Офісне обладнання: обліковуємо об’єкти

Солошенко Людмила, податковий експерт
Перш за все торкнемося «головного» майна — фундаменту будь-якого офісу. Адже напевно «в багажі» кожної компанії є меблі, електроприлади, оргтехніка, предмети інтер’єру. Як їх облікувати? Давайте розбиратися.

Спершу зазирнемо до податкового обліку — там свої тонкощі припасено для високодохідників. Ну а потім зануримося в бухоблікові нюанси.

Що в податковому обліку?

Нагадаємо, що з 01.01.2015 р. всіх платників податку на прибуток (залежно від річного доходу) умовно поділили на 2 групи: малодохідники (платники, річний дохід яких починаючи з 2015 року не перевищує 20 млн грн.) і високодохідники (з річним доходом відповідно понад 20 млн грн.).

img 1Малодохідники. У податковому обліку їм найпростіше. З 01.01.2015 р. об’єкт обкладення податком на прибуток у малодохідників — фінрезультат за даними бухгалтерського обліку (без його коригувань на різниці*, крім збитків минулих років). Тому різниці в податковому обліку їм можна не рахувати. Тоді у всьому орієнтиром слугує бух­облік. А там витрати на купівлю офісного майна (як правило, часто об’єктів ОЗ або МНМА), потрапивши (через амортизацію) до витрат, підуть на зменшення фінрезультату. І отже, зменшуватимуть об’єкт оподаткування.

* Про своє рішення не коригувати фінрезультат на різниці платник повинен зазначити в податковій звітності, що подається за перший рік у безперервній сукупності років ( п.п. 134.1.1 ПКУ).

І до речі, в бухобліку для розмежування ОЗ і МНМА малодохідники вільні встановити будь-який вартісний критерій (зафіксувавши його в наказі про облікову політику). З 01.01.2015 р. прив’язуватися в податковому обліку до «2500 грн.» їм зовсім не потрібно. Оскільки податкове визначення «основні засоби» з п.п. 14.1.138 ПКУ їх не стосується.

Високодохідники. Складніше йдуть справи у високодохідників. Бухгалтерський фінрезультат їм потрібно коригувати (!) на різниці (із ст. 138 140 ПКУ) і, зокрема, на різниці за ОЗ згідно зі ст. 138 ПКУ. Тому (увага (!)) таким платникам для проведення коригувань у податковому обліку потрібно, як і раніше, орієнтуватися на визначення «основні засоби» з п.п. 14.1.138 ПКУ і вартісний критерій 2500 грн. (тоді як у бухобліку вони у принципі можуть установити будь-який вартісний критерій, хоча для зручності можуть прийняти його рівним податковому).

Наступний нюанс, важливий для високодохідників:

у податковому обліку не забувайте про мінімально допустимі строки амортизації об’єктів (з п.п. 138.3.3 ПКУ)

Тобто податкову амортизацію нараховуйте виходячи зі строків не нижче мінімальних. Хоча знову ж таки для спрощення та зближення обліків на ці самі строки амортизації можна рівнятися і в бухобліку.

Ще такий прикрий момент. На жаль, у податковому обліку високодохідники не зможуть амортизувати невиробничі ОЗ ( п.п. 138.3.2 ПКУ). Тобто витрати на придбання таких об’єктів не зменшуватимуть об’єкт оподаткування. Візьміть це до відома. Детальніше про облік ОЗ з 1 січня 2015 року див. «Податки та бухгалтерський облік», 2015, № 17, с. 9.

Ну а тепер перейдемо до бухобліку офісного обладнання (водночас, де це буде потрібно, згадуючи про високодохідників і озираючись на податковий облік).

Облік офісного обладнання

Меблі

Офісні меблі (столи, стільці, шафи, полиці, тумби, вішалки, гардеробні, стелажі тощо) — для обліку об’єкти ОЗ або МНМА. Тобто тут усе залежить від вартості об’єктів: «дорогі» (тобто за вартістю вище встановленого підприємством вартісного критерію) зараховують до ОЗ (зазвичай рах. 106), а «дешевше» — у МНМА (рах. 112). Адже спочатку планується, що всі ці об’єкти прослугують більше 1 року.

І до речі, якщо, наприклад, купили меблевий набір (комплект меблів), то вам самим вирішувати, як його обліковувати: одним-єдиним об’єктом або кожен із компонентів (шафа, стіл, стілець тощо) пооб’єктно. Нагадаємо: право вибору дає саме визначення об’єкта основних засобів з п. 4 П(С)БО 7. У ньому вирішується об’єкт ОЗ, що складається з відокремлених частин, обліковувати або «в цілому», або «по частинах» (по елементах).

Причому це справедливо не тільки до меблів, а й до інших об’єктів ОЗ, зокрема комп’ютерів. Про них далі — детальніше.

Оргтехніка (комп’ютери, принтери, ксерокси тощо)

Оргтехніка (від «організаційна техніка») сьогодні стала незамінним супутником життя будь-якого офісу. Об’єкти комп’ютерної та копірувально-розмножувальної техніки (комп’ютери, принтери, сканери, ксерокси, безперебійники, флешки, зовнішні вінчестери), поза всяким сумнівом, — самостійні облікові об’єкти. Очікуваний строк їх корисного використання — більше 1 року. Тому вартість предметів, які поступають, порівнюють з установленим вартісним критерієм і зараховують або до ОЗ (рах. 104), або в МНМА (рах. 112). Звісно, що, наприклад, «недорогі» флешки виявляться в обліку малоцінкою, тобто МНМА.

Щоправда, окрему увагу потрібно приділити «побратимові кожного офісного працівника» — комп’ютеру. Нагадаємо, що стосовно комп’ютерів існує декілька варіантів обліку. Так, підприємство на власний розсуд може обліковувати комп’ютер:

— як неподільний об’єкт, вважаючи невіддільними частинами комп’ютера всі його внутрішні і зовнішні складові (у такому разі з вартісним критерієм зіставляють всю сукупність його компонентів у цілому);

— вважаючи єдиним неподільним об’єктом мінімальний набір комп’ютерних складових (куди зазвичай входять системний блок, монітор, клавіатура і мишка; тоді, якщо вартість цього «комплекту» перевищила вартісний критерій, об’єкт зараховують до ОЗ);

— шляхом обліку «по частинах» — у такому разі всі комплектуючі та периферійні пристрої розцінюють окремими самостійними об’єктами (і відповідно порівнюють з установленим вартісним критерієм кожну з таких частин).

Тут вибір — за вами. Утім, відома також давня симпатія податківців до другого з варіантів. Це, мабуть, варто врахувати високодохідникам. У зв’язку з цим у податковому обліку їм найбільш оптимально обрати другий підхід. Тобто вважати «комп’ютером» (об’єктом ОЗ) у податковому обліку мінімальний набір комп’ютерних комплектуючих (монітор, системний блок, клавіатуру, мишу). Зазвичай вартість цього комплекту більше «2500 грн.». Тому такий об’єкт (комп’ютер) у податковому обліку високодохідники зараховують до ОЗ групи 4 «Машини та обладнання» і амортизують не менше 2 років ( п.п. 138.3.3 ПКУ).

А ось про принтер можете не турбуватися — його обліковують окремо. З тим, що принтер не включають до вартості комп’ютера, а відображають як окремий об’єкт ОЗ, у минулому погоджувалися й податківці (див. підкатегорію 502.09.01 БЗ). Навряд чи їх позиція зараз якось зміниться. І до речі, те саме справедливо і для безперебійників. Їх краще також обліковувати окремими об’єктами. Ну і, зрозуміло, автономні ксерокси (копірувально-розмножувальна техніка), а також апарати для знищення документів — в обліку і малодохідників, і високодохідників також окремі об’єкти ОЗ або МНМА.

Побутова техніка

Оскільки побутова техніка охоплює ціле «море» об’єктів, пройдемося по окремих групах.

(1) Кондиціонери, вентилятори, обігрівачі. Роботодавцю, напевно, добре відомо: умови праці на робочому місці, а також санітарно-побутові умови повинні відповідати вимогам законодавства (ст. 6 Закону про охорону праці). Ще б пак! Адже створювати належні умови праці, дотримуючись розпоряджень нормативно-правових актів, а також дотримуватися вимог працеохоронного законодавства — обов’язок (!) роботодавця (ч. 1 ст. 13 Закону про охорону праці).

Тому використання кондиціонерів, вентиляторів, обігрівачів, що підтримують у приміщенні належний температурний режим, є одним з необхідних заходів щодо охорони праці. Отже,

невиробничими основними засобами ( п.п. 138.3.2 ПКУ) ці об’єкти вважати ні в якому разі не можна

Це до того, що високодохідникам можна не хвилюватися — у податковому обліку за такими об’єктами ОЗ-різниць не виникне. Ну й само собою не буде таких різниць у малодохідників.

У цілому, обліковий підхід тут той самий. Оскільки строк служби таких предметів більше 1 року, залежно від вартості їх включають до ОЗ (рах. 106, високодохідники також і до податкової групи 6 «Інструменти, прилади, інвентар, меблі») або МНМА (рах. 112). Хоча «гойдання» допускаються з кондиціонером. Можливий і альтернативний варіант. Який? Витрати на придбання та встановлення кондиціонера обліковувати як поліпшення приміщення офісу — на те воля підприємства (детальніше про це див. у «Податки та бухгалтерський облік», 2015, № 44, с. 11).

У будь-якому разі вартість таких об’єктів (через амортизацію) потрапить до витрат (у податковому обліку зменшить об’єкт оподаткування). Благо можливість віднесення працеохоронних витрат до витрат залізно підтверджує і п. 15.8 П(С)БО 16.

(2) Теле-, аудіо-, фото- і відеотехніка. Картина повторюється: знову ж таки залежно від вартості — в обліку це об’єкти ОЗ (рах. 106) або МНМА (рах. 112).

Щоправда, високодохідникам радимо все ж поклопотатися про «виробничий» характер використання таких об’єктів. Чому? Інакше невиробничі ОЗ спричинять різниці. Хоча «виробничу» роль і так видно на 100 %, якщо, скажімо, фото- і відеотехніку придбавають для рекламного відділу підприємств (складання каталогів, рекламних матеріалів, проведення презентацій тощо); аудіотехніку — для запису інтерв’ю, засідань, нарад, ділових переговорів тощо; телевізійну техніку — для перегляду семінарів, тренінгів, демонстрації рекламних роликів тощо.

І навіть скажемо більше: для деяких сфер діяльності (реклами, ЗМІ, видавничої, виставкової діяльності тощо) використання такої техніки — невід’ємний атрибут у роботі.

В інших випадках «виробничий» характер краще підкріпити документально. Наприклад, застерегти його в наказі по підприємству на придбання техніки (де зазначити мету здійснюваної купівлі). Тоді «недорогу» теле-, аудіо-, фото- і відеотехніку (вартістю до 2500 грн.) високодохідники в податковому обліку зі спокійною совістю зможуть віднести до групи 11 «МНМА», а більшої вартості (як прилади) — до групи 6 «Інструменти, прилади, інвентар (меблі)» (і амортизуватимуть у податковому обліку не менше 4 років, п.п. 138.3.3 ПКУ). Тож візьміть це на замітку.

(3) Холодильники, мікрохвильові печі, елект­рочайники тощо.

А з цими об’єктами у високодохідників ситуація складніша. Річ у тому, що податківці стійко люблять вважати такі електроприлади невиробничими ОЗ (не пов’язаними з охороною праці, а спрямованими на фінансування особистих потреб фізосіб, див. підкатегорію 502.07.05 БЗ). Це загрожує «невиробничими» різницями і, звісно, забороною таким витратам «зіграти» у податковому обліку у зменшення об’єкта оподаткування.

Утім, не все так безнадійно. Приємно, що судові інстанції в таких випадках вступаються за платників. Відомі приклади позитивної судової практики, коли холодильник і електрочайник ВАСУ визнав об’єктами господарської діяльності (ухвала ВАСУ від 10.12.2013 р. № К/9991/29249/11, детальніше див. «Податки та бухгалтерський облік», 2015, № 44, с. 11). Отже, «господарність» витрат допомагають відстояти суди.

І на щастя, усі ці затримки не зачіпають малодохідників. У них вартість будь-яких електроприладів без жодних перешкод (через амортизацію) потрапить до витрат. Адже малодохідники не коригують у податковому обліку фінрезультат на різниці за ОЗ. Тому для них характер використання («виробничий»/«невиробничий») значення не має.

Предмети інтер’єру

Ну і, звичайно ж, неодмінний штрих будь-якого офісу — особливий інтер’єр. Елітні письмові прилади, настінний (підлоговий) годинник, вічнозелені дерева, живі фонтани, скульптури, картини, вази та інші предмети антикваріату сьогодні все частіше й частіше можна зустріти в офісах найрізноманітніших організацій. Причому не важливо, чи то офіс дизайнерської компанії, турфірми, рекламного агентства чи якоїсь іншої установи.

Естетичному оформленню та благоустрою приміщення приділяють не останню увагу. Чого вже тут приховувати! Усе це робиться з однією-єдиною метою: для приваблення потенційних споживачів, підтримки конкурентоспроможності на ринку, створення іміджу (впізнаваності) компанії.

Адже нерідко офіс і його спецзони (кабінет керівника, приймальня, конференц-зал, кімната для проведення нарад і переговорів тощо) відведено для спілкування з реальними і потенційними діловими партнерами. А в таких випадках облаштований офіс і затишна обстановка окупляться сторицею — зіграють свою роль (!): напевно, допоможуть справити потрібне враження, посприяють укладанню нових угод, завоюванню ринків збуту, виходу підприємства на новий фінансовий рівень.

Тому упевнені: витрати на благоустрій офісу не можна розцінювати невиробничими. Високодохідники нарівні з малодохідниками їх можуть віднести в податковому обліку у зменшення об’єкта оподаткування. Ну а з огляду на те, що строк служби таких предметів більше 1 року, залежно від вартості їх відносять до ОЗ (рах. 109) або МНМА (рах. 112). Тільки не забудьте необхідність благоустрою інтер’єру підтвердити документально — відповідним наказом по підприємству.

Облаштування санвузла

Без цього затишного містечка в офісі навряд чи обійтися. Але як облікувати витрати на його облаштування? Адже в ньому — цілий «ліс» об’єктів: сушарки, умивальники, крани, відра для сміття, дзеркала тощо.

Що ж, пригадаємо вже озвучений підхід. У такому разі ви маєте право самі вирішити, як діяти (є право вибору): (1) або витрати на облаштування санвузла облікувати як витрати на поліпшення приміщення офісу, (2) або ж його комплектуючі обліковувати окремими елементами пооб’єктно.

Припустимо, ви хочете все обліковувати окремо, вирішивши, що дзеркало прослужить, скажімо, 10 років, змішувач — 2 роки, раковина — 5 років тощо. Тоді вирішальним виявиться вартісний критерій (дорожчі предмети будуть ОЗ (рах. 106, 109) а дешевші — МНМА (рах. 112)).

Або інший приклад — санвузол чудово обладнаний «під ключ» (усі роботи з облаштування виконала стороння організація). Тоді витрати можна сміливо капіталізувати — відобразити як поліпшення приміщення офісу (рах. 103). На це ваше право.

У будь-якому разі і малодохідники, і високодохідники витрати на облаштування санвузла зможуть облікувати в податковому обліку (витрати зіграють у зменшення об’єкта оподаткування).

І після всього зазначеного для наочності приклад.

Приклад. Для офісу на загальну суму 13320 грн. придбані:

— книжкові шафи — 3 шт. за ціною 1080 грн.(у тому числі ПДВ — 180 грн.) за шафу;

— столи — 10 шт. за ціною 720 грн. (у тому числі ПДВ — 120 грн.) за стіл;

— картина — за ціною 1920 грн. (у тому числі ПДВ — 320 грн.);

— умивальник — за ціною 960 грн. (у тому числі ПДВ — 160 грн.).

Підприємство є малодохідним; вартісний критерій, що розмежовує в обліку ОЗ і МНМА, установлено в розмірі 5000 грн. (застережено в наказі про облікову політику).

В обліку придбання майна для офісу відобразиться таким чином:

Облік офісного майна

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн.

Дт

Кт

1

Отримано від постачальників:

— книжкові шафи (3 шт. за ціною 1080 грн. (у тому числі ПДВ — 180 грн.) за 1 шт.)

153

631

2700

641

631

540

— столи (10 шт. за ціною 720 грн. (у тому числі ПДВ — 120 грн.) за 1 шт.)

153

631

6000

641

631

1200

— картина

153

631

1600

641

631

320

— умивальник

153

631

800

641

631

160

2

Перераховано оплату постачальникам

631

311

13320

Введено в експлуатацію (нараховано амортизацію за МНМА методом 100 %):

— книжкові шафи

112

153

2700

92

132

2700

— столи

112

153

6000

92

132

6000

— картина

112

153

1600

92

132

1600

— умивальник

112

153

800

92

132

800

Далі перейдемо до «дрібнішого» майна, але ніяк не меншого значення для життя офісу.

висновки

  • У податковому обліку високодохідники рахують різниці по ОЗ. Тому орієнтуються на вартісний ОЗ-критерій «2500 грн.» і нараховують амортизацію виходячи зі строків не нижче мінімальних ( п.п. 138.3.3 ПКУ).

  • Об’єкти офісного обладнання нерідко потрапляють до ОЗ або МНМА.

  • Витрати на купівлю меблів, оргтехніки, предметів інтер’єру, облаштування санвузла в податковому обліку зменшують об’єкт оподаткування.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі