Теми статей
Обрати теми

Акциз*: погоріли на пальному (через ПН)!

Павленко Олексій, податковий експерт
Наше підприємство з незнання відвантажило товар під кодом 2905 11 00 00 УКТ ЗЕД, який входить до переліку підакцизного пального з п.п. 215.3.4 ПКУ. Після реєстрації в ЄРПН податкової накладної, оформленої на це постачання, нам зателефонували з податкової, сказали, що ми реалізували підакцизне пальне і вимагали зареєструватися платником акцизу, та ще й пригрозили штрафами. Як можна вийти з такої ситуації з якомога меншими втратами?

* Про масштабні зміни у сфері справляння «паливного» акцизу, у тому числі в основній термінології (включно з терміном «реалізація пального»), що чекають на нас із 1 липня, читайте на с. 20.

На жаль, ви вже не перші, хто спіймався в цю пастку фіскалів. Тому спочатку хочемо звернути увагу всіх читачів, що в програмному забезпеченні (ПЗ) СЕА ПДВ вже давно працює спеціальний перевірочний алгоритм! Його завдання — перевіряти за кодом УКТ ЗЕД у ПН та РК, поданих для реєстрації до ЄРПН, чи входить товар, що міститься в ПН/РК з таким кодом УКТ ЗЕД, до переліку підакцизного пального та чи зареєстрований такий платник ПДВ також і платником акцизного податку з реалізації пального («паливного» акцизу). Якщо не зареєстрований, то фіскали одразу ж отримують відповідний сигнал для оперативного реагування (відпрацювання такого «неплатника»).

Крім того, цього року зазначений перевірочний алгоритм набув особливої актуальності унаслідок того, що одним з критеріїв ризиковості операцій, що застосовуються для цілей блокування реєстрації ПН/РК в ЄРПН, є відсутність на дату складання ПН/РК відомостей у Реєстрі платників акцизного податку з реалізації пального про суб’єкта господарювання, який реєструє ПН на товар (пальне) з кодами УКТ ЗЕД згідно з п.п. 215.3.4 ПКУ.

Тобто, оскільки ви не є платником «паливного» акцизу, вашу ПН могли ще й заблокувати

Тож вам ще й пощастило, що ПН не заблокували. Очевидно, реєструючи її, ви вписувалися в якісь (якусь) із антиблокувальних ознак**…

** Докладніше про блокування ПН, у тому числі про антиблокувальні ознаки й критерії, читайте в «Податки та бухгалтерський облік», 2018, № 93 та № 95, с. 3.

Отже, товар під згаданим у запитанні кодом УКТ ЗЕД («Метанол технічний (метиловий спирт)») дійсно входить до переліку підакцизного пального, наведеного в п.п. 215.3.4 ПКУ. Тому ваше підприємство, що реалізувало товар з таким кодом УКТ ЗЕД (чи з будь-якими іншими кодами, переліченими в п.п. 215.3.4 ПКУ), повинне було до проведення цієї операції зареєструватися платником «паливного» акцизу.

При цьому зауважимо, що спеціальний термін «реалізація пального», наведений в абзаці другому п.п. 14.1.212 ПКУ, містить усього два винятки. Так, згідно з цією нормою не вважаються реалізацією пального операції з передачі (відпуску, відвантаження) пального:

1) на митній території України на підставі договорів зберігання;

2) в споживчій тарі ємністю до 2 літрів (включно), крім операцій з реалізації такого пального його виробниками.

Перший випадок відпадає, оскільки передача товарів на зберігання (або повернення товарів зі зберігання) не припускає перехід права власності на такі товари.

Тому тільки у разі, якщо цей товар ви відвантажували в споживчій тарі ємністю до 2 літрів (включно) і при цьому ваше підприємство не є його виробником, ви можете розслабитися.

Якщо ж у вас інша ситуація, то й тут не варто опускати руки і, тремтячи, чекати, поки фіскали не прийдуть до вас із перевіркою та оштрафують згідно з п. 117.3 ПКУ за реалізацію пального без реєстрації платником «паливного» акцизу (у розмірі 100 % вартості реалізованого пального).

Проте у зв’язку з цим зауважимо, що визначення терміна «реалізація пального», наведене в абзаці другому п.п. 14.1.212 ПКУ, є достатньо містким, оскільки охоплює операції з передачі пального у межах різних договорів, включаючи дарування, а головне — і в межах таких договорів, коли пальне передається (відпускається) без переходу на нього права власності (комісії, доручення тощо). Винятками, як ви побачили, є тільки передача пального за договорами зберігання та згаданий відпуск пального невиробниками в споживчій тарі до 2 л (включно).

А тепер, відштовхуючись від практичного досвіду суб’єктів, що вже потрапляли в подібну ситуацію, перелічимо теоретично можливі шляхи/варіанти виходу з неї.

1. Розірвання договору, повернення товару.

Цей варіант, можливо, і пройде, але він не виглядає достатньо безпечним. Оскільки не виключено, що фіскали (адже операція з відвантаження пального вже «засвітилася» в СЕА) можуть усе одно спробувати оштрафувати вас за цією, першою, операцією на всю її суму (за п. 117.3 ПКУ), не звертаючи при цьому увагу на розірвання договору та повернення пального. Мовляв, операція з реалізації пального все-таки мала місце, хоча потім і була скасована. Може вас не врятувати навіть та причина повернення товару, що, мовляв, ви (постачальник) узяли тайм-аут для того, щоб зареєструватися у своїй податковій платником «паливного» акцизу, а вже потім здійснити нове, легітимне, відвантаження цього пального.

2. Відвантаження товару було здійснено в додволітровій тарі (чи було проведено «перефасування» пального в таку тару).

Якщо у вас є можливість переоформити документи під відвантаження в додволітровій тарі, то можна пояснити фіскалам, що з цієї причини ваше постачання не є «реалізацією пального» в розумінні абзацу другого п.п. 14.1.212 ПКУ.

Адже в ПН зазвичай не зазначається, в якій тарі відвантажується товар (у вашому випадку — пальне)

Коли ж можливості переробити документи немає, розгляньте питання фактичного повернення товару та перефасування його в додволітрову тару (якщо таке технічно можливо). Проте у такому разі, як і в першому варіанті, фіскали вже можуть спробувати вас оштрафувати за п. 117.3 ПКУ.

3. Мав місце не договір поставки, а договір зберігання.

Зрозуміло, це вимагає відповідного коригування не лише договорів, а й відвантажувальних документів, а також «виправлення помилки» в податковому обліку ПДВ та в ЄРПН — шляхом виписування «мінусового» РК до ПН, «засвіченої» в ЄРПН, та сторнування нарахованого ПЗ (після реєстрації «мінусового» РК в ЄРПН).

У цьому випадку доведеться потім за документами повернути «на себе» пальне від «зберігача» й перефасувати його в додволітрову тару та відвантажити, куди слід, або використати пальне на власні потреби чи грамотно списати з балансу.

Крім того, в такій ситуації бажано визначити якусь умовну плату за «зберігання» пального.

4. Сталася помилка в номенклатурі постачання. У цьому варіанті робиться заміна в ПН пального на «правильну» номенклатуру з «близьким» кодом УКТ ЗЕД, але при цьому «новий» товар вже буде не зі списку підакцизного пального.

Де взяти близький (чи не надто близький) за кодом «непаливний» товар і куди подіти пальне, що висить на вас, вам доведеться вирішувати самостійно.

Ну, а взагалі, завжди пам’ятайте один з основних правових принципів: незнання законів не звільняє від відповідальності.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі