Теми статей
Обрати теми

Новорічні зміни до ПКУ: дещо вертають взад!

Адамович Наталія, податковий експерт, Ушакова Лілія, експерт з оплати праці

Перш за все зазначимо, що Закон, що коментується, набув чинності 15.04.2017 р., але (!) його норми застосовуються з 01.01.2017 р., тобто діють замість колишніх «заднім числом».

висновок документа


Сплачені за час АТО суми податку на нерухомість і плати за землю за об’єкти та земділянки, розташовані на тимчасово окупованій території та/або території населених пунктів на лінії зіткнення, не підлягають поверненню і не спрямовуються на погашення грошового зобов’язання (податкового боргу) за іншими податками/зборами

«АТО-кидок». Нагадаємо, згідно з початковою («зноворічною») редакцією п. 38.6 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ об’єкти житлової і нежитлової нерухомості, що розташовані на території населених пунктів на тимчасово окупованій території та/або на території населених пунктів, розташованих на лінії зіткнення, що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, були оголошені не об’єктом оподаткування на нерухоме майно в період з 14 квітня 2014 року до 31 грудня року, в якому буде завершено АТО*. Те саме стосується і плати за землю за об’єкти із зони АТО (див. післяноворічну редакцію п. 38.7 підрозд. 10 розд. ХХ).

* Детальніше про це див. «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 9, с.12.

Причому для тих, хто у 2014 — 2016 роках подавали декларації та сплачували податок на нерухомість і плату за землю за об’єкти, що перебувають у зоні АТО, ці суми прирівняли до надміру сплачених грошових зобов’язань. Крім того, згідно з первісною задумкою (редакція пп. 38.6 і 38.7 до 15.04.2017 р.) їх повинні були повертати платникам (це було прописано і в БЗ 106.07) за заявою згідно з процедурою, визначеною ст. 43 ПКУ.

Проте, задумку про чудове «повернення» надміру сплаченого швидко передумали. Тепер за новими правилами нараховані та сплачені суми податку на нерухомість і плати за землю, хоча так само мають статус переплати — надміру сплачених грошових зобов’язань, але:

не підлягають поверненню на поточний рахунок платника податків;

не спрямовуються на погашення грошових зобов’язань (податкового боргу) за іншими податками, зборами;

не повертаються в готівковій формі за чеком у разі відсутності у платника податків рахунку в банку.

Такий поворот подій законодавці пояснили тим, що оскільки зазначені податкові зобов’язання формували прибуткові частини відповідних бюджетів Донецької та Луганської областей, то джерелом їх повернення мають бути саме місцеві бюджети. А в них, звичайно, на це ані «своїх» грошей, ані держбюджетних субвенцій немає. Питається: чим думали, коли спочатку закладали в ПКУ ці норми?

Для переплати залишається тільки один шлях — залік у рахунок майбутніх платежів за цими самими податками. Отже, доведеться чекати завершення АТО і, на жаль, тільки потім претендувати на залік «завислих» переплат у рахунок поточних податкових зобов’язань.

Мабуть, розуміючи «швидкість» такого заліку, законодавці додатково прописали, що до сум переплати не застосовуються строки давності, установлені ст. 102 ПКУ (крім сум переплат у платників, що припиняють свою діяльність).

Отже, первісно задуманий «нульовий» варіант для добросовісних платників перетворився на суцільний кошмар. Їм доведеться не тільки подавати уточненки до декларацій з нерухомості і землі, щоб прибрати скасовані податки, а й платникам податку на прибуток додатково ще подати уточненки до декларацій з податку на прибуток, щоб

(1) зняти витрати за сплаченими податками на нерухомість і плати за землю (2014 — 2016 рр.) і

(2) відкоригувати зменшення податку на прибуток на суми «нерухомого» податку (2015, 2016 рр.) за об’єкти, розташовані на тимчасово окупованій території та/або в населених пунктах на лінії зіткнення.

Виходить ті, хто справно сплачував податки, насправді поповнять бюджет (перш ніж повернути переплату) двічі: сплативши податки та ще й доплативши податок на прибуток.

Благо, що хоч пообіцяли не штрафувати і не «пеняти». Ще раніше податківці (див. лист ДФСУ від 09.03.2017 р. № 4678/6/99-99-15-02-02-15 // «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 27, с. 4) пояснили, що платники податку на прибуток зможуть відкоригувати податок на прибуток без штрафів і пені.

Хоча якщо виправлення не провести, то виправлять самі податківці зі всіма наслідками.

висновок документа


Тимчасово (до завершення АТО) для платників податків/податкових агентів, які працювали на тимчасово окупованій території та/або на території населених пунктів лінії зіткнення і «втратили» первинку, діють спецправила підтвердження податкової звітності

Спецпідтвердження звітності. Зауважимо, що самі правила та підстави для підтвердження даних з податкової звітності, які прописано в п. 38.11 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, не змінили.

Підправили тільки граничну дату для тих, хто змінив місце розташування (місце проживання). Отже, тепер під дію спецправил підтвердження податкової звітності без первинки потрапляють платники податку/податкові агенти, які станом на 1 квітня 2017 року (а не на 1 грудня 2016 року, як передбачалося спочатку) змінили своє місцезнаходження (місце проживання) з тимчасово окупованої території та/або території населених пунктів на лінії зіткнення на іншу (підконтрольну владі) територію України.

Тобто правила спецпідтвердження можуть застосовувати ті з АТО-підприємств, які переїхали на підконтрольну територію до 01.04.2017 р. і у яких: (1) внаслідок бойових дій знищено або зіпсовано первинні документи; (2) первинні документи з окупованої території неможливо вивезти або вивезення таких документів з цієї території пов’язане із ризиком для життя та здоров’я платника чи у зв’язку з іншими адміністративними перешкодами, встановленими органами влади.

Нагадаємо що законодавець пропонує робити таким АТО-підприємствам. Аби застосувати правила спецпідтвердження звітності, їм потрібно за місцем свого обліку на підконтрольній території України подати податківцям повідомлення у довільній формі.

Таке повідомлення має бути підписане керівником підприємства та головним бухгалтером. У ньому зазначаються: (1) обставини, які призвели до втрати та/або неможливості вивезення первинних документів; (2) календарні періоди (день/місяць/рік); (3) загальний перелік первинних документів (за можливості, із зазначенням реквізитів). Якщо платник повідомив, що не може вивезти документи, а згодом стало відомо про їх втрату — потрібно подати повідомлення заново.

Після того, як платник подав таке повідомлення, він отримує своєрідну «індульгенцію»:

- якщо у повідомленні зазначається, що платник не може вивезти документи до завершення АТО — запроваджується мораторій на проведення будь-яких його перевірок стосовно зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів;

- якщо платник повідомляє про втрату документів — його не можуть перевірити щодо зазначених у повідомленні періодів навіть після завершення АТО.

І головне: завдяки повідомленню АТО-підприємство може навіть без первинних документів зберегти свої витрати, податковий кредит, від’ємне значення та інші дані фінансової звітності за зазначені у повідомленні періоди. Більше того, навіть згодом, якщо первинні документи буде виявлено, суми податкових зобов’язань/від’ємного значення/бюджетного відшкодування за зазначені періоди не можуть бути переглянуті у бік збільшення.

Проте будьте уважні! Правила спецпідтвердження звітності АТО-підприємство може застосовувати тільки щодо тих періодів, протягом яких воно було зареєстроване на окупованій території.

Дивіденди: вчора — по 18, сьогодні — по 9. Ви вже знаєте**, що в результаті технічної помилки законодавці відклали запровадження половинної ставки ПДФО (9 %) для оподаткування дивідендів, що виплачуються неплатниками податку на прибуток.

** Див. «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 18, с. 19, № 3, с. 15.

І от нарешті цю помилку усунено. Причому «заднім числом»!

висновок документа


Звичайні дивіденди, нараховані починаючи з 01.01.2017 р. нерезидентами, суб’єктами господарювання, які не є платниками податку на прибуток, а також інститутами спільного інвестування, обкладаються ПДФО за ставкою 9 %

Що робити з цим «щастям», якщо ви в 2017 році вже нарахували, виплатили дивіденди, а головне, утримали та сплатили з них ПДФО за ставкою 18 %? Вважаємо, що в такому разі вам потрібно провести добровільний перерахунок з ПДФО і визначити суму надміру утриманого ПДФО.

У бухобліку суму переплати ПДФО, що підлягає поверненню засновнику, відобразіть проводкою Дт 671 — Кт 641/ПДФО методом «червоне сторно».

Далі (1) чекайте, коли отримувачу дивідендів будуть нараховані оподатковувані ПДФО доходи, і (2) на суму переплати, що виникла, зменшуйте суму нарахованого податкового зобов’язання за відповідний місяць, а при недостатності такої суми — суму податкових зобов’язань наступних податкових періодів, до повного повернення суми такої переплати.

Тобто просто взяти та повернути отримувачу дивідендів надміру утриманий податок не вийде. Тут працює «механізм зменшення зобов’язань»: є оподатковувані ПДФО доходи — на суму переплати зменшуйте зобов’язання, немає оподатковуваних доходів — чекайте, коли з’являться.

Результат перерахунку (переплату) відображайте у формі № 1ДФ за той звітний квартал, у якому задіювали «механізм зменшення зобов’язань». Як саме? Показники граф 4а «Сума нарахованого податку» і 4 «Сума перерахованого податку» зменшуйте на суму «зарахованого» у цьому кварталі ПДФО.

Сподіваємося, що незабаром ДФСУ також висловить свою думку з цього питання.

Зауважимо, що суб’єкти господарювання — платники податку на прибуток оподатковують «звичайні» дивіденди за ставкою 5 %. Тут без змін.

висновок документа


На фізосіб-підприємців, місцезнаходженням або місцем проживання яких є територія населених пунктів, розташованих на лінії зіткнення, поширюється дія п. 177.8 ПКУ

Підприємці на лінії зіткнення. Законодавці погарячкували — з підприємницьких доходів таких ФОП утримувати ПДФО і ВЗ не потрібно! Причому не потрібно це робити «заднім числом» — з 1 січня 2017 року (п. 38.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ викладено у новій редакції).

А що робити із сумами ПДФО і ВЗ, що були утримані з суб’єктами господарювання з підприємницьких доходів таких ФОП?

Наразі це питання залишається відкритим. Чекаємо роз’яснень ДФСУ.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі