Теми статей
Обрати теми

ПРРО: погляд ДПС

Шевчук Михайло, податковий експерт
Податківці рапортують про знач­не збільшення кількості РРО/ПРРО, зареєстрованих ФОП-єдиноподатниками груп 2 — 4 у 2021 році1, і продовжують давати роз’яснення щодо застосування ПРРО, адже явище це нове, що неминуче викликає запитання та непорозуміння. Давайте розглянемо останню добірку популярних запитань2, вставивши туди й свої «5 копійок».

1 tax.gov.ua/media-tsentr/novini/458534.html

2 tax.gov.ua/nove-pro-podatki--novini-/457996.html

Спочатку нагадаємо, що в цьому році застосовувати РРО/ПРРО згідно з п. 62 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ зобов’язані (при проведенні розрахунків, які згідно із Законом про РРО вимагають застосування РРО/ПРРО) єдиноподатники груп 2 — 4, які здійснюють реалізацію:

— технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту3;

3 Усі подробиці щодо їх реалізації єдиноподатниками знайдете у статті «ТСПТ: «що година, то новий клопіт» (журнал «Бухгалтер 911», 2021, № 9).

— лікарських засобів, виробів медичного призначення та надання платних послуг у сфері охорони здоров’я4;

4 Ясність щодо продажу ветпрепаратів і надання ветеринарних послуг ми вносили статтею «ЄП-звільнення від РРО/ПРРО: ветеринарний аспект» у журналі «Бухгалтер 911», 2021, № 9. Також вам буде цікавою стаття «Медпослуги vs РРО» (журнал «Бухгалтер 911», 2020, № 50).

— ювелірних і побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння5.

5 Вам може бути цікавою стаття «Звільнення ФОП на ЄП від РРО/ПРРО: ювелірні нюанси» (журнал «Бухгалтер 911», 2021, № 4).

Новачками в цьому списку, що з’явилися з 1 січня цього року, є тільки остання позиція та надання платних послуг у сфері охорони здоров’я.

Решта ФОП-єдиноподатників груп 2 — 4 можуть не застосовувати РРО/ПРРО, тільки якщо обсяг їх доходу з початку календарного року не перевищить 1 млн 320 тис. грн (ідеться про 2021 рік).

Тобто очевидно, що для зростання кількості РРО/ПРРО, які застосовуються ФОП-єдиноподатниками, є об’єктивні причини, хоча ДПСУ й пояснює таке зростання своєю роз’яснювальною роботою. Водночас потрібно віддати належне й головному податковому відомству, яке, крім організованої по всіх областях масової роз’яснювальної роботи серед ФОП, на своєму офіційному порталі присвятило ПРРО окремий банер (tax.gov.ua/baneryi/programni-rro/).

На переконання самої ж ДПСУ, матеріали банера постійно оновлюються. Але в той же час поки над наповненням банера, скажімо так, потрібно ще попрацювати.

Зокрема, платники звертають увагу на відсутність відеоматеріалів щодо безпосередньої роботи з ПРРО (у частині внесення номенклатури товарів, формування квитанції тощо). На це головні податківці країни парирують, що в цьому банері можна знайти не лише роз’яснення, інструкції користувачів, а й відеоуроки.

Але фактично на момент відправлення нашого номера до друку, незважаючи на те, що відеоурокам у цьому банері відведена окрема рубрика, урок у ній був лише один, і стосувався він реєстрації ПРРО.

Зауважимо, що і в ЗІР ПРРО присвячена окрема категорія — 109.20. Причому в ній зібрані запитання, які стосуються тільки ПРРО, у той час як роз’яснення щодо застосування РРО/ПРРО перебувають в інших категоріях цього розділу ЗІР.

Далі перейдемо безпосередньо до запитань щодо застосування ПРРО.

ПРРО від ДПСУ та їх реєстрація

Які програмні рішення доступні для застосування в ПРРО у вільному доступі і як зареєструвати ПРРО з їх використанням?

ДПСУ ще 1 серпня минулого року надала для використання суб’єктам господарювання 2 безоплатних ПРРО:

1) «Програмний реєстратор розрахункових операцій» (він же — «ПРРО Каса»);

2) фіскальний додаток пРРОсто.

Обидва вони розміщені на офіційному вебпорталі ДПСУ за посиланням: tax.gov.ua/baneryi/programni-rro/programniy-reestrator-rozrahunkovih-operatsiy/.

Крім того, ніхто вам не забороняє використовувати комерційні рішення ПРРО, короткий огляд яких станом на той час ви могли знайти в нашій статті6.

6 «Програмні РРО: «вже близько час», розділ «Які не_податкові П-РРО зараз є і «по чому»?» (журнал «Бухгалтер 911», 2020, № 10).

Після встановлення ПРРО на обладнання його потрібно зареєструвати. Реєстрація при цьому проводиться на підставі заяви про реєстрацію ПРРО за формою № 1-ПРРО (ідентифікатор — J/F1316602).

У разі відсутності підстав для відмови в реєстрації ПРРО реєструють і присвоюють йому фіскальний номер. Крім того, дані про нього повинні вносити до Реєстру ПРРО. Про реєстрацію ПРРО суб’єкту господарювання направляють квитанцію із зазначенням присвоєного при реєстрації фіскального номера.

Немає світла, а ППРО — на комп’ютері

Які мають бути дії суб’єкта господарювання при відключенні світла в господарській одиниці, коли неможлива робота на комп’ютері з ПРРО?

Відповідаючи на це запитання, ДПСУ чомусь зробила відсилання на порядок застосування ПРРО в режимі офлайн img 1, хоча не потрібно бути великим фахівцем, щоб здогадатися, що якщо ПРРО встановлений на комп’ютері, то в разі відключення електроенергії робота ПРРО ні в онлайн-, ні в офлайн-режимі не буде можливою.

Адже проведення розрахункових операцій у режимі офлайн можливо в разі відсутності зв’язку між ПРРО й фіскальним сервером. Тобто коли пристрій, на якому встановлений ПРРО, може працювати, але не може передавати дані на фіскальний сервер.

Наприклад, якщо це смартфон, то в режимі офлайн за його допомогою можна проводити розрахункові операції, коли відсутній мобільний зв’язок та/або з’єднання з Інтернетом.

Які ж дії насправді слід робити суб’єкту, в якого тимчасово відключили електроенергію? Це залежить від того, яким чином він вирішив діяти в такому разі. Наприклад, він міг або відмовитися від проведення розрахункових операцій, або прийняти рішення використовувати належним чином зареєстрований резервний РРО.

Застосування резервного РРО для використання і зберігання в господарській одиниці, на якій використовується як основний ПРРО, проводиться в тому ж порядку, що й у разі, якщо як основний використовується звичайний РРО.

У першому випадку жодних активних дій від потерпілого не потрібно img 2. Тільки от лихо: якщо період відключення електрики затягнеться, є ризик втратити велику кількість клієнтів.

При відновленні електропостачання достатньо включити комп’ютер і продовжити роботу з використанням ПРРО в онлайн-режимі.

Про формування повідомлень за формою № 4-ПРРО про (1) проведення розрахункових операцій у період відсутності зв’язку між ПРРО та фіскальним сервером і (2) завершення режиму офлайн у цьому випадку не йдеться7. Адже, як ми з’ясували, в цьому випадку в режимі офлайн ПРРО не працює.

7 Про подробиці роботи ПРРО в офлайн-режимі йшлося у статті «ПРРО (частина 2): режим офлайн» у журналі «Бухгалтер 911», 2020, № 31.

Збій у роботі ПРРО: що робити?

Що робити при зупиненні роботи ПРРО, коли гаджет продовжує функціонувати? Чи потрібно в такому разі до або після перезавантаження ПРРО надавати повідомлення про виявлення несправностей ПРРО?

Відразу пояснимо: йдеться не про те, що встановлений на гаджет ПРРО деякий час не використовується для реєстрації розрахункових операцій, хоча сам гаджет продовжують у цей час використовувати. У запитанні йдеться саме про збій у роботі ПРРО.

ДПСУ справедливо зазначає, що згідно зі ст. 5 Закону про РРО на період виходу з ладу ПРРО проведення розрахункових операцій не здійснюється до моменту усунення несправностей.

У п. 12 розд. ІІ Порядку № 3178 Мінфін уточнює, що альтернативним варіантом відновлення проведення розрахункових операцій у цьому випадку є підключення резервного РРО (якщо такий, звичайно, є).

8 Порядок реєстрації, ведення реєстру та застосування ПРРО, затверджений наказом Мінфіну від 23.06.2020 р. № 317.

Цим же пунктом установлено обов’язок подання через Електронний кабінет або засобами телекомунікацій до податкової, виробникові ПРРО та/або до сервісного центру (за наявності) Повідомлення про виявлення несправностей ПРРО за формою № 2-ПРРО (за формою додатка 2 до Порядку № 317).

Подавати таке Повідомлення потрібно у випадку: (1) виявлення несправностей ПРРО; (2) його крадіжки; (3) компрометації особистого ключа.

Нас цікавить саме перший випадок. Причому невелика підказка міститься безпосередньо в п. 12 розд. ІІ Порядку № 317: подавати таке Повідомлення він зобов’язує протягом дня, в якому виявлено несправність. Звідси робимо висновок, що якщо поломка виявилася несерйозною і її вдалося швидко усунути, то й потреби подавати Повідомлення в такому разі немає.

ДПСУ у своєму роз’ясненні це підтверджує, зазначаючи, що користувач ПРРО самостійно оцінює його роботоздатність. Якщо робота ПРРО відновлена відразу після його перезавантаження (короткострокова зупинка), то ПРРО не можна вважати несправним.

Але тим, кому просте перезавантаження не допоможе, потрібно звернутися по допомогу до сервісного центру (чи виробника ПРРО), подавши Повідомлення за формою № 2-ПРРО.

Якщо несправності вдасться усунути, то для відновлення роботи ПРРО доведеться подати Заяву про реєстрацію ПРРО (форма № 1-ПРРО, додаток 1 до Порядку № 317) із відміткою «Відновлення роботи».

Якщо ж така Заява не надійде протягом місяця, то податківці внесуть до Реєстру ПРРО запис про скасування реєстрації ПРРО.

А потерпілому від збою в роботі ПРРО, якщо згідно із Законом про РРО він зобов’язаний проводити розрахункові операції через РРО/ПРРО9, потрібно чи зареєструвати новий ПРРО (можна РРО), чи зробити резервний РРО (якщо перейшли на його використання) основним.

9 Вам може бути цікавою стаття «Як бути, якщо зареєстрований РРО/ПРРО виявився непотрібним» (журнал «Бухгалтер 911», 2020, № 50).

Z-звітів поки не видно в ЕК

На сьогодні ПРРО дозволяє лише перегляд Z-звітів перед їх відправкою10. Після відправки Z-звіти не зберігаються в ПРРО та не відображаються в закритій частині Електронного кабінету. Це призводить до незручності в підрахунку обсягів операцій для складання звітності відповідно до обраної системи оподаткування.

10 Цікаві нюанси, пов’язані із Z-звітами, ми розглядали в статті «Z-звіт: нагальні питання» (журнал «Бухгалтер 911», 2021, № 13).

Чи відображатимуться в Електронному кабінеті платника податків у розділі «Дані РРО. Z-звіти» дані із Z-звітів ПРРО?

Питання, так би мовити, на майбутнє. ДПСУ обіцяє, що будуть. Але реалізовано це буде «в ході доопрацювання програмного забезпечення ІТС «Електронний кабінет». Як скоро це відбудеться і наскільки коректно буде працювати — одному Богу відомо.

Групи товарів і каталог номенклатури в «ПРРО Каса»11: чи є варіанти?

11 Більше про це програмне забезпечення від ДПСУ тут — tax.gov.ua/baneryi/programni-rro/programniy-reestrator-rozrahunkovih-operatsiy/programniy-reestrator-rozrahunkovih-operatsiy-/

«ПРРО Каса» не дозволяє створити групи товарів для швидшого пошуку товарів і створення каталогу номенклатури товарів за зручними для користувача групами. Як бути?

На це головні податківці країни парирують, що номенклатуру товарів формує та вводить користувач ПРРО самостійно. При цьому в безкоштовному рішенні ДПСУ реалізовані виконання пошуку за назвою товару або її частиною. Користувач ПРРО при цьому може самостійно виконати налаштування груп товарів для пошуку.

Пошук товарів у базі номенклатури товарів у «ПРРО Каса» можливий за полями: (1) «Внутрішній код товару (послуги)», (2) «Штриховий код товару (послуги)» та (3) «Найменування товару».

А ось за іншими полями, які містяться в цій базі («Код товару за УКТЗЕД»; «Код послуги за ДКПП»; «Код одиниці виміру»; «Найменування одиниці виміру»; «Ціна (грн)»; «ПДВ — літера»; «ПДВ — ставка (%)»; «Збір — літера»; «Збір — ставка (%)»), здійснити пошук не вийде img 3.

Друк чеків у «ПРРО Каса»: не тільки А4!

У «ПРРО Каса» відсутні налаштування для друкування чека, у зв’язку з цим чеки друкуються тільки у форматі А4.

Насправді, налаштування друку чеків можна регулювати, ось тільки, схоже, що робити це потрібно окремо для кожного чека, який відправляється на друк img 4.

Як це зробити, описано у розділі «Друк чеків» керівництва користувача цього ПРРО, який можна завантажити за посиланням tax.gov.ua/baneryi/programni-rro/programniy-reestrator-rozrahunkovih-operatsiy/programniy-reestrator-rozrahunkovih-operatsiy-/, обравши «ПЗ для Windows».

Для цього необхідно:

1) відкрити перелік чеків;

2) обрати чек і натиснути кнопку «Переглянути чек»;

3) натиснути кнопку «Друк» для відкриття вікна друкованої форми чека;

4) у разі потреби зміни розміру чека, ширини сторінки змінити масштаб;

5) за необхідності налаштувати параметри друку, а саме: (а) відкрити вікно попереднього перегляду за допомогою кнопки «Перегляд»; (б) відкрити налаштування параметрів сторінки кнопкою «Параметри сторінки (Alt + М)»; (в) задати розмір сторінки, який відповідає паперу (стрічці) принтера; (г) встановити позначку «Стискати за розміром сторінки»; (ґ) у налаштуваннях колонтитулів проставити «Пусто»; (д) полям установити значення «0»; (е) закрити налаштування параметрів сторінки кнопкою «Ок»; (є) в разі потреби (розмір чека перевищує одну сторінку) змінити масштаб.

Виконавши ці дії, можна друкувати чек потрібного вам розміру, натиснувши кнопку «Друк» у вікні попереднього перегляду.

Для пристроїв, які працюють на Android, роздрукування чеків неможливе. Щоб покупець отримав чек, його можна відправити по E-mail, Viber, SMS або WhatsApp.

До речі, раз уже заговорили про різні операційні системи, зауважимо, що податківці обіцяють надати для експлуатації безоплатну версію ПРРО, застосовну для ОС IOS (для iPhone), після завершення дозвільних процедур. Поки ж ПРРО на операційній системі IOS використовувати неможливо img 5.

Електронний підпис чи печатка?

Чи необхідно генерувати й електронний підпис фізособи-підприємця та електронну печатку?

ФОП, як і будь-який інший суб’єкт господарювання, сам обирає, буде він застосовувати в ПРРО електронний підпис чи електронну печатку. Необхідності застосовувати їх обидва одночасно немає, що випливає із п. 7 розд. II Порядку № 317 і що підтверджує ДПСУ у своєму роз’ясненні. Причому і той, і та може бути або вдосконалений(а), або кваліфікований(а).

Залежно від свого вибору суб’єкт відправляє Повідомлення про надання інформації щодо кваліфікованого сертифіката відкритого ключа (за формою J/F1391801) з інформацією про ідентифікатор ключа сертифіката, який використовується для підпису, у тому числі щодо особи, якій надані повноваження проводити розрахункові операції.

При цьому дані сертифікатів електронних підписів та/або печатки, які використовуються ПРРО, податківці вносять до Реєстру ПРРО.

У роз’ясненні ДПСУ розглянула й порядок використання кваліфікованих електронних підписів ФОП і їх найманих працівників при застосуванні ПРРО.

При цьому податківці зазначають, що в ПРРО можуть використовуватися кваліфіковані електронні підписи тільки: (1) тих осіб, дані про сертифікати електронних підписів яких внесено до Реєстру ПРРО, і (2) які є дійсними на момент проведення розрахункової операції.

Подання даних про сертифікати електронних підписів, які використовуються в ПРРО, здійснюється за правилами п. 7 розд. II Порядку № 317.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі