(066) 87-010-10
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
6/10
Податки та бухгалтерський облік
Податки та бухгалтерський облік
Серпень , 2017/№ 66

«Розкручуємо» сайт

Щойно сайт створений, саме час зайнятися його «розкручуванням». Адже кількість інтернет-користувачів стрімко зростає, а бізнес усе ширше займає простір в Інтернеті. Причому нині Інтернет є не лише джерелом інформації, засобом комунікації та інше, але ще — це щонайпотужніший маркетинговий інструмент і місце для продажів одночасно. Тому щоб ваше «дітище» не загубилося серед величезного потоку інформації і потрапило в руки зацікавлених у ньому користувачів, без його просування не обійтися.

Спершу відповімо на запитання: що таке просування сайта і які його форми бувають?

Звичайно, коли ви створили сайт, розмістили його в Інтернеті і забезпечили цілодобовий до нього доступ, його вже видно в Інтернеті, проте про нього ще не знає ніхто, окрім вас і тих, кому ви повідомили (партнери, знайомі тощо). Для того щоб ваш сайт могли самостійно знаходити сторонні зацікавлені люди, його необхідно зареєструвати в пошукових системах, тематичних каталогах і рейтингах, тобто сайт потрібно «засвітити». Причому це не одноразова робота, яка може бути колись завершена, — якщо ви хочете, щоб ваш сайт і далі залишався в тренді і приносив вам дохід, потрібно постійно займатися його просуванням.

Просування сайта — це комплекс заходів із забезпечення відвідуваності сайта цільовими відвідувачами

Цільові відвідувачі — це потенційні споживачі, які зацікавлені в придбанні товарів або послуг, представлених на сайті, що просувається.

Каналів залучення відвідувачів в Інтернеті достатньо багато, але можна виділити два основні з них:

(1) SEO оптимізація;

(2) інтернет-реклама.

Що таке SEO-оптимізація

Search Engine Optimization (SEO) у перекладі означає «пошукова оптимізація» або ж «оптимізація під пошукові машини» і є комплексом заходів оптимізації сайта з метою отримання високих рангів у пошуковій системі за запитами, що відповідають тематиці сайта

Напевно ви чули і знаєте, що існують пошукові системи (Яндекс, Google, Rambler тощо), які видають користувачам списки сайтів у відповідь на запити, що вводяться (наприклад, «бухгалтерські послуги», «доставка обідів в офіс», «продаж нерухомості» тощо). Причому якісь сайти виходять на перші місця в пошуковій системі, а якісь можна знайти лише перегорнувши декілька сторінок. Ось SEO оптимізація (або пошукова оптимізація) потрібна саме для того, щоб ваш сайт виходив на перші місця. Чим вище позиція вашого сайта в списку пошукової системи, тим більше ймовірності, що відвідувач зайде саме на ваш сайт.

Цей інструмент просування сайта можна назвати одним з найважливіших за своєю дією й ефективністю

Зазвичай, для цього наймають сторонні організації, що спеціалізуються на таких видах послуг. Хоча не виключено, що за наявності відповідних спеціалістів підприємство вирішить зайнятися пошуковою оптимізацією самостійно.

Інтернет-реклама

Само собою незмінний двигун продажів і власне всього бізнесу — це реклама. Причому рекламувати інтернет-сайт можна і за допомогою звичайної реклами. Щоправда, поширенішою є саме реклама через Інтернет, тому що вона має такі переваги над рекламою звичайною:

по-перше, інтернет-реклама зазвичай має посилання на сам сайт, що дозволяє відвідувачеві, який зацікавився, невідкладно скористатися пропозицією;

По-друге, легко відстежується реакція споживачів на кожну конкретну рекламу, а тому зрозумілий її ефект.

Агресивніший вид інтернет-реклами — це банерна реклама. Її особливість полягає в тому, що вона міститься на спеціальних інтернет-засобах — банерах. Банери розміщуються на сайті в спеціальних банерних полях і, зазвичай, не мають відношення до основного вмісту сайтів, на яких вони знаходяться, і переважно банер містить посилання на web-сторінку з інформацією про рекламований товар та/або послугу. Відповідно, така реклама не вважається складовою частиною того сайта, на якому «висить» банер. Детальніше про банерну рекламу див. «Податки та бухгалтерський облік», 2016, № 62, с. 32.

Відображаємо в обліку

Первісна вартість сайта. Достатньо часто ще в процесі створення сайта проводять первинні SEO-роботи, які спрямовані на зміну програмного коду сайта для акцентування уваги пошукових систем на найважливішій інформації на вашому ресурсі з метою подальшого, ефективнішого розкручування сайта в Інтернеті. У такому разі витрати на такі роботи є витратами, пов’язаними з доведенням цього сайта до робочого стану, і входять у його первісну вартість (п. 11 П(С)БО 8).

Для платників податків високодохідників і малодохідників-добровольців, які коригують фінансовий результат на податкові різниці, витрати на SEO, що включаються в первісну вартість сайта, можуть призвести до виникнення «амортизаційних» різниць (пп. 138.1 і 138.2 ПКУ). Детально про податковий облік витрат на створення сайта як об’єкта нематеріального активу читайте на с. 19.

Збутові витрати. Витрати на SEO, понесені підприємством надалі, спрямовані на просування сайта з метою отримання раніше запланованих від його використання економічних вигод. Такий характер витрат на SEO дозволяє віднести їх до збутових витрат періоду (рахунок 93). По суті, це звичайні витрати рекламного характеру.

Без сумніву, усі інші витрати на інтернет-рекламу, у тому числі банерну рекламу, включаються у збутові витрати періоду (списуються на рахунок 93 в періоді подання акта наданих рекламних послуг).

Причому в податковому обліку витрати на пошукову оптимізацію (SEO), що включаються у збутові витрати періоду, та інші витрати на інтернет-рекламу в повному обсязі обліковуються при визначенні об’єкта оподаткування податком на прибуток. Тобто розд. ІІІ ПКУ в частині таких витрат не передбачає жодних податкових різниць, окрім загальних обмежень, які залежать від джерела придбання послуг (п.п. 140.5.4 ПКУ*). Суворо кажучи, тут повністю орієнтуємося на бухоблік.

* Ідеться про придбання в неприбутківців і «особливих» нерезидентів (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 52, с. 25).

ПДВ. Господарська операція з надання послуг просування сайта обкладається ПДВ на загальних підставах за ставкою 20 %. Замовник таких послуг — платник ПДВ має право відобразити податковий кредит за загальними правилами згідно зі ст. 198 ПКУ.

Причому щоб уникнути нарахування «компенсуючих» ПЗ згідно з п. 198.5 ПКУ, приготуйтеся підтвердити «господарність» витрат на рекламу сайта. Для цього, у принципі, достатньо, щоб акт наданих послуг містив їх деталізований опис. Проте не будуть зайвими зробити «принт-скрин» екрана із зображенням реклами, підготувати звіти, що розшифровують ключові слова, тексти, статистику показів і здійснених кліків.

І ще не забувайте, якщо сайт призначений для повного та/або часткового використання в пільгових та/або неоподатковуваних операція, то, зрозуміло, суму «вхідного» ПК доведеться компенсувати ПЗ (пп. 198.5 і 199.1 ПКУ).

Розглянемо на прикладі відображення в обліку витрат на просування сайта.

Облік витрат на просуванння сайта

№ з/п

Операція

Бухгалтерський облік

Сума, грн.

Дт

Кт

1

Виконано роботи і підписано акт виконаних SEO-робіт сторонньою організацією

93

631

2000

2

Відображено суму податкового кредиту й отримано ПН, зареєстровану у ЄРПН

644/1

631

400

641/ПДВ

644/1

3

Виконано роботи з розміщення інтернет-реклами і підписано акт виконаних робіт

93

631

3000

4

Відображено суму податкового кредиту й отримано ПН, зареєстровану у ЄРПН

644/1

631

600

641/ПДВ

644/1

5

Сплачено роботи виконавцеві

631

311

6000

6

Сформовано фінрезультат

791

93

5000

Експлуатація сайта

На завершення декілька слів про витрати на експлуатацію сайта. Це, передусім, витрати на реєстрацію домену і послуги хостингу/колокацію.

Домен є унікальним ім’ям частини простору в мережі Інтернет, у якій розміщений сайт. До реєстрації домену сайт не може бути використаний за призначенням, тому витрати на реєстрацію домену включаються в первісну вартість сайта, який визнаний нематеріальним активом.

Зауважте, при реєстрації домену ви його не придбаваєте, а отримуєте лише ексклюзивне право його використання протягом певного часу. Подальші витрати на продовження домену слід поетапно списувати на витрати періоду (здебільшого збутові) через рахунок 39 (оскільки подовжується домен зазвичай на тривалий строк, що призводить до необхідності відображати в обліку витрати майбутніх періодів).

Хостинг/колокація. Це послуга з фізичного розміщення сайта на сервері постачальника послуг (хостинг) або на власному сервері замовника, але на території постачальника (колокація). Основна мета цієї послуги — забезпечення цілодобового доступу користувачів до сайта, тобто завдяки цим послугам сайт підтримується в робочому стані. Водночас витрати на хостинг/колокацію безпосередньо пов’язані зі збутом товарів/послуг, а тому обліковуються як витрати періоду (зазвичай, на рахунку 93 «Витрати на збут»).

При цьому для цілей податкового обліку витрати на реєстрацію домену, послуги хостингу/колокації також не призводять до виникнення різниць між бухгалтерським фінансовим результатом і об’єктом оподаткування податком на прибуток, за винятком загальних обмежень (п.п. 140.5.4 ПКУ). Нагадаємо, високодохідник або малодохідник-доброволець зобов’язаний за певних умов збільшити фінансовий результат до оподаткування на 30 % від вартості витрат на придбання у неприбутківців або «особливих» нерезидентів (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 52, с. 25).

висновки

  • Витрати на реєстрацію домену, а також одноразові витрати на SEO, які були понесені в процесі створення сайта, включаються в його первісну вартість.
  • Подальші витрати на SEO і на інтернет-рекламу спрямовані на просування сайта, тому визнаються збутовими витратами звітного періоду. Також обліковуються у складі витрат періоду витрати, пов’язані з експлуатацією сайта (продовження домену, хостинг, колокація).
  • Витрати на просування й експлуатацію сайта не створюють податкових різниць, за винятком випадків таких придбань у неприбутківців або «особливих» нерезидентів.
просування сайту, SEO-оптимізація, інтернет-реклама, відображення в обліку, облік витрат додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті