Теми статей
Обрати теми

Перепрошивка РРО: «підводні камені»

Шевчук Михайло, податковий експерт
Ви, безумовно, знаєте, що з 1 серпня всі версії РРО повинні забезпечити можливість зазначення у фіскальних касових чеках низки нових реквізитів1, а з 1 жовтня ще й цифрового значення штрихового коду марки акцизного податку. Для того щоб у фіскальному касовому чеку на товари, послуги, який видається РРО, з’явилися нові реквізити, необхідно, щоб ЦСО провів їх перепрограмування (перепрошивку). Про «підводні камені» такої процедури ми вирішили розповісти вам у цій статті.

1 Про необхідність зазначення яких у чеку ви могли прочитати у статтях «Нові-старі реквізити чека РРО» (журнал «Бухгалтер 911», 2021, № 30).

Оновлення версії ПЗ РРО: який порядок дій?

Виробники РРО на виконання забезпечення РРО можливості зазначати у фіскальних касових чеках нових реквізитів розробили та внесли до Державного реєстру РРО нові версії внутрішнього програмного забезпечення РРО до всіх моделей.

А якщо перепрошивка призводить до зміни версії внутрішнього програмного забезпечення РРО, то його необхідно перереєструвати в ДПСУ. Порядок дій суб’єкта при цьому має бути приблизно таким:

— звернутися в ЦСО з проханням відновити версію програмного забезпечення РРО;

— оплатити нову версію внутрішнього програмного забезпечення;

— на момент передачі реєстратора ЦСО переконатися, що зміна закрита, проведена інкасація та передані всі дані до сервера ДПСУ;

— після отримання РРО подати заяву за ф. № 1-РРО для зміни версії ПЗ у реєстраційному свідоцтві. Про необхідність подати таку заяву (й надати в ЦСО нове реєстраційне посвідчення в електронному вигляді) користувачу РРО також повинен повідомити його ЦСО.

Також після цього ЦСО повинен опломбувати РРО, внести в електронному кабінеті довідку про опломбування (з новою версією ПО), надавши один примірник власнику РРО, після чого повернути йому РРО з повідомленням про оновлення версії.

Характерні особливості треба уточнити у свого ЦСО.

Сподіваємося, що для вас усе описане — вже пройдений етап.

ЦЗШКМАП із 1 жовтня: краще зазначати?!

Нагадаємо, що з 1 жовтня зазначення цього реквізиту фіскальних касових чеків за формами ФКЧ-1 і ФКЧ-2 є обов’язковим для всіх версій РРО (які з урахуванням технічних можливостей могли бути допрацьовані для виконання нових вимог) і для ПРРО2.

2 Що представляє собою ЦЗШКМАП, ви могли дізнатися у статті «Чек РРО/ПРРО й алкогольна акцизна марка в ньому: гарячі запитання», підрозділ «Які саме цифри/літери включаються до ЦЗШКМАП?» (журнал «Бухгалтер 911», 2021, № 29).

Точніше, обов’язковим воно є «у випадках, передбачених чинним законодавством». Але ДПСУ у своїх роз’ясненнях фактично дає зрозуміти, що змін у Положенні № 133, внесених наказом № 3294, достатньо img 15.

3 Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, затверджене наказом Мінфіну від 21.01.2016 № 13.

4 Наказ Мінфіну «Про затвердження Змін до Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів» від 08.06.2021 № 329.

5 Детальніше про ці роз’яснення ви могли прочитати у статті «Алкоголь (у т. ч. на розлив) і штрихкод акцизної марки: говорять податківці» (журнал «Бухгалтер 911», 2021, № 36).

Діяти згадане роз’яснення почало з 01.10.2021, як і деякі інші консультації в категорії 109.10 ЗІР, що стосуються ЦЗШКМАП. Тому безпечніше все-таки вказувати у фіскальних касових чеках ці дані. Навіть у тому випадку, якщо сканера немає — у такому разі ЦЗШКМАП необхідно заносити вручну img 2.

При цьому податківці підтвердили (у роз’ясненні в категорії 109.10 ЗІР) наші висновки про те, що ЦЗШКМАП фактично є серія та номер марки акцизного податку.

Серія та номер акцизної марки під лінійним штрихкодом (4 літери та 6 цифр) — це і є ЦЗШКМАП.

Z-звіти в електронній формі: як усе-таки зберігати?

Передісторія питання йде в кінець 2018 року, коли в Порядку № 5476 (п. 6 розд. 4 підрозд. ІІ) з’явилася вимога про те, що суб’єкт господарювання зобов’язаний забезпечити зберігання щоденних фіскальних звітних чеків (щоденних Z-звітів) в електронній формі протягом строку, визначеного п. 44.3 ПКУ, тобто протягом 1095 днів.

6 Порядок реєстрації та ведення КОРО, затверджений наказом Мінфіну від 14.06.2016 № 547.

Тоді ми сприймали це як і саму собою зрозумілу необхідність своєчасного формування Z-звітів, а зберігання за вас повинен був забезпечити сам РРО7, точніше — носій контрольної стрічки8.

7 За винятком автоматів з продажу товарів/послуг.

8 Детальніше про це ви могли прочитати свого часу в статті «Як зберігати Z-звіти в електронному вигляді» (журнал «Бухгалтер 911», 2018, № 50).

Але деякі наші читачі ще тоді обрали безпечніший варіант — роздрукування та зберігання протягом 3 років Z-звітів (можливо (але не обов’язково!) з підклеюванням їх на старий лад у КОРО на РРО, якщо, звичайно, не відмовилися від її ведення).

Також право на життя отримав варіант із роздрукуванням Z-звітів, їх скануванням (і навіть фотографуванням) і зберіганням отриманих скан- і фотокопій таких звітів.

Так-от, «нового дихання» питання набуло якраз-таки у зв’язку з «поголовною» перепрошивкою РРО. Річ у тому, що внаслідок заміни версії програмного забезпечення РРО апарат часто більше не може забезпечити зберігання «старої» контрольної стрічки в електронній формі (далі — КСЕФ).

Контрольна стрічка — це копії розрахункових документів, послідовно сформованих РРО, надруковані або створені в електронній формі таким реєстратором, а також копії фіскальних звітних чеків у разі створення контрольної стрічки в електронній формі.

Після перепрошивки (залежно від вашого ЦСО) ви отримаєте копію «старої» КСЕФ або на SD-картці (сумісній тільки з модулем РРО зі старою версією ПЗ, причому сам модуль зазвичай змінюється img 3), або на флешці — у більшості випадків у зашифрованому вигляді.

Тобто, у принципі, виконати обов’язок зі зберігання нам нічого не заважає. Але проблема з’являється в можливості візуального перегляду Z-звіту.

Дивіться, у чому справа. З 01.08.2020 (дати старту можливості роботи програмних РРО) положення Порядку № 547 підправили9.

9 Ці зміни ми детальніше аналізували у статті «Новинки серпня: штраф за «промахи» при роботі з КОРО», підрозділ «Зміни з 1 серпня» (журнал «Бухгалтер 911», 2020, № 30).

По-перше, уточнили абз. 4 п. 6 розд. 4 підрозд. ІІ Порядку, згідно з яким суб’єкт господарювання, як і раніше, повинен забезпечити зберігання щоденних фіскальних звітних чеків (щоденних Z-звітів) в електронній формі протягом 1095 днів, а з 01.08.2020 та/або в паперовій формі.

Тобто ті, хто керувався безпечним варіантом, тепер могли обмежитися роздрукуванням і зберіганням Z-звітів (без необхідності їх сканування чи фотографування). Але в той же час ніхто їм не забороняв діяти, як і раніше, адже вигорання паперових чеків ніхто не відміняв img 4.

По-друге, цей пункт доповнили новими абз. 5 — 7. Згідно з першим із них

«зберігання суб’єктом господарювання щоденних фіскальних звітних чеків (щоденних Z-звітів) в паперовій та/або електронній формі здійснюється будь-яким зручним і не забороненим чинним законодавством способом».

Тобто це був ще один плюс для тих, хто керується принципом, що «береженого Бог береже»: їх бажання img 5 роздруковувати, а потім сканувати/фотографувати та зберігати набуло твердого нормативного підґрунтя.

По-третє, істотне уточнення вніс новий абз. 6 п. 6 розд. 4 підрозд. ІІ Порядку № 547:

«При цьому спосіб зберігання суб’єктом господарювання щоденних фіскальних звітних чеків (щоденних Z-звітів) у паперовій та/або електронній формі повинен забезпечити (у тому числі під час проведення перевірки) можливість візуального перегляду такого Z-звіту для підтвердження факту оприбуткування готівки і повноти обліку здійснених розрахункових операцій».

Схожу вимогу бачимо в «касовому» Положенні № 14810:

«Установа/підприємство відповідно до вимог цього Положення зобов’язана(е) визначити та затвердити внутрішнім документом місце та спосіб зберігання відокремленими підрозділами щоденних фіскальних звітних чеків (щоденних Z-звітів) у електронній формі, формат їх зберігання, який має забезпечувати візуальний перегляд щоденних Z-звітів представниками центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, а також відповідальну за зберігання цих чеків особу».

10 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затверджене постановою Правління НБУ від 29.12.2017 № 148.

Але ось у чому біда: відповідно до п. 1.2 Вимог № 105711 усі РРО, створюючи КСЕФ, повинні автоматично зберігати її (а отже, і Z-звіти в електронній формі) на носії контрольної стрічки у формі пакетів даних.

11 Вимоги щодо створення контрольної стрічки в електронній формі в РРО, ПРРО та модемів для передачі даних, затверджені наказом Мінфіну від 08.10.2012 № 1057.

Але ці «пакети даних» є зашифрованими.

Поки КСЕФ «живе» в РРО, в цьому немає жодної проблеми. Оскільки РРО з КСЕФ забезпечують

«друк пакетів даних, що знаходяться у носії КСЕФ, за допомогою механізму друку РРО. При цьому повинна бути забезпечена можливість вибору пакета даних за датою створення чи порядковим номером розрахункового документа або фіскального звітного чека» (п.п. 2.3.5 Вимог № 1057).

А ось коли КСЕФ у процесі перепрошивки «перекочує» на SD-картку чи флешку, то отримуємо проблему — ці дані просто так не можна візуалізувати (вони зашифровані).

Нашої вини в цьому немає. Але навряд чи податківців це зупинить від бажання при перевірці накласти штраф згідно із п. 121.1 ПКУ «за незабезпечення зберігання документів» у розмірі 1020 грн.

Що стосується «касових» норм, то відповідальності у вигляді 5-кратного штрафу за неоприбуткування вже не існує. Її відмінили із 23.06.2019. А для накладення сумнівного для цього випадку адмінштрафу за ст. 16315 КпАП потрібна наявність вини.

Тому якщо ви зберігали Z-звіти виключно в РРО, а тепер у вас на руках виявилися тільки електронні носії із зашифрованою КСЕФ, то треба вжити заходів з узгодження з вашим ЦСО щодо вилучення з них Z-звітів у придатному для візуального перегляду форматі.

Чи треба змінювати роздрібну алколіцензію після перепрошивки РРО?

Таке питання виникає у тому випадку, якщо перепрошивка РРО призводить до зміни версії внутрішнього програмного забезпечення РРО, внаслідок чого його необхідно перереєструвати в ДПСУ. Питання полягає в тому, чи треба в таких випадках вносити зміни до ліцензій на роздрібну торгівлю алкогольними напоями?

І відповідь на нього не лежить на поверхні.

Відповідно до ч. 36 ст. 15 Закону № 48112 у заяві про видачу ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями вказуються адреса місця торгівлі, перелік РРО/ПРРО (КОРО), що знаходяться в місці торгівлі, а також інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери посвідчень РРО (КОРО), та дата початку їх обліку в контролюючих органах.

12 Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19.12.95 № 481/95-ВР.

Водночас у разі зміни відомостей, зазначених у виданій суб’єкту господарювання ліцензії, орган, що видав ліцензію, на підставі заяви такого суб’єкта протягом 3 роб. дн. повинен видати суб’єкту господарювання ліцензію, оформлену на новому бланку з урахуванням змін.

Тому для відповіді на запитання, що нас цікавить, треба з’ясувати, чи змінилися відомості, наведені в раніше виданій ліцензії. Це завдання ускладнюється тим, що єдиної затвердженої форми ліцензії немає img 6.

За заявами податківців, єдиного бланка для таких ліцензій не існує.

Відповідно до ч. 38 ст. 15 Закону № 481 у додатку до ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями наводиться адреса місця торгівлі і зазначаються перелік електронних контрольно-касових апаратів та інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери КОРО, які знаходяться в місці торгівлі.

Тобто перелік інформації вичерпний, і реєстраційний номер посвідчення РРО в ньому не згадується.

Тому вважаємо, що необхідності вносити зміни в отриману алколіцензію немає. Навіть якщо в додатку до отриманої вами алколіцензії такі дані зазначені, то це суперечить нормам Закону № 481 (ср. ).

Та й жодних істотних наслідків за таку бездіяльність законодавством не передбачено.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі