Теми статей
Обрати теми

Надувна лялька як об’єкт обліку

Нестеренко Максим, податковий експерт
На «гарячу лінію» звернулася читачка з незвичайним запитанням. На балансі підприємства є надувна лялька, яку прикрашено логотипом підприємства і яка розташована на його фасаді. Як обліковувати таку ляльку, якщо вона періодично знімається для підкачування? Вартість ляльки — понад 6000 грн.

Спочатку зауважимо: якщо строк експлуатації гумової ляльки становить менше року (що доволі ймовірно), її незалежно від вартості обліковують на балансі як запаси на рахунку 22 «Малоцінні та швидкозношувані предмети». При введенні в експлуатацію ляльку списують на витрати проводкою Дт 93 — Кт 22, і на цьому облік закінчується.

Написане нижче — для тих ситуацій, коли міцність гуми і її стійкість до погодних умов дозволяє ляльці служити підприємству понад один рік. У питанні обліку такої ляльки може бути два підходи.

Стандартний підхід — інші основні засоби

За такого підходу ляльку потрібно обліковувати як ОЗ. Адже вона цілком відповідає «бухгалтерському» визначенню ОЗ щодо очікуваного строку експлуатації (п. 4 П(С)БО 7 «Основні засоби»). Тож якщо вартість ляльки перевищує встановлений наказом про облікову політику «бухгалтерський» поріг щодо мінімальної вартості для ОЗ — у бухобліку такий актив відображатиметься як ОЗ на субрахунку 109 «Інші основні засоби».

Якщо ж вартість ляльки буде нижче «бухоблікового» вартісного порога — її слід обліковувати як МНМА на субрахунку 112.

Ляльку прикрашено логотипом підприємства, а це означає, що вона покликана привернути увагу покупців до підприємства. Тому амортизація ляльки в обох випадках (чи це ОЗ, чи МНМА) уключатиметься до витрат на збут проводкою Дт 93 — Кт 131, 132. Витрати на підкачування ляльки уключатимуться до витрат на підтримання ОЗ (або МНМА) у робочому стані (п. 15 П(С)БО 7).

У податковоприбутковому обліку підприємство-малодохідник робить усе за бухобліком — відносить вартість ляльки або до ОЗ, або до МНМА за бухобліковим вартісним критерієм. Навіть якщо вартість ляльки більше 6000 грн., але підприємство є малодохідником, воно може не зважати на різниці, передбачені ПКУ для ОЗ. Якщо, звичайно, малодохідник не зробив добровільний вибір на користь обрахунку різниць, які встановлено розд. ІІІ ПКУ.

А от підприємство-високодохідник у цьому питанні особливого вибору не матиме. Адже п.п. 14.1.138 ПКУ прямо встановлює, що у випадку, коли вартість необоротного активу перевищує 6000 грн., він у будь-якому разі є ОЗ. Тож

високодохідник буде змушений уключити ляльку до складу ОЗ групи 9 (мінімальний строк амортизації — 12 років) і визначати «амортизаційні» різниці згідно з пп. 138.1, 138.2 ПКУ

Якщо на ляльці зображено логотип підприємства, вона пов’язана з госпдіяльністю цього підприємства, відтак немає підстав вважати її невиробничим ОЗ (п.п. 138.3.2 ПКУ). Тож амортизувати ляльку в податковоприбутковому обліку високодохіднику можна, але за «стандартного» варіанта це відбуватиметься значно повільніше, ніж у бухобліку.

У ПДВ-обліку, якщо ляльку придбано з ПДВ, сума ПДВ уключається до складу податкового кредиту (п. 198.2 ПКУ). Так само, як і ПДВ у складі вартості послуг з її підкачування, якщо ляльку підкачувала стороння організація (наприклад, у випадку наповнення її гелієм).

«Інвентарний» підхід — рекламний інвентар

За такого підходу ляльку теж обліковують як ОЗ. Але в бухобліку її вартість відображатимуть вже не на субрахунку 109, а на субрахунку 106 «Інструменти, прилади, інвентар». Амортизацію ляльки також уключатимуть до витрат на збут (рахунок 93). Для бухобліку це особливого значення не матиме, а от у податковоприбутковому обліку високодохідник може у такому випадку уключити ляльку не до групи 9 з її 12-річним строком амортизації, а до групи 6 (як рекламний інвентар), де мінімальний строк амортизації становить всього 4 роки (п.п. 138.3.3 ПКУ). Ясна річ, від «амортизаційних» різниць це не позбавить, але дозволить уникнути «довгограючої» амортизації у податковоприбутковому обліку.

У вітчизняній нормативній базі ми не знаходимо визначення того, що таке інвентар і тим більше, рекламний інвентар. У загальному розумінні

інвентар — це сукупність господарських або інших предметів, що входять до складу майна підприємства

Чому б ляльці, яка містить логотип підприємства, не бути інвентарем? Звісно, фіскали наполягатимуть на тому, що лялька має належати до ОЗ групи 9 — як ОЗ, які ніде не класифіковані (код 340199 згідно з Державним класифікатором основних фондів ДК 013-97 від 01.01.98 р.)*.

* Докладно про класифікацію основних засобів читайте у спецвипуску «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 94.

Тож аби довести, що лялька є саме рекламним інвентарем, рекомендуємо видати спеціальний наказ керівника про те, що специфіка діяльності підприємства вимагає залучення покупців і клієнтів із застосуванням специфічного рекламного інвентарю — ляльки. Іще краще — якщо підприємство проводить велику рекламну кампанію, і лялька згідно з наказом про проведення цієї кампанії є не єдиним, а одним із багатьох рекламних інструментів.

ПДВ-облік аналогічний стандартному підходу.

Зауважте: та обставина, що ляльку періодично знімають для підкачування, ніяк не «перериває» строк її експлуатації і не «знижує» статус ляльки як об’єкта ОЗ. Таке підкачування можна порівняти з періодичною дозаправкою автомобіля або заміною картриджа у принтері — тобто стандартними операціями з іншими ОЗ, покликаними підтримати їх у робочому стані.

«Это же бубль гум!»**, або Лялька луснула

** З м/ф «Повернення блудного папуги».

Не треба забувати, що надувна гумова лялька — річ доволі крихка, і на відкритому повітрі вона може запросто луснути чи зіпсуватися під впливом атмосферних або інших зовнішніх факторів (птахи, сміття тощо). У такому випадку доведеться в обліку оформлювати ліквідацію ОЗ. Тобто в бухобліку залишкову вартість ляльки буде списано проводкою Дт 976 — Кт 109 (106).

У податковоприбутковому обліку високодохіднику доведеться провести «ліквідаційні» коригування — збільшити фінрезультат на суму «бухгалтерської» залишкової вартості і зменшити його на «податкову» залишкову вартість (пп. 138.1, 138.2 ПКУ). У ПДВ-обліку ліквідація ОЗ розглядається як його постачання за звичайними цінами, але не нижче балансової вартості на момент ліквідації (п. 189.9 ПКУ). Нинішня позиція фіскалів проголошує, що не нараховувати ПДВ у випадку ліквідації основних засобів можна лише у разі знищення або зруйнування таких ОЗ внаслідок дії обставин непереборної сили або коли така ліквідація здійснюється без згоди платника податку, у тому числі в разі викрадення ОЗ, за умови підтвердження таких обставин відповідно до законодавства (див. лист ДФСУ від 02.03.2017 р. № 4338/6/99-99-15-03-02-15 // «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 31, с. 5). Тобто третю умову, яка звільняє платника від ПДВ при ліквідації основних засобів згідно з п. 189.9 ПКУ (подану фіскалам копію акта за ф. № ОЗ-3), контролери наразі «не бачать». І ця позиція стала для фіскалів вже тенденційною (див. також лист ДФСУ від 03.05.2017 р. № 52/6/99-99-15-03-02-15/ІПК // «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 41, с. 2 і лист ДФСУ від 13.07.2017 р. № 1179/6/99-99-15-03-02-15/ІПК // «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 89, с. 2).

Якщо вам не хочеться сперечатися з фіскалами — краще нараховуйте собі ПДВ на звичайну ціну ляльки, що луснула.

Проте можна і посперечатися. Тим більше, що суди визнають подання фіскалам актів на списання ОЗ і висновків комісії підприємства про неможливість подальшої експлуатації ОЗ як підставу не нараховувати ПДВ. Один із найсвіжіших прикладів — постанова Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 05.10.2017 р. у справі № 804/3882/17*).

* Див.: http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/70093774.

Приклад. Підприємство придбало надувну гумову ляльку вартістю 8400 грн. (у тому числі ПДВ — 1400 грн.). Витрати на підкачку ляльки — 360 грн. (у тому числі ПДВ — 60 грн.). Лялька луснула, не відпрацювавши повний строк експлуатації (залишкова вартість ляльки на момент, коли вона луснула, — 4000 грн.).

Облік надувної ляльки

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума,

грн.

дебет

кредит

1

Оприбутковано ляльку на баланс

152

631

7000

2

Відображено податковий кредит з ПДВ

644/1

631

1400

641

644/1

1400

3

Відображено витрати на встановлення ляльки

152

20, 66, 65

500

4

Встановлено ляльку на фасаді будівлі

109 (106)

152

7500

5

Відображено витрати на підкачку ляльки

93

631

300

6

Відображено податковий кредит з ПДВ

644/1

631

60

641

644/1

60

7

Сплачено за ляльку і її підкачку

631

311

8760

8

Нараховано амортизацію ляльки*

93

131

3500

9

Списано суму накопиченого зносу

131

109

3500

10

Списано суму залишкової вартості ляльки

976

109

4000

11

Нараховано суму ПДВ на залишкову вартість ляльки**

949

641

800

* На практиці така амортизація нараховується помісячно.

** ПЗ нараховуються у випадку, коли дію обставин непереборної сили не доведено (п. 189.9 ПКУ).

Тож, на перший погляд, нестандартний об’єкт відображається в обліку напрочуд стандартно.

висновки

  • Лялька з логотипом підприємства строком експлуатації понад один рік відображається в обліку або як основний засіб, або як МНМА.
  • Амортизація ляльки з логотипом підприємства уключається до складу витрат на збут як витрати на рекламу.
  • Наказ керівника підприємства про необхідність використання ляльки у рекламних цілях дозволить уключити таку ляльку до складу ОЗ групи 6 як рекламний інвентар.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі