(066) 87-010-10 Передзвоніть менi
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
6/9
Податки та бухгалтерський облік
Податки та бухгалтерський облік
Березень , 2018/№ 25

Акт без підпису замовника: чим замінити?

http://tinyurl.com/y3hj9v6s
Уявіть собі ситуацію: підприємство — платник єдиного податку (група 3) надає послуги з перекладу текстів населенню через Інтернет. Чи вважається первинним бухгалтерським документом акт наданих послуг, який не підписаний замовником через його відсутність за місцем надання послуги? Якщо ні, то яким іншим документом можна оформити такі госпоперації, а також підтвердити суму отриманого доходу? Давайте розбиратися в цій ситуації разом.

Акт без підпису — не первинний документ?

Перед нами досить-таки поширений в інтернет-торгівлі послугами випадок: послугу надано, відповідний акт складено, але через відсутність особистого контакту між виконавцем та замовником підписаний він може бути тільки однією стороною — виконавцем, а от підпису замовника в ньому не буде.

Ось тут саме час згадати, що говорять із цього приводу два головні документи, які, власне, і встановлюють вимоги до бухгалтерської первинки, а саме: Закон про бухоблік* та Положення № 88**.

* Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 р. № 996-XIV.

** Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затверджене наказом Мінфіну від 24.05.95 р. № 88.

У бухобліку все має бути задокументовано. При цьому і Закон, і Положення наполягають на тому, що особистий підпис або інші дані, що дають можливість ідентифікувати особу, яка бере участь у здійсненні госпоперації, є обов’язковими реквізитами, що перетворюють акт на первинний бухгалтерський документ.

Причому первинний документ має бути підписаний особисто (ч. 2 ст. 9 Закону про бухоблік та пп. 2.4, 2.5 Положення № 88).

До речі, документи, створені в електронній формі, не є винятком. Їх використовують у бухобліку тільки за умови, що вони відповідають вимогам законодавства про електронні документи та електронний документообіг. Тобто електронний документ має бути підписаний електронним цифровим підписом і скріплений електронною печаткою.

Як бачите,

акт наданих послуг без підпису однієї зі сторін госпоперації — замовника — не можна вважати «повноцінним» первинним документом

Зовсім нещодавно згадували про це і податківці (див., наприклад, лист ДФСУ від 10.01.2018 р. № 95/6/99-99-15-03-02-15/ІПК). Але в нашому випадку підприємство надає послуги фізособам, а отже, розраховувати на те, що замовник зможе підписати «електронний» акт наданих послуг електронним цифровим підписом, не доводиться.

Виходить, якщо підприємство показує продаж послуг у бухобліку на підставі не «первинних» актів, воно автоматично порушує вимоги п. 44.1 ПКУ. Нагадаємо: тут зазначається, що формувати показники податкової звітності на підставі даних, не підтверджених, зокрема, первинними документами, заборонено.

Без акта і довідка — документ

Насправді акт виконаних робіт хоча й найбільш звичний, але не єдиний документ, яким можна оформити факт надання послуги, а також нарахувати дохід від її надання. На наш погляд, доходи від надання інтернет-послуг необхідно «самозадокументувати». Для цього потрібно скласти усім відому бухгалтерську довідку (або акт, як пропонує п. 2.6 Положення № 88 для витрат), яка міститиме усю інформацію про господарську операцію.

До речі, про те, що бухдовідка — повноцінний первинний документ, зазначав Мінфін ще у листі від 05.08.2014 р. № 31-11410-08/23-2303/2333 (ср. 025069200).

Форму бухдовідки можна знайти в Методрекомендаціях по застосуванню регістрів бухобліку, затверджених наказом Мінфіну від 29.12.2000 р. № 356. Утім, застосовувати саме її зовсім не обов’язково. Адже п. 2.7 Положення № 88 припускає можливість складання первинних документів не лише на бланках типових і спеціалізованих форм.

Скласти бухдовідку (акт) можна у довільній формі, головне — вона повинна містити усі передбачені для первинного документа обов’язкові реквізити

Адаптуючи вимоги ч. 2 ст. 9 Закону про бухоблік та п. 2.4 Положення № 88 до нашого випадку, у бухдовідці (акті) обов’язково слід зазначити:

— назву документа (бухгалтерська довідка, акт);

— дату його складання;

— назву підприємства, від імені якого складено документ;

— зміст та обсяг господарської операції;

— одиницю виміру господарської операції;

— посади та прізвища осіб, відповідальних за здійснення госпоперації та правильність її оформлення;

— особистий підпис або інші дані, що дозволяють ідентифікувати особу, яка склала і підписала бухдовідку (акт).

Також до бухдовідки (акта) можна включити додаткові реквізити (п. 2.4 Положення № 88): ідентифікаційний код підприємства з ЄДР, номер бухдовідки (акта), підставу для її (його) складання тощо. Детальніше про правила складання бухдовідки (акта) читайте в «Податки та бухгалтерський облік» 2017, № 62, с. 23, 29.

Крім того, для більшої надійності рекомендуємо «узаконити» відображення доходів від надання інтернет-послуг на підставі бухдовідки (самоакта) в правилах документообігу (наприклад, у наказі про організацію бухобліку на підприємстві).

Ще один можливий спосіб задокументувати власні доходи — оформити рахунок-фактуру (інвойс). Але пам’ятайте! Рахунок-фактура є достатньою підставою для відображення у бухобліку операцій з постачання товарів, робіт, послуг, якщо він відповідає двом вимогам (див. лист Мінфіну від 16.02.2017 р. № 31-11410-06-5/4339): оплачений (що підтверджується відповідними документами) та дозволяє ідентифікувати госпооперацію та її учасників, інакше кажучи, містить реквізити первинки, зазначені в ч. 2 ст. 9 Закону про бухоблік.

На закінчення, щоб уже взагалі не залишилося жодних запитань, наведемо приклад оформлення бухдовідки — «замінника» акта наданих послуг.

Зацікавив журнал?
Отримуйте більше статей та спеціальних пропозицій за підпискою
інтернет-торгівля послугами, акт наданих послуг, первинний документ, підпис замовника, бухгалтерська довідка додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті