Теми статей
Обрати теми

Створюємо і продаємо торгову марку: як обліковувати

Свіриденко Алла, податковий експерт
Торгова марка — це «обличчя» вашого товару. Саме вона надає можливість покупцеві відрізнити ваш товар від товарів конкурентів. Тому багато хто сьогодні охоче створює і реєструє торгові марки. Але не завжди така «обновка» приживається на підприємстві. Тоді воно вирішує продати (передати в користування) готовий зареєстрований знак для товарів і послуг. Як у цьому випадку обліковувати витрати на створення торгової марки, а потім і доходи від її продажу?

Розробляємо торгову марку

Бухоблік. П(С)БО 8 «Нематеріальні активи» по-різному підходить до обліку торгових марок залежно від способу їх надходження на підприємство.

Так, п. 5 цього Положення відносить права на комерційні позначення, у тому числі права на торгові марки (знаки для товарів і послуг), до нематеріальних активів (НМА). Але це стосується лише випадків придбання (безкоштовного отримання*) вже зареєстрованої торгової марки.

* Про те, як обліковувати торгову марку, отриману в подарунок, читайте в «Податки та бухгалтерський облік», 2016, № 61, с. 31.

Що стосується самостійно розроблених торгових марок, то тут діють інші облікові правила, які встановлені п. 9 П(С)БО 8. Нагадаємо, у ньому говориться: витрати на створення торгових марок (товарних знаків) не визнають НМА, а відображають у складі витрат відповідного звітного періоду.

Причому зауважте: говорячи про «витратність» витрат на самостійне створення торгової марки, п. 9 П(С)БО 8 не робить жодних застережень щодо того, яким чином ви надалі збираєтеся отримувати дохід від її використання. Тобто продасте ви її чи використовуватимете для ідентифікації власних товарів (послуг) — для бухобліку абсолютно не важливо.

Цікаво, що «витратний» принцип обліку самостійно створених торгових марок повністю відповідає тим правилам, які встановлені МСБО 38 «Нематеріальні активи». Він також рекомендує не визнавати НМА внутрішньо генеровані бренди та інші подібні своєю сутністю об’єкти, тобто торгові марки (див. § 63). А згідно з § 10 МСБО 38 такі витрати відносять до складу витрат у періоді їх здійснення. Причину тому автори МСБО пояснюють просто: витрати на створення торгової марки важко відокремити від інших поточних витрат підприємства. А це у свою чергу означає, що не виконаний один з критеріїв визнання активу — неможливо достовірно оцінити його собівартість (п. 7 П(С)БО 8, § 21 МСБО 38).

Виходить,

витрати на самостійне створення торгової марки збільшують поточні витрати підприємства навіть у тому випадку, якщо з часом підприємство не унеможливлює її продаж

Оскільки створення торгової марки пов’язують зі збутом продукції, то усі витрати на її розробку і реєстрацію включають до складу витрат на збут і відображають на однойменному рахунку 93.

«За» витратність, а не капіталізацію витрат на створення торгової марки виступає і Мінфін (див. лист від 11.09.2006 р. № 31-34000-10-10/18842).

Витрати на створення торгової марки можуть містити:

— заробітну плату співробітників, зайнятих розробкою торгової марки, а також суму нарахованого на неї ЄСВ;

— вартість витратних матеріалів, використаних при розробці;

— витрати на оплату послуг брендингових, дизайнерських фірм (якщо вони залучались до процесу розробки);

— вартість послуг патентного повіреного (якщо підприємство скористалося його послугами при реєстрації права інтелектуальної власності на торгову марку для отримання свідоцтва України на знак для товарів і послуг);

— суми зборів за дії, пов’язані з охороною прав на об’єкти інтелектуальної власності (строки, порядок сплати, а також розміри цих зборів затверджені постановою № 1716*);

* Постанова КМУ від 23.12.2004 р. № 1716.

— суму держмита за видачу свідоцтва;

— інше.

Подальші витрати на «розкручування» торгової марки і перетворення її на легко впізнаваний бренд також потрапляють до складу витрат на збут (Дт 93). Це звичайні витрати на рекламу та збут продукції, що випускається під цією торговою маркою.

Податок на прибуток. Ви зрозуміли, що в бухгалтерському обліку витрати на створення торгової марки потрапляють до складу поточних витрат періоду. Ну а оскільки ніяких різниць за такими витратами ПКУ не передбачає, то

і малодохідники, і високодохідники обліковують їх при формуванні об’єкта оподаткування податком на прибуток за правилами бухобліку

Тобто в періоді відображення бухвитрат на створення торгової марки вони автоматично зменшують базу оподаткування податком на прибуток.

ПДВ. Частина витрат на створення торгової марки може містити суму ПДВ. У цьому випадку «вхідну» суму податку згідно з пп. 198.1 і 198.3 ПКУ підприємство може віднести до складу податкового кредиту за наявності податкових накладних, зареєстрованих в ЄРПН. А враховуючи, що надалі ви збираєтеся використовувати торгову марку в оподатковуваній госпдіяльності (не важливо, чи буде це самостійне використання або продаж торгової марки), нараховувати «компенсуючий» ПДВ за п. 198.5 ПКУ не доведеться.

Продаж (передача) торгової марки

Власник свідоцтва України на знак для товарів і послуг має право (пп. 7 — 8 ст. 16 Закону України «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг» від 15.12.93 р. № 3689-XII)**:

** Права, що випливають із свідоцтва, діють від дати подання заявки. Свідоцтво надає власнику право використовувати знак та інші права, визначені цим Законом (пп. 1-2 ст. 16 Закону).

— передати право власності на торгову марку на підставі договору про передання виключних майнових прав інтелектуальної власності (ст. 1113 ЦКУ);

— передати право на її використання на підставі ліцензійного договору (ст. 1108 — 1111 ЦКУ).

Як обліковувати доходи підприємства від передачі торгової марки за цими договорами?

Бухоблік. Особливих відмінностей між цими двома способами «позбавлення» від самостійно розробленої торгової марки взагалі то немає. Якщо ви вирішили передати її за договором про передання виключних майнових прав інтелектуальної власності (по суті продати її) або за ліцензійним договором, тоді в бухобліку доведеться визнати дохід від такої передачі. Вважаємо, що суму такого доходу треба показувати на субрахунку 719 «Інші доходи від операційної діяльності».

Податок на прибуток. Нічого особливого не загрожує вам і в податковоприбутковому обліку. Сума доходу від продажу торгової марки (її передачі в тимчасове користування), яка в бухобліку потрапила до складу будоходів, автоматично збільшує об’єкт оподаткування податком на прибуток. І жодних тобі податкових різниць (на відміну від різниць за витратами на виплату роялті (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 66, с. 8).

ПДВ. У ПДВ-обліку все залежить від того, чи є платіж за договором на передачу торгової марки роялті. Виплата останніх у грошовій формі, а також у формі цінних паперів не є об’єктом оподаткування ПДВ за п.п. 196.1.6 ПКУ.

Нагадаємо, роялті — це платежі за використання або надання права користування об’єктом права інтелектуальної власності (п. 4 П(С)БО 15 «Дохід» і п.п. 14.1.225 ПКУ). А ось платежі за передачу прав на об’єкти права інтелектуальної власності, якщо умови такої передачі надають право особі, яка отримує такі права, продавати/відчужувати тощо сам об’єкт права інтелектуальної власності, не вважаються роялті (п.п. 14.1.225 ПКУ).

Таким чином, платежі за договором про передання виключних майнових прав на торгову марку, а також за ліцензійним договором, який надає право ліцензіату продавати/відчужувати торгову марку, не вважаються роялті. А отже,

при передачі торгової марки в користування, володіння та/або розпорядження чи власність підприємство на підставі п. 188.1 ПКУ повинне нарахувати ПДВ виходячи з договірної (контрактної) вартості

А ось платежі за договором про передачу покупцеві права на використання об’єкта права інтелектуальної власності, без отримання права власності на нього, не що інше як роялті, які не оподатковують ПДВ на підставі вже згаданого п.п. 196.1.6 ПКУ.

Аналогічні роз’яснення податківці надають у консультації з категорії 101.04 БЗ.

Приклад. Підприємство самостійно створило і зареєструвало торгову марку. Витрати, понесені при цьому, склали:

— вартість послуг дизайнерської фірми з розробки макета торгової марки — 12000 грн. (у тому числі ПДВ 20 % — 2000 грн.);

— збір за подання заявки на знак для товарів і послуг одним заявником із кольоровим зображенням знаку — 1500 грн.;

— держмито за видачу свідоцтва на знак для товарів і послуг — 85 грн.;

— збір за публікацію про видачу свідоцтва на знак для товарів і послуг із кольоровим зображенням знаку — 250 грн.

Згодом воно передає іншому підприємству:

а) право власності на торгову марку за договором про передання виключних майнових прав інтелектуальної власності. Вартість торгової марки за договором склала 30000 грн. (у тому числі ПДВ — 5000 грн.);

б) право на тимчасове використання торгової марки без права її подальшого продажу/відчуження. Щомісячний платіж за договором становить 2000 грн. без ПДВ.

У бухгалтерському обліку перелічені операції показують так:

Створення і передача права власності (користування) торговою маркою

№ з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція рахунків

Сума, грн.

Дт

Кт

Створення і реєстрація торгової марки

1

Перераховано дизайнерському агентству передоплату за створення макета торгової марки

371

311

12000

2

Відображено ПК з ПДВ

644/1

644/ПДВ

2000

641/ПДВ

644/1

2000

3

Оформлено акт виконаних робіт та передано замовникові макет торгової марки

93

631

10000

4

Списано ПК з ПДВ

644/ПДВ

631

2000

5

Відображено залік заборгованостей

631

371

12000

6

Сплачено збір за подання заявки на знак одним заявником з кольоровим зображенням знаку

(1000 грн. + 500 грн.)

377

311

1500*

Списано суму збору до складу витрат

93

377

1500

* Розмір збору встановлено постановою № 1716.

7

Сплачено держмито за видачу свідоцтва на знак для товарів і послуг

642

311

85*

Списано суму мита до складу витрат

93

642

85

* Розмір державного мита за видачу свідоцтва на знак для товарів і послуг встановлено Декретом КМУ «Про державне мито» від 21.01.93 р. № 7-93.

8

Сплачено збір за публікацію про видачу свідоцтва на знак для товарів і послуг з кольоровим зображенням знаку

(150 грн. + 100 грн.)

377

311

250*

Списано суму збору до складу витрат

93

377

250

* Розмір збору встановлено постановою № 1716.

Передача виключних майнових прав інтелектуальної власності на торгову марку

1

Відображено дохід від передачі виключних майнових прав на торгову марку

361

719

30000

2

Відображено податкове зобов’язання з ПДВ

719

641/ПДВ

5000

3

Отримано оплату вартості переданої торгової марки

311

361

30000

Передача права користування торгової марки без права її подальшого продажу/відчуження

1

Нараховано суму доходу у вигляді роялті за місяць користування торговою маркою

373

719

2000

2

Отримано суму роялті

311

373

2000

Ось і всі ключові моменти обліку самостійного створення та продажу торгових марок. Тож сміливо створюйте новий бренд, реєструйте права на нього, а облікувати всі супутні витрати допоможе ця стаття.

висновки

  • Витрати підприємства на самостійне створення торгової марки включають до складу поточних витрат звітного періоду (Дт 93).
  • У податковоприбутковому обліку витрати на створення і реєстрацію власної торгової марки обліковують за бухгалтерськими правилами.
  • «Вхідний» ПДВ у складі витрат на створення торгової марки включають до податкового кредиту.
  • Плата за договором про передання виключних майнових прав на торгову марку, а також за ліцензійним договором, який надає право ліцензіату продавати/відчужувати торгову марку, є об’єктом оподаткування ПДВ.
  • Винагорода за договором, що передбачає передачу торгової марки в тимчасове користування без права її подальшого продажу/відчуження, вважається роялті і не є об’єктом оподаткування ПДВ.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі