(066) 87-010-10
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
1/12
Податки та бухгалтерський облік
Податки та бухгалтерський облік
Вересень , 2017/№ 71

ДФСУ порушує «блокувальні» терміни: Таблиця та інше

Органи державної влади повинні діяти у рамках законів і Конституції України. Але це, на жаль, в теорії. На практиці досить часто виникають усілякі «але». Якраз одним з таких є порушення строків посадовими особами органів ДФСУ при виконанні різноманітних дій. Причин тому предостатньо: і об’єктивних, і суб’єктивних. Але в цій статті ми не станемо їх оцінювати. А поговоримо про наслідки. Зокрема, «випадання» зі строків, які стосуються Таблиць, квитанцій, повідомлень* й іншого «мотлоху» у рамках процедури блокування ПН.

* Податківці так називають пояснення для конкретної зупиненої ПН/РК (див. «Вісник. Право знати усе про податки і збори», 2017, № 25, с. 3).

Строки, встановлені в ПКУ, мають бути непорушними. Це аксіома. Але на практиці аксіома перетворюється на теорему, яка вимагає доведення ☹.

І найбільш гостра проблема зі строками виявилася у зв’язку з початком роботи «на повну» системи блокування ПН/РК. Те, що повинне було працювати дуже точно, на ділі виявилося «китайським механізмом» з багатьма недоліками.

Отже, розглянемо проблему порушення строків розгляду Таблиці даних платника податків (далі — Таблиці**) пояснень і документів, достатніх для ухвалення рішення про реєстрацію ПН/РК. Попутно торкнемося проблеми несвоєчасного направлення різних квитанцій, пов’язаних із системою реєстрації ПН/РК у ЄРПН. Крім того, приділимо увагу запізнілому рішенню за результатом розгляду скарги на відмову в реєстрації ПН/РК. Для цього пройдемося етапами роботи моніторингу.

** Детальніше про заповнення і подання Таблиці див. «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 61, с. 6.

Етап 1: подаємо на реєстрацію ПН/РК

У відповідь від ДФСУ вам можуть прийти квитанції про:

1) реєстрацію ПН/РК;

2) неприйняття ПН/РК;

3) зупинення реєстрації ПН/РК.

А що зі строками? Квитанції з нашого списку надсилаються платникові податків впродовж операційного дня і є підтвердженням прийняття/неприйняття/зупинення реєстрації ПН/РК (п. 14 Порядку № 1246***, п.п. 201.16.1 ПКУ).

*** Порядок ведення ЄРПН, затверджений постановою КМУ від 29.12.2010 р. № 1246.

Якщо доблесні вартові податків і зборів не прислали вам у встановлені строки ніяких квитанцій після відправлення ПН або РК, то вважається, що ПН/РК зареєстрована в Реєстрі (п. 201.10 ПКУ).

На жаль, «автореєстрацію» довести не так просто. Варто відмітити, що ця норма і в «доблокувальні» часи не працювала автоматично. Кожного разу покупцеві доводилося за допомогою суду відстоювати факт реєстрації ПН або РК на дату її подання і правомірність формування податкового кредиту (ПК).

Найнеприємніший нюанс:

враховується не дата, коли ви повинні були отримати відповідну квитанцію, а дата її відправлення податківцями

Тобто якщо ви не отримали квитанцію вчасно — це ще не гарантія того, що ПН/РК можна вважати зареєстрованою в ЄРПН.

Причина в тому, що на той момент невідомо, направили фіскали відповідну квитанцію вчасно або в законодавчо встановлені строки не уклалися.

Отже, якщо податківці все ж таки не направили квитанцію, то покупець може проігнорувати подальші дії ДФСУ і включати до ПК суми за такими «завислими» ПН.

Проте фіскали, швидше за все, спробують притягнути вас до відповідальності за завищення ПК. І в результаті ви отримаєте податкове повідомлення-рішення (ППР). Але подібні нападки можна спробувати відбити в суді.

Тільки ось відстояти «спірний» ПК і оскаржити ППР буде не так просто. Для цього потрібні тісна співпраця з продавцем і оперативні дії.

Якщо після спливу строків для реєстрації ви бачите, що ПН немає в ЄРПН, і квитанція про зупинку ПН до вас не надходила — напишіть листа продавцеві.

Продавець повідомив, що і квитанції про неприйняття ПН теж не було, а саму ПН він відправив на реєстрацію (підкріпивши свої аргументи роздруківкою, наприклад, з бухгалтерської програми)?

Це листування і стане доказом у подальшому оскарженні ППР.

Такі судові рішення вже зустрічалися в «доблокувальні» часи (див. ухвалу ВАСУ від 15.04.2015 р. у справі № 2а-11351/12/2670*).

* http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/ 44075581.

Ще одне питання — регліміт.

Оскільки автоматично спірна ПН у Реєстрі не з’являється, то і ліміт у покупця не збільшується

Крім того, звернення до суду — це сплата, як мінімум, судового збору за кожну (!) вимогу, а як максимум, ще і послуг юриста ☹.

І ще один важливий момент.

Вважаємо, що якщо ПН визнана зареєстрованою в силу закону, то ніякі штрафи за несвоєчасну реєстрацію ПН застосовуватися не повинні.

Етап 2: подаємо пояснення, інші документи та/або Таблицю

Етап 1 увінчався квитанцією про зупинення реєстрації ПН/РК?

Отже, настає черга подавати пояснення та/або інші розблокувальні документи до зупиненої(ого) ПН/РК та/або Таблицю.

У цьому випадку варто чекати квитанції про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН або РК (за результатами розгляду документів і пояснень) і відповідного рішення «розблокувальної» комісії.

Крім того, податківці дадуть знати, чи врахована інформація з Таблиці.

Пояснення (вони ж повідомлення) і документи, достатні для ухвалення рішення про реєстрацію ПН/РК, повинні розглядатися впродовж 5 робочих днів (виходячи з положень п.п. 201.16.3 ПКУ). Цей же строк, як запевняють податківці, встановлений для розгляду Таблиці**.

** До речі, терміни подання Таблиці не обумовлені жодним нормативно-правовим актом. Єдина пряма згадка міститься в Регламенті комісії ДФСУ, яка приймає рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову в такій реєстрації, затвердженому наказом ДФС від 26.06.2017 р. Але цей Регламент нормативно-правовим актом не є.

І тут починається «найцікавіше».

По-перше, у випадку з розблокуванням ПН/РК обмежитися тільки Таблицею не вийде. Адже формально 5-денний строк для ухвалення рішення комісією про (не)реєстрацію не почне обчислюватися. Підпункт 201.16.3 ПКУ під цей момент підв’язує саме отримання пояснень і копій документів, достатніх для реєстрації ПН/РК. І сюди Таблиця ніяк не вписується.

По-друге, законодавець не врахував, що розглядаючи Таблицю або пояснення і копії документів до «спірної» ПН/РК, комісія може не укладатися в заявлені строки ухвалення рішення про (не)реєстрацію. Напевно, тому

податкове законодавство не передбачає наслідків для «випадання» зі строків розгляду Таблиці і «виправдувальних» документів

Проте, в нашому випадку дії із запізненням однозначно незаконні. Строки, встановлені в ПКУ, повинні дотримуватися без жодних виключень. Причина ще і в ч. 2 ст. 19 Конституції України: органи державної влади і їх посадові особи діють в порядку та у спосіб, прямо передбачені Конституцією і законами України.

Щоправда, Мінфін намагається врегулювати ситуацію. Навіть проект закону на узгодження Кабміну подали.

Документ вносить нове положення про наслідки порушення термінів ухвалення рішення про (не)реєстрацію ПН за результатами розгляду «виправдувальних» документів. Зокрема, якщо рішення не надсилається — ПН автоматично реєструється*. Але це тільки проект.

* Див. детальніше далі.

Більше того, на те, що у випадку з «запізненнями» на цьому етапі ПН/РК поголовно реєструватимуться, надії мало.

Ми переконуємося в цьому, виходячи з «автоматичної» реєстрації ПН, по яких не прислали квитанцію про (не)прийняття або призупинення реєстрації.

Поки ж єдиний, на нашу думку, спосіб прискорити процес — вимагати в суді:

1) визнати бездіяльність ДФСУ щодо реєстрації ПН і порушення строків розгляду пояснень і додаткових документів незаконною

і

2) зобов’язати податківців розглянути пояснення і документи у законодавчо встановлені строки.

Поки позов «лежить» у суді, є можливість «підрихтувати» вимоги. На жаль, такі «викрутаси» можливі тільки у разі, якщо податківці до моменту розгляду судом справи по суті** встигнуть проаналізувати «завислі» документи і відмовити в реєстрації ПН або РК.

** «По суті» — це до моменту проведення першого (підготовчого) судового засідання (ч. 1 ст. 135 КАСУ).

У такому разі ви можете замінити позовну вимогу про розгляд пояснень в законодавчо встановлений строк на вимогу зареєструвати «спірні» ПН/РК.

Обґрунтування можна будувати у тому числі і на тому, що операція є реальною, документів, наданих ДФСУ, для прийняття рішення достатньо.

Також натякнути, що підстав для відмови в реєстрації немає. До речі, останні передбачені постановою КМУ від 29.03.2017 р. № 190. Хоча і прописані ну дуже вже нечітко.

Увага! Замінити позовну вимогу треба також до моменту розгляду позову по суті.

Можна спробувати включити вимогу про реєстрацію ПН відразу. Але це, швидше за все, загрожує задоволенням позову тільки в частині визнання бездіяльності ДФСУ незаконною.

Про Таблицю ж на цьому етапі згадувати сенсу немає, оскільки спеціальних термінів для її розгляду законодавчо не встановлено (див. вище). Вона може зіграти роль лише додаткового аргументу.

Пам’ятайте!

Якщо при розгляді позову про бездіяльність податківці зможуть довести, що рішення і квитанцію про відмову в реєстрації направляли, то ваші справи кепські ☹. Зусилля підуть прахом, бо вважається, що податківці уклалися в 5-денний строк, якщо вони рішення (квитанцію) направили платникові податків.

Факт отримання платником податків рішення (квитанції) до уваги не береться

Звідси і з’являються квитанції, отримані платником податків «заднім числом».

Проте, факт направлення квитанції та/або рішення податковий орган повинен ще довести (ч. 2 ст. 71 ПКУ).

Відстояли свою ПН на цьому етапі? Честь вам і хвала! Тільки не забувайте, що на момент «переможної» реєстрації на підставі судового рішення регліміту має бути достатньо.

Етап 3: оскаржуємо рішення про відмову в реєстрації ПН/РК***

*** Детальніше про порядок адміністративного оскарження рішення про відмову в реєстрації див. «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 59, с. 26, а також в сьогоднішньому номері.

У цьому випадку після подання скарги (подається вона у письмовій формі, а не в електронній) від ДФСУ чекаємо рішення про:

1) задоволення скарги;

2) незадоволення скарги.

Тут все йде трохи простіше. І це тому, що ми не маємо справи з квитанціями і електронною формою документів.

З розглядом скарги, прийняттям і відправленням рішення платникові податків ДФСУ повинна укластися в 10 днів.

Якщо мотивоване рішення з приводу скарги не спрямовується платникові податків впродовж строку, визначеного п. 56.23 ПКУ (10-денний строк), така скарга вважається повністю задоволеною на користь платника податків з дня, який настає за останнім днем зазначеного строку (п. 16 Порядку розгляду скарг на рішення комісії ДФС про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затвердженого постановою КМУ від 04.07.2017 р. № 485).

Тут відмітимо декілька важливих моментів.

По-перше, податківці повинні направити вам рішення про результати розгляду скарги у відведені 10 днів, а дата отримання вами цього рішення значення не має.

По-друге, п.п. 56.23.4 ПКУ, на який також посилається п. 16 згаданого вище Порядку № 485, сформульований невдало.

Законодавець встановив «10-денний» строк для направлення рішення за результатами розгляду скарги, але не вказав, у яких днях його необхідно відлічувати (календарних або робочих) і з якої дати треба починати.

Звісно, цей момент завадить і без того проблемному «пільговому» задоволенню скарги.

Проте з приводу подібної проблеми ще в далекому 1998 році висловився КСУ в рішенні від 07.07.98 р. № 11-рп/98.

Хоча рішення безпосередньо і не стосується податкових питань, але в мотивувальній частині суд ясно дав зрозуміти, що якщо у будь-якому з нормативно-правових актів зустрічається термін «дні», то за умовчанням вони вважаються календарними. А, як відомо, рішення КСУ є обов’язковими до виконання (ст. 1512 Конституції України).

Правда, є чергова проблема. І вона аналогічна пов’язаній з відправленням квитанції про неприйняття/прийняття або зупинення реєстрації ПН/РК (див. вище).

Від того, що «звісточка» від ДФСУ не прийшла, спірна ПН/РК в ЄРПН автоматично навряд чи з’явиться. І в цьому разі за податковий кредит доведеться боротися в суді (як у випадку з етапом 1).

До того ж, знову випливає проблема з реглімітом.

Важливо!

Якщо ви зможете відстояти свою ПН/РК заручившись підтримкою Феміди — пам’ятайте, що треба мати регліміт, якого буде достатньо для реєстрації ПН або РК.

Так, система сира і вимагає термінового доопрацювання. І не лише технічного, але й нормативного.

Проте, вихід знайти можна навіть в цій ситуації. Головне — мати таку мету.

Звісно, рішення на сьогодні не такі прості. Та й гарантувати результативність наразі ніхто не береться.

Але ми впевнені, що ви зможете за допомогою цієї статті обрати найбільш дієвий шлях.

Як писав Т. Г. Шевченко: «Борітеся — поборете».

висновки

  • ПКУ не передбачає наслідків для порушення строків розгляду Таблиці, а також «виправдувальних» пояснень і документів для спірної ПН/РК.
  • Якщо впродовж операційного дня, в який була направлена ПН, продавець не отримає квитанцію про прийняття/неприйняття або зупинення реєстрації ПН, то така ПН вважається зареєстрованою в ЄРПН.
  • Якщо вмотивоване рішення про результати розгляду скарги не буде надіслано в 10-денний строк, то скарга вважається задоволеною на користь платника податків. Дата фактичного одержання рішення платником податків значення не має.
  • Для реєстрації ПН на підставі позитивного судового рішення необхідно мати достатній регліміт.
блокування податкової накладної, реєстрація в ЄРПН, порушення строків, надсилання квитанції, судове рішення додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті