Теми статей
Обрати теми

Пальний акциз: будьте обережні з неплатниками

Павленко Олексій, податковий експерт
Ми — платники пального акцизу, наші акцизні склади — АЗС. Наш покупець — неплатник акцизу купив у нас пальне, а потім повернув його нам на відповідальне зберігання. При продажу йому пального на відповідний обсяг була оформлена акцизна накладна (АН). Як ведеться облік операцій зі зберігання такого пального для цілей пального акцизу? Чи можна оформити АН, щоб завести на нас у систему залишки цього пального? Чи повинні ми включати обсяги такого пального в щоденні електронні Довідки?

Чому так не варто робити. Одразу хочемо попередити, що краще уникати таких ситуацій — тобто не варто взагалі брати пальне на зберігання у неплатника акцизу! Про це ми вже наших читачів попереджали (див. «Податки & бухоблік», 2019, № 98, с. 28). Адже операції як із фактичної передачі пального на зберігання, так і повернення його власнику (чи іншій уповноваженій особі) є реалізацією пального (див. п.п. 14.1.212 ПКУ). Але неплатник вам на ці обсяги при переданні на зберігання пального АН не оформить. Також не передбачено ПКУ можливості і вам шляхом виписування «на себе» АН (чи якось ще) завести обсяги такого пального в Систему електронного адміністрування реалізації пального (СЕАРП) на ваш рахунок. Тому ці обсяги пального в СЕАРП ніяк на вас завести/«завісити» не можливо. А от при поверненні пального зі зберігання ви зобов’язані будете оформити заявку і скласти АН на обсяги пального, що повертається зі зберігання. Тобто доведеться «на рівному місці» з цих обсягів сплатити пальний акциз!.. ☹

Схожу ситуацію можна простежити у листі ДПСУ від 14.04.2020 р. № 1511/6/99-00-17-03-01-06/ІПК. Там мова йшла про злив пального з баків літаків, які належали неплатникам акцизу, у бензовози платника (у тому числі на зберігання). Оскільки обсяги такого злитого (фактично одержаного) пального на цього платника у СЕАРП ніяк не можна завести (адже передавач — неплатник цього податку), то податківці відповіли, що при подальшому поверненні/реалізації цього пального, платник повинен сплачувати з таких обсягів акциз.

Звісно, тут постає риторичне запитання: навіщо ж «із повітря» платити акциз у бюджет?.. Тим паче, що з цих обсягів пального акциз уже кимось* (може й неодноразово) сплачувавсь…

* Зазвичай — імпортером або виробником пального.

Але якщо ви не оформите АН при поверненні пального зі зберігання і не сплатите з його обсягів акциз, то при перевірці вам його донарахують фіскали.

До речі, реальні проблеми можуть бути й у вашого «поклажодавця», адже він — неплатник акцизу. Є у нас побоювання, що тут, посилаючись на норми п.п. 14.1.212 ПКУ, фіскали стануть стверджувати, що фізично передаючи вам пальне на зберігання, він таким чином здійснює операцію з реалізації пального. А тому він повинен до передання вам пального на зберігання спочатку зареєструватись платником пального акцизу! Саме так вони писали в БЗ 114.11.1 (наш коментар читайте в «Податки & бухоблік», 2020, № 40, с. 25).

До речі, зазначимо, що подекуди платники акцизу помиляються в схожих випадках, але коли пальне не вибирається покупцем, а зостається в АЗС на зберіганні: вони одразу — за датою продажу/переходу права власності на пальне до покупця — виписують АН. Це неправильно. Адже якщо немає фактичної передачі пального, то нема й реалізації і, відповідно, АН не виписується!

Тобто продаж (перехід права власності на пальне) не має жодного значення для цілей виписування АН (чи РК), а тільки фізичне передання (відпуск) пального

Можливо, й у вашій ситуації (адже у вас акцизні склади — це АЗС) мала місце аналогічна помилка, і фактичної передачі пального неплатнику ще не відбулося, але АН помилково склали одразу при продажу пального (переході права власності)?…

Довідки. Але зауважимо, що в добовій електронній Довідці** ви зобов’язані зазначати всі обсяги пального, які були вами фактично отримані й відпущені за добу, та фактичні залишки пального на початок і кінець звітної доби. Тобто й ті обсяги, які отримані/перебувають на відповідальному зберіганні — незалежно від того, хто (платник чи неплатник акцизу) розпоряджається цим пальним. При цьому не має значення, від кого отримані такі обсяги і чи були вони «відфактуровані» АН, зареєстрованими в ЄРАН.

** Затверджена наказом Мінфіну від 27.11.2018 р. № 944.

Тому на ці отримані від неплатника (чи залишені ним) на зберігання обсяги у вас будуть «рвати» фактичні залишки цього виду (коду) пального з «плановими» (згідно з АН). Тобто податківці можуть про них дізнатись набагато скоріше, ніж вам того хотілося б. І звісно, зацікавляться — звідкіля вони у вас взялися?.. ☹

Отже, що ж з цим робити надалі?

Як «розрулити» ситуацію. Відзначимо, що у вашому випадку, якщо б покупець (за документами!) не забирав пальне, а одразу б залишив його на АЗС за договором схову, проблем би у вас не було. Адже, незважаючи на те, що пальне було продане і право власності на нього перейшло покупцю-неплатнику, як ми вже згадали, реалізації пального для цілей оподаткування пальним акцизом (тобто у розумінні п.п. 14.1.212 ПКУ) не відбулося б. І ці обсяги в СЕАРП все так само обліковуватись би за вами. А от АН виписали б ви тільки в момент фізичного відпуску пального зі зберігання.

1. Тому перший варіант, який тут спадає на думку, — «виправити помилку», тобто:

виписати на відповідні обсяги пального, що отримані (залишились) на зберігання, мінусові РК до АН, яку ви раніше виписали на цього неплатника

Але тут треба привести в порядок інші документи (якщо це можливо), щоб із них не випливало, що це пальне спочатку виходило з АЗС, а потім туди поверталось…

2. Якщо ці обсяги пального неплатника ви в Довідках не «засвітили», то краще відмовитись від договору схову, тихо повернути неплатнику його пальне і більше з неплатниками акцизу в такі відносини не вступати.

Якщо ж ці обсяги в довідках уже «засвітили», то тут теж не все втрачено. Покваптеся знайти дружнього торговця пальним, щоб він оформив на вас АН на потрібний обсяг такого виду/коду пального. А потім — датою, коли ви позбавитеся цих «неплатникових» залишків пального: або він мінусовий РК до цієї АН оформить, або ви «повернете» йому ці обсяги (тобто складете АН на нього).

3. Звісно, є варіант збільшити поклажодавцеві-неплатнику ціну за зберігання пального на суму акцизу. Але це тільки за його згоди. Та його навряд чи це влаштує…

А на майбутнє: якщо збираєтесь зберігати пальне неплатника, дотримуйтесь таких правил (які корисні для кожної сторони!).

Якщо він це пальне придбаває у вас і не вивозить — немає проблем, зберігайте, скільки влізе (ми маємо на увазі — і часу, і об’єму ☺). Але при цьому АН на нього не оформляйте, поки він не стане фактично вибирати це пальне.

Якщо він пальне, яке збирається передати вам для зберігання, придбаває не у вас, порадьте йому, щоб продавець, в якого він придбаває пальне, відправив його пальне прямісінько на ваш акцизний склад. І щоб продавець склав АН саме на вас (і на ваш акцизний склад)***, вказавши одержувачем саме вас, а не неплатника, який є його покупцем. Щоб вам (разом із цим неплатником-поклажодавцем) не довелося в майбутньому «розсьорбувати» таку халепу…

*** У такому разі об’єми пального, що зберігається, зайдуть у СЕАРП, і при поверненні пального зі зберігання (що супроводжується обов’язковим виписуванням АН) об’єкт оподаткування вже не виникне.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі