(066) 87-010-10
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
Перейти до номеру
  • № 102
  • № 101
  • № 100
  • № 99
  • № 98
  • № 97
  • № 96
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
22/26
Податки та бухгалтерський облік
Податки та бухгалтерський облік
Грудень , 2017/№ 103-104

Оскарження рішень

Практично будь-яке рішення, дія або бездіяльність органів державної влади (у тому числі й податкових органів) за загальним правилом можна оскаржити двома способами. Шляхом:
1) позасудового (адміністративного) оскарження (тобто всередині вертикалі державного органу, який прийняв «неправильне» рішення);
2) судового оскарження (тобто через систему судів).
І як «бонус» — можливість поскаржитися в Раду бізнес-омбудсмена. Тепер нагадаємо основні моменти кожного із цих способів.

Рада бізнес-омбудсмена (далі — Рада). При зверненні в Раду необхідно пам’ятати про таке:

1) звертатися до омбудсмена потрібно тільки після проходження процедури позасудового (адміністративного) оскарження хоча б в одній «інстанції» (проте іноді омбудсмен може зробити виняток і навіть у цій ситуації розглянути вашу проблему);

2) якщо ваше питання розглядається в суді (арбітражі) або у справі вже винесене судове (арбітражне) рішення, то надалі направляти скаргу стосовно цього ж питання в Раду не можна (інакше скаргу залишать без руху);

3) строк для подання скарги — 1 рік з дня «настання недобросовісної поведінки»*. Вважаємо, що тут ідеться про день, коли ви отримали незаконне рішення на руки;

* Див. п.п. 6.2.1 Регламенту Ради бізнес-омбудсмена за посиланням: https://boi.org.ua/media/uploads/rules of procedure #00.pdf.

4) скарга подається: (а) в електронному вигляді (через форму на сайті** або на вказаний там e-mail); (б) письмово (поштою або через офіс Ради); (в) усно;

** Форму для подання скарги див. за посиланням: https://boi.org.ua/complaint/online.

5) до скарги можна додати необхідні додаткові документи;

6) за подання і розгляд скарги плата не передбачена;

7) скарга розглядається протягом 10 робочих днів з моменту її отримання омбудсменом.

Позасудове (адміністративне) оскарження. Оскільки найчастіше ми стикаємося з рішеннями податківців, то освіжимо в пам’яті основні моменти позасудової процедури в межах ПКУ.

Отже, скарга подається в орган вищого рівня (відносно «автора» незаконного рішення) на рішення:

— державних податкових інспекцій — скаржимося в контролюючі органи в АРК, містах Київ і Севастополь, областях, міжрегіональні територіальні органи;

— контролюючих органів в АРК, містах Київ і Севастополь, областях, міжрегіональних територіальних органів і митниці — у ДФСУ.

Виняток — рішення Комісії ДФС про відмову в реєстрації ПН/РК у ЄРПН. Скарги на такі акти подаються безпосередньо в ДФСУ (п.п. 56.23.1 ПКУ).

Перед поданням скарги обов’язково необхідно повідомити про це органу — «автору» незаконного рішення

Направити таке повідомлення краще письмово. Форма законодавством не встановлена.

Скарга подається протягом 10 календарних днів. Відлік ведеться з дня, наступного за днем отримання вами «неправильного» рішення***.

*** Останній день подання скарги, що припадає на вихідний або свято, переноситься на перший робочий день, наступний за таким вихідним днем або святом (п. 56.13 ПКУ). Також строк подання скарги може подовжуватися в порядку і на підставі п. 102.6 ПКУ.

Контролюючий орган вищого рівня розглядає скаргу, приймає рішення і направляє його вам протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем отримання скарги податківцями. Цей строк може бути продовжений до 60 календарних днів, про що протягом 20 календарних днів фіскали повинні повідомити письмово.

Позасудове (адміністративне) оскарження безкоштовне.

Судове оскарження. Позов на незаконне рішення, дію або бездіяльність держорганів (у тому числі фіскалів) подається здебільшого до окружного адміністративного суду. Якщо йдеться про оскарження протоколів про адмінправопорушення, то позов необхідно подавати до місцевого суду загальної юрисдикції.

Звертатися до суду можна незалежно від того, проходили ви позасудову (адміністративну) процедуру оскарження чи ні. Проте якщо «спірне» рішення вже пройшло судову процедуру, то оскаржити його в позасудовому (адміністративному) порядку не можна.

Формально загальний строк для звернення до адміністративного суду — 1095 днів*

* Ми вам не радимо настільки затягувати з поданням позову, оскільки податкове грошове зобов’язання вважається погодженим з моменту закінчення процедури адміністративного оскарження. Після цього суми неузгодженого зобов’язання перетворюються на податковий борг, що тягне за собою нарахування штрафних санкцій. Таким чином, у суді вам потрібно буде вже оскаржити податковий борг з «бонусами».

Позов подається в письмовій або електронній формі. До моменту, доки не почне повноцінно функціонувати Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система, позови можна направляти тільки в паперовому вигляді (п.п. 15.1 п. 15 розд. VII КАСУ**).

** Тут і далі ми згадуємо КАСУ в редакції Закону № 2147.

Позовна заява може направлятися поштою або подаватися безпосередньо через канцелярію суду.

Оскільки з 15.12.2017 р. КАСУ діє в новій редакції, скажемо декілька слів про перехідний період. Зокрема, судові рішення, прийняті судами першої інстанції до набрання законної сили новою редакцією КАСУ***, набирають чинності і можуть бути оскаржені в апеляційному порядку протягом строків, які діяли до набрання ними чинності (п. 13 розд. VII КАСУ).

*** У редакції Закону № 2147.

Відповідно, рішення, які були прийняті, але не набрали чинності до 15.12.2017 р., набирають законної сили зі спливом 10 календарних днів після їх винесення (якщо апеляційна скарга не була подана) або після проходження процедури апеляційного оскарження. І подавати апеляцію на такі рішення можна протягом 10 календарних днів (для постанов) або 5 календарних днів (для ухвал) з дня проголошення «спірного» рішення (якщо проголошені тільки вступна і резолютивна частини або розглядали справу в порядку письмового провадження — з дня отримання «повної» копії постанови) (п. 13 розд. VII КАСУ).

Після 15.12.2017 р. судове рішення набирає чинності протягом 30 календарних днів з дня його проголошення. Якщо ж у судовому засіданні проголошена тільки вступна і резолютивна частини рішення (ухвала) суду або справа розглядалася в порядку письмового провадження, строк, який ми вказали вище, обчислюється з дня складання повного судового рішення. За рішеннями суду першої інстанції, постановленими після 15.12.2017 р., можна звернутися до апеляційного суду протягом 30 календарних днів (якщо йдеться про рішення) або 15 календарних днів (для ухвал) (ч. 1 ст. 295 КАСУ).

Апеляційна скарга з 15.12.2017 р. подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції (ст. 297 КАСУ). Раніше ж скарга подавалася до апеляційного суду через суд першої інстанції.

Касаційна скарга також тепер подається безпосередньо до Верховного Суду (ст. 331 КАСУ) протягом 30 календарних днів з дня проголошення «апеляційного» рішення. Якщо проголосили тільки вступну і резолютивну частини або розглядали справу без повідомлення (виклику) учасників процесу — з дня складання повного рішення (ч. 1 ст. 329 КАСУ).

Подаючи позов, не забуваємо про судовий збір.

Що ще ми писали на цю тему

№ з/п

Назва статті/теми номера/спецвипуску

Джерело

1

Оскарження рішень податкових органів

2017, № 86

2

«Ну і запити у вас…», або Безпідставні письмові запити податківців

2017, № 54, с. 4

3

«Принеси те, не знаю, що!» (дивний запит від фіскалів з акцизу)

2017, № 51, с. 34

4

Що робити з індивідуальними податковими «недоконсультаціями»?

2017, № 51, с. 43

органи державної влади, оскарження рішень, Рада бізнес-омбудсмена, подання скарги додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті