Акцизний податок з пального: пекучі питання

Голенко Олександр, шеф-редактор
Податки & бухоблік Березень, 2016/№ 23
В обраному У обране
Друк
Акцизний податок з пального та його новації безпосередньо стосуються не дуже багатьох суб’єктів, які займаються його реалізацією. Але напоготові потрібно бути не тільки їм: як би не «зачепило» і покупця пального…

Почнемо з того, що розглянемо поточну ситуацію із впровадженням системи електронного адміністрування реалізації пального (СЕАРП) і супутні питання сплати акцизного податку з пального.

На якому ми світі?

1. Згідно з п. 1 розд. ІІ «Прикінцеві положення» Закону України від 24.12.2015 р. № 909-VIII* впровадження СЕАРП, Єдиного реєстру акцизних накладних (далі — ЄРАН) і самих акцизних накладних (далі — АН) розпочалося з 01.03.2016 р. При цьому вважається (і формально це відповідає п. 11 підрозд. 5 розд. ХХ ПКУ), що з цієї дати почався місячний перехідний період (з 01.03.2016 р. до 01.04.2016 р.), протягом якого:

— не застосовуються штрафи, установлені ст. 1202 ПКУ за порушення строків реєстрації АН, складених у цей період (увага — не застосовуються всі штрафи, тобто і за прострочення більше 120 днів);

— реєстрація АН і розрахунків коригувань до них (далі говоритимемо тільки про АН) здійснюється без обмеження відповідними лімітами реєстрації. Ми говоримо про цей ліміт у множині, тому що згідно з п. 232.1 ПКУ

облік обсягів пального в СЕАРП ведеться в розрізі кодів УКТ ЗЕД і, судячи з усього, в одного платника акцизного податку в СЕАРП за кожним видом (кодом УКТ ЗЕД) пального формуватиметься свій ліміт реєстрації (АНакл)

* Зміни, унесені цим Законом до ПКУ, опубліковано в кодифікованому вигляді в «Податки та бухгалтерський облік», 2016, № 3, с. 4.

2. Незважаючи на відсутність затвердженої нормативки — і зокрема форми заяви для реєстрації — фіскали на своєму сайті в останню мить (25.02.2016 р.) запропонували платникам реєструватися аж до 01.03.2016 р., подаючи заяви за «лівою» формою (з проекту нормативного акта, до речі, не затвердженого досі!) — див. детальніше в «Податки та бухгалтерський облік», 2016, № 18, с. 20.

Зверніть увагу: в зазначений перехідний період дія ст. 117 ПКУ, що передбачає штраф у розмірі 100 % вартості пального, реалізованого суб’єктом господарювання без його спеціальної реєстрації в порядку п.п. 212.3.4 ПКУ, НЕ зупиняється! ☹ Але! Тут ми наполягаємо на формальному підході: незважаючи на потуги фіскалів, затвердженої в законному порядку, тобто легальної форми заяви на реєстрацію платником акцизного податку з пального НЕМАЄ навіть сьогодні! Обговорюваний штраф є видом господарсько-правової відповідальності, для застосування якої необхідно довести вину суб’єкта ( ст. 218 Господарського кодексу України). А вини-то якраз і немає, оскільки немає затвердженої форми заяви (та й відповідного порядку реєстрації теж). Отже, мабуть, ситуація розвиватиметься аналогічно попередній: «ну-ну-ну!» податківців за псевдопорушення у вигляді невідображення в чеку РРО суми «роздрібного» акцизу (див. нижче) — інакше зубасті суб’єкти завалять суди позовами…

А далі така логіка. Якщо до набуття чинності затвердженої в законному порядку форми заяви на реєстрацію платником акцизного податку з пального застосувати до суб’єкта санкцію згідно зі ст. 117 ПКУ не можна, а без такої реєстрації зареєструвати АН неможливо, аналогічно виходить, що й санкцію за прострочення реєстрації АН згідно зі ст. 1202 ПКУ застосувати теж не можна — причому навіть після закінчення місячного перехідного періоду.

Зауважимо тільки, що ця логіка і ці аргументи вам можуть знадобитися хіба що в суді — куди вам, імовірно, доведеться звернутися за захистом від податкових наперсточників, якщо підете наперекір їх вказівкам… ☹

3. З 27.02.2016 р. набув чинності Порядок електронного адміністрування реалізації пального, затверджений постановою КМУ від 24.02.2016 р. № 113 (далі — Порядок № 113). Крім того, з 01.03.2016 р. набув чинності Порядок ведення ЄРАН, затверджений постановою КМУ від 24.02.2016 р. № 114 (ср. 025069200). Два плюси ці документи вже принесли. По-перше, на їх офіційні тексти — які відрізняються від проектів — уже можна спиратися, прогнозуючи розвиток ситуації. По-друге, це має дати поштовх процесу затвердження решти підзаконної нормативки, що з них випливає.

4. Стара проблема з відображенням «роздрібного» акцизу в чеках РРО з 11.03.2016 р. — дати набуття чинності Положенням про форму та зміст розрахункових документів, затвердженим наказом Мінфіну від 21.01.2016 р. № 13, — нарешті вирішилася (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2016, № 21, с. 4; с. 30).

То — СЕА ПДВ, а то — СЕАРП…

Перш ніж вникати в тонкощі, пригадаємо особливості нового порядку адміністрування акцизного податку з пального (деталі — в тематичному номері «Податки та бухгалтерський облік», 2016, № 18).

При цьому залишимо за бортом виробників та імпортерів пального, а зосередимося на його реалізаторах ( п.п. 212.1.15 ПКУ).

Ось що двома словами можна сказати про принципи роботи СЕАРП, що стосуються його оптових і роздрібних реалізаторів, причому не тільки АЗС і АГЗС.

На підставі АН, зареєстрованих в ЄРАН, реалізаторами пального з його продажів своїм покупцям, за кожним таким реалізатором, зареєстрованим платником акцизного податку з пального, і за кожним видом пального, що він перепродає (у розрізі кодів УКТ ЗЕД) у СЕАРП наростаючим підсумком з моменту початку її функціонування формується показник ліміту реєстрації АН, тобто ∑АНакл. Цей і всі інші показники формули з п. 232.3 ПКУ виражені в літрах пального.

Так от, кажучи просто,

ліміт — це обсяг конкретного виду пального, який конкретний реалізатор у конкретний момент часу може продати чесно, тобто без «лівака» і з негайною реєстрацією АН на це пальне

Цей обсяг складається з:

(1) обсягу пального, легально (тобто згідно із зареєстрованими АН) отриманого від постачальника (∑АНаклОтр),

(2) мінус обсяг пального, легально (тобто згідно із зареєстрованими АН) реалізованого покупцю (∑АНаклВид), і

(3) мінус обсяг втраченого цим реалізатором пального (∑Втрат).

Якщо наразі (візьмемо для ясності крайній випадок) ліміт реєстрації (∑АНакл) за конкретним видом пального дорівнює 0, то реалізувати з негайною реєстрацією АН він не має права жодного літра, а щоб стало можна, на необхідний обсяг пального він повинен збільшити обнулений ліміт реєстрації шляхом сплати на свій електронний рахунок у СЕАРП зі свого банківського рахунку відповідну необхідному обсягу пального суму акцизного податку (за ставкою з п.п. 215.3.4 НКУ) і н