Теми статей
Обрати теми

Нестандартні записи в Книзі ФОП загальносистемника

Бала Людмила, податковий експерт
З номера в номер ми продовжуємо розбиратися із заповненням Книги обліку доходів і витрат. Сьогодні — запитання від загальносистемника: чи можна йому записувати до Книги витрати, якщо в цей день у нього не було доходу? Чи не виникне проблем, якщо в безприбутковий день він виправить помилку або поверне аванс покупцеві у зв’язку з розірванням договору? І як бути, якщо податківці просять на перевірку Книгу, а в ній — багато помарок? Розбираємося!

Витрати без доходів

У Книзі загальносистемника є три витратні графи: 6, 7 і 8. Але тільки в одній з них записи залежать від наявності доходу за підсумками дня — це графа 6: якщо дохід є — її заповнюємо, якщо немає — залишаємо порожньою.

Чому так? Річ у тому, що ті ж прямі матеріальні витрати (п.п. 177.4.1 ПКУ), які «живуть» у графі 6, можна облікувати одночасно з доходом від реалізації товарів, робіт, послуг (п.п. 6 п. 6 Порядку № 4811).

1 Порядок ведення Книги обліку доходів і витрат, яку ведуть фізичні особи — підприємці, крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування, і фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, затверджений наказом Міндоходів від 16.09.2013 р. № 481.

А якщо доходу немає? Зрозуміло — записувати в графу 6 нічого.

Щоправда, навіть якщо дохід від продажу вже отриманий, не факт, що підприємець зможе відобразити витрати в графі 6. Для цього потрібно виконати ще дві умови: 1) має бути проведена оплата постачальникові; 2) у підприємця має бути документ, що підтверджує таку оплату (п.п. 177.4.5 ПКУ).

Якщо дохід отриманий раніше, ніж відбулася оплата, «запізнілі» витрати зазначаємо в графі 6 без дотримання умови про одночасне відображення з доходом.

Податківці проти цього не заперечують. Див. консультацію в категорії 104.08 ЗІР.

Тож запис у графі 6 може бути зроблений у такому разі й у безприбутковий день. Ось, власне, і все з графою 6.

А що ж графи 7 і 8? Вони спеціально призначені для витрат, без яких підприємець не може здійснювати госпдіяльності, але які не можна безпосередньо пов’язати з конкретним, сьогоднішнім доходом. Наприклад: зарплата працівників, покупка послуг, оренда, комунальні платежі, витрати на зв’язок, амортизація тощо.

Так ось, у пп. 7 і 8 п. 6 Порядку № 481 немає вимоги про те, щоб ці графи заповнювалися виключно за наявності доходу. Виходить, навіть якщо сьогодні доходу немає, графи 7 і 8 можна заповнити? Цілком правильно img 1.

Щоправда, у податківців із цього приводу, як завжди, — своя думка. Щодо графи 8 вони не сперечаються, мовляв, заповнюйте її за фактом оплати грошей, навіть якщо доходу у відповідний день немає.

За графою 7 податківці, очевидно, теж не проти запису в безприбутковий день, водночас вважають, що якщо в якомусь місяці (не дні!) доходу не було, то графу 7 заповнювати не можна img 2

Роз’яснення — у категорії 104.08 ЗІР.

Надзвичайно дивне твердження на фоні абсолютно інших вимог нормативки. Так:

1) ст. 115 КЗпП вимагає, щоб роботодавець обов’язково виплачував зарплату не рідше двох разів на місяць. Тобто не платити зарплату неможливо;

2) а Порядок № 481 вимагає відображати в графі 7 витрати на зарплату, «понесені у звітному місяці», про жодну прив’язку до доходу (як у випадку з графою 6) немає жодного слова!

Тому вважаємо, що навіть якщо доходу немає весь місяць, нічого страшного. Ми переконані, що графу 7 при цьому заповнювати можна.

Навіть адмінштраф за ст. 1641 КУпАП сюди притягнути буде складно, оскільки Порядок № 481 не ставить заповнення графи 7 у залежність від отримання доходу.

Знову ж таки важливо розуміти, що «оплатно-трудові» витрати не згорають. Якщо вже податківці так заперечують проти їх відображення в безприбутковому місяці, то їх можна буде відобразити в найближчому прибутковому місяці.

Повернення грошей покупцеві у безприбутковий день

З прибутковими днями питань немає: у такі дні можна сміливо оформляти повернення грошей покупцям (у зв’язку з розірванням договору, поверненням товару або за листом з проханням про повернення авансу) — претензій від податківців не буде.

Інша річ — безприбуткові дні. На сьогодні немає консультацій від податківців, у яких вони б забороняли загальносистемникам проводити повернення коштів у безприбуткові дні.

Щодо єдиноподатників такі консультації є2.

2 Ми не згодні в цьому з податківцями. Детальніше — у статті «Дохід посередника і «мінусові» записи в Книзі єдиноподатника: не без фантазії податківців» (журнал «Бухгалтер 911», 2018, № 20).

У Порядку № 481 обмеження теж немає. Є лише згадка про те, що Книга заповнюється за підсумками дня, в якому отримано дохід. Але ж немає заборони на її заповнення в інші дні у разі потреби! Самі податківці визнають це, коли дозволяють загальносистемникам записувати витрати до графи 8 Книги в безприбуткові дні (категорія 104.08 ЗІР).

Отже, навіть якщо в якийсь день у вас немає доходу, але довелося повернути гроші покупцеві, ви маєте право зазначити повернення в графі 3 Книги. Зрозуміло, у цей день у графі 4 Книги у вас з’явиться від’ємний запис (зі знаком «-»). І це нормально, адже дохід, що підлягає декларуванню (тобто річний дохід), можна зменшувати на суму повернених грошей (ІПК ДФСУ від 13.02.2018 р. № 594/Б/99-99-13-01-02-14/ІПК, п.п. 3 п. 6 Порядку № 481).

Виправлення помилок у безприбутковий день

Загальносистемники традиційно виправляють помилки в Книзі обліку доходів і витрат не новим рядком, а через закреслення3. У цьому випадку в Книзі навіть не видно, коли саме відбулося виправлення img 3. Тому загальносистемникам неважливо: прибутковий день чи безприбутковий — вони можуть виправляти коли завгодно і що завгодно img 4 (збільшувати/зменшувати дохід або витрати).

3 Приклад самовиправлення в Книзі можна знайти в статті «Бій помилкам у книгах обліку підприємців» (журнал «Бухгалтер 911», 2017, № 12).

Помарки в Книзі

Тепер відповідь на останнє запитання, з яким до нас звернувся читач. Податківці хочуть перевірити Книгу обліку доходів і витрат, але в ній: 1) безліч помарок; 2) витрати зазначені не однією сумою за підсумками дня, а іноді так: «1000,00 + 200,00+ 350,00», оскільки чеки були отримані із запізненням. Крім того, всі чеки за 2016 рік загублені. Чи не знімуть податківці такі витрати?

У цій ситуації найстрашніше — це втрата документів, що підтверджують витрати. Якби документи не були загублені, все було б доволі просто.

За помарки в Книзі і записі про витрати кількома сумами замість однієї підприємця могли б покарати тільки адмінштрафом за ст. 1641 КУпАП: 51 — 136 грн.

Знову ж таки ми говорили, що якщо витрати або їх документальне підтвердження запізнюються, їх можна включити до графи 6 пізніше без прив’язки до раніше відображеного доходу.

Деякі підприємці вважають за краще «лікувати» недоліки Книги її «втратою» з подальшим відновленням. Але цей варіант більше підходить для випадку, коли ви працюєте з готівкою і припустилися помилки в графі 2 Книги. Коли в податківців з’являється можливість накладення 5-кратного штрафу за неоприбуткування готівки.

На відновлення Книги надається 90 календарних днів. Але, перш ніж почати її заповнювати, потрібно надати заяву про зникнення старої Книги в поліцію і податківцям, а також зареєструвати нову Книгу4.

4 Покрокове керівництво щодо відновлення Книги обліку доходів і витрат ви знайдете в статті «Підприємець «посіяв» Книгу обліку: що робити» (журнал «Бухгалтер 911», 2016, № 37).

Тепер про загублені документи про витрати за весь 2016 рік. Якщо податківці зажадають документи для перевірки (а вони, швидше за все, так і зроблять), вам потрібно буде їх показати. Немає документів — «викосять» витрати. І будуть праві (п. 44.6 ПКУ). При цьому донарахують ПДФО, ВЗ, ЄСВ. Плюс штрафи за донарахування. А це — вельми велика сума!

Як варіант можна:

— повідомити податківців про втрату документів і спробувати відновити їх у 90-денний строк (п. 44.5 ПКУ);

— якщо покупки відбувалися за готівку, «посмикати» постачальників, щоб вони видали вам засвідчені копії фіскальних чеків з контрольної стрічки РРО5;

5 Більше подробиць на тему знайдете в статті «Якщо загубився фіскальний чек» (журнал «Бухгалтер 911», 2018, № 9).

Робити це вони не зобов’язані, але можуть з доброї волі.

— якщо ж ви закуповували товар за безготівку, можете відновити виписки банку — і це теж буде підтвердним документом6.

6 Корисні нюанси знайдете в статті «Що робити, якщо підприємець втратив первинні документи» (журнал «Бухгалтер 911», 2016, № 8).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі