Компенсація вартості сільгосптехніки: реалії сьогодення

В обраному У обране
Друк
Децюра Сергій, податковий експерт
Податки та бухгалтерський облік Грудень, 2018/№ 98
Нещодавно Кабмін укотре за останній рік уніс зміни до механізму отримання часткової компенсації вартості придбаної вітчизняної сільгосптехніки. У зв’язку з цим аграрії все частіше запитують, як саме, враховуючи ці нововведення, отримати таку компенсацію. Щоб розставити всі крапки над «і», у сьогоднішній публікації нагадаємо тонкощі отримання компенсації вартості придбаної сільгосптехніки.

Вимоги до отримувачів

Перелік суб’єктів господарювання, які мають право отримати такий вид державної підтримки, як часткова компенсація вартості придбаної сільгосптехніки та обладнання вітчизняного виробництва (далі — часткова компенсація), від дати її затвердження і до сьогодні лишився незмінним.

Тобто отримати таку компенсацію мають право юрособи та фізособи-підприємці незалежно від форми власності та обраної системи оподаткування, які дотримуються вимог, прописаних у п. 3 Порядку № 130:

1) є сільгосптоваровиробником, тобто суб’єктом господарювання, основною діяльністю якого є постачання сільгосподарських товарів. А саме товарів, які належать до числа сільськогосподарських, перелічені у п.п. 2.15 Закону № 1877 і які вироблені ним на власних або орендованих основних засобах;

2) питома вага вартості вищезгаданих сільгосптоварів має становити не менше 75 % вартості всіх товарів, поставлених такими юридичними та фізичними особами протягом попередніх 12 послідовних звітних податкових періодів сукупно.

До відома! Вищезгаданий порядок розрахунку 75 % частки стосується вже діючих аграріїв.

Новостворені сільгосптоваровиробники (провадять господарську діяльність менш як 12 календарних місяців) таку частку рахують за результатами кожного окремого звітного періоду (місяця)

Водночас якщо аграрій дотримується вищезгаданих вимог, то він просто стає потенційним отримувачем такої компенсації. Якщо ж він захоче фактично отримати таку компенсацію, то йому слід також дотриматися вимог, перелічених у п. 10 Порядку № 130, а саме:

— проти нього не повинно бути порушено справу про банкрутство та/або визнано банкрутом та/або він не повинен перебувати на стадії ліквідації;

— він не повинен мати прострочену більше ніж на шість місяців заборгованість перед держбюджетом, Пенсійним фондом та фондами соцстрахування.

Якщо сільгосптоваровиробник дотримується всіх цих вимог, то він без проблем зможе отримати таку компенсацію.

Порядок отримання компенсації

Щоб отримати часткову компенсацію вартості придбаної сільгосптехніки, аграрій має вчинити декілька дій.

Дія 1. Вибрати «компенсуючу» сільгосптехніку.

Часткова компенсація надається за придбання не будь-якої техніки, а тільки тієї техніки вітчизняного виробництва, яка внесена до Переліку вітчизняної техніки та обладнання для агропромислового комплексу, вартість яких частково компенсується за рахунок коштів державного бюджету.

Цей перелік формує спеціально створена комісія при Кабміні на основі заявок вітчизняних заводів-виробників, що підтверджують дотримання ними критеріїв, перелічених у п. 5 — 7 Порядку № 130. Що це за критерії, покупцю сільгосптехніки знати не обов’язково.

Він має пам’ятати тільки одне. Перелік «компенсуючої» техніки агротоваровиробник може відшукати на офіційних веб-сайтах Мінекономрозвитку (http://www.me.gov.ua/) та Мінагрополітики (http://minagro.gov.ua/).

У ньому зараз знаходиться сільгосптехніка близько 100 вітчизняних виробників.

При цьому оновлення цього переліку відбувається протягом двох днів після прийняття рішення комісією про внесення змін і включення чи виключення з нього виробника і його техніки.

Увага! На сьогодні, щоб сільгосптехніка вітчизняних виробників протягом конкретного року отримала статус «компенсуючої» (була у вищезгаданому переліку), вони мають щороку в період з 1 січня по 30 квітня подати заявку на підтвердження відповідності її критеріям, визначеним у пп. 5 і 7 Порядку № 130. Якщо цього не зробити, то техніку виключать із переліку. А отже, за її придбання аграрій компенсації не отримає з моменту оприлюднення рішення про виключення техніки з переліку, що міститься на офіційному веб-сайті Мінекономрозвитку (пп. 7 та 71 Порядку № 130).

Тому тим аграріям, які збираються придбати сільгосптехніку на початку року, слід бути дуже уважними і поцікавитися у продавця, чи підтверджено на певний рік «компенсуючий» статус його сільгосптехніки. Щоб, придбавши таку техніку, через халатність виробника не втратити право на компенсацію.

Дія 2. Фактично придбати техніку.

Після того як аграрій визначився з технікою, щоб отримати компенсацію, її слід обов’язково придбати. При цьому під придбанням мається на увазі остаточне закінчення операції купівлі. Тобто аграрій має перерахувати гроші за вибрану ним техніку і отримати таку техніку у власність (на руках у нього має бути акт приймання-передачі).

Сплачувати за придбання сільгосптехніки аграрій має не через будь-який банк, а через так званий уповноважений банк (пп. 8 та 10 Порядку № 130).

Таким банком може бути будь-який банк, як державний, так і комерційний, у тому числі з іноземними інвестиціями, що підписав Меморандум про загальні засади співробітництва з Мінагрополітики

Перелік банків, які уже підписали з Мінагрополітики Меморандум, можна відшукати на веб-сайті Мінагрополітики (http://minagro.gov.ua/en/node/25625). У Переліку таких банків на сьогодні міститься цілих 19 банків різних форм власності, в тому числі і всі державні банки України.

До цього, щоб отримати компенсацію, проводити розрахунки за придбану сільгосптехніку аграрії мали тільки або через державний банк, або через інший банк, у статутному капіталі якого 75 % і більше акцій належить державі. Таких банків в Україні обмаль — лише 5. І це створювало значні труднощі при отриманні компенсації. Підприємствам, які не мали рахунків у держбанку, доводилося йти в ці банки і відкривати окремі рахунки. Із зростанням кількості банків, через які можна проводити розрахунки за придбання «компенсуючої» техніки, такі проблеми будуть у меншої кількості суб’єктів.

Рахунки, відкриті в таких банках, аграрій має використовувати не тільки для перерахунку коштів за сільгосптехніку, а й для отримання на них компенсації.

Дія 3. Подання документів.

Після придбання сільгосптехніки аграрій, щоб отримати компенсацію, має подати до уповноваженого банку, через який здійснено оплату за сільгосптехніку (п. 11 Порядку 130):

— заявку для отримання часткової компенсації — форма № 1, яка затверджена наказом Мінагрополітики від 18.04.2017 р. № 228. У ній аграрій вказує інформацію про себе та дає розписку про отримання сільгоспчастки на рівні 75 %, а також позначає (вказує позначку «Х»), які документи подає разом із заявкою, та наводить інформацію про придбану ним техніку;

— копію платіжного доручення;

— акт приймання-передачі техніки та обладнання;

— свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу та/або машини (якщо техніка підлягає обов’язковій державній або відомчій реєстрації);

— довідку про відсутність заборгованості з податків, зборів, платежів, що контролюються ДФСУ (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2018, № 89, с. 10).

До відома! Якщо поглянути на саму форму заявки, то виявиться, що, крім цих документів, аграрію ще слід подати і

— витяг з ЄДР про те, що він не банкрут і не перебуває в стадії ліквідації;

— відомості, підтверджені відповідними органами, про відсутність простроченої більше ніж на шість місяців заборгованості перед бюджетом, ПФ і соцфондами.

Тому якщо аграрій хоче отримати компенсацію, доведеться попіклуватися про отримання і таких документів.

Увага! Заявки для отримання компенсації вартості сільгосптехніки подають у випадку придбання техніки (п. 11 Порядку № 130):

— з 1 січня до 1 грудня поточного року — до 5 грудня поточного року;

— з 1 грудня і по 31 грудня поточного року — до 1 березня наступного року.

Такий розподіл встановлено з метою визначення того, з коштів якого бюджету будуть братися гроші для отримання компенсації. За техніку, придбану до 1 грудня, компенсацію виплачують із асигнувань, закладених у бюджеті на поточний рік, з 1 грудня — з асигнувань наступного року.

Дія 4. Отримання коштів.

Після подання документів аграрію відповідно до п. 14 Порядку № 130 потрібно зачекати близько місяця, поки уповноважений банк отримає від Мінагрополітики кошти та перерахує їх на ваш поточний рахунок. За відсутності коштів у бюджеті на практиці доводиться чекати і більше.

Розмір компенсації на сьогодні складає 25 % вартості техніки (без урахування ПДВ), що вказана у документах на її придбання (п. 10 Порядку № 130)

Водночас якщо таку компенсацію отримує фермерське господарство, то для нього розмір компенсації становить 40 % вартості техніки (без урахування ПДВ). Збільшення розміру компенсації на 15 % порівняно зі стандартним розміром (25 %) передбачено у п. 10 Порядку № 106. Цей Порядок було затверджено з метою розподілу між фермерськими господарствами виділеного у Держбюджеті на 2018 рік 1 млрд грн. за програмою «Фінансова підтримка розвитку фермерських господарств».

До відома! Якщо аграрій отримав компенсацію вартості сільгосптехніки, то він має пам’ятати про те, що до спливу трьох років таку техніку не можна відчужувати. Це не стосується тільки випадку, коли така техніка прийнята уповноваженим банком у заставу і вона відчужується ним у разі невиконання позичальником зобов’язань за кредитним договором.

У випадку відчуження «компенсуючої» техніки з інших причин (у тому числі внаслідок невиконання зобов’язань за кредитним договором) аграрій потрапляє під санкції, а саме (пп. 10 та 13 Порядку № 130):

1) йому доведеться повернути отримані бюджетні кошти протягом місяця з дати виявлення порушення;

2) він втрачає право на отримання часткової компенсації протягом трьох років від дати виявлення порушення.

Облік компенсації

Отримання компенсації вартості сільгосптехніки слід розцінювати як цільове фінансування капітальних інвестицій. А тому в бухобліку за правилами, які прописані п. 18 П(С)БО 15, аграрій має визнавати отриману компенсацію доходом, але не відразу, а протягом періоду корисного використання відповідних об’єктів інвестування (основних засобів) пропорційно сумі нарахованої амортизації цих об’єктів.

Враховуючи це, а також порядок отримання компенсації (спочатку аграрій витрачає кошти і придбаває техніку, а тільки потім йому перераховують кошти), в обліку аграрій має відразу після отримання відшкодування (Дт 311 — Кт 482 «Кошти з бюджету та державних цільових фондів») зарахувати цільові кошти до складу доходів майбутніх періодів: Дт 482 — Кт 69. І лише потім у міру нарахування амортизації і пропорційно її розміру відображають дохід: Дт 69 — Кт 745. Детально про це читайте у «Податки та бухгалтерський облік», 2018, № 38, с. 17.

У податковоприбутковому обліку отримання таких коштів цільового фінансування буде відображатися за бухобліковими правилами. Річ у тому, що в ПКУ не передбачено податкових різниць для такої операції.

При цьому у високодохідників, які придбали сільгосптехніку і отримали компенсацію її вартості податкові амортизаційні різниці будуть виникати у загальному порядку, тобто так, як цього вимагають пп. 138.1 та 138.2 ПКУ.

Що стосується ПДВ-обліку, то тут також без особливостей. Маєте зареєстровану податкову накладну на придбану техніку — є право на податковий кредит. Крім того, в аграрія немає потреби при отриманні компенсації нараховувати податкові зобов’язання. Річ у тому, що відповідно до п.п. 196.1.6 ПКУ не є об’єктом оподаткування цим податком дотації за рахунок бюджетів (крім тих, що надаються у майновій формі).

Платники єдиного податку групи 4 таку компенсацію визнають доходом тільки у бухгалтерському обліку, а от для розрахунку сільгоспчастки не включають. На це вказує форма Розрахунку сільгоспчастки. А саме такі суми аграрій вказує у ряд. 3.1 «Сума одержаних з державного бюджету коштів фінансової підтримки», дані якого виключаються із загального розміру доходу сільгосптоваровиробника при розрахунку сільгоспчастки.

Єдиноподатники групи 3 — юрособи та ФОП до складу доходу отриману компенсацію не включають. Аргументи містяться у п.п. 4 п. 292.11 ПКУ, відповідно до якого до складу доходу єдинника не включаються суми коштів цільового призначення, що надійшли з бюджетів або державних цільових фондів, у тому числі в межах державних або місцевих програм. Із цим нещодавно погодилися і фіскали у листі ДФСУ від 22.02.2018 р. № 724/6/99-99-12-02-03-15/ІПК.

Приклад. Юридична особа — фермерське господарство у жовтні 2018 року придбало у вітчизняного виробника жниварку для збирання кукурудзи ЖК-80 вартістю 635304,00 грн., у тому числі ПДВ — 105884,00 грн.

У тому ж місяці жниварку було введено в експлуатацію зі строком корисного використання 7 років і прямолінійним методом нарахування амортизації.

Документи для отримання компенсації подано у жовтні 2018 року, і в кінці листопада було отримано часткову компенсацію вартості сільгосптехніки в сумі 211768,00 грн.: (635304,00 - 105884,00) х 40 % : : 100 %.

Облік часткової компенсації вартості сільгосптехніки

№ з/п

Зміст господарських операцій

Кореспондуючі рахунки

Сума, грн.

дебет

кредит

1

Перераховано передоплату постачальнику за жниварку для збирання кукурудзи ЖК-80

371

311

635304,00

2

Відображено податковий кредит з ПДВ

644/1

644

105884,00

641/ПДВ

644/1

105884,00

3

Отримано жниварку від постачальника

152

631

529420,00

4

Списано суму раніше відображеного податкового кредиту з ПДВ

644

631

105884,00

5

Відображено залік заборгованостей

631

371

635304,00

6

Введено в експлуатацію жниварку

104

152

529420,00

7

Надійшла часткова компенсація з бюджету

311

482

211768,00

8

Отриману компенсацію визнано доходами майбутніх періодів

482

69

211768,00

9

Нараховано амортизацію за листопад 2018 року (529420,00 грн. : 84 міс.)

231

131

6302,62

10

Визнано дохід пропорційно нарахованій амортизації за листопад 2018 року (211768,00 грн. : 84 міс.)

69

745

2521,05

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити