Теми статей
Обрати теми

Чи бути «договірному» штрафу за прострочення реєстрації ПН

Амброзяк Наталя, юрист
Схоже, Верховний Суд ставить остаточну крапку в дискусії про те, чи можна включати в договір штрафні санкції за «трабли» з податковими накладними (ПН)*.

* Постанова ВС від 02.05.2018 р. у справі № 908/3565/16 (http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/73761535).

Отже...

Суть спору

Ця ситуація трапляється достатньо часто. Особливо в умовах блокування ПН і РК.

Сторони включили в договір про надання послуг положення про штрафні санкції за нереєстрацію виконавцем ПН у Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН).

Виконавець прострочив реєстрацію ПН, а замовник спробував стягнути «договірні» штрафні санкції в судовому порядку.

Усі три інстанції відмовили замовникові у вимозі стягнути такі санкції.

Позивач не розгубився і подав заяву про перегляд Верховним Судом України рішення Вищого господарського суду з причини неоднозначного застосування положень законодавства.

Потім грянула судова реформа, і справа про перегляд потрапила до нинішнього Верховного Суду.

Вирішення справи судом

Верховний Суд відмовив у задоволенні заяви замовника.

При цьому слуги Феміди аргументували свою позицію тим, що виходячи з положень ст. 173 і 174 ГКУ, нездійснення реєстрації ПН у ЄРПН протягом установленого в законодавстві строку не є порушенням з боку відповідача правил здійснення господарської діяльності, тобто невиконанням господарського зобов’язання.

Причина в тому, що обов’язок зі складання і реєстрації ПН виникає у відповідача саме на підставі податкового законодавства.

До того ж Верховний Суд зазначив, що включення в договір обов’язку відповідача здійснити реєстрацію ПН у ЄРПН не тягне за собою зміни характеру відповідних правовідносин з податкових на господарські.

Тому, вважають судді, невиконання або неналежне виконання подібних умов договору не є правопорушенням у сфері господарювання.

А отже, цей факт виключає можливість притягнення учасника господарських відносин до відповідальності у вигляді штрафних санкцій.

Думка редакції

Це яскравий приклад мінливості судової практики.

Якщо раніше був шанс стягнути санкції за «податково-накладні» порушення за договором**, то тепер, схоже, успіхом такі дії не увінчаються.

** Див. детальніше в «Податки та бухгалтерський облік», 2015, № 40, с. 14 і 2017, № 59, с. 23.

Давайте порівняємо позитивні для замовника (покупця) позиції ВГСУ з аргументацією нинішнього Верховного Суду.

Отже, в постанові від 29.06.2017 р. у справі № 903/549/16 розглядалася ситуація, коли продавець не зареєстрував вчасно ПН, через що покупець втратив податковий кредит.

Договір передбачав відповідальність за нереєстрацію ПН відповідно до ПКУ у вигляді штрафу.

Суди (починаючи з першої інстанції і закінчуючи апеляційною) задовольнили позов покупця про стягнення санкцій.

При цьому всі суди посилалися на те, що:

1) зобов’язання повинне виконуватися належним чином відповідно до умов договору і вимог ЦКУ і ГКУ, інших актів цивільного законодавства.

У разі ж відсутності таких умов і вимог — відповідно до звичаїв ділового обороту й інших вимог, які звичайно ставляться (ст. 525, 526 ЦКУ, ст. 193 ГКУ);

2) порушенням зобов’язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов’язання (неналежне виконання).

У разі ж порушення зобов’язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема, сплата неустойки (ст. 610, 611, ч. 1 і 2 ст. 549 ЦКУ);

3) штрафними санкціями визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасники господарських відносин зобов’язані сплатити у разі порушення ними правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов’язання.

Далі переходили до положень ПКУ з приводу зобов’язання зареєструвати ПН у певні строки (пп. 201.1, 201.10 і наказ Мінфіну від 14.11.2014 р. № 1129).

Таким чином, ми бачимо, що ВГСУ керувався ідеєю: включили зобов’язання з реєстрації ПН до договору — виконуйте умови договору, а не виконали зобов’язання за договором — отримуйте штрафну санкцію.

І в цій позиції є своя логіка, адже все, що включено в договір і не суперечить цивільному й будь-якому іншому законодавству, є обов’язковим для сторін.

Проте, з іншого боку,

включення до договору положень про обов’язок продавця (виконавця) зареєструвати ПН не робить їх автоматично договірним зобов’язанням

Відповідно за його невиконання не можна притягнути до господарсько-правової відповідальності за договором, керуючись ГКУ і ЦКУ. На такій позиції наполягає новий Верховний Суд у постанові, що коментується.

До речі, іноді у ВГСУ подібні «думки» теж проскакували.

Про що, наприклад, свідчить постанова ВГСУ від 11.10.2017 р. у справі № 908/3565/16 (за нею Верховний Суд якраз і виніс постанову, що розглядається нами).

Крім того, Верховний Суд навіть не підтримує ідею стягнення збитків у зв’язку з «податково-накладними» порушеннями, які призвели до невідшкодування ПДВ.

Так, наприклад, у постанові ВС від 12.03.2018 р. у справі № 918/216/17 судді не вбачали причинно-наслідкового зв’язку між нереєстрацією ПН і збитками у вигляді недоотриманого відшкодування.

Крім того, знову ж таки послалися на те, що реєстрація ПН, як і відшкодування ПДВ, жодного відношення до господарських санкцій за ГКУ не має.

Радше за все, Верховний Суд керуватиметься подібною логікою й у випадках, коли покупці намагаються стягнути збитки у сумі недоотриманого податкового кредиту у зв’язку з нереєстрацією продавцем (виконавцем) ПН або їх реєстрацією неналежним чином.

Хоча ВГСУ дозволяв «провертати» і такі «штуки».

Наприклад, у постанові ВГСУ від 23.11.2016 р. у справі № 917/852/16 судді касаційної інстанції стали на бік покупця і дозволили йому стягнути збитки у сумі недоотриманого податкового кредиту.

При цьому договір (судячи з тексту цієї постанови) дозволяв включати в специфікації додаткові зобов’язання.

У свою чергу, специфікація містила зобов’язання продавця реєструвати ПН відповідно до вимог ПКУ.

Продавець зареєстрував ПН, але в ній зазначив не ту дату. Це стало причиною невключення певних сум до податкового кредиту і, як наслідок, збитків для покупця.

До речі, у світлі позиції Верховного Суду в рішенні, що коментується,

продавець (виконавець) може «відбити» недоплачені суми за товар (послугу)

Про що йдеться?

Достатньо часто в договорах передбачають санкцію за нереєстрацію ПН у вигляді права покупця (замовника) не перераховувати частину плати за товар (послугу). Зазвичай, ця сума становить 20 % від вартості останнього.

Щоправда, в цьому випадку доведеться метушитися і подавати позов до суду саме продавцеві (виконавцеві). Адже це йому потрібно примусово «відбирати» в покупця (замовника) належне.

Як резюме скажемо таке.

Краще на сьогодні керуватися практикою нового Верховного Суду. А положення про відповідальність за нереєстрацію ПН включати у договір як заходи психологічного впливу на продавця (виконавця).

Звичайно, можна й поза угодами домовитися про компенсацію втрат у зв’язку з нереєстрацією (неналежною реєстрацією) ПН (адже продавець або виконавець зацікавлені в клієнтах). Але у такому разі все триматиметься лише на сумлінності сторін.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі