Для роботодавця важливо правильно організувати кадровий облік на підприємстві. Адже його недбале ведення може загрожувати йому суттєвими штрафами.
Але не секрет, що не кожне підприємство може дозволити собі мати в штаті інспектора з кадрів. Саме тому на невеликих підприємствах кадрові питання директор намагається «вивантажити» на бухгалтера.
Варіант узаконення таких дій залежатиме від того, чи є посада інспектора з кадрів у штатному розписі підприємства.
«Кадровика» немає в штатному розписі. У такому разі обов’язки з кадрового обліку слід прописати в посадовій інструкції бухгалтера. Тобто, по суті, розширити бухгалтерські обов’язки обов’язками інспектора з кадрів.
Зазначимо, якщо ви вирішили зробити таке «розширення» в процесі роботи бухгалтера, то врахуйте, що для останнього це буде зміною істотних умов праці. А отже, доведеться попередити бухгалтера про це за два місяці (ст. 32 КЗпП).
Звісно, що якщо ви зробите це «заднім числом», то ми про це нікому не скажемо. ☺
Важливо!
При такому способі бухгалтерові не доведеться доплачувати понад установлений оклад
за кадрове навантаження. Адже він таке навантаження матиме в межах своїх посадових обов’язків.
При цьому, підписуючи кадрові документи, він повинен буде зазначати свою посаду, наприклад, «головний бухгалтер».
«Кадровик» є в штатному розписі. Якщо в штатному розписі передбачена посада інспектора з кадрів, то виконувати його посадові обов’язки бухгалтер може:
— або в порядку суміщення професій (посад) (лист Мінпраці від 06.03.2006 р. № 09-96);
— або через сумісництво.
Розпочнемо із суміщення. Доручати працівникові виконання додаткових обов’язків у порядку суміщення професій (посад) краще за все за його згодою. Інакше підприємству доведеться пройти процедуру з повідомленням за 2 місяці, прописану в ч. 3 ст. 32 КЗпП.
Річ у тому, що встановлення/зняття суміщення професій за ініціативою роботодавця — це зміна істотних умов праці працівника. Уникнути необхідності повідомлення допоможе власне бажання працівника.
У такому разі:
— бухгалтер подасть на ім’я керівника письмову заяву з проханням дозволити йому виконувати обов’язки за іншою посадою;
— керівник на підставі такого документа видасть наказ (розпорядження) про покладання на бухгалтера додаткових обов’язків у порядку суміщення професій.
У наказі зазначають посаду, за якою встановлюється суміщення, розмір доплати (ст. 105 КЗпП),
а також період, на який установлюється суміщення (за необхідності). З наказом працівника ознайомлюють під підпис.
Починаючи із цього моменту, бухгалтер, підписуючи кадрові документи, повинен зазначати назву посади «інспектор з кадрів».
Переходимо до сумісництва. Його доречно застосовувати, якщо бухгалтер прийнятий на неповний робочий час і кадровим питанням готовий присвятити себе тільки після закінчення виконання бухгалтерських обов’язків.
Адже сумісництво — це робота за іншими трудовими договорами у вільний від основної роботи час.
Якщо ж чітко поділити обов’язки не виходить, рекомендуємо все ж замислитися про варіант суміщення професій (див. вище).
Детальніше про нюанси оформлення суміщення та сумісництва, а тим більше про їх відмінності, читайте в «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 42, с. 26.