Теми статей
Обрати теми

Зустрічаємо Новий рік: як оформити корпоратив?

Ольховик Ольга, податковий експерт
Зовсім скоро Новий рік, і в багатьох організаціях повним ходом йде підготовка до святкових корпоративів. А поки керівники, кадровики, організатори готують, підраховують, вигадують, бухгалтери вже замислюються над тим, які податкові наслідки спричинить цей захід. Наш матеріал вам, шановні бухгалтери, на допомогу.

Не секрет, що корпоративні свята не лише позитивно впливають на роботу колективу, допомагають співробітникам відчути себе однією командою, стимулюють їх до досягнення більш високих результатів, але й допомагають сформувати позитивний імідж компанії. Здавалося б, і користь таких заходів, і господарська спрямованість витрат, понесених у зв’язку з їх проведенням, сумнівів викликати не повинні. Проте в цілях оптимізації оподаткування новорічні корпоративи часто намагаються завуалювати рекламними цілями або взагалі подати як щорічні збори трудового колективу. Чи доцільні такі маскування? Давайте розбиратися.

Податок на прибуток

Незалежно від того, яке забарвлення ви надасте новорічному святу, в податковоприбутковому обліку жодних різниць, пов’язаних з витратами на його проведення, не буде. ПКУ вони не передбачені. Тому

витрати на корпоратив, будь-то рекламний захід або збори трудового колективу, відображатимуться в податковоприбутковому обліку за бухгалтерськими правилами

Тобто, потрапивши у бухгалтерські витрати, витрати на проведення корпоративу зменшать і прибутковий об’єкт оподаткування.

Відсутність податкових різниць за подібними операціями підтверджують і фіскали (див., наприклад, листи ДФСУ від 28.03.2019 р. № 1307/6/99-99-15-03-02-15/ІПК (далі — лист № 1307), від 15.11.2018 р. № 4828/6/99-99-13-02-03-15/ІПК (далі — лист № 4828), від 06.09.2018 р. № 3881/6/99-99-13-02-03-15/ІПК (далі — лист № 3881)).

ПДВ

Суми ПДВ, сплачені у вартості витрат на корпоратив, підприємство відносить до складу податкового кредиту (ПК). Звичайно, за наявності належним чином оформленої і зареєстрованої податкової накладної (ПН). Чи треба такий ПК компенсувати зобов’язаннями, як це відбувається у разі негосподарського використання товарів/послуг, придбаних із ПДВ (п.п. «г» п. 198.5 ПКУ)?

З одного боку, безпосередньо господарської діяльності під час проведення корпоративу, швидше за все, не здійснюється (хоча і це не факт — дуже часто на корпоративі обговорюються прийдешні масштабні проекти (а іноді і придумуються нові), вносяться конструктивні правки та пропозиції. А вже що це як не госпдіяльність у розумінні п.п. 14.1.36 ПКУ). І навіть якщо сама госпдіяльність на корпоративі призупиняється, в цей час здійснюються інші заходи, що формують позитивний імідж компанії (як надійного роботодавця) і стимулюють працівників до досягнення більш високих результатів. Тож користь для господарської діяльності від таких заходів у наявності. З іншого боку, в корпоративах усі (у тому числі й податківці) звикли бачити тільки їх розважальний бік, а тому витрати на такі заходи традиційно вважають негосподарськими. Якщо визнати негосподарність корпоративу, то й компенсуючих податкових зобов’язань (ПЗ) не уникнути.

Щоправда, є тут одна паличка-виручалочка, яку, як нам здається, можна спробувати використати.

Щодо ПЗ, які нараховуються як компенсація ПК у зв’язку з негоспвикористанням товарів (робіт, послуг), податківці вже давно проповідують таку позицію. Якщо такі негосподарські витрати включаються у вартість товарів/послуг, операції з постачання яких є об’єктом оподаткування і пов’язані з отриманням доходу, то витрати визнаються понесеними у рамках господарської діяльності і додаткового нарахування ПЗ за правилами, встановленими п. 198.5 ПКУ, в цьому випадку не вимагається (див., наприклад, листи ДФСУ від 31.05.2019 р. № 2498/6/99-99-15-03-02-15/ІПК і ГУ ДФС у Дніпропетровській обл. від 21.06.2019 р. № 2836/ІПК/04-36-12-01-16).

Отже,

якщо витрати на проведення корпоративу вміщуються у вартість реалізації оподатковуваних товарів (послуг), то про нарахування компенсуючих ПЗ можна не хвилюватися

І госпспрямованість цих витрат жодного значення тут вже не має.

Хоча тут не можна не згадати недавнє роз’яснення податківців, в якому йшлося безпосередньо про корпоратив, хоча й оформлений як збори (див. лист № 1307). У ньому фіскали наполягають, що компенсуючих ПЗ у цьому випадку не уникнути. І жодного слова про те, чи включаються понесені на корпоратив витрати у вартість оподатковуваних операцій, не говорять. Зате, схоже, засновують свою вимогу на тому, що обліковою політикою підприємства не передбачено включення витрат на корпоратив до складу загальногосподарських (і нічого, що в обліковій політиці цьому питанню взагалі не місце). Причому податківці пропонують компенсувати зобов’язаннями абсолютно усі витрати, понесені підприємством на організований ним захід. Хоча, на наш погляд, ПК з вартості оренди приміщення, в якому проводяться збори трудового колективу, компенсувати вже точно не треба (детальніше див. «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 38, с. 22).

Загалом, якщо відображати корпоратив у чистому вигляді (або навіть замаскованим під загальні збори), то при перевірці податківці, цілком можливо, вимагатимуть нарахування компенсуючих ПЗ. Отже,

рекламне (та/або представницьке) забарвлення — найкращий захист від ПДВ

Адже з господарністю рекламних витрат податківці ніби вже звиклися. Звичайно, тільки за наявності належного документального підтвердження (див., наприклад, лист ГУ ДФС у Дніпропетровській обл. від 21.06.2019 р. № 2836/ІПК/04-36-12-01-16). Ну а рекламні цілі найлегше довести, якщо на корпоратив запрошені не лише працівники підприємства, але і його контрагенти. Допоможуть у цьому питанні й фотозвіти про проведений захід, розміщені, наприклад, на сайті компанії або у Фейсбуці.

ПДФО і ВЗ

Оскільки під час проведення корпоративу працівники підприємства (а якщо корпоратив відкритий, то і його клієнти, партнери) отримують різні блага — пригощаються смаколиками, отримують подарунки, дивляться і слухають виступи артистів — виникає питання про виникнення у таких осіб оподатковуваного доходу. Чи треба утримувати ПДФО і військовий збір (ВЗ) з вартості благ, отриманих фізичною особою на корпоративі?

Тут усе залежить від можливості персоніфікувати такі доходи і обчислити суму доходу, отриманого кожною конкретною фізичною особою.

Якщо список осіб, що відвідали корпоратив, чітко не визначений, то можливість персоніфікації відсутня (немає суб’єкта оподаткування — платника податку). Наприклад, запрошення на корпоратив були розіслані дружнім підприємствам, і ви не знаєте, скільки людей приєднається до святкування разом з рідним колективом. У такій ситуації коло одержувачів доходу розмивається і питання з ПДФО (ВЗ) не виникає. Але навіть якщо перелік осіб, що взяли участь у святкуванні, точно встановлений, то говорити про виникнення у них оподатковуваного доходу все одно зарано. Треба визначити ще і суму доходу (об’єкт оподаткування), отриманого кожним з учасників. Якщо, наприклад, облік з’їденого кожним не вівся, то немає об’єкта оподаткування. Отже, ПДФО (ВЗ) утримувати нема з чого.

Водночас попереджаємо: на сьогодні складається дуже нехороша податкова практика. У своїх роз’ясненнях за подібними ситуаціями фіскали наполягають на тому, що відсутність можливості визначити об’єкт оподаткування (суму отриманого доходу конкретною особою) не може слугувати підставою для звільнення від оподаткування (див., наприклад, лист ДПСУ від 09.09.2019 р. № 87/6/99-00-04-07-03-15/ІПК). А якщо коло споживачів блага визначене (припустимо, тільки працівники підприємства), то податківці можуть спробувати визначити об’єкт оподаткування кожного методом «узяти все і поділити» (див. листи ДФСУ від 21.03.2019 р. № 1142/6/99-99-13-02-03-15/ІПК і ОВП ДФС від 05.09.2018 р. № 3853/6/99-99-13-02-03-15/ІПК). Хоча шанси відбитися від свавілля податківців у суді сьогодні досить великі (див., наприклад, постанову ВС від 10.06.2019 р. у справі № 808/3611/16 // http://reyestr.court.gov.ua/Review/82294411, постанову Другого апеляційного адмінсуду від 17.10.2019 р. у справі № 520/4405/19 // http://reyestr.court.gov.ua/Review/84984684, постанову Шостого апеляційного адмінсуду від 22.10.2019 р. у справі № 810/5055/18 // http://reyestr.court.gov.ua/Review/85120521).

ЄСВ

Тут також найкращий варіант — це відсутність персоніфікації. Як тільки виникає персоніфікація і можливість визначити дохід, так одразу постає питання з ЄСВ.

У листі № 1307 податківці зазначили, що вартість безоплатного відвідування культурно-розважальних (корпоративних) заходів не є виплатою, яка включається в зарплату або в суму винагороди за цивільно-правовим договором. Тому такий дохід не є базою для нарахування ЄСВ. Не сперечатимемося. Але не варто забувати, що у відвідування корпоративу може входити безоплатне харчування, подарунки. І ось тут починає маячити ЄСВ. Адже якщо одержувачі — працівники, їх перелік відомий і дохід визначений, то вартість безоплатного харчування і подарунків перетворюється для них на зарплату (див. листи № 4828 і 3881). Не перейматися можна тільки щодо непрацівників підприємства — їх дохід, отриманий на корпоративі, до бази нарахування ЄСВ однозначно не потрапить.

Акциз і ліцензія на алкоголь

Якщо на корпоративі є алкоголь, може також виникнути питання щодо необхідності сплати акцизу і придбання ліцензії.

Поспішаємо заспокоїти: операції з використання алкоголю для власних потреб підприємства (а пригощання гостей на корпоративі якраз і є такою операцією) не є об’єктом оподаткування акцизним податком (див. БЗ 116.02). Крім того, при пригощанні гостей (як працівників, так і не працівників) алкоголем немає ані підприємницької діяльності з його продажу, ані зобов’язання тих, що пригостилися, здійснити оплату. Тому жодного продажу тут немає. А отже,

суб’єктові господарювання, що пригощає гостей алкоголем, ліцензія не потрібна

Причому з цим погоджуються навіть податківці (див. БЗ 115.03). Але додають, що факт проведення корпоративу має бути документально підтверджений і відображений у первинних документах.

А ось якщо алкоголь партнерам не наливають, а дарують, то без ліцензії на роздрібну торгівлю, на думку фіскалів, вже не обійтися (див. БЗ 115.03). За її відсутність у такому разі можуть бути застосовані фінансові санкції у вигляді штрафу у розмірі 200 % вартості отриманої партії товару, але не менше 17000 грн. (ст. 17 «алкотютюнового» Закону України від 19.12.95 р. № 481/95-ВР). Крім того, особливо завзяті контролери ще можуть за тією ж статтею оштрафувати «за реалізацію алкоголю за цінами нижче мінімальних» (на 100 % їх вартості, але не менше 10000 грн.) (про такі наслідки ми попереджали в «Податки та бухгалтерський облік», 2018, № 99, с. 12).

Хоча, на наш погляд, як при пригощанні гостей алкоголем, так і при його безкоштовній передачі (даруванні) роздрібної купівлі-продажу не відбувається. Тому ліцензія не потрібна ані для першого, ані для другого випадку (детальніше про безоплатну передачу алкоголю див. «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 8, с. 27).

Документальне оформлення

Незалежно від характеру новорічного заходу, факт його проведення треба документально підтвердити. З цією метою оформляють такі документи, як план (програма) заходу, кошторис витрат, звіт про його проведення тощо. Про те, що підприємство планує нести витрати на корпоративні заходи (за наявності фінансової можливості), варто згадати і в колективному договорі. Там же опишіть цілі проведення таких заходів — підвищення рівня продуктивності праці, стимулювання працівників на досягнення більш високих результатів їх роботи, створення іміджу підприємства, що забезпечує конкурентоспроможність на ринку праці, тощо.

На виконання вказаних норм колективного договору добре б також розробити і затвердити наказом керівника Положення про порядок організації і проведення культурно-розважальних заходів для працівників підприємства. Окрім іншого, в цьому Положенні обов’язково пропишіть, що витрати на проведення таких заходів — це загальногосподарські витрати підприємства, а у ПДФО і ЄСВ-цілях не забудьте вказати, що відвідування корпоративів — це право, а не обов’язок працівника. І підприємство не здійснює попередньої реєстрації, персоніфікації та/або обліку осіб, що виявили бажання взяти участь у такому заході.

Якщо корпоратив проводиться у вигляді зборів, потурбуйтеся, щоб у колдоговорі була прописана відповідна періодичність їх проведення (детальніше див. «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 38, с. 22). А якщо святкування переслідує ще й рекламні цілі, передбачте відповідні витрати в Положенні про маркетингову політику підприємства.

Ну і, звичайно ж, не забудьте зібрати первинні документи, що підтверджують усі витрати, понесені підприємством у зв’язку з проведенням новорічного заходу. Це можуть бути видаткові накладні, акти наданих послуг, чеки (якщо витрати оплачувалися готівкою), акти на списання ТМЦ тощо.

Бухгалтерський облік

У бухобліку витрати на проведення новорічного заходу відображають як адміністративні витрати на однойменному рахунку 92. А витрати на корпоратив, понесені з рекламною метою, — у складі збутових витрат на рахунку 93. На рахунку 92 відображають і витрати на проведення зборів трудового колективу. Проте, чітко кажучи, до адміністративних витрат можна віднести лише вартість оренди приміщення для зборів. Інші ж витрати, пов’язані зі зборами, на наш погляд, доцільніше відображати як інші операційні витрати (субрахунок 949).

Наостанок наведемо приклад, а висновки зробимо наприкінці наступної статті.

Приклад. Підприємство проводить новорічний вечір у ресторані в рекламних цілях. Сума витрат на цей захід — 180000 грн. (у т. ч. ПДВ 30000 грн.).

Витрати на корпоратив в обліку

№ з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція рахунків

Сума,

грн.

Дт

Кт

1

Перераховано ресторану передоплату за проведення новорічного вечора

377

311

180000

644/1

644

30000

2

Відображено ПК на підставі зареєстрованої ПН

641/ПДВ

644/1

30000

3

Підписано акт наданих рестораном послуг

93

685

150000

644

685

30000

685

377

180000

4

Витрати на проведення рекламного новорічного вечора віднесено на фінансовий результат

791

93

150000

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі