Теми статей
Обрати теми

«Запізнілі» акти в бухгалтерському та податковому обліку

Ольховик Ольга, податковий експерт
У 1 кварталі 2016 року провели «запізнілі» акти за 2015 рік: відобразили проводку Дт 441 — Кт 92. Чи можна у складі декларації з податку на прибуток за 1 квартал 2016 року уточнити 2015 рік і збитками, що утворилися в результаті уточнення, зменшити прибуток 1 кварталу?

Відобразити уточнені показники за 2015 рік у складі декларації з податку на прибуток за 1 квартал 2016 року (у додатку ВП до неї), звичайно ж, можна. А торішній збиток, що утворився в результаті уточнення, на наш погляд, може бути врахований уже в цій декларації (за 1 квартал 2016 року). Але почнемо не з цього.

Спочатку — про порядок виправлення минулорічних помилок у бухобліку. Згідно з п. 4 П(С)БО 6* такі помилки (якщо вони впливають на величину нерозподіленого прибутку/непокритого збитку) виправляються шляхом коригування сальдо нерозподіленого прибутку на початок звітного року.

* Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 6 «Виправлення помилок і зміни у фінансових звітах», затверджене наказом Мінфіну від 28.05.99 р. № 137.

До речі, саме тому просто провести минулорічний акт, що загубився, у поточному періоді (не виправляючи минулорічні показники) не можна.

А Інструкція № 291** уточнює, що відображати такі помилки слід кореспонденцією рахунку 44 з рахунками бухгалтерського обліку відповідних об’єктів класів 1 — 6. Рахунки обліку доходів (клас 7) і витрат (класи 8, 9) при виправленні помилок не використовуються!

** Інструкція про застосування Плану рахунків…, затверджена наказом Мінфіну від 30.11.99 р. № 291.

Тому виправити помилку в цьому випадку потрібно проводкою: Дт 441 — Кт 631 (або інший рахунок, на якому обліковуються взаєморозрахунки з контрагентом за довідображеним актом).

Не забудьте також: виправлення минулорічних помилок вимагає повторного відображення відповідної інформації у фінансовій звітності ( п. 5 П(С)БО 6). А для цього її потрібно скласти заново та подати всім зацікавленим користувачам, у тому числі органам статистики та податківцям (детальніше про виправлення помилок у бухгалтерському обліку див. «Податки та бухгалтерський облік», 2015, № 42, с. 30). Хоча на практиці такі звіти їх раніше не цікавили. Але зараз ситуація змінилася: податківці перевіряють відповідність даних прибуткової декларації та звіту про фінансові результати (див., наприклад, лист ГУ ДФС у Дніпропетровській обл. від 15.01.2016 р. № 321/7/04-36-15-03-22 // «Податки та бухгалтерський облік», 2016, № 23, с. 6). Тому сьогодні вони, цілком можливо, вимагатимуть подати фінансову звітність з уточненими показниками.

А тепер — про виправлення помилки в податковому обліку.

Пункт 50.1 ПКУ в цьому випадку зобов’язує: або надати уточнюючий розрахунок, або відобразити відповідні уточнені показники у складі декларації за період, в якому таку помилку було виявлено. Тому підприємство не тільки може, а й повинно відкоригувати податкову звітність за період, в якому виявлено помилку (відкориговано дані бухгалтерського обліку). До речі, про те, що виправлення помилок у фінансовій звітності повинне відбуватися з одночасним коригуванням податкової звітності, заявляють і податківці (див. листи ДФСУ від 10.02.2016 р. № 2759/6/99-95-42-01-15, від 21.01.2016 р. № 1081/6/99-95-42-03-15).

А вже в який спосіб її відкоригувати — платник має право обирати самостійно. Щоб відобразити уточнені показники у складі декларації за 1 квартал 2016 року, підприємство повинне заповнити до неї додаток ВП. Причому, якщо в результаті уточнення за 2015 рік «виліз» збиток, вважаємо, що його можна облікувати вже в декларації за 1 квартал (відобразити в ряд. 3.2.4 додатка РІ).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі