Теми статей
Обрати теми

Ліцензія на зберігання пального: фіскальні викрутаси

Павленко Олексій, податковий експерт
Фактичні перевірки з «пальних» питань і величезні штрафи, зокрема за безліцензійне зберігання пального, навіть на період карантину не призупинені. І фіскали тут проявляють неабияку активність. Вони подеколи вдаються до ряду не дуже пристойних методів вибивання грошей із госпсуб’єктів, які використовують пальне лише для власних потреб. Про деякі з таких ризиків і як їх оминати або як відбиватись від «наїзду» фіскалів (якщо таке, хай йому грець, таки станеться) сьогодні і поспілкуємося.

Спочатку нагадаємо одну неприємну річ. Податківці в своїх останніх роз’ясненнях почали вдаватися до фіскального підходу щодо питання про необхідність отримання ліцензії на зберігання пального, коли пальне зберігається в каністрах/бочках, у тому числі коли такі ємності знаходяться на/в транспортних засобах (автомобілях тощо). Спочатку вони логічно вимагали наявності такої ліцензії тільки у випадках зберігання пального у стаціонарних ємностях. Але зараз вони тут все крутіше гнуть у фіскальний бік. Детально щодо ліцензійних проблем при зберіганні пального в каністрах, бочках читайте в «Податки & бухоблік», 2020, № 14, с. 25, а щодо проблем, коли пальне в такій тарі зберігається в багажнику, кузові авто чи в причепі, — в «Податки & бухоблік», 2020, № 40, с. 8.

Отже, якщо пальне в каністрі, чи в бочці, чи ще в якійсь більшій за 5 літрів ємності десь у вас зберігається/зберігалося, у тому числі навіть у багажнику чи в кузові транспортного засобу, то будьте готові до неприємностей. Адже зараз фіскали чітко роз’яснюють, що

не потребує ліцензії на зберігання пального тільки зберігання його в споживчій тарі до 5 л (включно)* та в баках транспортних засобів, приладів та обладнання

* Щодо ємностей рівно 5 л див. консультацію податківців у БЗ 113.04.

А тепер саме час розповісти про ліцензійні «наїзди» фіскалів. Податківці через СЕА ПДВ одержують інформацію, що підприємство (чи ФОП) згідно з податковими накладними десь в когось придбавало пальне з підакцизними кодами УКТ ЗЕД. Потім на підприємство (або ФОПу) телефонують і запитують: чому воно не зареєстроване платником акцизу та/або чому в нього немає ліцензії на зберігання пального? Кажучи дворовою лексикою: намагаються «взяти на понт». І якщо ви відповідатимете неправильно, можете чекати на фактичну перевірку з «пальних» питань. Аналогічно на перевірках: якщо за звітністю/документами податківці знаходять факти придбання пального (зазвичай вони досліджують залишки та рух на субрахунку 203 «Паливо»), то одразу засипають суб’єкта запитаннями на кшталт: де пальне зберігається (зберігалось) і як воно потрапило на підприємство?

І навіть якщо пальне зберігається (знаходиться) тільки в баках транспортних засобів, обладнання чи пристроїв, починають прискіпливо допитувати — яким шляхом воно туди потрапило? Податківці розуміють, що оскільки обладнання, пристрої, автонавантажувачі чи інші засоби не можуть самостійно покинути ворота підприємства, попрямувати на АЗС і там заправитись, то пальне для них, мабуть, тихенько десь на підприємстві зберігалось(ється)… Якщо на цьому підловити не вдається, прискіпливо допитуються: коли і як пальне потрапило на територію і заливалося в баки згаданих засобів?

Відповідати на такі провокаційні запитання треба дуже виважено. Адже на кону — півмільйонний штраф. А судитися потім із фіскалами (або давати величезні хабарі) радощів мало…

Навіть якщо ви відповісте, що пальне в каністрах або в бочках було доставлене на підприємство вашим або орендованим вами транспортом і відразу все вилито у відповідні баки, то звинувачень у безліцензійному зберіганні можна не оминути. Фіскали кажуть, що пальне зберігалось у багажнику чи в кузові авто. І такі факти на практиці вже непоодинокі… ☹

Звісно, ці заяви не витримують жодної критики. Тут варто фіскалам нагадати, що ліцензія на зберігання пального отримується на місце зберігання пального. А згідно зі ст. 1 Закону № 481 термін «місце зберігання пального» визначений як місце (територія), на якому розташовані споруди та/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для зберігання пального на праві власності або користування. І його явно не можна притягнути до нашого випадку. Адже якщо пальне привезли й одразу перелили в баки, то так званого «місця (території)» розташування ємностей, в яких перевозилось пальне з АЗС (т. п.), взагалі не було! Сподіваємось, це переконає фіскалів, але не факт. Особливо, якщо авто, в якому доставляли та/або зберігалось таке пальне, буде десь паркуватись (простоювати) з цими ємностями. Тоді фіскали можуть заявити, що треба було придбавати ліцензію на місце такого паркування. Саме так вони пишуть стосовно зберігання пального в паливозаправнику/бензовозі (див. лист ДПСУ від 20.12.2019 р. № 2062/6/99-00-04-01-01-15/ІПК, а також БЗ 113.04).

Отже, щоб уникнути подібних проблем.

По-перше. Якщо не маєте ліцензії на зберігання пального у відповідних місцях, уникайте ситуацій, коли частина пального як за даними бухобліку, так і фактично буде не в баках транспорту, обладнання чи пристроїв. Краще, щоб на підприємстві інших залишків взагалі фактично не було. Але якщо фіскали знайдуть якісь «небакові» (!) залишки у вас на субрахунку 203, імітуйте, що це пальне у когось на зберіганні або що у вас нестача пального. Тобто саме у вас ніякого пального ніде не зберігається, і такий факт можна підтвердити даними фактичної перевірки, навіть інвентаризації.

Наслідки нестачі якихось об’ємів пального можуть бути для вас набагато кращими, аніж півмільйонний штраф за безліцензійне зберігання

По-друге. Якщо у вас пальне на момент перевірки знаходиться тільки в баках, та фіскали активно цікавляться, як воно в ті баки потрапило, — не давайте їм фіскального приводу! Тобто краще не кажіть, що пальне ви довезли (у більших за 5 літрів** ємностях) на територію підприємства власним чи орендованим вами транспортом (навіть хоч і одразу ж перелили це пальне в баки тих засобів). Якщо вам не вдасться підтвердити, що це пальне привіз до вас сторонній заправник та й залив його прямо на вашій території у відповідні баки, кажіть, що пальне вам привезли на сторонньому транспорті й одразу ж перелили у баки. Краще навіть буде стверджувати, що начальство за власний кошт найняло якогось приватника, і він пальне привіз на своїй машині (номер якої ви не пам’ятаєте***). У будь-якому разі наслідки таких діянь коштуватимуть вам набагато менше ніж пів мільйона гривень чи змарнований час і вартість судової тяганини. У крайньому випадку кажіть, що пальне ваші працівники в каністрах на горбу приперли з найближчої АЗС і одразу залили його у відповідні баки. І хай тут податківці спробують довести факти зберігання…

** Якщо ви будете стверджувати, що пальне зберігалось(ється) чи/або перевозилось(иться) вами у до 5-літровій тарі, то така тара ще повинна бути «споживчою». А термін «споживча тара» визначено у Порядку оплати послуг зі збирання, сортування, транспортування, переробки та утилізації використаної тари (упаковки), затвердженому постановою КМУ від 09.07.99 р. № 1225. І він, на жаль, доволі вузький…

*** Якщо перевіряльники будуть надто наполегливими, знайдіть якогось «родича» з авто, який таку вашу версію підтвердить…

Так смішно, що хоч плач…

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі