Теми статей
Обрати теми

Трансфертне ціноутворення: рукоділля чи рукоблудство?..

Голенко Олександр, шеф-редактор
Трансфертна революція, про яку так довго говорили всі, кому не лінь, відбулася!.. Утім, при детальному знайомстві з результатами потуг законодавця при всій серйозності новацій, клавіші ніяк не складаються в комбінацію — «революція»… Але найприємніше, що написати «усе погано» теж немає підстав! Більше того: після всіх страхів, навіяних законопроектом і дебатами фахівців, можна сміливо стверджувати, що все не так уже й погано. У чомусь стало навіть краще.
принцип «витягнутої руки»

Податкова реформа торкнулася і правил трансфертного ціноутворення.. Кардинальні зміни до ПКУ* вніс Закон № 72**.

* Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

** Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення податкового контролю за трансфертним ціноутворенням» від 28.12.2014 р. № 71-VIII.

Так, законодавець не обмежився тим, що прикрасив свій виріб іноземним «лейблом» у вигляді принципу «витягнутої руки» — у новому п. 39.1 ПКУ. Він пішов далі.

Куди? Давайте розбиратися…

Без поспіху

Замість передмови зазначимо, що тим, кому це й належало, Звіт про контрольовані операції за 2014 рік за формою, затвердженою наказом Міндоходів від 11.11.2013 р. № 669, треба буде подати до 1 травня 2015 року (п. 2 розд. ІІ Закону № 72). Зрозуміло — в електронній формі.

img 1Тому вам і сьогодні буде корисна інформація з «Податки та бухгалтерський облік», 2014, № 58, с. 38. До речі, в тому самому номері на с. 8 шукайте поки що актуальну для вас Узагальнюючу податкову консультацію з окремих питань застосування норм податкового законодавства щодо трансфертного ціноутворення, затверджену наказом Міндоходів від 22.11.2013 р. № 699 (далі — УПК № 699).

Що ж до новацій, унесених до ПКУ з 1 січня 2015 року згідно із Законом № 72, то найбільш кричущі з них торкнулися:

— поняття «звичайна ціна» (п.п. 14.1.71 ПКУ);

— поняття «пов’язані особи» (п.п. 14.1.159 ПКУ);

— трансфертної ст. 39 ПКУ — вона викладена в новій редакції;

— «штрафозвітного» п. 120.3 ПКУ — теж у новій редакції.

Зауважимо, що тут ми не станемо обговорювати:

— нові повноваження фіскалів щодо звернення до суду для визнання суб’єктів пов’язаними особами (новий п.п. 20.1.401 ПКУ плюс прикінцевий абзац п.п. 14.1.159 ПКУ);

— додаткові трансфертні підстави для документальних позапланових перевірок (п. 78.1 ПКУ);

— нові процедури податкового контролю (п. 39.5 ПКУ).

Зауважимо тільки, що строк давності для подібних перевірок контрольованих операцій (п. 102.1 ПКУ) тепер особливий — 2555 днів! На хвилиночку: це ж цілих 7 років!.. ☹

Тепер детальніше про діло.

Терміни

Для запалу почнемо з термінології.

Таке поняття, як принцип «витягнутої руки», існує у практиці ділового обороту дуже давно. Вираз «аt arm’s length» у переносному розумінні означає — без фамільярності, не на короткій нозі. ☺ Інакше кажучи — як зі стороннім. Не ближче… Тобто, ціна вашої операції з конкретним суб’єктом має бути встановлена з таких самих міркувань, як і з будь-яким іншим. Не побоїмося сказати — «без інтиму». Себто — без інтиму щодо держави, яка втрачає податки через те, що дуже близькі контрагенти встановлюють особливі ціни операції, — на шкоду оподаткуванню.

Узагалі переклад — справа делікатна. Адже скажімо «handmade» можна перекласти «ручної роботи», а можна «руками зроблений»… Наскільки вдало вийшло у законодавців — час покаже.

Але є тут цікавіший момент — і конкретніший.

Дивіться. Починаючи з 01.01.2015 р. в ПКУ паралельно співіснують два терміни:

— «звичайна ціна» не поширюється на конт­рольовані операції згідно зі ст. 39 ПКУ — і 

— «звичайна ціна контрольованої операції згідно зі ст. 39 ПКУ» (назвемо її — «звичайна ціна — 39»)…

Відчуваєте різницю? ☹

Відчуйте. З одного боку — так би мовити «просто звичайна ціна» (п.п. 14.1.71 ПКУ). Тепер у більшості випадків вона визначається без огляду на про­цедури ст. 39 ПКУ, а безпосередньо за правилами першого, другого і третього (обидва — з винятками), а також четвертого — шостого абзаців п.п. 14.1.71 ПКУ.

Але якщо щодо контрольованих операцій «прос­то звичайна ціна» тепер не працює, то де ж вона застосовується — запитаєте ви?

Таких ситуацій у ПКУ залишилося більше десятка! Це перш за все:

— реалізація товарів і продукції під податковою заставою (п. 92.1 ПКУ);

— ПДФО-обкладення доходів у натуральній формі (п. 164.5 ПКУ) і ПДФО-необкладення страхового відшкодування (пп. «б» і «в» п.п. 165.1.27 ПКУ);

— умовний продаж при анулюванні ПДВ-реєстрації (п. 184.7 ПКУ) і при самостійній ліквідації ОЗ (п. 189.9 ПКУ), а також при зміні «напряму використання» необоротних активів (п. 189.1 ПКУ);

— безоплатні послуги від нерезидента (п. 190.2 ПКУ);

— установлена з 01.01.2015 р. нижня межа бази ПДВ для неконтрольованих операцій (абзац другий п. 188.1 ПКУ).

З іншого боку — з 01.01.2015 р. «звичайна ціна — 39» за межами власне ст. 39 ПКУ працює перш за все при коригуваннях (п. 140.5 ПКУ) об’єкта оподаткування з податку на прибуток на різниці тими платниками цього податку, хто зобов’язаний це робити згідно з п.п. 134.1.1 ПКУ*. Крім того, вона фігурує ще як нижня межа для ПДВ-бази (абзац перший п. 188.1 ПКУ) і верхня межа для податкового кредиту з ПДВ (п. 198.3 ПКУ). Обидва рази — у випадках здійснення контрольованих операцій. Що виглядає дивно із точки зору того...

* Див. «Податки та бухгалтерський облік», 2015, № 6, с. 4.

Які операції контролюються

Тут вас чекає одна безумовно приємна новина (п.п. 39.2.1.6 ПКУ):

з 1 січня 2015 року під трансфертний контроль не підпадають операції між резидентами

Як то кажуть, і за це подяка! ☺

А які операції виявилися під ковпаком? Дивіться: як і раніше, критеріїв і тепер два — «статусний» та «об’ємний». Але вони помітно змінені.

Отже, по-перше, контрольованими для цілей податку на прибуток визнаються (не автоматично, а з обліком «по-друге» — див. нижче) операції резидента:

— з пов’язаними особами — нерезидентами (п.п. «а» п.п. 39.2.1.1 ПКУ);

— з продажу товарів через комісіонерів нерезидентів (п.п. «б» п.п. 39.2.1.1 ПКУ);

— з нерезидентами, зареєстрованими в офшорних і подібних до них державах (територіях), — згідно зі спеціальним кабмінівським переліком (п.п. 39.2.1.2 ПКУ);

— з пов’язаними особами — нерезидентами за посередництва непов’язаних «прокладок» (п.п. 39.2.1.5 ПКУ). Зауважимо, що формально в цьому підпункті не зазначено, що він стосується пов’язаних саме нерезидентів, але вважаємо, що структурно він має підпорядкований характер — «підпорядкований» пп. 39.2.1.1 і 39.2.1.2 ПКУ (ср. ). Утім, тут звичайно не зашкодило б конкретне офіційне роз’яснення фіскалів, оскільки авторитетне, але не офіційне — про те, що контролюватися будуть виключно ЗЕД-операції — уже є (див. «Вісник Міністерства доходів і зборів України», 2015, № 2, с. 14).

По-друге — якщо платник, який здійснив такі операції, ще й одночасно має:

— загальний річний «дляподатковий» дохід — свій та/або пов’язаних з ним осіб, — що перевищує 20 млн грн. (зверніть увагу, що формулювання абзацу другого п.п. 39.2.1.7 ПКУ відрізняється від 20-мільйонного критерію п.п. 134.1.1 ПКУ для платників, що зобов’язані здійснювати коригування при розрахунку свого податку на прибуток, адже воно включає не тільки дохід самого платника, але й загальний обсяг доходу пов’язаних з ним осіб);

— обсяг групи таких госпоперацій з одним контрагентом — свій та/або пов’язаних з ним осіб, — що перевищує 1 млн грн. (без ПДВ) або 3 % загального річного «дляподаткового» доходу самого платника

Зверніть увагу: ці суми значно менше колишніх 50 млн грн. Тобто кількість підконтрольних суб’єктів повинна помітно зрости! ☹ Причому, не тільки тому, що 20 менше 50… Дивіться. Провернув «убогенький» платник одну мізерну ЗЕД-операцію і вусом не веде… А за цей же рік хоча б одна з пов’язаних з ним осіб наскирдувала 20 млн + 1 грн. доходів (варіант 1)… Бац! — та операція виявляється визнається контрольованою, про що платник як мінімум повинен відзвітувати (див. далі). Або варіант 2: «голодранець» — той же, а хоча б одна з пов’язаних з ним осіб провела групу госпоперацій з одним контрагентом на жалюгідні 1,2 млн грн. (з урахуванням ПДВ) або — увага! — більше 3 % його власного доходу (а це може бути й зовсім смішна сума!)… Бац! — та операція контрольована… ☹

Але це ще не все… Не хотілося б наврочити, проте… ☹ Зверніть увагу на згадані вище абзац перший п. 188.1 ПКУ і п. 198.3 ПКУ. Можливо, є небезпека того, що фіскали спробують підтягнути процедури ст. 39 ПКУ і до нарахування ПДВ, тобто до операцій між резидентами. При цьому тицятимуть пальцем у пп. 39.1.4 і 39.5.5.5 ПКУ, де прямо написано про ПДВ… Нехай ДФСУ нас швидше заспокоїть, що ці підозри марні!

І ще. Дуже важливо, що на відміну від колишньої редакції ст. 39 ПКУ, тепер тут є як власне поняття «неконтрольовані операції», так і наведені конкретні ситуації, коли госпоперації такими не вважаються (п.п. 39.2.1.6)!

«Небезпечні зв’язки»*

* Єдиний роман Шодерло де Лакло. Раджу.

Зрозуміло, ми не станемо переказувати вам «повне зібрання творів» з п.п. 14.1.159 ПКУ. У кого «рильце в пушку» — той сам не забуде уважно прочитати кожну літеру цього підпункту.

Звернемо вашу увагу тільки на важливі нові критерії пов’язаності:

1) якщо юрособою отримано кредитів, позик або поворотної фіндопомоги від однієї особи (юридичної або фізичної) або від різних, але під гарантію однієї особи (теж юридичної або фізичної), — на загальну суму, яка більше, ніж у  3,5 рази перевищує власний капітал такої юр­особи-одержувача. Для фінансових установ і компаній, які займаються виключно лізинговою діяльністю, цей критерій установлено так: «більш ніж у 10 разів». Зрозуміло, що цей критерій пов’язує власне цього одержувача з таким щедрим позикодавцем (гарантом);

2) тут особливу увагу зверніть на слово «усі»:

У разі коли частка володіння корпоративними правами кожної особи в наступній юридичній особі в ланцюгу перевищує 20 відсотків, усі особи такого ланцюга є пов’язаними (незалежно від результатів множення)

Очевидно, що через цю нову норму пов’язаними можуть бути визнані значно більше осіб, ніж раніше. Адже раніше дві особи, кожна з яких була згідно з часткою володіння корпоративними правами пов’язаною з третьою особою, між собою могли вважатися не пов’язаними. А тепер, найімовірніше, їх усіх визнають взаємопов’язаними… ☹

Усе так. До того ж якщо навіть фактично пов’язаний платник формально забезпечив абсолютну свою невідповідність всім критеріям пов’язаності, то це ще не гарантія. Адже тепер фіскали мають можливість визнати факт пов’язаності в суді.

Але є і приємна новина! Тепер у п.п. 14.1.159 ПКУ написано чорним по білому, що будь-які юрособи, в яких тією чи іншою мірою бере участь держава, подібна участь (формально — цього одного спільного учасника) сама по собі не робить пов’язаними. Але це звісно не індульгенція: іншим критеріям пов’язаності цілком під силу їх таки «пов’язати»…

Звітність і штрафи

Перш, ніж лякати вас далі (ми ж не фіскали…), повторимо коротко логіку трансфертного ціноутворення.

Якщо суб’єкт розуміє, що запланована ним операція підпадає під визначення контрольованої, він повинен приділити особливу увагу ціноутворенню в межах такої операції

Ціни повинні відповідати принципу «витягнутої руки». Щоб у цьому переконатися, потрібно, по-перше, обрати операції для зіставлення згідно з п.п. 39.2.2 ПКУ, а по-друге, застосувати один з (колишніх) п’яти методів установлення відповідності умов з п. 39.3 ПКУ. При цьому важливо розуміти, що фіскали не стоятимуть осторонь: не дарма ж для них в п. 39.5 ПКУ прописано методи податкового контролю. При цьому сам платник зобов’язаний подавати трансфертну звітність і документацію, як установлено в п. 39.4 ПКУ. Інакше він буде оштрафований згідно з п. 120.3 ПКУ. Отож, «просто було на папері»… ☹

Зрозуміло, до подробиць усіх цих процедур нам, мабуть, ще доведеться звертатися неодноразово. Та й фіскали, сподіваємося, не тягнутимуть кота за хвоста і відновлять свою УПК № 699.

А поки що давайте звернемося до новацій звітності. Ось вони.

Увага! Згідно з новою редакцією п.п. 39.4.2 ПКУ починаючи зі звітності за 2015 рік її повинні будуть подавати:

— тільки ті платники, в яких обсяг контрольованих операцій з одним контрагентом* без урахування ПДВ перевищить 5 млн грн., звіт про контрольовані операції в порядку, подібному до нинішнього (тобто обов’язково в електронній формі та у строк до 1 травня);

— інші платники, які відмітилися хоча б однією контрольованою операцією за рік, — спеціальний новий додаток до річної декларації з податку на прибуток підприємств, що містить інформацію про такі операції. Що стосується відповідальності, то відповідна консультація з БЗ виключена, але на практиці фіскали завжди акценували на тому, що додаток — це невід’ємна частина декларації та застосовували за неподання додатка до декларації загальний штраф згідно з п. 120.1 ПКУ (вперше — 170 грн., повторно протягом року — 1020 грн.). Плюс адмінштраф згідно зі ст. 1642 Кодексу про адміністративні правопорушення України від 07.12.84 р. 8073-Х (вперше — від 136 грн. до 255 грн., повторно протягом року — від 170 грн. до 340 грн.).

* В абзаці другому п.п. 39.4.2 ПКУ не зазначено, за який період, але ми вважаємо, що за звітний рік.

Що стосується інших штрафів, то по-перше, законодавець тепер прямо прописав, що карається не тільки власне неподання звіту та документації, а й невключення до звіту інформації про окремі конт­рольовані операції. По-друге, він усунув колишню «порожнечу» щодо порушення граничного строку подання звіту — тепер таке порушення прирівняне до неподання!

Нарешті власне розміри:

— за неподання (несвоєчасне подання) звіту 100 розмірів мінзарплати, установленої на 1 січня звітного року (у 2015 році — 121800 грн.);

— за невключення контрольованої операції до звіту 5 % їх суми;

— за неподання трансфертної документації за контрольованою операцією, що передбачене п.п. 39.4.8 ПКУ, — 3 % суми такої операції ,

але не більше 200 розмірів мінзарплати* за всі незадекларовані контрольовані операції.

* Про 1 січня звітного року тут нічого не зазначено, але мабуть саме це законодавець мав на увазі. Хоча такою відсутністю фіскали цілком зможуть зловжити в майбутньому, прив’язуючись до поточного — більшого на той момент значення мінзарплати.

Повертаючись до рук і перекладів, насамкінець зазначимо. Чим рідше бізнес чутиме від влади неперекладне — «Хенде хох!» (з вивертанням кишень), — тим довше він протягне без жодних витягнутих рук. І ніг… ☺

висновки

  • Згідно з принципом «витягнутої руки» ціна вашої операції з конкретним суб’єктом має бути встановлена з таких самих міркувань, як і з будь-яким іншим.

  • З 1 січня 2015 року під трансфертний контроль не підпадають операції між резидентами.

  • У ПКУ з’явилися нові критерії пов’язаності осіб: виходячи із співвідношення загальної величини тимчасово отриманих від одного «доброзичливця» (або під його гарантію) сум до величини власного капіталу одержувача (перше більш, ніж у 3,5 рази перевищує друге, а для фінансових компаній, що займаються виключно лізингом, — більш, ніж у 10 разів); виходячи з частки володіння корпоративними правами в ланцюгу юросіб.

  • Тепер платникам з великим обсягом контрольованих операцій, які зобов’язані подавати звіт про них, додатково загрожують штрафи як за невключення до звіту інформації про окремі контрольовані операції, так і за порушення граничного строку подання звіту. Ті платники податку на прибуток, у кого обсяг таких операцій менший, подаватимуть спеціальний додаток до декларації з цього податку.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі