(066) 87-010-10
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
6/26
Податки та бухгалтерський облік
Податки та бухгалтерський облік
Липень , 2016/№ 56

Виправлення помилок в податкових накладних

З урахуванням появи ліберальної норми в п. 201.10 ПКУ далеко не кожна помилка в ПН вимагає виправлення.

Проте помилки в даті ПН, ІПН постачальника/покупця, номенклатурі постачання, коді УКТ ЗЕД, сумі ПДВ для покупця критичні

Податківці напевно виріжуть ПК за ПН з такими помилками. Тому якщо ви, як покупець, маєте справу з тією ПН, що не підпадає під дію цієї норми, то вам слід зажадати від постачальника виправити цю ПН. Як це зробити — читайте далі.

Усі помилки в ПН умовно можна поділити на два види: сумові та несумові. Перша категорія — це помилки, допущені у вартості товару, кількості, які в результаті впливають на суму податкових зобов’язань. Друга категорія помилок також підрозділяється на деякі випадки:

— помилки в номенклатурі, коді УКТ ЗЕД;

— помилки в найменуванні продавця/покупця;

— помилки в даті, номері ПН, ІПН.

Така класифікація важлива тому, що кожна з цих помилок виправляється по-своєму.

Сумова помилка. До помилкової ПН датою виявлення помилки складається виправляючий РК. Решту заголовних показників, крім дати, заповнюємо так само, як і в ПН. У гр. 1 розділу Б такого РК ставимо або номер запису в помилковій ПН, який треба виправити (якщо ПН виписана після 01.04.2016 р.), або залишаємо порожньою (якщо помилкова ПН виписана до цієї дати). Виправляти саму помилку можна двома способами: або двома записами (помилкова з мінусом, і замість неї правильна без знака) або одним записом на помилкову різницю. Податківці, судячи з усього, підтримують другий варіант.

Реєстрація такого РК проходить у загальному порядку — якщо він збільшує, то реєструє постачальник, якщо зменшує — покупець.

Помилка в ІПН, даті. Помилка в ІПН виправляється шляхом виписки коригуючого (зменшуючого) РК і нової ПН. У табличній частині РК мінусуємо обсяги постачання та суму ПДВ. Реєстрація РК проходить у загальному порядку — покупцем. Причому, допустивши помилку в ІПН, зареєструвати РК повинен саме той платник — покупець, ІПН якого помилково зазначено в ПН. Це правило застосовується, навіть якщо цей «покупець» взагалі ніяк не бере участі в договірних відносинах. Якщо ПН помилково була виписана на неплатника, то реєструє РК постачальник.

За такою ж схемою виправляються помилки в даті (РК, що мінусує, і нова ПН). Нова ПН складається правильною датою, тобто тією, коли виникли ПЗ. Тому якщо з дати виникнення ПЗ минули відведені 15 днів для реєстрації, то постачальник підпадає під штрафи згідно з п.п. 1201.1 ПКУ. А якщо пройшло 180 днів, то таку ПН і взагалі зареєструвати ніяк не вийде.

Помилка в найменуванні покупця. Вважаємо, що вона не може вплинути на ПК покупця (адже якщо ІПН зазначено правильно, то ідентифікувати покупця для податківців не становитиме труднощів). Але якщо ви хочете її виправити, то робиться це дуже просто — виписується РК, в якому правильно заповнюються всі показники (у тому числі й найменування), крім розділів А і Б: ці розділи взагалі залишаються порожніми.

Оскільки цей РК «порожній», то реєструє його постачальник.

Помилка в номенклатурі та коді УКТ ЗЕД. Такі помилки виправляються через РК, який, як і при виправленні інших помилок, складається за датою їх виявлення. У ньому зазначаються дані постачальника і покупця. Сама помилка виправляється в розділі Б: неправильний запис зазначається так само, як вона була відображена в ПН, але зі знаком «-» (скажімо, у кількості), а нижче робиться правильний запис без знака.

І знову виникає запитання щодо заповнення гр. 1 РК: якщо виправляється стара ПН, то податківці пропонують залишати цю графу порожньою (категорія 101.07 БЗ), якщо нова — то другий (і подальші записи) вносяться з одним і тим самим номером — з тим, з яким помилковий запис було зазначено в ПН.

Непорядний контрагент. Непорядність може проявити як постачальник, так і покупець. Почнемо з першого і з найпоширенішого випадку: постачальник не хоче виправляти ПН. Єдине, що може зробити покупець — надіслати скаргу за формою Д8. Проте вона сама по собі ПК не дасть. Інша справа, що постачальнику може загрожувати новий штраф згідно з п. 1201.4 ПКУ. За ідеєю, застосовуватися він повинен за підсумками перевірки, а з нею в 2016 р. не все так просто (пам’ятайте про мораторій на їх проведення). Проте з форми ППР за формою «ПН» (наказ Мінфіну від 23.05.2016 р. № 498набуває чинності з 12.07.2016 р.) випливає, що застосовувати його податківці мають намір ще й за даними ЄРПН.

Інший випадок — коли постачальник складає виправляючий зменшуючий РК і надсилає його покупцю на реєстрацію із запізненням, тобто після закінчення встановлених для реєстрації 15 днів.

Але ж якщо цей термін порушений, то особа, на яку покладається обов’язок реєстрації, підпадає під штраф згідно з п.п. 1201.1 ПКУ. Схоже, податківці мають намір штрафувати покупця незалежно від причин несвоєчасної реєстрації (БЗ 101.30).

Ми ж вважаємо, що такі висновки податківців у частині «незалежно від причин...» спірні, адже для застосування штрафу (як адмінгоспсанкції) необхідна наявність провини ( ч. 2 ст. 218 ГКУ)

Нашу тезу підтверджує й судова практика (щоправда, аргументують судді свою позицію не ст. 218 ГКУ, а ст. 109.1 ПКУ).

Буває, що й покупець відмовляється реєструвати зменшуючий РК, чим ставить у незручне становище постачальника (по-перше, він не може збільшити регліміт, а по-друге, податківці вважають, що він зможе зменшити ПЗ тільки після реєстрації РК). У такому разі до покупця може бути застосовано штраф згідно з п. 1201.1 ПКУ. А механізм дії з боку постачальника загальний — надсилання скарги за формою Д8. Як правило, нерозторопність покупця при реєстрації РК виникає у випадку з помилковим покупцем, який потрапив до ПН тільки через помилку в ІПН (ПК він, зрозуміло, не поставить, але скористатися реглімітом зможе, тому йому і немає сенсу квапитися з реєстрацією РК). Схоже, що цей штраф податківці застосовуватимуть і до нього (це випливає з листа ДФСУ від 17.02.2015 р. № 5292/7/99-99-19-03-02-17).

Відображення в декларації. Якщо покупець отримав помилкову ПН, то ставити її в ПК не можна. Тільки після її виправлення ви маєте повне право на ПК (на підставі РК, РК і нової ПН залежно від характеру помилки). Причому якщо РК не нульовий, то заповнюватися буде ряд. 12 декларації.

Для постачальника трохи складніше. Якщо помилка пройшла через декларацію, то постачальнику слід виправляти її через УР. Якщо вона виправляється не нульовим РК (наприклад, сумова помилка), то в декларації виправлення пройде через ряд. 7. Якщо ж виписується ще й нова ПН (наприклад, помилка в ІПН), то заповнити слід і ряд. 1. Причому, якщо помилка виправляється через зменшуючий РК, то безпечніше зменшувати ПЗ тільки після регістраціі РК покупцем.

Якщо помилка була пов’язана з випискою «лівої» ПН (тобто ПН, якої взагалі не повинно бути), то податківці дозволяють її взагалі не відображати в ПДВ-звітності. Зрозуміло, «помилковий» покупець не зможе поставити ПК за такою ПН.

Що ще ми писали на цю тему

№ з/п

Назва статті/теми номера/спецвипуску

Джерело

1

Виправлення помилок у податкових накладних

2016, № 48

2

Помилки в ПН

2016, № 20, с. 41

3

Як за допомогою РК виправити ПН-помилки

2015, № 97, с. 29

виправлення помилок, податкові накладні додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті