Теми статей
Обрати теми

Подарунки контрагентам і клієнтам

Альошкіна Наталя, податковий експерт
Напередодні новорічних свят потрібно нікого не забути й усіх привітати. Не можна обійти увагою своїх бізнес-партнерів та потенційних клієнтів. Можна підготувати для них різні варіанти презентів. У цьому випадку справу матимемо з «безоплатностями». А раз так, тут свої нюанси. На що потрібно звертати увагу передусім для цілей оподаткування?

Податковоприбуткова зачіпка

Для платників, що коригують фінрезультат на податкові різниці, має значення податковий статус одержувача презенту.

У загальному випадку вартість подарунків, списана в бухобліку на витрати, зменшує оподатковуваний фінрезультат. При цьому малодохідники (з доходом за 2020 рік не більше 40 млн грн), що прийняли рішення не застосовувати різниці, можуть більше ні про що не турбуватися.

А ось платники, які застосовують податкові різниці, повинні враховувати вимоги пп. 140.5.9 і 140.5.10 ПКУ. Тобто якщо новорічний подарунок передати (подарувати) платникові податку на прибуток за ставкою 0 % або, наприклад, підприємству, яке працює на ЄП (саме підприємству, а не фізособі — його директорові чи ін.), спрацьовує збільшуюча різниця згідно з п.п. 140.5.10 ПКУ. Тобто дарувальникові на вартість таких подарунків доведеться збільшити оподатковуваний фінрезультат. Для подарунків неприбутковим організаціям є своя збільшуюча податкова різниця в п.п. 140.5.9 ПКУ*.

* Фінрезультат доведеться збільшити на вартість подарунків у розмірі, що перевищує 4 % оподатковуваного прибутку попереднього звітного року.

Подарункові ПДВ-нюанси

Дарувальник за всіма придбаннями для безоплатних роздач має повне право на податковий кредит на загальних підставах (пп. 198.1 — 198.3 ПКУ).

Що стосується безоплатного розповсюдження подарунків (товарів, послуг та ін.), то такі операції в загальному випадку прирівнюються до операцій постачання в розумінні п.п. 14.1.191 ПКУ. Тому дарувальник зіткнеться з двома можливими підставами для нарахування податкових зобов’язань (ПЗ) з ПДВ:

(1) згідно з п. 198.5 ПКУ на суму вхідного ПК;

(2) згідно з п. 188.1 ПКУ, виходячи з «мінбази».

Відразу скажемо, щодо безоплатних роздач податківці вже давно погодилися на одні податкові зобов’язання згідно з п. 188.1 ПКУ. Утім, ви можете і їх уникнути, якщо вартість подарунка вийде включити до вартості оподатковуваних операцій і ви зможете це довести документально (101.05 БЗ, «Податки & бухоблік», 2020, № 71, с. 8). Так, наприклад, не потрібно нараховувати ПДВ на вартість подарунків, якщо ви їх роздаєте в межах рекламної акції, яку проводите за договором на надання рекламних послуг з постачальниками цих товарів (лист ДПСУ від 30.10.2020 р. № 4497/ІПК/99-00-05-06-02-06).

У будь-якому випадку безоплатні подарунки для бізнес-партнерів рекомендуємо оформляти як рекламно-маркетингову акцію.

Якщо роздача ваших святкових презентів матиме рекламно-маркетинговий характер, то це говорить про зв’язок таких заходів з госпдіяльністю дарувальника

Адже вітаючи діючих та/або потенційних партнерів, дарувальник формує (підтримує) в них позитивне ставлення до себе, встановлює з ними господарські зв’язки і налагоджує довготривалу співпрацю. Тому вважаємо, що на цій підставі цілком допустимо розцінювати витрати на новорічні подарунки контрагентам як рекламно-маркетингові. Отже, немає й підстав для нарахування компенсуючих ПЗ у зв’язку з негосподарністю використання товарів/послуг згідно з абзацом «г» п. 198.5 ПКУ.

Загалом фіскали давно погоджуються з тим, що не потрібно нараховувати компенсуючі ПЗ з ПДВ згідно з п. 198.5 ПКУ при безоплатних роздачах у межах рекламно-маркетингових заходів щодо ПДВ-оподатковуваної діяльності (див. 101.05 БЗ).

А ось «залізно» нарахування компенсуючих ПЗ загрожує платникові, який роздає подарунки, придбані з вхідним ПДВ, у межах необ’єктної (ст. 196 ПКУ) або/та пільгованої з ПДВ діяльності (ст. 197 і підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ). Причому незалежно від цільової спрямованості таких заходів. Бо тут вступають у свої права абзаци «а» і «б» п.п. 198.5 ПКУ.

ПДВ-наслідки різних подарунків

Розглянемо ПДВ-наслідки обліку окремих варіацій обдаровування бізнес-партнерів за умови, що така роздача подарунків буде документально оформлена як рекламно-маркетингова акція.

Таблиця 1. ПДВ-наслідки роздачі подарунків для бізнес-партнерів

Безоплатно роздаємо:

Вхідний ПК з ПДВ

(п. 198.3 ПКУ)

ПЗ з ПДВ

(п. 188.1 ПКУ)

ПЗ з ПДВ

(п. 198.5 ПКУ)

Зразки своїх товарів, робіт, послуг

+

- / +*

-

* Якщо вартість товарів/послуг, що безоплатно роздаються в рекламних цілях, вийде включити до вартості товарів/послуг, що реалізовуються, то ПЗ за п. 188.1 ПКУ не нараховуємо. Адже в такому разі немає окремої операції постачання. В іншому випадку нарахування ПЗ не уникнути. Детальніше див. «Податки & бухоблік», 2020, № 71, с. 8.

Спеціально закуплені інші товари/ послуги

+

+*

-**

* Зазвичай, роздача таких презентів відбувається як окрема операція поставки, тому доведеться ПЗ нарахувати. Виняток: роздача товару в рамках надання рекламних послуг постачальнику таких товарів.

** Компенсуючі ПЗ нараховувати не потрібно, навіть якщо така роздача не буде оформлена як рекламний захід. Річ у тому, що фіскали дозволяють при безоплатних роздачах нараховувати ПЗ один раз. Якщо вони нараховані за п. 188.1 ПКУ, то за п. 198.5 ПКУ їх нараховувати не потрібно (лист ДФСУ від 23.05.2019 р. № 2343/6/99-99-15-03-02-15/ІПК, 101.06 БЗ).

Бухоблік подарунків

Дохід від безоплатної роздачі партнерам товарів-подарунків не відображаємо, оскільки критерії його виникнення не дотримуються (п. 5 П(С)БО 15).

Якщо роздача подарунків оформлена як рекламно-маркетинговий захід, то собівартість розданих подарунків-товарів відноситься до складу витрат на збут (п. 19 П(С)БО 16). В іншому випадку (якщо з якихось причин рекламна акція не була оформлена), списання вартості подарованих товарів (згідно з актом) здійснюється на рахунок інших операційних витрат (субрахунок 949). На цей же субрахунок потраплять суми ПЗ з ПДВ з розданих подарунків, якщо уникнути їх нарахування не вдалося. Такий ПДВ, потрапивши до інших витрат, зменшить фінрезультат.

Бухоблік безоплатного надання послуг мало чим по суті відрізняється від безоплатного надання товарів. Власне безоплатне надання послуг відображають проводкою Дт 949 — Кт 23.

Витрати відображають в тому періоді, в якому подарунки були роздані одержувачам і складений звіт про рекламну акцію або акт списання ТМЦ (п. 7 П(С)БО 16).

Таблиця 2. Роздача подарунків бізнес-партнерам

№ з/п

Зміст операції

Бухгалтерський облік

Сума,

грн

Дт

Кт

Безоплатно надані дорогі подарунки для бізнес-партнерів

1

Оприбутковано товари, спеціально придбані для подарунків

281

631

30000

2

Нараховано ПК з ПДВ (ПН зареєстровано в ЄРПН)

644/1

641/ПДВ

631

644/1

6000

6000

3

Подаровано товари контрагентам

93

281

30000*

4

Нараховано ПЗ з ПДВ

949

641/ПДВ**

6000

* Якщо товари будуть передані єдиноподатнику, нульовику, неприбутковій організації, дарувальник (який застосовує податкові різниці) повинен збільшити фінрезультат згідно з пп. 140.5.9 та/або 140.5.10 ПКУ.

** Якщо доведете, що вартість подарунків включена до вартості товарів/послуг, що реалізуються, то цієї проводки не буде.

Безоплатно надані власні послуги контрагенту — платнику єдиного податку

1

Сформовано собівартість послуг

23

20, 22, 66, 65, 631

8000

2

Надано послугу контрагенту-єдиноподатнику (списано собівартість послуги)

93

23

8000*

3

Нараховано ПЗ з ПДВ

949

641/ПДВ**

1600

* Оскільки послуги надані платнику єдиного податку, дарувальник, що застосовує податкові різниці, повинен збільшити на суму собівартості наданих послуг фінрезультат до оподаткування відповідно до п.п. 140.5.10 ПКУ.

** «Мінбазою» є звичайна ціна, яка в нашому випадку збігається з собівартістю послуг (п. 188.1 ПКУ). Якщо доведете, що вартість послуг включена до вартості товарів/послуг, що реалізуються, ПЗ не буде.

І ще: не рекомендуємо як презенти для партнерів обирати алкоголь і тютюнові вироби. Тут податківці вимагають наявності в дарувальника ліцензії на роздрібну торгівлю алкоголем (113.03 БЗ), а також загрожують штрафами за порушення мінімальних цін на алкоголь і тютюнові вироби (113.05 БЗ). Її відсутність загрожує штрафними санкціями (абзац п’ятий ч. 2 ст. 17 Закону № 481)*.

* Альтернативний погляд на роздачу алкоголю див. у «Податки & бухоблік», 2019, № 8, с. 27.

Тут ми розглянули подарунки контрагентам — суб’єктам підприємництва. Якщо вас цікавлять акції для роздробу, для звичайних фізосіб, то див. статтю «Новорічні акції: знижки і подарунки покупцям» цього номера).

висновки

  • Якщо одержувач подарунка — платник з «особливим» податковим статусом, то дарувальник, що застосовує податкові різниці, збільшує свій фінрезультат до оподаткування згідно з вимогами пп. 140.5.9 чи 140.5.10 ПКУ.
  • При безоплатних роздачах виникають лише одні податкові зобов'язання з ПДВ згідно з п. 188.1 ПКУ. Втім, за певних умов можна уникнути і їх нарахування.
  • У бухобліку дохід від безоплатної роздачі подарунків партнерам не визнається.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі