1 Про особливості «переїзду» для юросіб на спрощенці ви могли прочитати у статті «ЮРЄП змінює «прописку»: операція «Плавний перехід» у журналі «Бухгалтер 911», 2016, № 17.
«Не як у всіх...»
Підприємець на єдиному податку групи 3 змінює прописку з одного району на інший. Чи обов’язково при цьому змінюється і місце реєстрації в податковій? Якщо так, то з якого періоду змінюється податкова?Важливе значення тут має те, чи змінюється в разі зміни місця проживання адміністративний район. Припустимо, змінюється. Так-от, на відміну від юросіб, на фізосіб-підприємців узагалі (і на єдиноподатників зокрема) не поширюються норми ст. 45 БКУ і пп. 7.3, 10.13 Порядку № 15882. Підтвердження — у категорії 119.06 ЗІР. Отже, немає «викрутасів» із залишенням до кінця року у старій податковій зі зняттям з обліку за основним місцем обліку та взяттям на облік за неосновним місцем обліку. Відповідно, немає необхідності продовжувати сплачувати податки та збори після зміни місця реєстрації за місцем попередньої реєстрації до закінчення поточного бюджетного періоду.
2 Порядок обліку платників податків і зборів, затверджений наказом Мінфіну від 09.12.2011 р. № 1588.
Таким чином, сплату податків і подання звітності такі платники здійснюють за новим місцезнаходженням відразу — з дати взяття на облік у новому податковому органі (на перевзяття на облік у новому органі податківцям Порядком № 1588 відпущено трохи менше місяця).
Важливо! У частині єдиного податку є своя специфіка.
Пункт 294.7 ПКУ визначає, що у разі зміни податкової адреси платника єдиного податку останнім податковим (звітним) періодом за такою адресою вважається період, в якому подана до контролюючого органу заява щодо зміни податкової адреси. У свою чергу, таку заяву підприємці-єдиноподатники групи 3 зобов’язані подати відповідно до п. 298.6 ПКУ разом з податковою декларацією за податковий (звітний) період, в якому відбулися такі зміни.
Єдиноподатники першої та другої груп зобов’язані подати таку заяву не пізніше 20 числа місяця, наступного за місяцем, в якому відбулася зміна.За подальші податкові (звітні) періоди подаємо податкові декларації та сплачуємо єдиний податок до контролюючого органу за місцезнаходженням нової податкової.
А держреєстратор?
Чи потрібно подавати відомості держреєстратору за новою податковою адресою (може достатньо подання відомостей за старою «пропискою»)?Питання державної реєстрації курирує оновлений Закон № 7553. І в ньому ви не знайдете вимог щодо подання документів різним держреєстраторам. Таким чином, достатньо подати документи одному держреєстратору (будь-якому).
3 Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань» від 15.05.2003 р. № 755-IV. Про зміни, яких він зазнав, ви могли прочитати у статті «Новації держреєстраці: повний онлайн і Кº» (журнал «Бухгалтер 911», 2016, № 4).
Розмір адміністративного збору за держреєстрацію змін відомостей про місцезнаходження підприємця дорівнює 0,1 мінімальної заробітної плати4 (140 грн.). Або зі знижкою 25 % — у разі подання документів в електронній формі.
4 Адміністративний збір справляється у відповідному розмірі мінзарплати в місячному розмірі, встановленому законом на 1 січня календарного року, в якому подаються відповідні документи для проведення реєстраційної дії, і округляється до найближчих 10 гривень.
Чого хочуть податківці?
Які документи потрібно подавати до податкової в разі зміни податкової адреси?Передусім, у разі зміни податкової адреси, пов’язаної зі зміною адміністративного району, потрібно зареєструвати нову Книгу обліку доходів (і витрат) у новому податковому органі. Якщо переїзд не пов’язаний зі зміною адміністративного району, продовжуємо вести «стару» Книгу.
Також потрібно подати повідомлення за формою № 20-ОПП, яку подають на виконання вимог п. 8.5 розд. VIII Порядку № 1588.
У самому повідомленні при цьому вказують оновлену інформацію про об’єкт оподаткування, стосовно якого відбулися зміни.Якщо маєте справу з ключами електронних цифрових підписів, то свого часу податківці говорили про відсутність необхідності переукладати договір про визнання електронних документів навіть у разі зміни адміністративного району (переведене до складу нечинних роз’яснення в категорії 135.03 ЗІР)5. Водночас не може не насторожувати надана контролюючому органу можливість розірвати договір в односторонньому порядку в разі зміни платником податків місця реєстрації (згідно з п. 4 розд. 6 додатка 1 до Інструкції № 2336). Плюс підприємець не значиться до кінця року у старій податковій як юрособа. Тому момент з переукладенням договору краще уточнити у податківців. Очевидно, його краще переукласти.
5 Див. статтю «Договір про визнання електронних документів: що нового?» (журнал «Бухгалтер 911», 2016, № 1-2).
Вирішуємо питання з працівниками
Що робити з працівниками, якщо були оформлені трудові договори в центрі зайнятості за старим місцем реєстрації?Вимога щодо реєстрації трудового договору в центрі зайнятості зникла з КЗпП з початку минулого року7. Водночас обов’язок зняти з реєстрації договір, укладений до 01.01.2015 р., у разі його розірвання діє. Його можна реалізувати в будь-якому центрі зайнятості (не обов’язково там, де був зареєстрований договір). Тому якщо підприємець переїжджає разом з працівниками (не звільняючи нікого з них), то жодних додаткових дій вчиняти не потрібно.
7 Подробиці ви могли прочитати у статті «Як ФОП прийняти працівника» («Бухгалтер 911», 2015, № 7).