Теми статей
Обрати теми

Підприємством управляє особисто засновник/власник: чи можливо це?

Смердов Віталій, податковий експерт, v.smerdov@buhgalter911.com
Раніше економія була головним чином можливістю зменшити свої витрати, тепер же — для багатьох це питання виживання. У тому числі це стосується й економії на кадрах. Саме це й породило запитання, поставлене в назві статті. Давайте ж розберемося з ним.
боротьба з кризою

Тема дуже популярна. І це можна пояснити. Навіть якщо підприємство діяльність тимчасово не веде і розпрощалося з усіма працівниками, ним усе ще потрібно управляти: зокрема, подавати звітність, сплачувати податки, подавати до держорганів ті чи інші документи тощо. Якраз тут і виникає запитання: чи може засновник/власник самостійно виконувати всі ці функції, не виплачуючи при цьому собі зарплату?

img 1

За загальним правилом податкову звітність потрібно подавати тільки тоді, коли у вас виникає об’єкт оподаткування (не стосується платників, які мають ліцензії на діяльність з підакцизною продукцією).

Почнемо з того, що законодавство не тільки не забороняє, а й спеціально застерігає право власника підприємства здійснювати безпосереднє управління ним (ч. 2 ст. 65, ч. 2 ст. 135 ГКУ). Причому, на перший погляд, незалежно від його організаційно-правової форми. Чи це так? Щоб розібратися, пригадаємо найпоширеніші організаційно-правові форми.

Приватне підприємство

Створення/діяльність таких підприємств законодавство регулює скупо. Ці питання у віданні загальних норм ЦКУ, ГКУ, інших законів і положень статуту (див. лист Держкомпідприємництва від 15.03.2011 р. № 2571, рішення Хмельницького районного суду від 24.11.2011 р. у справі № 2-2218/2786/11).

img 2

Такий підхід у цілому підтримує і Мін’юст (див. консультацію на офіційному сайті відомства www.minjust.gov.ua/7392).

При цьому для унітарних приватних підприємств право власника управляти ними безпосередньо (тобто без найманого директора) зазначено в ч. 4 ст. 63 і ч. 4 ст. 128 ГКУ.

Враховуючи це, ніщо не забороняє зафіксувати у статуті такого підприємства, що ним управляє особисто власник/засновник (без висновку трудового договору/контракту). Важливо, що в подібному випадку ви можете розраховувати й на підтримку суду (див. постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 06.03.2014 р. у справі № 9104/178810/12). При цьому зауважте декілька нюансів.

По-перше, уникайте формулювань про те, що власник/засновник є директором і виконує його функції. Такий запис контролери можуть розцінити так, ніби підприємство і власник/засновник перебувають у трудових відносинах, і тоді біди не оминути. Адже ви, мабуть, пам’ятаєте драконівські штрафи за неоформлення трудового договору / контракту:

img 3

Обов’язковою передумовою для допуску працівника до роботи є оформлення наказу/розпорядження. Що стосується повідомлення податківців, то Кабмін все ще не затвердив відповідного порядку.

— для юрособ він становить 30 розмірів мінімальних зарплат на момент виявлення порушення. Наприклад, якщо порушення виявлять у червні 2015 року, штраф становитиме 36540 грн.;

— для посадових осіб у загальному випадку — від 500 до 1000 нмдг (тобто від 8500 до 17000 грн.)*.

* З цим запитанням ви могли ознайомитися у статті «Праце-зарплатне і не тільки: зміни та новинки» у журналі «Бухгалтер 911», 2015, № 3.

По-друге, з цієї самої причини власника/засновника не можна включати до штату підприємства (як показує практика, цим часто грішать).

По-третє, у статуті можна зафіксувати, що:

— здійснення управління підприємством не є виконанням роботи в розумінні КЗпП;

— засновник/власник не підкоряється внутрішньому трудовому розпорядку, не отримує заробітну плату.

До цього підштовхує й ухвала ВАСУ від 18.12.2014 р. у справі № К/9991/75903/12. Суд повідомив: якщо робота відповідає ознакам ст. 21 КЗпП, то з працівником укладається трудовий договір і на нього поширюються трудові гарантії. Тому краще зайвий раз зазначити, що управління підприємством не відповідає вказаним ознакам.

ТОВ і ТДВ

Тут усе складніше. З одного боку, законодавство не забороняє управляти товариством з обмеженою/додатковою відповідальністю (далі — ТОВ і ТДВ) без найму директора. З іншого — органи управління товариств — загальні збори і виконавчий орган (ч. 2 ст. 97 ЦКУ). Останній уособлюється/очолюється директором.

Інші правила можуть установлюватися тільки законом. Ось тільки щодо ТОВ/ТДВ інших правил закон якраз не встановив. Виходить, що цим товариствам працювати без виконавчого органу не можна. Навіть якщо зафіксувати це положення у статуті, його не визнає держреєстратор. Річ у тім, що статут повинен містити відомості, передбачені законом (ч. 3 ст. 8, ч. 6 ст. 19 Закону № 755**). У тому числі про органи управління (ч. 1 ст. 88 ЦКУ). До такого підходу підштовхує і лист Мін’юсту від 20.09.2013 р. № 533-0-2-13/6.1 (ср. ). Хоча, по правді, від прямої відповіді чиновники ухилилися.

** Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб і фізичних осіб — підприємців» від 15.05.2003 р. № 755-IV.

На жаль, але до цього висновку може привести й системне прочитання ч. 3 і 4 ст. 65 ГКУ: про те, що для управління підприємством призначається керівник і в такому разі з ним укладається контракт. Тому, ураховуючи нові штрафи в цій сфері (з ними ви могли ознайомитися вище), діяти таким чином сьогодні небезпечно.

img 4

Що стосується приватних підприємств, то вони підпадають під «більш спеціальну» ч. 4 ст. 63 ГКУ, а тому випадають з-під дії цієї норми.

Тим же, хто більш ризиковий, можемо запропонувати можливий вихід із ситуації. Ніде не зазначено, що управління виконавчим органом ТОВ/ТДВ повинен здійснювати саме найманий директор. Інакше кажучи, немає умови про те, що з ним повинен укладатися трудовий договір / контракт.

img 5

Що стосується ч. 3 і 4 ст. 65 ГКУ (див. раніше), то відбитися від них можна тим, що в них немає вказівки саме на ТОВ/ТДВ і виконавчий орган.

У зв’язку з цим рішенням загальних зборів можна зафіксувати, що функції виконавчого органу виконуватиме безпосередньо один із засновників (без укладення з ним трудового договору / контракту). Побічно подібний підхід підтримує й Мінсоцполітики (див. лист від 07.02.2012 р. № 113/13/84-12).

Суд в одному зі своїх рішень теж підтримав таку позицію. Він повідомив, що загальні збори мають право прийняти рішення, оформлене відповідним протоколом, про передання обов’язків з керівництва підприємством одному з учасників (якщо учасник у товаристві всього один, то замість протоколу приймається розпорядження). Більше того, він зазначив, що в подібному випадку засновник може значитися як керівник в Єдиному держреєстрі і довідці за формою № 4-ОПП (див. ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 22.10.2013 р. у справі № 34390/10/9104).

Акціонерне товариство

На перший погляд, питання з акціонерними товариствами (далі — АТ) має вирішуватися в зазначеному вище порядку. Але це не так. Закон прямо вказує, що з кожним членом виконавчого органу АТ укладається контракт (ч. 5 ст. 58 Закону про АТ***).

*** Закон України «Про акціонерні товариства» від 17.09.2008 р. № 514-VI.

Отже, навіть якщо призначити директором одного з акціонерів, з ним усе одно доведеться укласти контракт як з працівником.

Що врахувати? Кого повідомити?

Припустимо, у вашій ситуації власник/засновник має право безпосередньо керувати підприємством (з урахуванням зазначених вище умов). У такому разі вам потрібно пам’ятати про декілька нюансів:

1) з таким власником/засновником не потрібно укладати трудовий договір / контракт;

2) власника/засновника не можна включати до штатного розпису;

3) управління підприємством у такий спосіб не повинне суперечити установчим документам. При цьому врахуйте: щоб покласти на власника/засновника відповідні функції, може знадобитися внести зміни до установчих документів. У такому разі їх потрібно буде зареєструвати (порядок такої реєстрації див. у ст. 29 Закону № 755);

img 6

Для реєстрації змін в установчих документах потрібно використовувати реєстраційну картку за формою 3 (у редакції наказу Мін’юсту від 03.12.2014 р. № 2046/5).

4) у такому разі може також знадобитися внести зміни до Єдиного держреєстру. Для цього слугує реєстраційна картка за формою 4. У ній як керівника потрібно буде зазначити відповідного власника/засновника. Зробити це потрібно в порядку, передбаченому ст. 19 Закону № 755. Як ми вже зазначали, суд таку можливість визнає;

5) якщо власник/засновник самостійне вестиме бухоблік, то відповідні зміни доведеться відобразити і в заяві за формою № 1-ОПП. Така заява подається з відміткою «Зміни» (протягом 10 днів після таких змін). При цьому дані власника доведеться відобразити як у полі «Керівник», так і в полі, призначеному для зазначення особи, відповідальної за ведення бухобліку;

6) при підписанні податкової звітності в полі «Керівник» власник-керівник повинні ставити свій підпис, а в полі «Головний бухгалтер» — прочерк (див. підкатегорію 135.02 ЗІР). Якщо звітність подається в електронній формі, то першим потрібно накласти ЕЦП власника-керівника, а другим — ЕЦП, що є аналогом печатки підприємства;

img 7

Аналогічним чином потрібно діяти і при підписанні звіту з ЄСВ у паперовій формі (див. підкатегорію 301.06 ЗІР).

7) при приєднанні до договору про надання послуг ЕЦП доведеться зазначити посаду власника, а саме «Директор» або «Керівник». Разом з договором, як правило, доведеться подати й низку документів, у тому числі копії документів про призначення на посаду особи, яка отримує ЕЦП. При цьому, як показує практика, інколи з цією метою приймають і протокол загальних зборів;

8) зміни доведеться внести й до картки зі зразками підписів з метою розпорядження поточним рахунком підприємства. У такому разі до обслуговуючого банку доведеться подати нову картку (п. 18.13 Інструкції № 492****). При цьому зрозуміло, що в ній фігуруватиме тільки перший підпис. У зв’язку з цим у полі, призначеному для відображення посади особи, якій належить право другого підпису, потрібно зазначити, що у штатному розписі таких осіб немає (п. 18.6 Інструкції № 492).

**** Інструкція про порядок відкриття, використання та закриття рахунків у національній та іноземних валютах, затверджена постановою Правління НБУ від 12.11.2003 р. № 492.

Чи можна не платити власнику/засновнику зарплату?

Якщо підприємством управляє особисто власник/засновник, то зарплату йому платити не потрібно. У цілому, це підтверджують і чиновники (див. лист Мінсоцполітики від 07.02.2012 р. № 113/13/84-12).

Головна умова: між ним і підприємством не має бути трудових відносин. Тобто як мінімум з ним не можна укладати трудовий договір / контракт. Крім того, він не повинен значитися у штатному розписі підприємства. Про те, в яких випадках допускається подібна форма управління, ви могли прочитати вище.

Водночас, якщо власник управляє підприємством на підставі трудового договору / контракту (тобто числиться найманим працівником), виплачувати зарплату йому доведеться в обов’язковому порядку. Причому запам’ятайте: відмовитися від неї він не має права (наприклад, на практиці інколи посилаються на те, що директор працює на добровільних/громадських засадах).

img 8

Можливості такої відмови трудове законодавство не передбачає. Це підтверджує й судова практика (див. зазначене рішення Львівського апеляційного суду від 22.10.2013 р. у справі № 34390/10/9104).

Багато хто при цьому наводить як аргумент, що грошей на виплату зарплати в підприємства немає. Але на жаль, це не аргумент ☹. При цьому нагадуємо, що штрафи за несвоєчасну виплату зарплати складають:

— для підприємства (при порушенні строку її виплати більш ніж на місяць або при виплаті не в повному обсязі) — 3-кратний розмір мінімальної зарплати, установленої на момент виявлення порушення. Наприклад, якщо порушення виявлять у червні 2015 року, штраф становитиме 3654 грн.;

— для його посадових осіб — у загальному випадку від 30 до 100 нмдг (тобто від 510 до 1700 грн.).

Чи є альтернатива?

Як ви побачили вище, покладання функції з поточного управління підприємством на власника/засновника в деяких випадках ризиковано (для ТОВ/ТДВ), а інколи — і зовсім неможливо (для АТ). Тому допитливий розум бухгалтера одразу ж почне шукати альтернативні варіанти ☺.

До 2015 року варіантом, альтернативним зазначеному, було оформлення директора на неповний робочий час*****. Наприклад, на годину на тиждень з виплатою зарплати пропорційно відпрацьованому часу. Цей підхід можливий і зараз, але на жаль, на ньому вже особливо не заощадиш ☹. Адже ви, швидше за все, пам’ятаєте, що з 1 січня при виплаті зарплати основному працівнику в розмірі, меншому мінімального, ЄСВ на неї доведеться нараховувати в розмірі виходячи з мінімальної зарплати (ч. 5 ст. 8 Закону № 2464******). Про це ви могли прочитати в журналі «Бухгалтер 911», 2015, № 2.

***** З оформленням працівника на неповний робочий час ви могли ознайомитися в статті «Неповний робочий час: важливі нюанси» у журналі «Бухгалтер 911», 2014, № 4.

****** Закон України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 р. № 2464-VI.

img 9

Припустимо: ставка ЄСВ у частині нарахувань — 37,26 %. У такому разі, якщо директору — основному працівнику, оформленому на неповний робочий час, за березень буде нараховано зарплату в розмірі 100 грн., ЄСВ у частині нарахувань становитиме 453,83 грн.

Як цього уникнути? Варіантів, насправді, небагато. Зокрема, можна:

— найняти директора-інваліда. У такому разі ставка ЄСВ у частині нарахувань становитиме 8,41 %. При цьому, що важливе: вам не доведеться дотримувати вимоги про ЄСВ з мінімальної зарплати. З нюансами оподаткування зарплат інвалідів ви могли ознайомитися в журналі «Бухгалтер 911», 2015, № 9;

— найняти директора-сумісника. У цьому випадку зазначені вимоги про мінімальний ЄСВ теж не працюють. Єдина проблема — у такого директора, щоб ви могли найняти його за сумісництвом, уже має бути основне місце роботи (про цю проблему ви могли прочитати в журналі «Бухгалтер 911», 2015, № 3).

І є ще один варіант — формально правильний, але все-таки дуже небезпечний (отже, він, швидше, для роздумів, ніж для реального застосування ☺): ураховуючи, що вимоги про мінімальний ЄСВ працюють, якщо працівник відпрацював повний місяць, щомісячно переукладати з директором контракт на декілька днів. Повідомляти про це доведеться тільки держреєстратора (а він уже, у свою чергу, сповіщатиме податківців). Щоправда, судячи з усього, така можливість зникне після появи кабмінівського порядку повідомлення податківців про новоприйнятих працівників (ст. 24 КЗпП).

img 10

Можливість такого переукладення зумовлена тим, що з директором допускається укладати контракт, а в ньому можна передбачити, загалом, будь-який строк. При цьому, переукладення такого контракту кілька разів не призводить до виникнення безстрокових трудових відносин (див. лист Мінпраці від 23.04.2003 р. № 06/1-4/66).

v.smerdov@buhgalter911.com

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі