Теми статей
Обрати теми

Орендуємо землю в зоні АТО: сплачувати/не сплачувати, звітувати/не звітувати?

Хмелевський Ігор, податковий експерт
Підприємство орендує земельну ділянку комунальної власності в одному з райцентрів сходу України. Сьогодні в цьому населеному пункті йдуть бойові дії, що унеможливлює проведення там госпдіяльності. Саме підприємство розташоване поза зоною АТО і має можливість своєчасно сплачувати податки та подавати податкову звітність. Як у цьому випадку бути з орендною платою за землю?
Ситуація, знайома багатьом, чи не так? Тоді давайте розберемося з цим запитанням нашого читача. І заразом допоможемо всім, хто так чи інакше, причетний до землекористування в зоні АТО.

Проведення антитерористичної операції (АТО) на сході України поставило перед суб’єктами господарювання низку непростих проблем. Деякі з них вирішив Закон № 1669 (читайте про нього детальніше в «Податки та бухгалтерський облік», 2014, № 88, с. 11). А щодо інших — виникли нові питання, крутіші за попередні. Така вже традиція нашої законотворчості…

Так вийшло і зі звільненням від плати за землю на території АТО.

Звільнення — кого і від чого?

Спершу процитуємо ту норму, яку сьогодні нам випало обсмоктати з усіх боків ☺, — ст5 Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» від 02.09.2014 р. № 1669-VII (далі — Закон  1699):

Під час проведення антитерористичної операції звільнити суб’єктів господарювання, які здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, від сплати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності

У чому «сіль» наведеної норми? Щоб це зрозуміти, згадайте: згідно із земельним законодавством користування землею може бути (1) строковим і  (2) постійним. У першому випадку йдеться про землекористування на праві оренди (див. ч. 1 ст. 93 ЗКУ), у другому — на праві постійного користування земельною ділянкою (див. ч. 1 ст. 92 Земельного кодексу України від 25.10.2001 р. № 2768-III; далі — ЗКУ).

Ідемо далі. За строкове користування земельними ділянками державної та комунальної власності, тобто за їх оренду, справляється орендна плата. Причому в податковому законодавстві вона має статус загальнодержавного податку (п.п. 9.1.10 Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. № 2755-VI; далі — ПКУ). За постійне користування земельною ділянкою справляється земельний податок. Це випливає з п.п. 14.1.72 ПКУ. Нарешті, обидва платежі — земельний податок і орендна плата — є різновидами плати за землю, порядок справляння якої врегульовано розд. XIII ПКУ.

Виходить, що ст. 5 Закону № 1699 звільняє платників плати за землю від внесення її до бюджету. Проте не всіх, а тільки тих, хто користується (як строково, так і постійно) земельними ділянками державної та комунальної власності.

Але що означає в цьому контексті слово «звільняє»? Особливо якщо згадати, що від сплати будь-якого іншого податку (збору) Закон № 1699 суб’єктів господарювання з АТО не звільнив. Ну хіба що від ЄСВ*, але там дещо інша пісня (детальніше про це читайте в «Податки та бухгалтерський облік», 2014, № 88, с. 11), тому нам би не хотілося тут міксувати дві різні партитури. ☺

* І ще від орендної плати за користування державним і комунальним майном. Але вона податком не є, тому декларуванню до податкових органів не підлягає. Та й дієслово законодавець вжив інше (див. ст. 7 Закону № 1699) — не «звільнити», а «скасувати». Тобто виходить, що до закінчення АТО таку орендну плату можна не сплачувати — і крапка!

Механізм дії цього Закону побудовано на іншому принципі — звільненні від податкової відповідальності у зв’язку з дією обставин непереборної сили (так званого форс-мажору). Що потрібно зробити для цього, які документи, куди і в які строки подати, читайте на с. 5 сьогоднішнього номера. Якщо двома словами, то всі податки, платником яких суб’єкт господарювання був до початку АТО, а також можливі фінансові санкції, пені та штрафи будуть йому списані, але тільки якщо :

1) він отримає сертифікат про форс-мажорні обставини;

2) подасть його разом із заявою до податкового органу;

3) доб’ється від фіскалів рішення про подовження строків подання звітності, а також списання та відстрочення податкового боргу.

Очевидно, що платникам плати за держкомземлі законодавець приготував щось інше. Інакше навіщо тоді було виносити їх в окрему статтю, якщо великою мірою вони могли б скористатися вищеописаним механізмом, передбаченим для всіх інших податків? Для відповіді на це запитання зайдемо з іншого боку. ☺

Звільнення = пільга?

З точки зору податкового законодавства (див. п. 30.1 ПКУ), звільнення платника податків від обов’язку з нарахування та сплати податку або збору, сплата ним податку або збору в меншому розмірі за наявності відповідних підстав є податковою пільгою. Як визначено пп. 30.2 — 30.3 цього Кодексу, підставами для надання податкових пільг є особливості, що характеризують певну групу платників податків, вид їх діяльності, об’єкт оподаткування або характер і суспільне значення здійснюваних ними витрат.

Платник податків має право використовувати податкову пільгу з моменту виникнення відповідних підстав для її застосування і впродовж усього строку її дії

Начебто, усе сходиться. Отже, звільнення землекористувачів держкомземлі в зоні АТО від плати за землю слід розглядати як пільгу? Тим більше що цю думку підтверджують і податківці (див. консультацію в підкатегорії 112.04 БЗ).

Що ж це означає у практичному плані?

По-перше, землекористувачі не звільнені від обов’язку подавати відповідні декларації за земельні ділянки, з яких плата за землю не справляється внаслідок застосування АТО-пільги. Про такий обов’язок будь-яких «земельних» пільговиків ідеться в консультації з ЄБПЗ під кодом 112.05. Це означає, що якщо АТО не завершиться до 20.02.2015 р. — граничного строку подання земельної звітності за 2015 рік, то подати її все ж доведеться.

Інша справа, що тим, хто не зможе це зробити з об’єктивних причин (через форс-мажорні обставини), можна буде скористатися загальним механізмом Закону № 1669 і продовжити строки подання такої звітності. Крім того, якщо* вважати строком початку дії земельної АТО-пільги 14.04.2014 р. (див. ст. 1 Закону № 1669), то доведеться подати уточнену декларацію і за 2014 рік. Як це робиться, читайте в «Податки та бухгалтерський облік», 2012, № 25, с. 25. При цьому надмірно сплачені суми можна або повернути, або зарахувати в рахунок майбутніх платежів.

* Чому «якщо», ви дізнаєтеся далі.

По-друге, відповідно до п.п. 16.1.6 ПКУ платники податків зобов’язані надавати контролюючим органам інформацію, відомості про суми коштів, не сплачених до бюджету у зв’язку з отриманням податкових пільг. А згідно з п. 30.6 цього Кодексу суб’єкти господарювання — платники податків, які не сплачують до бюджету суми податків і зборів, у зв’язку з отриманням податкових пільг, зобов’язані вести облік цих сум.

Звичайно, ви пам’ятаєте, що такий облік здійснюється відповідно до Порядку, затвердженого постановою КМУ від 27.12.2010 р. № 1233. Його основні вимоги до «пільговиків» — складання та подання до податкового органу Звіту про суми податкових пільг за формою, наведеною в додатку до цього Порядку. Отже, його потрібно буде подати, як мінімум, за період з 14.04.2014 р. по 31.12.2014 р. (не пізніше 09.02.2015 р.). І не забудьте потім щоквартально звітувати у 2015 році. Про особливості складання Звіту читайте в «Податки та бухгалтерський облік», 2012, № 32, с. 9.

Звільнення — фантом?

Ну а тепер погана новина. ☹ ДФСУ, як завжди, ставить палиці в колеса платникам податків, забороняючи по суті користуватися земельною АТО-пільгою. Принаймні, саме так ми зрозуміли загальну тональність тієї консультації з підкатегорії 112.04 БЗ, яка згадувалася вище.

Безумовно, у чомусь вони праві. Ну, хоча б у тому, що (див. ст. 1 Закону № 1669)

суб’єкт господарювання має право скористатися будь-якою поблажкою Закону № 1669, якщо він проводить свою діяльність у населених пунктах, що знаходяться на території проведення АТО

Але як географічно її визначити? Відповідь на це запитання законодавець доручив дати уряду (див. абзац третій п. 5 ст. 11 Закону № 1669). Але, на жаль, на сьогодні розпорядження КМУ від 30.10.2014 р. № 1053-р з переліком населених пунктів, що входять до зони АТО, призупинено. Тим самим фактично призупинена й дія Закону № 1699.

Але не це найстрашніше — розчаровуватися не варто! Набагато гірше те, що податківці у своїй консультації з БЗ намагаються сказати, мовляв, у будь-якому випадку до внесення відповідних пільгових норм до ПКУ жодних пільг з оподаткування і не чекайте.

А всьому виною наше суперечливе законодавство. З одного боку, податкові пільги, порядок і підстави їх надання встановлюються виключно ПКУ (п. 30.5 ст. 30 ПКУ). Тому до внесення до нього змін, вважають фіскали, з АТО-пільгами доведеться зачекати.

З іншого ж боку, після прийняття Закону № 1699 усі інші закони та інші нормативно-правові акти України діють у частині, що не суперечить цьому Закону. Про це прямо зазначено в його п5 ст. 11, і таку важливу норму Закону № 1669 у жодному разі не можна скидати з рахунків.

Наша думка щодо цього така: дочекайтеся переліку територій, що входять до АТО, і сміливо користуйтеся земельною АТО-пільгою. А поки що покладіться на загальний механізм звільнення від податкової відповідальності, прописаний у Законі № 1699.

Скоріш би вже сталося хоч щось — або перелік з’явився, або АТО врешті-решт припинилася!

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі