«Туристичні» роз’яснення: що врахувати при заповненні декларації

В обраному У обране
Друк
Товстоп’ят Юрій, податковий експерт
Бухгалтер 911 Жовтень, 2019/№ 41
У попередньому номері нашого журналу ви «познайомилися» з оновленою декларацією з туристичного збору1. Сьогодні — низка цікавих моментів, які стануть у пригоді не лише при складанні та поданні декларації, а й просто в процесі надання послуг туристам.

1 Стаття «Декларація з туристичного збору: дебютне подання».

Відряджений іноземець — не обов’язково нерезидент! Дуже цікаву ситуацію розглянули в ІПК від 17.07.2019 р. № 3304/ІПК/04-36-12-04-21 дніпропетровські податківці. Їм було поставлено запитання: «який перелік документів необхідно вимагати готелю від нерезидента, який прибув у відрядження, для того, щоб він не сплачував збір?»

Відповідь на озвучене запитання проста — відрядженого нерезидента від сплати турзбору не врятує жоден документ. Але тільки не кожен іноземець — нерезидент!

Це прямо випливає з податкового визначення фізособи-резидента (п.п. «в» п.п. 14.1.213 ПКУ), яке процитувало ГУ ДФС у Дніпропетровській обл.: це фізична особа, яка має місце проживання в Україні. Бути резидентами України можуть не лише громадяни України, але й іноземці.

Це випливає з контексту п.п. «в» п.п. 14.1.213 ПКУ. Він свідчить, що якщо фізособа має місце проживання також в іноземній державі, вона вважається резидентом, якщо така особа має місце постійного проживання в Україні.

Якщо особа має місце постійного проживання також в іноземній державі, вона вважається резидентом, якщо має більш тісні особисті чи економічні зв’язки (центр життєвих інтересів) в Україні.

У разі якщо державу, в якій фізособа має центр життєвих інтересів, не можна визначити, або якщо фізособа не має місця постійного проживання у жодній з держав, вона вважається резидентом, якщо перебуває в Україні не менше 183 днів (включаючи день приїзду та від’їзду) протягом періоду або періодів податкового року.

Документами, що підтверджують строк перебування фізособи на митній території України більше 183 календарних днів, є паспортний документ та/або імміграційна картка, довідка з прикордонної служби.

Також це можуть бути документи, на підставі яких особа тимчасово (постійно) проживає в Україні, та документи, що підтверджують право власності (користування) на житло, визначене нею як місце тимчасового (постійного) проживання в Україні.

Тому якщо іноземний громадянин згідно з п.п. «в» п.п. 14.1.213 ПКУ підпадає під визначення фізособи-резидента, працевлаштований в Україні та є відрядженим працівником, то турзбір з нього не справляється. Якщо ж у відрядження приїхав іноземець, який не є резидентом України, від сплати збору він не звільнений.

У тому числі це стосується іноземців-нерезидентів, які прибувають в Україну за робочою візою на рік для виконання трудових обов’язків (така ситуація розглянута в ІПК ГУ ДФС у Запорізькій області від 21.06.2019 р. № 2880/ІПК/08-01-12-03-16). Незважаючи на те, що в Україні такі особи пробудуть більше 183 днів (а саме рік), резидентами України вони від того не стануть (адже мають постійне місце проживання в іншій країні, у цьому випадку — у Польщі).

На базі відпочинку мешкають працівники… та члени їх сімей: що з турзбором? Подібне запитання (не завжди йшлося про бази відпочинку, але суті справи це не змінює) звучало не в одній ІПК. І ось яких висновків доходять податківці.

1. Проживання працівників підприємства на підставі укладених трудових договорів у засобі розміщення, що належить підприємству, не належить до послуг з проживання згідно з п. 4 Порядку № 2972. Відповідно про справляння турзбору йтися не повинно.

2 Порядок надання послуг з тимчасового розміщення (проживання), затверджений постановою КМУ від 15.03.2006 р. № 297.

Такі висновки бачимо в ІПК ДФСУ від 02.05.2019 р. № 1909/6/99-99-12-02-03-15/ІПК, від 24.05.2019 р. № 2364/6/99-99-12-02-03-15/ІПК, ІПК ГУ ДФС у Кіровоградській області від 02.07.2019 р. № 3029/ІПК/11-28-12-02-15.

2. Проживання членів сімей працівників3 на такому об’єкті під зазначене правило не підпадає .

3 В ІПК ДФСУ від 24.05.2019 р. 2364/6/99-99-12-02-03-15/ІПК, крім того, згадані також непрацюючі пенсіонери та ветерани праці, які раніше працювали на філії.

Але! Врятувати таких осіб від сплати турзбору може те, що їх постійне місце проживання знаходиться в тому ж населеному пункті, в якому перебуває засіб розміщення, що належить підприємству. У такому разі, на думку податківців, вони не повинні сплачувати збір згідно з п.п. «а» п.п. 268.2.2 ПКУ. Цей підпункт звільняє від сплати збору осіб, які постійно проживають, у тому числі на умовах договорів найму, у селі, селищі або місті, радами яких установлено такий збір.

Не зовсім стандартна ситуація розглянута в ІПК ДФСУ від 19.06.2019 р. № 2789/6/99-99-12-02-03-15/ІПК (ср. 025069200). У ній ідеться про випадок, коли працівники та члени їх сімей згідно з колективним договором можуть перебувати на базі відпочинку, що належить підприємству, протягом світового дня (без ночівлі).

Утім, висновки все ті ж: працівники від сплати збору звільнені, чого не скажеш про членів їх сімей.

Причому податківці вважають, що збір за них повинен справлятися за добу (незважаючи на те, що фактично такі особи перебувають на базі відпочинку тільки у світлий час доби).

Проте й у цьому випадку, на нашу думку, для членів сімей повинна спрацьовувати звільняюча норма з п.п. «а» п.п. 228.2.2 ПКУ (якщо основне їх місце проживання знаходиться в тому ж населеному пункті, що й база відпочинку).

Розмір (тривалість проживання) має значення ? В ІПК від 13.06.2019 р. № 2723/Ш/99-99-13-03-02-14/ІПК ДФСУ, розглядаючи випадок з проживанням працівника підприємства згідно з умовами трудового договору в профілакторії, що належить підприємству на праві користування згідно з договором оренди, звернула увагу на… тривалість такого проживання.

Пояснювала вона це тим, що перший випадок, наведений у п. 4 Порядку № 297, який ми розглядали вище, не підходить для випадків, якщо об’єкт розміщення належить роботодавцю на праві користування згідно з договором оренди.

Але самі ж податківці знайшли альтернативний варіант — другий випадок з п. 4 Порядку № 297.

До послуг з тимчасового розміщення (проживання) не належить розміщення осіб, з якими укладається договір про наймання житла на строк, що перевищує один місяць4.

4 Для курортів такий строк визначається місцевими органами виконавчої влади.

Із цього вони дійшли висновку, що проживання в профілакторії, що орендується підприємством, не обкладається турзбором тільки в тому випадку, якщо тривалість проживання перевищує один місяць.

Округлення суми збору до десятків копійок: податківці проти! Розглядаючи питання можливості округлення суми турзбору з урахуванням постанови № 255, ДФСУ (ІПК від 22.05.2019 р. № 2316/6/99-99-12-02-03-15/ІПК) та ГУ ДФС у Полтавській області (ІПК від 24.05.2019 р. № 2361/ІПК/16-31-12-03-19) дійшли до таких висновків.

5 Постанова Правління НБУ «Про оптимізацію обігу монет дрібних номіналів» від 15.03.2018 р. № 25. Детальніше ми знайомили вас із нею у статті «Готуємося до заокруглення сум готівки в чеках» (журнал «Бухгалтер 911», 2018, № 16). Вам також могли бути корисними статті «Заокруглення суми готівкових розрахунків: як провести через РРО?» (журнал «Бухгалтер 911», 2018, № 31) та «Округлення готівки в чеку VS Дотримання мінімальних/максимальних цін» (журнал «Бухгалтер 911», 2018, № 34).

Платники збору при його сплаті готівкою можуть застосовувати норми постанови № 25. Водночас при акумулюванні протягом звітного податкового періоду (кварталу) сплачених йому як податковому агенту платниками збору сум, нарахованих за періоди їх проживання із застосуванням постанови НБУ № 25, товариству при заповненні податкової декларації та сплаті збору до бюджету слід дотримуватися заходів з упередження виникнення податкового боргу.

Тобто якщо суму збору округлити, але в невигідний (для податківців) бік, на таку різницю вони готові визнавати податковий борг . Доходять таких своїх висновків податківці на підставі такого.

По-перше, форма декларації передбачає зазначення суми нарахованого збору у гривнях з копійками з округленням до двох знаків після коми.

У тій ІПК йшлося про ще не оновлену форму декларації, але суті справи це не змінює.

По-друге, усі вартісні облікові операції й облікові показники в інтегрованих картках платника проводяться у гривнях з двома десятковими знаками.

По-третє, ПКУ не передбачає округлення сум нарахованих податків і зборів. Відповідно платник збору повинен перераховувати до бюджету суму збору в повному обсязі (у гривнях з копійками), розраховану відповідно до вимог ПКУ.

Тобто формальні зачіпки для такої позиції в податківців є, але зі сторони така «боротьба за копійки» виглядає просто смішно.

Утім, ситуація багато в чому схожа з виплатою заробітної плати готівкою «до копійки». Тому й шляхи виходу із ситуації також можуть бути схожими6.

6 Детальніше про це ви могли прочитати в статті «Виплачуємо зарплату «до копійки» без дрібних монет» попереднього номера журналу.

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити