Через допущену помилку ПЗ були нараховані не в тому періоді. Для усунення помилки треба:
— виправити виписану ПН;
— виправити ПДВ-звітність.
Виправляємо ПН. Оскільки ПН склали за другою подією (відвантаженням), то йдеться про помилку в даті. На жаль, виправити таку помилку по-простому: порожнім РК з правильно перевиписаною шапкою (змінивши дату ПН на правильну) не вийде технічно. Помилку в даті можна виправити тільки перевиписуванням ПН. Для цього доведеться здійснити два кроки:
— скласти та зареєструвати правильну ПН і
— обнулити помилкову ПН за допомогою РК.
Правильну ПН складають датою першої події, тобто березневою датою отримання передоплати. Штрафу за несвоєчасну реєстрацію можна не боятися. Оскільки з 1 березня по останній календарний день місяця завершення карантину для штрафів установлений мораторій (п. 521 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ). У тому числі для штрафів за нереєстрацію/несвоєчасну реєстрацію ПН/РК (БЗ 101.28, детальніше див. «Податки & бухоблік», 2020, № 37, с. 12). Тому в період мораторію зареєструвати березневу ПН вийде без штрафів.
Зверніть увагу: коригування важливо провести у зазначеній послідовності. Спочатку зареєструвати правильну ПН (хоча на це витратиться ліміт), а потім обнулити помилкову. Чому? Після того як на одну й ту ж операцію з одним і тим же покупцем буде зареєстровано дві ПН (помилкова і правильна),
обнулити зайву помилкову ПН вийде зменшуючим РК з типом причини «20»
Таку можливість прямо допускає п. 24 Порядку заповнення ПН, затвердженого наказом Мінфіну від 31.12.2015 р. № 1307 (див. також лист ГУ ДПС у Харківській обл. від 17.02.2020 р. № 637/6/99-00-07-03-02-06/ІПК).
Нагадаємо, що такий РК складають поточною датою виявлення помилки. У його гр. 2.1 зазначають спеціальний тип причини 301 — «Виправлення помилки». Усі рядки цього РК будуть мінусовими (сторнувальними). При цьому в першому полі нижньої частини РК зазначають реквізити зареєстрованої правильної ПН, друге поле (щодо РК) не заповнюють (лист ДФСУ від 15.01.2019 р. № 128/6/99-99-15-03-02-15/ІПК).
Плюс у тому, що такий РК одночасно: (1) обнулить помилкову повторну ПН і (2) відновить регліміт у продавця і покупця.
А ось якщо помилкову ПН обнуляти в наступних періодах за допомогою РК з типом причини коригування 103 «Повернення товару або авансових платежів», то ліміт не відновиться (детальніше див. «Податки & бухоблік», 2020, № 31, с. 25).
Виправляємо декларацію. Помилка зачепила два періоди. Щоб її виправити, необхідно перекинути ПЗ із квітня у березень, тобто подати два УР:
— УР до березня (для збільшення ПЗ) і
— УР до квітня (для зменшення ПЗ).
Якщо через помилку у березні виникла недоплата, то в УР до березня доведеться нарахувати 3 % самоштраф (адже від нього на карантині звільнень немає).
Ну й не забувайте, що УР-платежі сплачують по-різному: недоплату — на електронний ПДВ-спецрахунок, а самоштраф — до бюджету (пп. 19, 20, 25 Порядку електронного адміністрування ПДВ, затвердженого постановою КМУ від 16.10.2014 р. № 569).