Теми статей
Обрати теми

Блокувальні наслідки — якщо «хімічили» в підсумкових ПН

Павленко Олексій, податковий експерт
Ніде правди діти — деякі платники люблять на практиці «побешкетувати» в податкових накладних, що складаються за щоденними підсумками операцій (у так званих підсумкових ПН). Про такі випадки ми вже писали в «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 57, с. 15. Сьогодні ж ми трохи детальніше розглянемо питання: «яким боком» такі «витівки» можуть вийти платникові у світлі «ПН-блокувальних» заходів, що проводяться фіскалами в СЕА починаючи з 1 липня цього року?

Згідно з Критеріями № 567 податкова накладна, що не підлягає видачі одержувачеві/покупцеві (та/або складена за операцією, звільненою від оподаткування) моніторингу і блокуванню не підлягає (детальніше про ознаки непотрапляння під моніторинг і критерії моніторингу можна прочитати на с. 9). Тобто «блокувальні» нормативи не передбачають моніторинг і блокування ПН (і РК), що не видаються платником на сторону (з будь-яким «типом причини»!), у тому числі і згаданих нами підсумкових ПН (з типом причини — «11»).

Спрощення підсумкових ПН

Коли з 1 липня з Критеріїв № 567 стало відомо про «неблокувальність» підсумкових ПН, бухгалтери стали ще активніше вдаватися до всіляких спрощень при заповненні таких ПН.

Головне — щоб підсумкові ПН пройшли реєстрацію у ЄРПН та з правильною сумою податкових зобов’язань (ПЗ)

Шляхи спрощення заповнення таких ПН (і РК до них) полягають у зазначенні в них не всіх поспіль поставлених позицій товарів (і навіть — не за товарними групами, що підпадають під один код УКТ ЗЕД*), а:

* Нагадаємо, що головні фіскали (див. у БЗ 101.16 — про заповнення підсумкових ПН і РК до них) пропонують указувати номенклатуру реалізованих товарів/послуг за групами.

— усього обсягу постачань за день однією загальною сумою

та

коду відповідних послуг згідно з ДКПП47.00 «Роздрібна торгівля, окрім торгівлі автотранспортними засобами і мотоциклами» (або 56.29 «Послуги із забезпечення громадського харчування, інші», або 56.10 «Послуги ресторанів і пунктів швидкого харчування»**, або ще якийсь, що більше відповідає виду діяльності платника)

** Тут маємо на увазі суб’єктів громадського харчування, що продають покупні товари, у тому числі імпортні й підакцизні (включаючи алкоголь). Але зазначимо, що таких суб’єктів дуже немало...

або ж

код якогось одного товару (групи товарів).

Далі цей матеріал може не читати платник, який складає підсумкові ПН, але здійснює тільки види діяльності, що не передбачають операції з платниками ПДВ (тобто — що не передбачають видачу ПН на сторону) або ж коли в нього такі операції є, але виключається потрапляння їх під моніторинг.

Вплив «спрощень» на блокування

Якщо ж ПН і РК такого платника, що оформляються на інші операції, можуть потрапити під моніторинг, то згадані спрощені способи складання підсумкових ПН можуть зіграти платникові добру або не дуже добру службу. Адже такий платник і оптом, і вроздріб може продавати товари з одним і тим же кодом УКТ ЗЕД. Тоді, окрім підсумкових ПН, він реєструватиме у ЄРПН також і ті види ПН/РК, які можуть підлягати моніторингу і блокуванню, і система моніторингу їх прораховуватиме на предмет відповідності Критеріям № 567.

Таким чином, при «полегшеному» складанні підсумкових ПН, з одного боку, «несписані» в СЕА товари поліпшать підсумки розрахунку «1,5-го» критерію (збільшать розрахунковий «залишок» за відповідним кодом УКТЗЕД), що надасть можливість реєструвати «оптові» ПН, які моніторяться, на завищену суму. Водночас, якщо платник у підсумкових ПН проводитиме різні товари під одним кодом УКТ ЗЕД, то інші (непідсумкові) ПН із цим же кодом товару будуть явними «кандидатами» на зупинку — через «1,5-й» критерій (оскільки розрахунковий «залишок» товарів такого коду «за СЕА» при обрахунку критеріїв буде занижений).

Але, з іншого боку, якщо такі товари будуть з переліку «сумнівних» (який затверджений наказом ДФСУ від 30.06.2017 р. № 461), то вони погіршать підсумки розрахунку «75 %-го» критерію. Оскільки в переліку «сумнівних» — більшість видів товарів, що реалізовуються вроздріб, то таке заповнення підсумкових ПН, що штучно збільшує залишки «сумнівних» і їх питому вагу в загальному залишку, може псувати «багатопрофільному» платникові «75 %-й» критерій. Утім, це не такий уже і серйозний «мінус» порівняно з вигодами в частині «1,5-го» критерію...

У зв’язку із цим «багатопрофільним» платникам, які в підсумкових ПН «полегшують» номенклатуру й, окрім «роздробу», у пристойних обсягах здійснюють і торгівлю оптом, у підсумкових ПН краще проставляти не якийсь один (чи декілька) код(ів) товару(ів), а саме код «торгових» послуг (тоді залишки за товарними кодами на обсяги, що реалізовуються уроздріб, у СЕА взагалі зменшуватися не будуть). Або — якщо в підсумкових ПН указуються коди УКТ ЗЕД товарів — не вказувати коди тих товарів, які продаються оптом, щоб не псувати за ними розрахунок першого, «1,5-го», критерію. Загалом, тут кожен «багатопрофільний» платник повинен орієнтуватися на свої конкретні умови роботи і, вже відштовхуючись від них, вирішувати, як йому розумніше складати підсумкові ПН.

За вольності, включаючи неправильну номенклатуру і «кодування» товарів/послуг, допущені в підсумкових ПН, платникам узагалі нічого не загрожує

якщо, звичайно ж, у ПН зазначена правильна сума ПДВ, і така ПН своєчасно зареєстрована у ЄРПН — див. «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 34, с. 40.

Можна було б узагалі не складати і не реєструвати підсумкові ПН (тут є і свої вигоди: не витрачання при їх реєстрації регліміту* незменшення «за СЕА» «залишків», що розраховуються для критеріїв). Проте ми б такого не радили.

* Щоправда, його сума потім усе одно зменшиться при поданні декларації (через показник Σперевищ).

По-перше, у разі повернення товарів без реєстрації у ЄРПН РК до підсумкової ПН платник не зможе зменшити ПЗ. Раніше, нагадаємо, фіскали радили в таких випадках узагалі РК не складати, а зменшувати ПЗ у поточній підсумковій ПН. Але потім вони змінили свою позицію і тепер зобов’язують «роздробників» складати РК і до підсумкових ПН (детальніше читайте в «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 63, с. 3).

По-друге, Мінфін і фіскали поширили штрафи, передбачені ст. 1201 ПКУ за несвоєчасну реєстрацію ПН/РК, і на ті з них, які не видаються покупцям. Потому при виявленні перевіркою таких фактів можна влетіти під штраф за п. 1201.2 ПКУ аж на 50 % від суми податку за неоформленими/незареєстрованими у ЄРПН підсумковими ПН (РК до них).

Крім того, ми б не радили, коли це ПКУ не передбачено, складати замість щоденних підсумкових ПН зведені ПН (хоч це і може значно полегшити роботу при реєстрації однієї ПН замість 15 або 30, але не виключає і можливі штрафні проблеми в разі перевірки, оскільки фіскали проти такого «злиття» ПН — див. БЗ 101.16).

висновки

  • Спрощення при заповненні щоденних підсумкових ПН у розрізі проблем з блокуванням ПН можуть зіграти як на руку платникам, завищуючи в СЕА «залишки» за товарами, які реалізуються не лише вроздріб, але й оптом.
  • Ми б радили не нехтувати реєстрацією (у тому числі своєчасною) підсумкових ПН (щоб уникнути штрафів за ст. 1201 ПКУ), а також замість щоденних підсумкових ПН не виписувати зведені (крім випадків, коли таке дозволено нормами ПКУ).
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі