Теми статей
Обрати теми

Як оскаржити незаконне блокування реєстрації ПН/РК?

Амброзяк Наталя, юрист
Система моніторингу і блокування ПН/РК — це та реальність, у якій, на жаль, доводиться жити кожному ПДВшнику. Мало того, що багато госпсуб’єктів потрапляють під роздачу Критеріїв № 567, так ще в деяких випадках СМОКР збоїть. Тих, кого чіпати, загалом, не повинні, — чіпають, і ще й як*. Чи можна на етапі зупинення реєстрації ПН/РК у ЄРПН «піднімати бучу» й оскаржувати незаконні дії податківців? У якому порядку скаржитися? Розбираємося в проблемі.

* Детальніше про «штрафні» моменти незаконного призупинення і альтернативний варіант рішення див. на с. 35 цього номера.

Вам зупинили реєстрацію ПН або РК. Виникає запитання: чи можна вже на цьому етапі провести «попереджуючий удар», спробувати оскаржити таке рішення податкової служби?

Це завдання, на жаль, неоднозначне і має безліч підводних каменів. Тому якщо ви станете на «слизьку стежку війни», то гарненько подумайте, а чи не простіше у вашому випадку дочекатися відмови в реєстрації ПН. Чи варта справа й заходу?

Чому ми ставимо запитання саме так? Зараз дізнаєтеся.

Перша безперечна аксіома, зазначена в п. 56.1 ПКУ, рішення, прийняті контролюючим органом, можуть бути оскаржені в адміністративному або судовому порядку.

Здавалося б, про які обмеження в рішеннях може йтися? Оспорити ми можемо будь-яке з них. Особливо якщо питання дійде до суду. Але при найближчому розгляді положень ПКУ доходимо висновку, що у його надрах ховається маса нюансів. Одним з таких нюансів виявляється оскарження рішення про зупинення реєстрації ПН/РК.

Розпочнемо наш аналіз з адміністративного (позасудового) порядку оскарження.

Оскаржуємо в адміністративному порядку

Зупинення реєстрації ПН/РК. І знову непорушна істина. Згідно з п. 56.2 ПКУ у разі, якщо платник податків вважає, що контролюючий орган неправильно визначив суму грошового зобов’язання або прийняв будь-яке інше рішення, яке суперечить законодавству або виходить за межі його повноважень, такий платник податків має право звернутися в контролюючий орган вищого рівня зі скаргою про перегляд цього рішення. Це загальний порядок оскарження. Тут нас цікавитимуть переважно два ключові моменти: «прийняв будь-яке інше рішення» і «платник податків має право звернутися в контролюючий орган вищого рівня».

1. «Прийняв будь-яке інше рішення» нам підходить. Адже зупинення реєстрації ПН/РК — це теж рішення контролюючого органу. Хоча в процесі судового розгляду є нюанси тлумачення. Але про це трохи пізніше.

2. «Контролюючий орган вищого рівня». Із цим товаришем відразу виникає проблема. Чому?

Для того щоб відповісти на це запитання, потрібно спершу розібратися — хто приймає злощасне рішення про зупинення.

По суті, це СМОКР. Чому так? Відповідно до п. 74.2 ПКУ у ЄРПН забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності ПН/РК критеріям оцінки ступеня ризику, достатніх для зупинки реєстрації таких ПН/РК у ЄРПН.

Йому вторить п. 12 Порядку № 1246. Проте

і ЄРПН, і СМОКР адмініструє ДФСУ

А, як відомо, вище ДФСУ нікого немає.

Але це, ще раз нагадаємо, — загальний порядок.

Чи передбачаються якісь особливості для рішень щодо ПН/РК? Так, передбачаються. Але, як мовиться, «є квас, та не для вас» (про винятки див. нижче).

Механізму адміністративного оскарження тут немає. На нашу думку, така ситуація склалася тому, що передбачений інший порядок вирішення цієї проблеми. А саме надання пояснень та/або копій документів (за вичерпним переліком — з чим, до речі, можна ще сперечатися), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої ПН/РК у ЄРПН (п.п. «в» п.п. 201.16.1 ПКУ).

Так і виходить, що сподіватися можна тільки на богиню правосуддя і її служителів.

Рішення про відмову в реєстрації ПН/РК. Як і обіцяли, переходимо до винятку. ПКУ передбачає «привілеї» тільки для рішень про відмову в реєстрації ПН/РК у ЄРПН. Так, згідно з п.п. 56.23.1 ПКУ скарга на рішення про відмову в реєстрації ПН/РК у ЄРПН подається в центральний орган виконавчої влади, який реалізує державну податкову і митну політику (тобто в ДФСУ).

Крім того, для «відмовних» рішень КМУ створив окремий Порядок № 485 (ср. ). З аналізом цього документа, як і з процедурою оскарження таких рішень загалом, ви, безумовно, вже зустрічалися на сторінках нашого видання*.

* Детальніше про порядок оскарження відмови в реєстрації ПН/РК див. у «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 59, с. 26; № 71, с. 19.

Тут нагадаємо лише ключові моменти. Зокрема, скарга:

1. Подається протягом 10 календарних днів з дня, наступного за днем отримання рішення про відмову в реєстрації ПН/РК. При цьому якщо закінчення 10-денного строку припадає на вихідний або святковий день, то останнім днем для подання скарги вважається перший робочий. Крім того, строк для подання скарги можна продовжити на підставах, указаних у п. 102.6 ПКУ. Для цього подається відповідна письмова заява в ДФСУ.

2. Подається письмово безпосередньо в ДФСУ (або через канцелярію, або поштою).

3. Розглядається протягом 10 календарних днів з дня її отримання контролерами (п. 56.23 ПКУ). Якщо рішення за результатами розгляду вашого звернення не направляються в 10-денний строк, то така скарга вважається задоволеною.

4. До скарги можна додати пояснювальні «рятувальні» документи.

Зауважте: рішення за результатами розгляду скарги є остаточним і підлягає оскарженню тільки в суді. Проте проходження адміністративної процедури оскарження рішення про відмову у реєстрації не обов’язкове! Ви можете відразу звернутися по допомогу до Феміди.

Оскаржуємо в судовому порядку

Надія обстояти свої права вже на етапі зупинення реєстрації ПН/РК дійсно є. Причому якщо була зупинена реєстрація ПН/РК, які відповідно до Критеріїв № 567 узагалі чіпати не повинні були, то ймовірність отримання результату на користь госпсуб’єкта дуже висока.

Чому ж у судовому порядку є можливість оскаржити дії податківців про зупинення реєстрації?

Причина криється в положеннях КАСУ. Зокрема, ст. 2 КАСУ як завдання адміністративного судочинства закріплює захист прав, свобод та інтересів фізосіб, прав та інтересів юросіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів держвлади, органів місцевого самоврядування тощо.

Крім того, ч. 2 ст. 2 КАСУ говорить: до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії або бездіяльність суб’єктів владних повноважень. Виняток — рішення, дії або бездіяльність, щодо яких Конституцією або законами України встановлений інший порядок судового провадження.

І поки що жоден нормативно-правовий акт не може похвалитися окремим порядком судового вирішення спору з приводу рішень про зупинку в реєстрації ПН/РК.

Що необхідно врахувати, оскаржуючи зупинення реєстрації ПН/РК у суді? Тут означимо наймасштабніші питання. Про позицію судів з приводу цих та інших не менш важливих спірних моментів читайте на с. 28 цього номера.

Формулювання позовних вимог. Процес визнання зупинення реєстрації ПН/РК краще називати незаконною «дією», ніж «рішенням».

ВАСУ свого часу роз’яснював подібне питання. Пов’язане воно було з квитанціями про прийняття або неприйняття податкової накладної. Зокрема, ВАСУ звертав увагу на те, що сама квитанція не є рішенням суб’єкта владних повноважень у розумінні ст. 17 КАСУ, оскільки вона є лише технічним способом інформування платника податків з приводу реєстрації або нереєстрації ПН у ЄРПН (див. інформаційний лист ВАСУ від 24.10.2013 р. № 1486/12/13-13).

До того ж «прийняття рішення» про зупинку реєстрації ПН/РК відбувається автоматично. Про що ми вже писали вище.

З рішенням про відмову в реєстрації ПН/РК таких проблем виникнути не повинно. Тут ви просто вимагаєте визнати його незаконним і скасувати. До речі, є один цікавий момент. Квитанція № 2 з відмовою ≠ рішення (абз. 2 п. 18 Порядку № 1246). Це важливо, оскільки саме момент отримання рішення пов'язаний з початком відліку строків для оскарження.

Також не забудьте «паровозом» вимагати зареєструвати спірні ПН/РК.

Судовий збір. Тут ми маємо справу з немайновими вимогами. Відповідно до п.п. 1 п. 3 ч. 2 ст. 4 Закону № 3674 подання до адміністративного суду (а саме туди потрібно звертатися) позову немайнового характеру юрособі (ФОП) обійдеться в 1 ПМПО* до кінця 2017 року — 1600 грн.).

* Прожитковий мінімум для працездатних осіб.

Проте зверніть увагу:

якщо в позовній заяві об’єднані дві і більше вимоги немайнового характеру, судовий збір оплачується за кожну з них

Таке правило встановлює ч. 3 ст. 6 Закону № 3674.

У зв’язку із цим положенням черговий проблемний нюанс — кількість вимог, заявлених у позові про оскарження відмови (зупинення) в реєстрації ПН/РК. Практика неоднозначна, про що ви зможете переконатися на с. 28 цього номера.

На нашу думку**, при розрахунку суми судового збору необхідно спиратися на правову позицію ВСУ, зазначену в постанові від 14.03.2017 р. у справі № П/800/559/16. І для «судово-збірних» ☺ цілей вважати зобов’язання зареєструвати одну ПН + визнання незаконним рішення про відмову (зупинення) в реєстрації цієї ПН однією вимогою. Тобто за такий «пакет» потрібно сплатити 1 ПМПО. Якщо ж ви оскаржуєте декілька рішень про відмову (зупинення декількох ПН/РК), то і платити вам потрібно за кожну ПН + рішення про відмову (зупинення кожної ПН)***.

** Див. детальніше в «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 71, с. 19.

*** Зверніть увагу: деякі судді вважають, що 1 ПМПО необхідно сплачувати за кожну вимогу — окремо за визнання рішення про відмову незаконним, і за зобов’язання зареєструвати спірну ПН. Тобто за «пакет» одна ПН + одне рішення за ПН платити 3200 грн. (до кінця 2017 року).

Наприклад, оспорюючи відмову в реєстрації двох ПН, до того ж вимагаючи визнати незаконним і скасувати рішення за цими двома ПН, у 2017 році ви повинні заплатити: 1600 грн. (ПН і рішення) + + 1600 грн. (ПН і рішення) = 3200 грн. (тобто два ПМПО).

Реальність операції. Якщо говорити про відмову в реєстрації ПН/РК, то суди все ж пройдуться питаннями реальності операцій. Тому готуйтеся в цьому випадку подавати щонайменше той же пакет документів, що й для розблокування ПН/РК. У чому ж плюси оскарження зупинення реєстрації накладної/коригування? Якщо суд прийме рішення на вашу користь і зобов’яже ДФСУ зареєструвати ПН/РК, то ви можете заощадити свій час. Адже із цієї миті не доведеться чекати рішення відповідної комісії ДФСУ.

Але і тут не все так гладко. Після винесення «хорошого» судового рішення з’являються інші питання. Наприклад, той факт, що податківці достатньо часто не поспішають виконувати рішення судів. Зате визнавши дії податківців із зупинення незаконними, ви зможете вимагати зареєструвати ПН датою її подання на реєстрацію.

На нашу думку, цю вимогу можна включати в позов, виходячи з положень п. 20 Порядку № 1246. Зокрема, датою реєстрації або скасування реєстрації спірної ПН/РК вважається, зокрема, день, указаний у судовому рішенні. Тобто Порядок № 1246 цілком допускає реєстрацію «заднім числом». Тим більше, тут не може виникнути запитань з приводу дня реєстрації, оскільки в п.п. 201.16.4 ПКУ прямо передбачена реєстрація в день, коли рішення набрало законної сили.

І наостанок ще один важливий момент. Після вдалого оскарження продавцем рішення про відмову (дій щодо зупинення) не чекайте квитанцій про реєстрацію ПН/РК. Доведеться контролювати цей процес через витяг або зазирати у відповідний розділ Кабінету платника податків.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі