадаємо: 15.11.17 р. набув чинності новий Порядок обміну електронними документами з контролюючими органами, затверджений наказом Мінфіну від 06.06.17 р. № 557* (далі — Порядок № 557).

* Подробиці — у консультації «Нові правила гри з електронними документами» // «БТ», 2017, № 48.

Цей документ повністю змінив порядок укладання, а також випадки розірвання Договору про визнання електронних документів. Тепер (а точніше, з 01.01.18 р.) такий договір укладається шляхом приєднання до нього за допомогою Заяви про приєднання до Договору. Форму вказаної Заяви ви можете знайти в ЕК — форма J/F1392001 (див. рис. 7).

Увага! Це не стосується:

звичайних (не самозайнятих) фізичних осіб. Вони мають право подавати електронні документи без приєднання до Договору — тільки з використанням ЕЦП;

• суб’єктів господарювання, договори яких станом на день набуття чинності Порядком № 557 залишалися діючими. Такі договори продовжують діяти до виникнення підстав для їх розірвання, визначених п. 14 розд. III Порядку № 557 (п. 4 наказу Мінфіну від 06.06.17 р. № 557).

Заповнити Заяву нескладно. Проте хочемо звернути увагу на деякі моменти. Покажемо їх на рис. 7.

img 7

Рис. 7. Особливості заповнення Заяви на приєднання до Договору

Розрахунки з бюджетом

Мабуть, один з найбільш корисних на сьогодні сервісів ЕК — перевірка розрахунків з бюджетом. Тепер не потрібно подавати жодних запитів на отримання довідок про наявність/відсутність заборгованості перед бюджетом. У розділі «Стан розрахунків з бюджетом» можна побачити все в режимі реального часу* (див. рис. 8).

* Треба дати кілька днів банківській системі і податківцям, щоб інформація потрапила в ЕК.

img 8

Рис. 8. Стан розрахунків з бюджетом

Зверніть увагу, що тут можна подивитися стан розрахунків за кожним податком, внеском, платежем, платником якого ви є (за останні 2 роки), у розрізі кожного податкового органу.

Для фізичних осіб передбачена навіть функція безпосередньої оплати податку через ЕК (кнопка img 9).

Зверніть увагу: зеленим кольором будуть позначені платежі, за якими відсутня інформація про податковий борг або заборгованість зі сплати єдиного внеску. Червоним — за якими є податковий борг.

Податкові накладні і СЕА ПДВ

Для платників ПДВ є вже три корисні сервіси.

1. «Реєстрація ПН/РК в ЄРПН». На сьогодні він складається з двох частин:

«Видані ПН/РК» (див. рис. 9).

img 10

Рис. 9. Розділ «Видані ПН/РК» вкладки «Реєстрація ПН/РК»

Цей розділ дозволяє створити ПН/РК або завантажити вже наявні документи, виключити їх зі списку, відредагувати, підписати і відправити на реєстрацію в ЄРПН.

До речі, тут можна переглянути інформацію про раніше сформовані і зареєстровані ПН. Для цього треба вибрати рік і місяць, за які ви хочете переглянути ПН. Після цього з’явиться перелік виданих ПН/РК. Далі їх можна відранжувати за статусом (відправлено (прийнято/не прийнято) або чернетка) і датою створення;

«Отримані РК» (див. рис. 10).

img 11

Рис. 10. Розділ «Отримані РК» вкладки «Реєстрація ПН/РК»

Цей розділ дозволяє переглянути «зменшуючі» РК, направлені вам (як покупцеві) вашими контрагентами на реєстрацію в ЄРПН. До речі, можна зробити коротку вибірку залежно від періоду складання РК, ІПН постачальника і факту реєстрації РК в ЄРПН.

Інформація, отримана за «зменшуючими» РК, буде подана у вигляді таблиці. З неї ви можете дізнатися про дату надходження РК, ІПН контрагента, його найменування, дату відправлення такого РК. Крім того, поставивши прапорець у віконці «Не відправлено», ви отримаєте список тих РК, які ще не були відправлені в ЄРПН.

Нагадаємо: після зміни граничних строків реєстрації «зменшуючих» РК в ЄРПН з 01.01.18 р. дата отримання таких РК відіграє важливу роль для покупця*.

* Детальніше — у консультації «Розрахунки коригування: коли реєструвати і відображати в ПДВ-декларації» // «БТ», 2018, № 3.

Увага! Дата надходження «зменшуючого» РК в ЕК покупця фіксується системою автоматично (як тільки РК буде доставлений покупцеві). Відкласти цю подію (отримати такий РК пізніше) не вийде.

Судячи з усього, «Дата надсилання» — це дата відправлення РК на реєстрацію в ЄРПН покупцем.

2. «СЕА ПДВ». Цей сервіс обмежується переглядом двох реєстрів: операцій і транзакцій.

У реєстрі операцій інформацію можна відсортувати за датою (періодом) операції і документа, номера документа і далі переглянути наявні дані про необхідну операцію.

Дані з реєстру транзакцій можна відсортувати за датою (періодом), а також певною ознакою.

3. «ЄРПН». Цей сервіс надає платникам ПДВ доступ до даних ЄРПН у режимі реального часу**.

** Детальніша інформація — у консультації «Як зазирнути до ЄРПН через Електронний кабінет» // «БТ», 2017, № 39.

Як і раніше, він містить дві вкладки (див. рис. 11):

«Видані ПН/РК»;

«Отримані ПН/РК».

img 12

Рис. 11. Вкладка «Отримані ПН/РК» у сервісі «ЄРПН»

У кожній з них, використовуючи фільтр, можна знайти ті ПН/РК, які:

• були зареєстровані в ЄРПН в певному періоді;

• складені в певному періоді;

• виписані або отримані на/від обраного вами контрагента.

Найголовніше — тут можна обрати статус документа, який хочете отримати з ЄРПН. Чи шукайте ви зареєстровані ПН/РК, або заблоковані, ПН/РК, за якими відмовлено в реєстрації в ЄРПН, або ті ПН/РК, які підлягають реєстрації в ЄРПН за рішенням Комісії, за результатами розгляду скарги тощо. Вам усе покаже цей сервіс.

Отримані дані ви зможе відсортувати за датою складання ПН/РК, датою їх реєстрації і реєстраційному номеру ПН/РК.

Але це ще не все. Праворуч у таблиці знаходяться дві кнопки: «pdf» і «ЕЦП» (див. рис. 12).

img 13

Рис. 12. Можливість переглянути ПН/РК у pdf-форматі

Перша з них дає можливість переглянути ПН/РК у PDF-форматі. Друга — розкриває інформацію про ЕЦП. Інакше кажучи, вона дозволяє звірити ЕЦП, яким підписана ПН/РК, і П. І. Б. підписанта. Але для цього отриманий файл спочатку треба імпортувати в бухгалтерську програму.

Крім того, кнопка «Експорт Excel» дає можливість експортувати дані про ПН/РК, отримані з ЄРПН, у форматі xls.

Кнопка «Експорт XML в zip» дає можливість вивантажити отримані з ЄРПН дані у форматі, що дозволяє «втягнути» їх у бухгалтерське програмне забезпечення (1С, Медок тощо).

Акцизні накладні і СЕАРП

Платники паливного акцизу за допомогою ЕКП можуть:

• створити і зареєструвати в ЕРАН акцизні накладні (АН) (вкладка «Реєстрація ПН/РК»).

• а також переглянути три реєстри: операцій, транзакцій і сум акцизного податку.

Реєстр операцій дозволяє відсортувати операції за датою (періодом), номером документа і також переглянути про неї наявні дані. Наприклад, об’єм палива, вказаний у документі, ліміт об’єму палива, об’єм, вказаний у виданих/ отриманих АН/РК, тощо.

Реєстр транзакцій дозволяє відсортувати операції за датою (періодом), а також певною ознакою.

У Реєстрі сум акцизного податку ви можете не лише відсортувати документи з СЕАРГ за датою, номером і типом операції, але також ознайомиться з додатковими даними за операцією і проранжувати їх (за сумою операції, сумою ліміту, загальною сумою акцизного податку, сумою поповнення і сумою овердрафту).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі