Теми статей
Обрати теми

Ялинка, кульки, гірлянди, або Прикрашаємо офіс і магазин

Ольховик Ольга, податковий експерт
Ще одна передноворічна традиція — прикрашання торгових і офісних приміщень. Як такі прикрашення відобразити у бухгалтерському і податковому обліку підприємства? Про це ми розповімо далі.

Бухгалтерський облік

У бухобліку відображати новорічні атрибути, придбані для прикрашання приміщень, слід залежно від їх строку експлуатації і вартості, тобто як:

1) основні засоби (ОЗ) — якщо термін експлуатації прикрас більше 1 року, а вартість перевищує вартісну межу, встановлену підприємством (часто її встановлюють на податковому рівні — 6000 грн.).

Обліковують такі новорічні ОЗ зазвичай на субрахунку 109 «Інші основні кошти». Хоча в деяких випадках святкові ОЗ можна розглядати і як рекламний інвентар. Приміром, якщо на прикрасу нанесений логотип підприємства (детальніше див. у «Податки та бухгалтерський облік», 2018, № 23, с. 23). Для обліку таких ОЗ призначений субрахунок 106 «Інструменти, прилади та інвентар»;

2) МНМА — якщо термін експлуатації більше 1 року, але вартість не перевищує вартісний критерій, установлений підприємством.

Їх обліковують на субрахунку 112 «Малоцінні необоротні матеріальні активи»;

3) запаси — якщо термін експлуатації прикрас менше 1 року.

Такі активи обліковують на рахунку 22 «Малоцінні та швидкозношувані предмети» або на субрахунку 209 «Інші матеріали».

Первісну вартість таких активів сформують витрати, безпосередньо пов’язані з їх придбанням (без урахування ПДВ, якщо підприємство — платник ПДВ) і доведенням до стану, в якому їх можна використати в запланованих цілях (п. 8 П(С)БО 7 «Основні засоби», п. 9 П(С)БО 9 «Запаси»).

Зверніть увагу: первісну вартість прикрас може поповнити ще і сума вхідного ПДВ, якщо вона не потрапить до податкового кредиту (ПК) (наприклад, підзвітна особа надала касовий чек на суму більше 240 грн.).

Після введення в експлуатацію вартість ОЗ і МНМА підлягає амортизації згідно з пп. 22 — 30 П(С)БО 7. Суму амортизації ОЗ і МНМА, а також вартість запасів, витрачених на прикрашання приміщень, відносять:

— або до складу витрат на збут — на рахунок 93 (при прикрашанні торгових приміщень або офісів, куди за товаром/послугою приходять клієнти);

— або до складу адміністративних витрат — на рахунок 92 (при прикрашанні офісів, куди клієнти не заглядають, але платник готовий відстоювати госпспрямованість таких витрат) або на субрахунки 949, 977 (якщо витрати визнають негосподарськими).

Вартість послуг, пов’язаних зі святковим прикрашанням магазинів і офісів, також списуємо на витрати залежно від напрямку їх використання (на рахунок 92 або 93, субрахунок 949 або 977).

На період між святкуваннями Нового року, коли ОЗ-прикраси не використовуються, виводити з експлуатації і припиняти нараховувати амортизацію необов’язково

Національні П(С)БО цього не вимагають, а § 55 МСБО 16 «Основні засоби» навіть підкреслює, що амортизацію не припиняють, якщо актив не використовують, поки його не замортизують повністю.

Не виключено, що в процесі святкування Нового року або при підготовці до нього деякі прикраси будуть пошкоджені. Активи, не придатні до подальшого використання, необхідно списати.

Операцію зі списання у бухобліку відображають проводками:

1) якщо це ОЗ, МНМА: Дт 131, 132 — Кт 106, 109, 112 — на суму накопиченої амортизації; Дт 976 — Кт 106, 109, 112 — на недоамортизовану частину ОЗ (за її наявності);

2) якщо це запаси, МШП, пошкоджені на складі (до їх передачі особі, відповідальній за прикрашання приміщень): Дт 947 «Нестачі і втрати від псування цінностей» — Кт 209, 22.

Списання МШП, пошкоджених вже в процесі експлуатації, знайде своє відображення лише в оперативному кількісному обліку.

У разі повернення з експлуатації на склад МШП, придатних для подальшого використання, робимо проводку: Дт 22 — Кт 719 «Інші доходи від операційної діяльності».

Податок на прибуток

Малодохідники в податковоприбутковому обліку орієнтуються на бухоблікові правила. А отже, їх витрати на новорічну атрибутику безперешкодно потраплять у витрати (відразу або поступово — через амортизацію), тобто зменшать об’єкт оподаткування податком на прибуток.

А ось високодохідним платникам і малодохідникам-добровольцям за новорічними ОЗ-прикрашаннями доведеться рахувати амортизаційні різниці з пп. 138.1, 138.2 ПКУ. Тобто збільшувати бухфінрезультат на суму амортизації, розрахованої за бухгалтерськими правилами, і зменшувати його на суму амортизації, розрахованої за правилами ст. 138 ПКУ.

Пам’ятайте: витрати на придбання невиробничих ОЗ у податковому обліку амортизації не підлягають (п.п. 138.3.2 ПКУ). Тому вартість негосподарських новорічних ОЗ-прикрас прибутковий об’єкт оподаткування високодохідника не зменшить. Ну а щодо господарських ОЗ-прикрас виникає запитання:

чи треба припиняти нарахування податкової амортизації на міжноворічний період, коли ОЗ-прикраси не використовуються?

На наш погляд, припиняти нарахування податкової амортизації на період тимчасового невикористання ОЗ не треба. Адже для визнання ОЗ/НМА виробничими або невиробничими головну роль відіграє їх призначення, а не фактичне використання в конкретний проміжок часу.

Щоправда, податківці традиційно вважають інакше (див. листи ДФСУ від 02.07.2019 р. № 3031/6/99-99-15-02-02-15/ІПК і від 04.09.2018 р. № 3828/ІПК/04-36-12-32-20). Причому з подання Мінфіну (див. лист від 22.04.2019 р. № 11210-09-63/11170) свою вимогу про призупинення амортизації на період тимчасового невикористання фіскали поширюють і на МСФЗшників (див. лист ДФСУ від 26.04.2019 р. № 1887/6/99-99-15-02-02-15/ІПК). Хоча суди, схоже, таку їх позицію не підтримують (див. рішення Донецького окружного адмінсуду від 04.11.2019 р. у справі № 200/11764/19-а //reyestr.court.gov.ua/Review/85360550)*.

* Детальніше про це читайте в найближчих номерах «Податки та бухгалтерський облік».

Щодо МНМА, вартість яких не перевищує 6000 грн., розраховувати амортизаційні різниці не доведеться. Адже з точки зору п.п. 14.1.138 ПКУ це не ОЗ. Підтверджують це і податківці (див., наприклад, лист ДФСУ від 11.02.2019 р. № 485/6/99-99-15-02-02-15/ІПК).

Щодо МШП-прикрас (незалежно від їх госпспрямованості) податкових різниць у платника теж не виникне.

ПДВ

Суми вхідного ПДВ, які підприємство сплатило (нарахувало) у складі вартості новорічних прикрас, потрапляють у податковий кредит (ПК). Звичайно, за наявності правильно складеної податкової накладної (ПН), зареєстрованої в ЄРПН.

Якщо новорічні прикраси були куплені підзвітною особою за готівкові кошти, то тут треба врахувати деякі нюанси.

1. Датою відображення ПК у загальному випадку буде дата затвердження авансового звіту. Хоча податківці радять орієнтуватися на дату подання такого документа (БЗ 101.13).

При авансовій оплаті товару (коли авансовий звіт вже є, але товар надійде пізніше) це буде або дата отримання товару, або дата списання коштів з КПК. Детальніше про це читайте в «Податки та бухгалтерський облік», 2018, № 67, с. 27.

2. Для цілей відображення ПК за касовим чеком (чеками) беремо в розрахунок вартість товарів/послуг тільки в межах 200 грн. на день (без урахування ПДВ) (п.п. «б» п. 201.11 ПКУ). Якщо ж придбання відбулося одним чеком і його загальна сума перевищує 240 грн., то в ПК за таким чеком не піде ні копійки (БЗ 101.13; втратила силу). Така сума ПДВ поповнить первісну вартість активів.

Але! Пам’ятайте:

щоб зберегти сформований ПК, доведеться підтвердити госпспрямованість витрат на придбання новорічної атрибутики

Інакше відображений ПК доведеться компенсувати нарахуванням податкових зобов’язань (ПЗ) згідно з п.п. «г» п. 198.5 ПКУ. Для цього не пізніше за останній день звітного періоду, в якому отримувалися новорічні прикраси, треба скласти зведену ПН і зареєструвати її в ЄРПН.

Втім, як і в випадку з компенсацією ПК за витратами на корпоратив, компенсуючих ПЗ за «прикрашальними» витратами теж можна спробувати уникнути. Підстава та сама — позиція податківців, які наголошують: якщо негосподарські витрати включаються у вартість товарів/послуг, операції з постачання яких є об’єктом оподаткування і пов’язані з отриманням доходу, то витрати визнаються понесеними у рамках господарської діяльності і додаткового нарахування ПЗ за правилами, встановленими п. 198.5 ПКУ, в цьому випадку не вимагається (див., наприклад, листи ДФСУ від 31.05.2019 р. № 2498/6/99-99-15-03-02-15/ІПК, ГУ ДФС у Дніпропетровській обл. від 21.06.2019 р. № 2836/ІПК/04-36-12-01-16).

Виходить, якщо витрати на прикрашання приміщень вміщуються у вартість реалізації оподатковуваних товарів (робіт, послуг), то компенсуючі ПЗ можна не нараховувати. І госпспрямованість цих витрат жодного значення тут вже не має. Щоправда, відповідного роз’яснення конкретно про витрати на прикрашання офісу (як і про витрати на корпоратив) податківці поки не давали. Тож перш ніж уникати компенсуючих ПЗ шляхом включення вартості прикрас у ціну реалізації оподатковуваних товарів (робіт, послуг), отримайте у податківців ІПК з цього питання.

Документальне оформлення

Перш ніж приступати до прикрашання приміщень, не забудьте оформити наказ керівника про проведення відповідних заходів, складіть кошторис витрат. Результат зафіксуйте у звіті про фактичні витрати і виконану роботу. Без первинки теж нікуди — розрахункові, платіжні, прибуткові документи будуть підтвердженням понесених витрат і підставою для відображення цих витрат (а також оприбуткування придбаних активів) в обліку.

Доводимо госпспрямованість

Господарська спрямованість операцій, пов’язаних з прикрашанням приміщень, як ми вже з’ясували, має вирішальне значення для ПДВ-цілей, а також визначає порядок податковоприбуткового обліку ОЗ-прикрас.

В яких випадках заходи з прикрашання приміщень можна вважати госпспрямованими, а коли їх госпспрямованість під питанням?

Якщо йдеться про прикрашання вітрин і торгових залів, то придбання новорічних прикрас (ОЗ, МНМА або запасів) доцільно розглядати як витрати на рекламу або інші витрати, пов’язані зі збутом. Адже новорічна атрибутика привертає увагу і до продукції, і до підприємства в цілому. Питань з господарністю таких збутових витрат зазвичай не виникає.

А ось з прикрашанням офісних приміщень усе трохи складніше. Податківці традиційно проти господарності таких витрат. Хоча якщо офіс відвідують клієнти/постачальники підприємства, його прикрашання цілком можна пов’язати і з рекламою підприємства, і з підвищенням позитивного іміджу компанії серед клієнтів/постачальників. Якщо ж в офісі завжди є присутніми виключно працівники, то обґрунтувати господарність буде набагато складніше.

Приклад. Напередодні Нового року підприємство придбало:

а) для прикрашання торгового залу магазину:

штучну ялинку вартістю 12000 грн. (у тому числі ПДВ — 2000 грн.);

ялинкові іграшки і новорічну мішуру (конфетті, серпантин, паперові гірлянди) на загальну суму 2500 грн. (через підзвітну особу у неплатника ПДВ);

б) для прикрашання офісних приміщень, що відвідуються контрагентами:

— гірлянди вартістю 6000 грн. (у тому числі ПДВ — 1000 грн.).

Прикрашання торгових і офісних приміщень в обліку

№ з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція рахунків

Сума,

грн.

Дт

Кт

1

Перераховано передоплату за ялинку і гірлянди

371

311

18000

644/1

644

3000

2

Відображено ПК з ПДВ на підставі зареєстрованої ПН

641/ПДВ

644/1

3000

3

Видано кошти під звіт на придбання ялинкових іграшок і мішури

372

301

2500

4

Отримано ялинку і гірлянди

152

631

10000

153

631

5000

644

631

3000

631

371

18000

5

Оприбутковано іграшки і мішуру, куплені за готівку

22

372

2500

6

Передано в експлуатацію

— ялинку

109

152

10000

— гірлянди

112

153

5000

— ялинкові іграшки і новорічну мішуру

93

22

2500

7

Нараховано амортизацію на гірлянди (метод «100 %»)

93

132

5000

8

Нараховано амортизацію на штучну ялинку (сума умовна)

93

131

250

висновки

  • Витрати на корпоратив відображають у складі адміністративних, збутових або інших операційних витратах. А бухоблік новорічних прикрас залежить від їх строку експлуатації і вартості. Це можуть бути як ОЗ, МНМА, так і запаси.
  • У податковоприбутковому обліку витрати на корпоратив (хоч як рекламного заходу, хоч як збори трудового колективу), відображають за бухобліковими правилами. А за ОЗ-прикрасами високодохідникам доведеться рахувати амортизаційні різниці з пп. 138.1, 138.2 ПКУ.
  • У разі, якщо витрати на корпоратив та прикрашання приміщень визнані негосподарськими, підприємству доведеться нарахувати компенсуючі ПЗ згідно з п.п. «г» п. 198.5 ПКУ. Хоча якщо дотримуватися логіки податківців, то таких ПЗ цілком можна уникнути.
  • Якщо список осіб, що відвідали корпоратив, чітко не визначений та/або обчислити суму доходу, отриманого кожною конкретною фізичною особою, неможливо, то говорити про виникнення у них ПДФО-(ВЗ-)оподатковуваного доходу не доводиться.
  • Суб’єктові господарювання, що пригощає гостей алкоголем, акцизний податок платити не треба і ліцензія не потрібна.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі