Спочатку зауважимо: якщо строк експлуатації гумової ляльки становить менше року (що доволі ймовірно), її незалежно від вартості обліковують на балансі як запаси на рахунку 22 «Малоцінні та швидкозношувані предмети». При введенні в експлуатацію ляльку списують на витрати проводкою Дт 93 — Кт 22, і на цьому облік закінчується.
Написане нижче — для тих ситуацій, коли міцність гуми і її стійкість до погодних умов дозволяє ляльці служити підприємству понад один рік. У питанні обліку такої ляльки може бути два підходи.
Стандартний підхід — інші основні засоби
За такого підходу ляльку потрібно обліковувати як ОЗ. Адже вона цілком відповідає «бухгалтерському» визначенню ОЗ щодо очікуваного строку експлуатації (п. 4 П(С)БО 7 «Основні засоби»). Тож якщо вартість ляльки перевищує встановлений наказом про облікову політику «бухгалтерський» поріг щодо мінімальної вартості для ОЗ — у бухобліку такий актив відображатиметься як ОЗ на субрахунку 109 «Інші основні засоби».
Якщо ж вартість ляльки буде нижче «бухоблікового» вартісного порога — її слід обліковувати як МНМА на субрахунку 112.
Ляльку прикрашено логотипом підприємства, а це означає, що вона покликана привернути увагу покупців до підприємства. Тому амортизація ляльки в обох випадках (чи це ОЗ, чи МНМА) уключатиметься до витрат на збут проводкою Дт 93 — Кт 131, 132. Витрати на підкачування ляльки уключатимуться до витрат на підтримання ОЗ (або МНМА) у робочому стані (п. 15 П(С)БО 7).
У податковоприбутковому обліку підприємство-малодохідник робить усе за бухобліком — відносить вартість ляльки або до ОЗ, або до МНМА за бухобліковим вартісним критерієм. Навіть якщо вартість ляльки більше 6000 грн., але підприємство є малодохідником, воно може не зважати на різниці, передбачені ПКУ для ОЗ. Якщо, звичайно, малодохідник не зробив добровільний вибір на користь обрахунку різниць, які встановлено розд. ІІІ ПКУ.
А от підприємство-високодохідник у цьому питанні особливого вибору не матиме. Адже п.п. 14.1.138 ПКУ прямо встановлює, що у випадку, коли вартість необоротного активу перевищує 6000 грн., він у будь-якому разі є ОЗ. Тож
високодохідник буде змушений уключити ляльку до складу ОЗ групи 9 (мінімальний строк амортизації — 12 років) і визначати «амортизаційні» різниці згідно з пп. 138.1, 138.2 ПКУ
Якщо на ляльці зображено логотип підприємства, вона пов’язана з госпдіяльністю цього підприємства, відтак немає підстав вважати її невиробничим ОЗ (п.п. 138.3.2 ПКУ). Тож амортизувати ляльку в податковоприбутковому обліку високодохіднику можна, але за «стандартного» варіанта це відбуватиметься значно повільніше, ніж у бухобліку.
У ПДВ-обліку, якщо ляльку придбано з ПДВ, сума ПДВ уключається до складу податкового кредиту (п. 198.2 ПКУ). Так само, як і ПДВ у складі вартості послуг з її підкачування, якщо ляльку підкачувала стороння організація (наприклад, у випадку наповнення її гелієм).
«Інвентарний» підхід — рекламний інвентар
За такого підходу ляльку теж обліковують як ОЗ. Але в бухобліку її вартість відображатимуть вже не на субрахунку 109, а на субрахунку 106 «Інструменти, прилади, інвентар». Амортизацію ляльки також уключатимуть до витрат на збут (рахунок 93). Для бухобліку це особливого значення не матиме, а от у податковоприбутковому обліку високодохідник може у такому випадку уключити ляльку не до групи 9 з її 12-річним строком амортизації, а до групи 6 (як рекламний інвентар), де мінімальний строк амортизації становить всього 4 роки (п.п. 138.3.3 ПКУ). Ясна річ, від «амортизаційних» різниць це не позбавить, але дозволить уникнути «довгограючої» амортизації у податковоприбутковому обліку.
У вітчизняній нормативній базі ми не знаходимо визначення того, що таке інвентар і тим більше, рекламний інвентар. У загальному розумінні
інвентар — це сукупність господарських або інших предметів, що входять до складу майна підприємства
Чому б ляльці, яка містить логотип підприємства, не бути інвентарем? Звісно, фіскали наполягатимуть на тому, що лялька має належати до ОЗ групи 9 — як ОЗ, які ніде не класифіковані (код 340199 згідно з Державним класифікатором основних фондів ДК 013-97 від 01.01.98 р.)*.
* Докладно про класифікацію основних засобів читайте у спецвипуску «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 94.
Тож аби довести, що лялька є саме рекламним інвентарем, рекомендуємо видати спеціальний наказ керівника про те, що специфіка діяльності підприємства вимагає залучення покупців і клієнтів із застосуванням специфічного рекламного інвентарю — ляльки. Іще краще — якщо підприємство проводить велику рекламну кампанію, і лялька згідно з наказом про проведення цієї кампанії є не єдиним, а одним із багатьох рекламних інструментів.
ПДВ-облік аналогічний стандартному підходу.
Зауважте: та обставина, що ляльку періодично знімають для підкачування, ніяк не «перериває» строк її експлуатації і не «знижує» статус ляльки як об’єкта ОЗ. Таке підкачування можна порівняти з періодичною дозаправкою автомобіля або заміною картриджа у принтері — тобто стандартними операціями з іншими ОЗ, покликаними підтримати їх у робочому стані.
«Это же бубль гум!»**, або Лялька луснула
** З м/ф «Повернення блудного папуги».
Не треба забувати, що надувна гумова лялька — річ доволі крихка, і на відкритому повітрі вона може запросто луснути чи зіпсуватися під впливом атмосферних або інших зовнішніх факторів (птахи, сміття тощо). У такому випадку доведеться в обліку оформлювати ліквідацію ОЗ. Тобто в бухобліку залишкову вартість ляльки буде списано проводкою Дт 976 — Кт 109 (106).
У податковоприбутковому обліку високодохіднику доведеться провести «ліквідаційні» коригування — збільшити фінрезультат на суму «бухгалтерської» залишкової вартості і зменшити його на «податкову» залишкову вартість (пп. 138.1, 138.2 ПКУ). У ПДВ-обліку ліквідація ОЗ розглядається як його постачання за звичайними цінами, але не нижче балансової вартості на момент ліквідації (п. 189.9 ПКУ). Нинішня позиція фіскалів проголошує, що не нараховувати ПДВ у випадку ліквідації основних засобів можна лише у разі знищення або зруйнування таких ОЗ внаслідок дії обставин непереборної сили або коли така ліквідація здійснюється без згоди платника податку, у тому числі в разі викрадення ОЗ, за умови підтвердження таких обставин відповідно до законодавства (див. лист ДФСУ від 02.03.2017 р. № 4338/6/99-99-15-03-02-15 // «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 31, с. 5). Тобто третю умову, яка звільняє платника від ПДВ при ліквідації основних засобів згідно з п. 189.9 ПКУ (подану фіскалам копію акта за ф. № ОЗ-3), контролери наразі «не бачать». І ця позиція стала для фіскалів вже тенденційною (див. також лист ДФСУ від 03.05.2017 р. № 52/6/99-99-15-03-02-15/ІПК // «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 41, с. 2 і лист ДФСУ від 13.07.2017 р. № 1179/6/99-99-15-03-02-15/ІПК // «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 89, с. 2).
Якщо вам не хочеться сперечатися з фіскалами — краще нараховуйте собі ПДВ на звичайну ціну ляльки, що луснула.
Проте можна і посперечатися. Тим більше, що суди визнають подання фіскалам актів на списання ОЗ і висновків комісії підприємства про неможливість подальшої експлуатації ОЗ як підставу не нараховувати ПДВ. Один із найсвіжіших прикладів — постанова Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 05.10.2017 р. у справі № 804/3882/17*).
* Див.: http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/70093774.
Приклад. Підприємство придбало надувну гумову ляльку вартістю 8400 грн. (у тому числі ПДВ — 1400 грн.). Витрати на підкачку ляльки — 360 грн. (у тому числі ПДВ — 60 грн.). Лялька луснула, не відпрацювавши повний строк експлуатації (залишкова вартість ляльки на момент, коли вона луснула, — 4000 грн.).
Облік надувної ляльки
№ з/п | Зміст господарської операції | Бухгалтерський облік | Сума, грн. | |
дебет | кредит | |||
1 | Оприбутковано ляльку на баланс | 152 | 631 | 7000 |
2 | Відображено податковий кредит з ПДВ | 644/1 | 631 | 1400 |
641 | 644/1 | 1400 | ||
3 | Відображено витрати на встановлення ляльки | 152 | 20, 66, 65 | 500 |
4 | Встановлено ляльку на фасаді будівлі | 109 (106) | 152 | 7500 |
5 | Відображено витрати на підкачку ляльки | 93 | 631 | 300 |
6 | Відображено податковий кредит з ПДВ | 644/1 | 631 | 60 |
641 | 644/1 | 60 | ||
7 | Сплачено за ляльку і її підкачку | 631 | 311 | 8760 |
8 | Нараховано амортизацію ляльки* | 93 | 131 | 3500 |
9 | Списано суму накопиченого зносу | 131 | 109 | 3500 |
10 | Списано суму залишкової вартості ляльки | 976 | 109 | 4000 |
11 | Нараховано суму ПДВ на залишкову вартість ляльки** | 949 | 641 | 800 |
* На практиці така амортизація нараховується помісячно. ** ПЗ нараховуються у випадку, коли дію обставин непереборної сили не доведено (п. 189.9 ПКУ). |
Тож, на перший погляд, нестандартний об’єкт відображається в обліку напрочуд стандартно.
висновки
- Лялька з логотипом підприємства строком експлуатації понад один рік відображається в обліку або як основний засіб, або як МНМА.
- Амортизація ляльки з логотипом підприємства уключається до складу витрат на збут як витрати на рекламу.
- Наказ керівника підприємства про необхідність використання ляльки у рекламних цілях дозволить уключити таку ляльку до складу ОЗ групи 6 як рекламний інвентар.