Теми статей
Обрати теми

ПРРО: порція роз’яснень від ДПСУ

Нестеренко Максим, податковий експерт
Починаючи з 1 серпня набирають чинності зміни до Закону про РРО. В тому числі запрацює законодавча база для впровадження програмних РРО (далі — ПРРО). У зв’язку із цим ми підготували для вас спеціальну статтю, присвячену саме цим РРО**. І от податківці теж вирішили висловитися. Давайте подивимося, що у них вийшло. Зауважимо: ми не брали до уваги суто технічні роз’яснення, а також голі цитати з нормативних актів, які, по суті, нічого не роз’яснюють.

* Див.: tax.gov.ua/baneryi/programni-rro/aktualni-zapitannya-vidpovidi/

** «Податки & бухоблік», 2020, № 61, с. 4.

Запитання

Відповідь податківців

Коментар редакції

Які способи отримання фіскального чека покупцем за оплачені товари (послуги), якщо операція проведена через ПРРО?

Фіскальний чек покупець може отримати у тому числі, але не виключно: (1) з відтворюванням QR-коду (який дозволяє особі здійснювати його зчитування та ідентифікацію із розрахунковим документом за структурою даних, що в ньому містяться) на дисплеї пристрою, на якому встановлений ПРРО, та/або (2) надсиланням електронного розрахункового документа на наданий такою особою абонентський номер або адресу електронної пошти

Податківці фактично просто цитують нову редакцію Закону про РРО. Однак вони не говорять, що робити в ситуації, коли у покупця немає електронної пошти, а наданий ним абонентський номер не підв’язано до месенджерів, які дозволяють отримати розрахунковий документ (Viber, Telegram, WhatsApp тощо).

На нашу думку, в такій ситуації оператору ПРРО доведеться відправити фіскальний чек на свій номер, роздрукувати його і видати покупцю таку роздруківку. Також можна дати покупцю номер фіскального чека, а покупець за цим номером самостійно роздрукує його з сервера ДПС. Вважаємо, що вимогам Закону про РРО це не суперечить.

В який період подавати ф. № 20-ОПП продавцям, які мають намір використовувати ПРРО з 01.08.2020 р.?

Суб’єкти господарювання, які розпочнуть застосування ПРРО з 01.08.2020 р., можуть подавати повідомлення за формою № 20-ОПП до 01.08.2020 р.

Із «Податки & бухоблік», 2020, № 50, с. 2 ви знаєте: для того аби зареєструвати РРО на господарську одиницю, необхідно повідомити про цю одиницю як про об’єкт оподаткування. Зробити це необхідно за ф. № 20-ОПП, щоб інформація про господарську одиницю потрапила до Єдиного банку даних.

Щодо ПРРО тут принцип той самий, що і для апаратних РРО. Тобто допоки ф. № 20-ОПП не подано, зареєструвати ПРРО на цю господиницю не вийде. Відповідно, якщо ви хочете запустити ПРРО безпосередньо з 01.08.2020 р., ф. № 20-ОПП щодо господарської одиниці, де буде працювати ПРРО, необхідно подати раніше. Втім, навряд чи багато продавців завантажать і запустять ПРРОшні програми безпосередньо з 01.08.2020 р. Просто майте на увазі: запускати ПРРО можна тільки після того, як подано ф. № 20-ОПП.

Чи треба скасовувати реєстрацію апаратного РРО та реєструвати ПРРО?

Чи може продавець реєструвати та застосовувати ПРРО поряд із класичними?

Законодавчо не встановлено обмежень щодо використання продавцем одночасно з апаратним програмного РРО.

Продавець самостійно, виходячи з власних потреб, обирає вид РРО (програмний та/або апаратний).

У разі, якщо суб’єкт господарювання приймає рішення використовувати програмний РРО замість апаратного, реєстрацію апаратного РРО необхідно скасувати

Податківці підтвердили наше припущення. Продавець може працювати і лише з апаратними РРО, і лише з програмними, і з обома типами РРО одночасно. Тут можливі різні варіанти: і коли на одній торговельній точці працює класичний РРО, а на іншій — програмний, і коли на одній торговельній точці одночасно працюють апаратний РРО і його програмний «колега» (наприклад, на двох різних касах в одному супермаркеті).

Якщо ви запустили ПРРО, це НЕ означає, що на застосування звичайних РРО ви більше не маєте права. Скасовувати реєстрацію звичайного РРО необхідно, тільки якщо ви свідомо замінюєте звичайний РРО на програмний (див. також БЗ 109.24).

Як зареєструвати касира для програмного РРО?

Реєстрація касира здійснюється через повідомлення про надання інформації щодо кваліфікованого сертифіката відкритого ключа

(форма J/F 1391801)

На цьому ми також наголошували. Для запуску ПРРО у Реєстр ПРРО слід внести дані про електронні підписи всіх операторів (касирів) ПРРО. Для цього слід подати податківцям Повідомлення про надання інформації щодо кваліфікованого електронного підпису (додаток 2 до Порядку, затвердженого наказом Мінфіну від 06.06.2017 р. № 557).

Чи можна самостійно створити для себе «Програмний РРО» та використовувати його у своїй діяльності?

Вимогами для будь-якого ПРРО є: (1) виконання ним фіскальної функції через сервер податківців та (2) обов’язкове включення до Реєстру ПРРО. Якщо ці умови виконуються, ПРРО може застосовуватись незалежно від того, хто його виробник

Ми звертали вашу увагу, що як ПРРО можна використовувати і безкоштовні програми, розроблені податківцями, і платні, розроблені суб’єктами господарювання на комерційній основі. Податківці наголошують, що у продавця є ще один варіант — обійтися своїми силами і самим розробити для себе ПРРО. Однак зважитися на таке буде непросто…

Де контролюється час офлайн і як він обчислюється?

Час, протягом якого ПРРО перебував у режимі офлайн, підраховується шляхом підсумовування таких періодів:

— від дати та часу у повідомленні про початок режиму офлайн до дати та часу у повідомленні про завершення режиму офлайн;

— від дати та часу у повідомленні про завершення режиму офлайн, до дати та часу у повідомленні про початок режиму офлайн, якщо в період між цими строками на фіскальному сервері не реєструвались у режимі онлайн документи, отримані від цього ПРРО

Проведення розрахункових операцій через ПРРО, який знаходиться офлайн (втратив зв’язок з фіскальним сервером), може тривати максимум 36 годин безперервно і максимум 168 годин на місяць. На початку і при закінченні режиму офлайн формуються спеціальні повідомлення за ф. № 4-ПРРО. Але час, який іде в обрахунок офлайн-ліміту, не обмежується часом між цими повідомленнями. В цей ліміт враховується також час від закінчення офлайн-режиму і до його початку, якщо після виходу ПРРО з офлайн на сервері податківців не реєструвалися розрахункові документи (див. також БЗ 109.24). Це зроблено для того, щоб продавець не хитрував і не намагався спеціально дробити час роботи в офлайн-режимі.

Чи має право продавець, який використовує ПРРО, не отримувати діапазон номерів?

Суб’єкт господарювання може не отримувати діапазон фіскальних номерів у разі, якщо він приймає рішення не використовувати ПРРО під час відсутності зв’язку між ПРРО та фіскальним сервером ДПС та не проводити розрахункові операції у цей період

Цілком логічна відповідь. Продавець має право взагалі не застосовувати ПРРО в офлайн-режимі. Про це необхідно повідомити податківців. Після цього такий продавець не буде отримувати діапазон номерів як резерв для офлайн-роботи. Адже цей резерв передбачено тільки для тих ПРРО, через які будуть проводитися розрахункові операції в режимі офлайн. Саме такий підхід ми і прогнозували, він же підтверджений у БЗ 109.24.

У який момент часу формується діапазон номерів для ПРРО і яким чином він поповнюється?

Щоразу після приймання фіскальним сервером ДПС від ПРРО пакета створених ним копій чеків із присвоєними ним фіскальними номерами із діапазону для такого ПРРО формується наступна порція фіскальних номерів.

Кількість виданих (зарезервованих) номерів відповідає кількості отриманих фіскальним сервером (використаних таким ПРРО) номерів.

Перша порція діапазону номерів (2000) видається під час реєстрації ПРРО. За заявою продавця резерв може бути збільшено, виходячи із розрахунку максимальної кількості розрахункових документів (чеків), які формуються ПРРО в режимі онлайн протягом 36 годин безперервно протягом календарного року

Це роз’яснення, навпаки, для тих продавців, у яких ПРРО може працювати офлайн і які отримали резерв номерів. Напевне, в таких продавців виникають побоювання: а якщо їм не вистачить резерву на офлайн-роботу? Податківці пояснили: стартовий резерв при первісній реєстрації РРО — 2000 номерів. Якщо за час офлайн-роботи використано, наприклад, 470 номерів, то одразу після виходу в онлайн і заходу 470 документів на сервер продавець отримає нові 470 резервних номерів.

Тобто для кожного ПРРО постійно зарезервовано не менше 2000 номерів. Сервер не чекає, поки ви вичерпаєте увесь резерв, аби видати нову порцію. Резерв поповнюється кожного разу, коли на сервер потрапляють створені за його рахунок документи. А якщо у продавця багато розрахункових операцій і він переживає, що за 36 годин безперервної офлайн-роботи він наклепає ☺ більше, ніж 2000 документів? Тоді краще підготуватися. Якщо в онлайн-режимі у вас було, наприклад, 3500 розрахункових операцій протягом безперервного 36-годинного періоду, ви можете подати заяву про збільшення офлайн-резерву з 2000 до 3500 номерів. У БЗ 109.24 також маємо підтвердження

Як покупець може

перевірити розрахунковий документ, виданий ПРРО, що працює в режимі офлайн?

У розрахунковому документі (чеку) має обов’язково бути наявна позначка про проведення розрахункової операції в режимі офлайн. Перевірити наявність цього чеку в базі даних ДПС можливо через Електронний кабінет після завершення роботи ПРРО в режимі офлайн та передачі чека до фіскального сервера

Якщо покупець отримав розрахунковий документ, сформований ПРРО в режимі офлайн, покупець має право про це знати. Для цього ПРРО повинен забезпечити на кожному офлайновому чеку позначку, що це офлайновий чек.

Перевірити такий документ до того, як він потрапить на фіскальний сервер, покупець не зможе. Тож покупцю доведеться чекати (до 36 годин) щоб перевірити офлайновий чек (див. також БЗ 109.24). У принципі, можна потерпіти (враховуючи те, що, наприклад, на повернення товару чи коштів за нього у покупця є 14 днів).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі