Теми статей
Обрати теми

Пальне у тарі до 5 літрів*: ліцензійні проблеми

Павленко Олексій, податковий експерт
Запитання дня: чи потрібно ліцензувати операції з пальним у до 5-літровій тарі (за оптовою, роздрібною торгівлею, зберіганням)? На перший погляд нам здавалося, що для цих цілей обсяг тари значення не має і тут не повинно виникати питань, проте на ділі виходить, що все не так однозначно. Давайте розбиратися разом.

* Маємо на увазі тут і надалі — також і в тарі рівно 5 л.

Спочатку нагадаємо, що про проблеми з пальним акцизом у тих госпсуб’єктів, які торгують пальним у до 5-літровій тарі, ви можете прочитати в «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 76, с. 10.

Ліцензійні терміни

Сьогодні ж ми говоримо виключно про ліцензування операцій із пальним у такій маломірній тарі. Але все-таки спочатку нагадаємо, що згідно з визначенням терміна «реалізація пального» (див. абзац десятий п.п. 14.1.212 ПКУ) не вважаються реалізацією пального операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального на митній території України у споживчій тарі ємністю до 5 л (включно), крім операцій з реалізації такого пального його виробниками.

Проте формально це визначення повинно застосовуватися лише для цілей «акцизного» розділу VI ПКУ, про що в ньому прямо зазначено

Водночас фіскали нерідко його використовують і для цілей ліцензування, про що див. нижче.

Але зауважимо, що питання ліцензування операцій з пальним формально повинен регулювати «алкотабачнопальний» Закон № 481**, якщо інше не передбачено цим Законом.

** Закон України від 19.12.95 р. № 481/95-ВР.

Наприклад, термін «пальне» Закон № 481 (див. ст. 1) запозичує у ПКУ. І тому перше, що треба зробити суб’єктам, які торгують пальним у до 5-літровій тарі (і не лише), — це визначитися: чи вважаються товари, що реалізовуються ними, пальним у розумінні ПКУ. Для цих цілей див. пп. 14.1.1411 та 215.3.4 ПКУ (детальніше — у «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 59, с. 2).

Отже, ви точно переконалися, що у вашій дрібній тарі — саме пальне в розумінні ПКУ. Тепер звертаємося до термінів, наведених у ст. 1 Закону № 481 (див. таблицю).

Деякі ліцензійні терміни

Найменування терміна

Зміст терміна

Оптова торгівля пальним

Діяльність із придбання та подальшої реалізації пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик суб’єктам господарювання роздрібної та/або оптової торгівлі та/або іншим особам

Роздрібна торгівля пальним

Діяльність із придбання або отримання та подальшого продажу або відпуску пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик з автозаправної станції/автогазозаправної станції/газонаповнювальної станції/газонаповнювального пункту та інших місць роздрібної торгівлі через паливороздавальні колонки та/або оливороздавальні колонки

Зберігання пального

Діяльність із зберігання пального (власного або отриманого від інших осіб) із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик

Тут доречно нагадати, що відповідно до ст. 15 Закону № 481 (див. також лист ДФСУ від 12.04.2019 р. № 1572/6/99-99-12-01-01-15/ІПК) за наявності у госпсуб’єкта ліцензії на оптову або роздрібну торгівлю (або на виробництво) зберігання пального в місцях торгівлі (або виробництва) він може здійснювати без отримання ліцензії на зберігання.

З наведених термінів чітко випливає, що «до 5-літровикам» ліцензія не потрібна тільки на роздрібну торгівлю пальним у розумінні Закону № 481, оскільки відповідний термін (див. нижче) до роздрібної торгівлі відносить лише продаж через «роздавальні» колонки, а у вас — продаж у тарі.

Водночас термін «оптова торгівля пальним» настільки всеосяжний (див. у ньому фразу: «та/або іншим особам»), що у нього можна втиснути й роздрібну торгівлю (у звичному її розумінні) пальним у до 5-літровій тарі. ☹ Тобто формально ухилитися від ліцензії на оптову торгівлю пальним у такій дрібній тарі або від ліцензії на зберігання такого пального (коли ви лише зберігаєте пальне в такій тарі) — буде досить складно.

Ліцензії на опт

Саме час звернутися до консультацій фіскалів. У їх лавах немає (не було?..) єдності в цих питаннях. Наведемо двома групами роз’яснення податківців, де вони по-різному відповідають на запитання: потрібна для реалізації пального в до 5-літровій тарі оптова ліцензія чи ні? Отже.

Ліцензія потрібна. Погані роз’яснення у хронологічному порядку.

1. У листі ДФСУ від 24.07.2019 р. № 3424/8/18-28-40-03-28/ІПК, відповідаючи на запитання про необхідність придбання оптової ліцензії торговцеві (не виробникові) пальним у 5-літровій тарі,

податківці чітко написали про необхідність отримання ліцензії на оптову торгівлю таким пальним

2. У листі ГУ ДПС у Львівській обл. від 09.10.2019 р. № 675/ІПК/10/32.7-14 на аналогічне запитання податківці відповідають, що для оптової торгівлі пальним у розумінні Закону № 481 підприємству необхідно отримати ліцензію на кожне місце оптової торгівлі пальним.

3. У листі ДПСУ від 30.09.2019 р. № 478/6/99-00-04-01-01-15/ІПК, де ставилися запитання про імпорт і реалізацію в Україні пального в до 5-літровій тарі, податківці, посилаючись на Закон № 481, зазначили, що для оптової або роздрібної торгівлі пальним чи зберігання пального госпсуб’єктам необхідно отримувати ліцензію на відповідний вид діяльності. Ми цей висновок зрозуміли як фіскальний.

4. У листі ДПСУ від 10.10.2019 р. № 694/6/99-00-04-01-01-15/ІПК податківці у відповідь на подібне запитання без всяких застережень пишуть, що для здійснення діяльності із зберігання або оптової торгівлі пальним у розумінні Закону № 481 суб’єктові господарювання необхідно отримати відповідну ліцензію.

5. У листі ДПСУ від 28.10.2019 р. № 1048/6/99-00-04-01-02/ІПК теж йдеться про ліцензію на торгівлю пальним у тарі до 5 л, і податківці в ньому без якихось застережень розписують, які потрібно надати документи для отримання ліцензії. І це при тому, що вже до цього надавалися ліберальні роз’яснення, а цього ж дня на сайті ДПСУ була розміщена ліберальна консультація (див. нижче).

Ліцензія не потрібна. А ось аналогічний перелік ліберальних роз’яснень того ж органу на ту саму тему.

1. У листі ДПСУ від 19.09.2019 р. № 294/99-00-04-02-06-15/ІПК на таке запитання фіскали, спираючись на абзац десятий п.п. 14.1.212 ПКУ, у світлі норм Закону № 481 роблять висновок, що операції із фізичної передачі (відпуску, відвантаження) на митній території України пального в споживчій тарі ємністю до 5 л (включно), крім операцій із реалізації такого пального його виробниками, можна здійснювати без отримання ліцензій.

2. У листі ДПСУ від 25.10.2019 р. № 1026/6/99-00-04-01-01-15/ІПК наведений аналогічний висновок.

3. На своєму сайті 28.10.2019 р. головні фіскали для загального огляду викладають роз’яснення з цього питання для платників, що реалізовують пальне в споживчій тарі ємністю до 5 л включно***. Ось його висновок:

*** tax.gov.ua/nove-pro-podatki--novini-/395663.html

Враховуючи те, що Закон № 481 не дає визначення «реалізація пального» та керуючись п.п. 14.1.212 п. 14.1 ст. 14 ПКУ, суб’єкти господарювання можуть здійснювати операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) на митній території України пального у споживчій тарі ємністю до 5 літрів (включно), крім операцій з реалізації такого пального його виробниками, без отримання ліцензій відповідно до вимог Закону № 481

Подібний висновок наведений і в листах ДПСУ від 28.10.2019 р. № 1048/6/99-00-04-01-02/ІПК, від 06.11.2019 р. № 1203/8/28-10-30-02-10/ІПК, від 07.11.2019 р. № 1223/6/99-00-04-02-06-15/ІПК і № 1235/6/99-00-04-01-01-15/ІПК.

Тож рахунок пішов уже на користь ліберального підходу і, вважаємо, список ліберальних роз’яснень буде продовжений.

Дуже сподіваємося, що в цьому питанні підхід податківців сформувався остаточно й назад шляху немає, тобто їх більше не кидатиме туди-сюди. І хоча такий підхід досить ліберальний, ми його підтримуємо, оскільки не бачимо сенсу в поголовному ліцензуванні всякої дрібниці.

Зауважимо також, що

тепер явно є підстави зажадати перегляду відповідей тим, кому відповіли фіскально

Водночас не потрібно занадто розслаблятися. Проте ІПК повинні їх отримувачів захищати не лише від податкових проблем, а й від проблем в інших сферах, контрольованих фіскалами (див. визначення в п.п. 14.1.1721 ПКУ).

Але якщо інспектор прийде і з формального приводу «організує» вам штраф за роботу без ліцензії, то доведеться займатися оскарженням (сподіваємося, лише адміністративним). Але головне, див. нижче, — не виключається необхідність отримання ліцензії на зберігання пального в до 5-літровій тарі... ☹

Ліцензії на зберігання

Ліцензія потрібна. Тут справа виглядає вже зовсім не так ліберально. Чітких роз’яснень стосовно того, що ліцензія для зберігання пального в до 5-літровій тарі не потрібна, ми не відшукали жодного.

Проте, крім згаданих вище листів ДПСУ від 30.09.2019 р. № 478/6/99-00-04-01-01-15/ІПК і від 10.10.2019 р. № 694/6/99-00-04-01-01-15/ІПК, податківці зовсім нещодавно надали дещо конкретніші фіскальні роз’яснення щодо цього.

Наприклад, у листі ДПСУ від 30.10.2019 р. № 1108/6/99-00-04-01-01-15/ІПК чітко зазначено, що госпсуб’єкту, який має справу тільки з пальним у до 5-літровій тарі (імпорт і оптовий продаж), необхідно отримати ліцензію на право зберігання пального згідно з вимогами Закону № 481.

Аналогічний висновок випливає й із згаданого вже листа ДПСУ від 06.11.2019 р. № 1203/8/28-10-30-02-10/ІПК, де, крім лояльного роз’яснення про оптову ліцензію, щодо ліцензії на зберігання фіскали зазначають, що

Законом № 481 не встановлено окремих умов щодо місткості, розміщення, характеристик обладнання та/або ємностей, використовуваних для зберігання пального

Омана, або Розумій як хочеш? Є низка листів головних фіскалів (наприклад, від 09.10.2019 р. № 674/6/99-00-04-02-06-15/ІПК, від 07.11.2019 р. № 1223/6/99-00-04-02-06-15/ІПК, від 28.10.2019 р. № 1048/6/99-00-04-01-02/ІПК), в яких вони на конкретне запитання — чи потрібна «до 5-литровникам» ліцензія на зберігання — не надають чіткої відповіді. Ці листи вони завершують дослівно, як у наведеній нами вище цитаті з їх сайта. З таких відповідей в отримувачів могло скластися враження, що не лише на опт, а й на зберігання ліцензія теж не потрібна.

Якщо вам надали таку відповідь, не радимо розуміти її ліберально

Адже наслідки такого розуміння цих псевдо-ІПК можуть коштувати вам ой як дорого!

Придбаваєте пальне в дрібній тарі для себе? Потрібна ліцензія! Окрему увагу хочемо звернути на лист ДПСУ від 30.10.2019 р. № 1110/6/99-00-04-01-01-15/ІПК. У ньому фіскали чітко написали: якщо пальне в до 5-літровій тарі отримується для використання у власному виробництві (обсяг тари і споживання значення не має!), все одно необхідно отримувати ліцензію на його зберігання. Звертаємо увагу, що це може стосуватися більшості госпсуб’єктів, оскільки мало хто з них взагалі не використовує хоча б якийсь із видів пального (наприклад, якісь олії, мастила, чистий вайт-спірит****) у своїй госпдіяльності. Майте на увазі, що фіскали можуть «наїхати» й на вас, а не тільки на тих, хто торгує пальним у такій дрібній тарі!

**** Якщо зберігається (реалізується) не чистий вайт-спірит, а розчинник на його основі (код 3814 00 90 УКТ ЗЕД), то це вже не пальне (!), оскільки в переліку в п.п. 215.3.4 ПКУ такого коду немає, і «пальні» ліцензії на операції з ним не потрібні.

У світлі роз’яснень податківців про непотрібність ліцензій на зберігання пального в нестаціонарних об’єктах — баках авто, пересувних цистернах тощо (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 84, с. 26) такий підхід виглядає не дуже системним. Хоча податківці й тут вже починають схилятися у фіскальний бік... ☹

Імпорт-експорт у дрібній тарі

Що стосується імпорту або експорту пального в до 5-літровій тарі, то тут є ще один нюанс — навіть якщо ви експортуєте/імпортуєте таке пальне без зберігання його у себе, то формально без наявності хоча б якоїсь ліцензії вам ці операції не провести. Адже ст. 15 Закону № 481 говорить, що імпорт або експорт пального здійснюється за наявності у суб’єкта господарювання, який імпортує або експортує пальне, ліцензії на право виробництва або зберігання, або оптової чи роздрібної торгівлі пальним. Податківці також звертають на це увагу — див., наприклад, листи ДПСУ від 30.09.2019 р. № 478/6/99-00-04-01-01-15/ІПК, від 30.10.2019 р. № 1108/6/99-00-04-01-01-15/ІПК і від 07.11.2019 р. № 1235/6/99-00-04-01-01-15/ІПК (ср. ).

Що робити?

Якщо ви торгуєте пальним у до 5-літровій тарі, то старайтеся або пропускати оптові партії взагалі повз себе, або зберігати його у когось, хто має ліцензію на зберігання, й при цьому прямо від нього здійснювати відпуск такого пального.

Якщо ж ви самі торгуєте уроздріб, то отримання ліцензії на зберігання вам навряд чи вийде уникнути (адже товар «зберігатиметься» у вашій торговельній точці)

Відповідно — не обійтися без ліцензії на зберігання (або будь-якої іншої) і при експорті/імпорті (див. вище).

Якщо ви використовуєте пальне тільки для власних потреб — то краще отримайте необхідну(і) ліцензію(ї). А ще краще (за можливості) взагалі відмовтеся у своїй діяльності від використання пального в розумінні п.п. 215.3.4 ПКУ, щоб уникнути звинувачень у його зберіганні. Або перекладіть ваші операції з пальним на когось іншого, у кого є потрібна ліцензія... Якщо все-таки вирішите якось самі використати пальне без ліцензії на зберігання, то дуже бажано підстрахуватися ліберальною ІПК — конкретно за вашою схемою роботи з пальним.

Загалом, будьте в цій «ліцензійній» справі надто обережними, оскільки штрафи (500 тис. грн. за Законом № 481***** плюс за ст. 164 КУпАП) досить серйозні...

***** Початок застосування цього штрафу доки перенесено до 31 грудня.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі